Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ESXi 5.5 crasht bij kopiëren tussen VM's

Pagina: 1
Acties:

• Jaspils
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-11 10:39
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem met mijn server die ik thuis gebruik voor verschillende doeleinden. Ik probeer het probleem en de situatie zo duidelijk mogelijk te omschrijven.

Hardware:
HP Proliant ML350 G5
2 x Xeon 5420 (4 cores @ 2,5Ghz)
12GB RAM
HP Smart Array E200i RAID-controller
Areca ARC-1220 RAID-controller
Redundant PSU

Storage:
HP Smart Array E200i RAID-controller
- 1 x 280GB SAS-disk
- 2 x 133GB SAS-disks in RAID0

Areca ARC-1220 RAID-controller
- 5 x 2000GB SATA-disks in RAID5

Virtual Machines:
- Storage / FTP server (Microsoft Server 2012 R2)
- OwnCloud server (Debian 7.6)
- SABnzb server (Debian 7.6)

Meer server worden toegevoegd wanneer alles werkt, voornamelijk op media gebaseerde servers, zoals Couchpotato of Sickbeard.

Storage inrichting:
Door een slechte opstart, staat ESXi zelf op het RAID0 volume.

Omdat ik alle media natuurlijk op de grote RAID5-storage wil opslaan, heb ik 1 virtual disk gemaakt (thin provisioned, just in case) van de volledige grootte van storage. Deze disk heb ik toegevoegd aan de Storage/FTP server. Hierop draait een FTP server, NFS-share en SMB-share.

Probleem:
Wanneer ik grote bestanden wil kopiëren tussen één van de RAID5 shares vanaf de storage server, ongeveer 200MB of groter, crasht de gehele fysieke machine. Alle verbindingen vallen weg (geen ping meer mogelijk), de machine kan dan pas gebruikt worden wanneer ik deze handmatig herstart.

Voor externe toegang gebruik ik de FTP, dit werkt (zowel lezen als schrijven van grote bestanden).
Voor lokale toegang vanaf Windows machines gebruik ik SMB, dit werkt prima vanaf mijn fysieke Windows 8.1 computer (zowel lezen als schrijven van grote bestanden) maar niet vanaf een virtuele Windows 8.1 machine. Voor de connectie van OwnCloud naar de storage server, om alle data op te slaan, gebruik ik een NFS-share (dit werkt met kleine bestanden, maar niét met grote bestanden).

Om mijn testresultaten op een rijtje te zetten:
Kopiëren van test.MOV van ongeveer 500MB:

Debian 7.6 virtuele machine > Windows Server 2012 R2 virtuele machine's SMB share
Crasht

Debian 7.6 virtuele machine > Windows Server 2012 R2 virtuele machine's NFS share
Crasht

Windows Server 2012 R2 virtuele machine's SMB share > Debian 7.6 virtuele machine
Gelukt

Windows 8.1 virtuele machine > Windows Server 2012 R2 virtuele machine's SMB share
Crasht

Windows Server 2012 R2 virtuele machine's SMB share > Windows 8.1 virtuele machine
Crasht

Windows 8.1 fysieke machines > Windows Server 2012 R2 virtuele machine's SMB share
Gelukt

Windows Server 2012 R2 virtuele machine's SMB share > Windows 8.1 fysieke machines
Gelukt

Na zo'n crash heb ik verschillende logs bekeken, maar kon niets opvallends vinden. Ik weet dan ook niet precies in welke logs ik moet kijken, hou hier dus rekening mee.

Alle software is legitiem.

Ik weet nu niet meer waar ik moet zoeken. Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt,

Jasper Kemper

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 09:32
Laatste drivers en firmware geinstalleerd? Met wat voor melding crashed de machine?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Jasper Kemper schreef op woensdag 19 november 2014 @ 20:51:
Omdat ik alle media natuurlijk op de grote RAID5-storage wil opslaan, heb ik 1 virtual disk gemaakt (thin provisioned, just in case) van de volledige grootte van storage.
Ik haal hier even uit dat het VMFS volume nu volledig vol zit, en dat VSphere daardoor geen ruimte meer heeft voor zijn swapfiles. Kijk dan even of je die kunt verplaatsen...

Storing a virtual machine swap file in a location other than the default in ESX/ESXi (1004082)
Moving the swap file to an alternate datastore is a useful troubleshooting step if the virtual machine or guest operating system is experiencing failures, including STOP errors, read-only file systems, and severe performance degradation issues during periods of high I/O.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Gebruik je E1000E nics in je 2012 VM's, ik heb een soort gelijk probleem gehad. Toen alle Nic's omgezet naar VMX3 en geen enkel issue mee gehad.

• Jaspils
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-11 10:39
Super, bedankt voor de snelle reacties allemaal. Het probleem is opgelost, ik zal per bericht omschrijven wat ik hieraan geprobeerd heb.
MADG0BLIN schreef op woensdag 19 november 2014 @ 20:54:
Laatste drivers en firmware geinstalleerd? Met wat voor melding crashed de machine?
Ik weet niet 100% zeker of alles de laatste drivers heeft, maar alles is vrij recent schoon geïnstalleerd met nieuwste drivers van het internet. Er kwam ook geen melding, alles liep simpelweg vast en verloor daardoor verbinding naar de fysieke machine. Dus de enige melding die ik kreeg is "Connection lost".
Question Mark schreef op woensdag 19 november 2014 @ 21:01:
[...]

Ik haal hier even uit dat het VMFS volume nu volledig vol zit, en dat VSphere daardoor geen ruimte meer heeft voor zijn swapfiles. Kijk dan even of je die kunt verplaatsen...

Storing a virtual machine swap file in a location other than the default in ESX/ESXi (1004082)

[...]
De virtual disk zou inderdaad de gehele grootte kunnen innemen, maar ik heb hem gemaakt met "Thin Provisioning". Hierdoor laat ESXi zien dat de storage nog 2,43TB vrij heeft. Desalniettemin vind ik het proberen waard. Ik heb de swapfiles verplaatst naar de RAID0 storage welke nog 217,92GB vrij heeft.

Na het verzetten van de swapfiles heb ik alle virtuele machines herstart en ben ik gaan testen om "test.MOV" van een Debian 7.6 te kopiëren naar de SMB-share.
Dit is helaas niet gelukt.
Dennism schreef op donderdag 20 november 2014 @ 15:08:
Gebruik je E1000E nics in je 2012 VM's, ik heb een soort gelijk probleem gehad. Toen alle Nic's omgezet naar VMX3 en geen enkel issue mee gehad.
Dit is de oplossing!
Super bedankt voor het oplossen van mijn probleem. Ik heb een nieuwe VMX3 NIC toegevoegd aan de server waarop de SMB draait. Vervolgens heb ik de VMX3 NIC het IP gegeven van de E1000e NIC en de E1000e uitgeschakeld. Even snel getest of de verbindingen werkten en vervolgens ben ik gaan testen om "test.MOV" van een Debian 7.6 te kopiëren naar de SMB-share. Dit is voor het eerst gelukt! Wat een opluchting!

Super bedankt voor de hulp!