Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
Hallo iedereen,

Ben een schoolverlater (studeer af in Januari) die nu in zijn laatste fase zit van sollicitatie bij een fortune 500 bedrijf als software security engineer.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu heb ik zelf momenteel wel een auto (mini cooper), maar deze is al reeds 12 jaar oud en begint nu toch af te takelen.
Wat denken jullie dat ik moet doen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik weet ook helemaal niet wat voor iets ik dan zou moeten kopen. :?
Kan ik dan niet zelf iets leasen via het bedrijf? (op mijn kosten dan)

[ Voor 4% gewijzigd door Nindustries op 20-11-2014 19:45 ]

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 19:27
Je krijgt dus 400 euro (bruto) meer, maar geen kilometervergoeding? Dan kun je dat geld beter als kilometervergoeding uit laten betalen, dan is het (in ieder geval gedeeltelijk) belastingvrij.

Het hangt natuurlijk heel erg af van je eigen eisen aan een auto, maar ook wat je nodig hebt. Heb je echt een auto nodig om naar je werk te gaan, en hoe ver woon je van je werk?

Verder is je situatie natuurlijk hetzelfde als van de miljoenen anderen die geen leaseatuo krijgen van hun baas, en die redden het ook prima. Ik denk dat de meesten zelfs een lagere vergoeding krijgen. Ik vermoed dat je een auto van de zaak iets te veel als vanzelfsprekend beschouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat ze je aanbieden is in weze het leasebudget bruto bij je loon. Nette geste, ze hadden je ook niks kunnen bieden, al zal voor een junior het basis leasebedrag meestal iets hoger liggen.

Reken je niet rijk, als junior een leaseauto krijgen moet verantwoord zijn (dus naar klanten) en als je mazel hebt krijg je een keuze. Anders een basismodel. Je begint net.

Vraag: studeer je MBO, HBO of WO af?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Allereerst: 2700 is heel netjes voor een schoolverlater. Je krijgt geen auto (als je niet naar klanten hoeft lijkt me dat ook logisch trouwens), maar ik neem aan dat je wel gewoon een normale reiskostenvergoeding krijgt? En nee, een nieuwe auto rijdt je niet van 200 netto, maar reien ook dat dit je nieuwe basissalaris is voor je verdere toekomst! En bedenk je ook dat je ook hierover nu al pensioen gaat opbouwen. Daarvoor is een hoger brutosalaris zeker gunstig.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-09 16:38

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Vergelijk je salaris met andere werkgevers. Ik vind het voor HBO geen gek salaris, voor WO is het niet hoog maar zeker niet laag. Als je niet naar een klant hoeft, is er voor je werkgever niet direct een reden om je een wagen te geven. Dat is alleen voor buitendienst nodig...

Staar je niet dood op de lease auto, de baan moet leuk zijn en de lease auto moet een stuk gereedschap zijn die je naar je werk brengt. Uiteindelijk kost een lease auto je ook geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:59

DropjesLover

Dit dus ->

+€400 bruto is ~€250 netto. Met 19ct/km kan je daar prima een eigen auto van rijden incl onderhoud, verzekering en wegenbelasting. Ik zou je huidige auto oprijden of voor een goedkope maar betrouwbare 2e hands gaan, een Yaris ofzo. Hij hoeft je immers alleen maar betrouwbaar naar/van je werk te brengen.

2700 kreeg ik overigens met 3 jaar werkervaring in hbo techniek (werktuigbouw), dus ik vind het erg veel om mee te starten.

[ Voor 17% gewijzigd door DropjesLover op 19-11-2014 20:45 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Lijkt me een hele goede deal dat ze die 400 bruto extra aanbieden, hoeven ze niet te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarDog
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 11:20
Nindustries schreef op woensdag 19 november 2014 @ 19:05:
Ik weet ook helemaal niet wat voor iets ik dan zou moeten kopen. :?
Kan ik dan niet zelf iets leasen via het bedrijf? (op mijn kosten dan)
Je werkgever heeft aangegeven geen auto's aan schoolverlaters te geven, je kunt dan niet verwachten dat ze je wel een auto voor je regelen, ook al betaal je zelf de kosten. Vooral omdat je juist al 400,- extra krijgt voor de autokosten, wat mijn inziens een zeer redelijke compensatie is. Plus je werkgever zal waarschijnlijk wel van je verwachten dat je jezelf eerst bewijst, voordat ze je een uitgebreid beloningspakket aanbieden.

Een overgroot deel van de Nederlandse bevolking kan nog maar net de brandstof betalen van de reisvergoeding, zelfs als ze al jaren lang in vast dienstverband zijn. Dus kun je behoorlijk blij zijn voor een starter op de arbeidsmarkt! _/-\o_

Auto's kun je zo duur/goedkoop maken als je zelf wil...
Als particulier kun je overigens ook auto's leasen. Voor zo'n 300-350 euro in de maand kun je al een (vrijwel) nieuwe auto shortleasen voor een (half)jaar. Tegen die tijd dat zo'n leasecontract afloopt, kun je altijd nogmaals het gesprek aan gaan met je werkgever. Een half jaar een goede relatie opbouwen met je werkgever kan wonderen doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
SolarDog schreef op woensdag 19 november 2014 @ 21:50:
[...]

Een overgroot deel van de Nederlandse bevolking kan nog maar net de brandstof betalen van de reisvergoeding, zelfs als ze al jaren lang in vast dienstverband zijn. Dus kun je behoorlijk blij zijn voor een starter op de arbeidsmarkt! _/-\o_
Dan doet dat overgrote deel van Nederland er goed aan om die enorme benzineslurper in te ruilen voor een zuiniger model, want het kan dan niet anders dat er een oude zuipschuit voor de deur staat. 19 cent per km is niet veel en het dekt ook zeker niet alles , het is immers een bedrag wat ruim 10 jaar geleden is vastgesteld... maar 'net' de brandstof kunnen betalen is toch nog wat overdreven.

1:15 gemiddeld verbruik... brandstofprijs €1,75 per liter... €0,19 cent de kilometer, dan kost de brandstof mij toch nog geen €0,12 cent per kilometer aan brandstof. Op 15 kilometer ontvang ik van mijn werkgever €2,85 en dat kost mij €1,75... dan hou ik €1,10 per liter over. Moet je uiteraard niet aan de snelweg tanken, dan hou je minder over maar daar ben je zelf bij.

Je moet er op toeleggen, je kan niet ook nog eens je wegenbelasting, verzekering en onderhoud ervan betalen. Zo word er vaak gerekend, maar dit is en vind ik persoonlijk ook niet helemaal terecht want je gebruikt de auto immers ook privé en je mag toch niet verwachten dat die kosten ook compleet gedekt zijn. Maar zelfs dan nog, mocht je 5 keer in de week 50km vergoed krijgen, wat in de maand optelt naar 1000x0,19=€190,-... dan betaal je aan brandstof met een verbruik van 1:15 €117,- dat is €73,- in de maand over en €876 per jaar... daarvan kan ik mijn verzekering en wegenbelasting betalen en is alleen het onderhoud voor mijzelf... niet zo onredelijk toch? Als je kosten dan alsnog heel hoog zijn door verbruik en onderhoud, dan moet er misschien toch eens een betere en/of zuinigere wagen komen... of zoals in sommige gevallen je rijstijl eens ernstig onder de loep nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Het aanbod is netjes van het bedrijf. En sinds je dan toch een vaste standplaats hebt als je niet naar klanten hoeft te gaan weet je wat je elke maand aan brandstofkosten kan verwachten. Ik zou nog niet je Mini inruilen. Wacht eerst maar eens tot je uit je proeftijd bent en of als je een jaarcontract hebt dat je een contract krijgt voor onbepaalde tijd. Je kan daarna altijd een andere auto kopen als je echt wil. Of wie weet krijg je met een jaar of wat toch een leaseauto aangeboden. En met 12 jaar oud moet het nog wel meevallen, het halve land rijd in een oudere auto. Het is toch niet alsof je elke dag de wegen bezaaid ziet staan met pechgevallen.
MicGlou schreef op woensdag 19 november 2014 @ 22:29:
Dan doet dat overgrote deel van Nederland er goed aan om die enorme benzineslurper in te ruilen voor een zuiniger model, want het kan dan niet anders dat er een oude zuipschuit voor de deur staat. 19 cent per km is niet veel en het dekt ook zeker niet alles , het is immers een bedrag wat ruim 10 jaar geleden is vastgesteld... maar 'net' de brandstof kunnen betalen is toch nog wat overdreven.
Die zuinige auto's zijn vermomde benzineslurpers (of dieselslurpers). Ik heb zelf enkele maanden een Polo Bluemotion erbij gehad en die zoop rustig 1 op 14. En ik vermoed dat dit ook geld voor de andere boodschappenwagentjes. Die kleine blokjes moeten loeihard werken om enige prestaties neer te zetten en dat vertaald zich dan weer naar een flinke dorst aan de pomp. Bovendien, de fiscale voordelen zijn voor de privébezitter nu wel ten einde. Je betaald hoe dan ook wegenbelasting tenzij je echt elektrisch gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Iedereen bedankt voor de reacties, heb dit ook met de vriendin besproken en tot de conclusie gekomen dat ik inderdaad niet direct een auto kan verwachten.
Zat hier oorspronkelijk mee in mijn hoofd door al die vacatures van consultancy, waar je natuurlijk naar de klant moet rijden.

Ik heb inderdaad een goeie vacature gevonden die me (zelfs ;-) ) past, gewoon nog even anciënniteit opbouwen dus.

Voor wie het vroeg; ik ben een Belg, dus geen WO-whatever. :D Toegepaste IT gedaan op hogeschool maar wel veel bijgedaan op mezelf uit interesses (danku Tweakers/Reddit), waardoor een bureau me opmerkte via Linkedin. Ik raad andere schoolverlaters aan ook een profieltje te maken, somt voor jezelf ook makkelijker op wat je al hebt verwezenlijkt.

Voorlopig rij ik nog verder met de Mini, maar zeker niet lang meer. (2e keer waarschuwing voor as, achterwielen en remschijven. Dure herstellingen, again.) Dit weekend eens in Cardoen gaan kijken wat er allemaal op de markt is van 'premium' wagens. (Lees: bijna-nieuwe wagens) Ik ben nieuw aan het hele gebeuren, vriendin moest me dan ook uitleggen dat auto's meestal over 4 jaar en niet 2 jaar afbetaald worden. :P
Ik had gedacht aan een -+ 300 euro budget afbetaling, maar we zien wel. Mini verkopen aan hoogste bod (vrees dat ik door verkoopscontrole niet meer doorgeraak), autootje kopen op afbetaling en hiermee blijven rijden en de leaseauto zo uitbetaalf krijgen.

Morgen met het bureau bellen wat ik over het voorstel vindt. (Specifieker, de niet-autovergoeding). Goed zeker? :D

Thanx for the comments so far, keep 'em coming!

[ Voor 10% gewijzigd door Nindustries op 19-11-2014 23:55 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:15
Let op hoe je dit voorstel inschat.

Naar mijn idee is dit een goed aanbod, omdat je startsalaris de basis gaat bepalen van je loonsverhogingen de komende jaren. Tenminste, bij de meeste grote bedrijven zijn dergelijke verhogingen gebaseerd op percentages. Dus hoe hoger je begint, hoe beter. Verder gaan leaseauto's de komende jaren zo mogelijk nog onaantrekkelijker gemaakt worden (bijtelling).

Ook in absolute zin denk ik dat niet heel mensen vanaf de universiteit met zo'n salaris beginnen.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ga je naast de salarisverhoging wel een kilometervergoeding van 19 ct per kilometer (of meer?) krijgen? Dan kun je er prima van rijden namelijk, anders zou het wel heel krap worden.

• Dendrite
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Altijd je basissalaris zo hoog mogelijk uitonderhandelen! Daar heb je de rest van de werkende leven profijt van. Secundaire voorwaarden zijn later makkelijker te verkrijgen.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
MicGlou schreef op woensdag 19 november 2014 @ 22:29:
[...]
Je moet er op toeleggen, je kan niet ook nog eens je wegenbelasting, verzekering en onderhoud ervan betalen. Zo word er vaak gerekend, maar dit is en vind ik persoonlijk ook niet helemaal terecht want je gebruikt de auto immers ook privé en je mag toch niet verwachten dat die kosten ook compleet gedekt zijn.
En dan vergeet je, zeker omdat de TS een nieuwe auto wil rijden, een van de grotere kostenposten. Namelijk afschijving. Hoe meer KM's je rijdt hoe harder het gaat. Een auto met 200k km's op de klok is namelijk een stuk minder waard dan een auto mat 120k km's.
Die extra km's zou je prive wellicht niet maken en is dan ook niet heel raar om die kosten mee te tellen.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:29

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Gaat het om werk in NL of BE?
De vraagstelling lijkt me BE en de meeste antwoorden NL....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Verwijderd

Coach4All schreef op donderdag 20 november 2014 @ 08:42:
Gaat het om werk in NL of BE?
De vraagstelling lijkt me BE en de meeste antwoorden NL....
TS heeft aangegeven een Belg te zijn en in België te wonen en werken. De antwoorden zijn nogal Nederlands inderdaad, dus denk dat wij Nederlanders beter geen berekeningen enzo voor kunnen spiegelen aangezien de regelingen en kosten en dergelijke anders zullen zijn in België lijkt mij.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nindustries schreef op woensdag 19 november 2014 @ 23:46:
Dit weekend eens in Cardoen gaan kijken wat er allemaal op de markt is van 'premium' wagens. (Lees: bijna-nieuwe wagens) Ik ben nieuw aan het hele gebeuren, vriendin moest me dan ook uitleggen dat auto's meestal over 4 jaar en niet 2 jaar afbetaald worden. :P
Maar ik neem toch aan dat ook in BE auto's standaard gewoon in één keer betaald worden en niet afbetaling? In NL zit je dan ook meestal met of hoge rente, of lage rente en veel addertjes onder het gras.

Soms krijg je inderdaad het idee hier dat een leaseauto standaard is. Echter daarvoor moet je toch echt voornamelijk in consultancy/detachering zitten. Nu denk ik dat je het in de IT wel wat vaker ziet dan andere takken, maar als ik als ingenieur die gewoon bij een bedrijf werkt (ook al is het op papier nog via een detacheerder :'( ) denk ooit een leaseauto te gaan krijgen dan gaat dat vies tegenvallen.

• LordSinclair
  • Laatst online: 15:39
Kurkentrekker schreef op donderdag 20 november 2014 @ 07:31:
Ga je naast de salarisverhoging wel een kilometervergoeding van 19 ct per kilometer (of meer?) krijgen? Dan kun je er prima van rijden namelijk, anders zou het wel heel krap worden.
Met dit salaris kan je prima een auto rijden. Dat wordt niet krap.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:35
Werk zelf inmiddels 4 jaar na mijn HBO. Ik heb geen leaseauto en hoef ook geen leaseauto. Mijn auto is inmiddels dik 15 jaar oud en heeft bijna 220.000 km gereden (benzine). Ik ga dan wel zo goed als altijd met de fiets naar mijn werk.

Nu weet ik niet wat de woon-werk afstand is voor de optie welke je nu hebt? Kan me voorstellen dat je een goede, betrouwbare auto hebt als je er werkelijk van afhankelijk bent.

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-09 11:52
@topicstarter: ga jij eerst maar eens bewijzen binnen een bedrijf... aanbod wat ze doen is niet slecht. Beter kan je elk half jaar met goede resultaten komen, dit onderbouwen en aantoonbaar aantonen dat je meerwaarde hebt en dat gebruiken voor een beter salaris...

Of doe werkervaring op bij het ene bedrijf die wel een auto biedt. Leg je werkervaring 2 jaar later bij dat Fortune 500 bedrijf neer en eis een goed salaris. Succes.

[ Voor 22% gewijzigd door et36s op 20-11-2014 09:18 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:18

P_Tingen

omdat het KAN

Toegepaste IT op hogeschool klinkt vergelijkbaar met HBO in Nederland. Dan is € 2700 een heel mooi startsalaris. Let er wel op in welke salarisschaal je wordt geplaatst. Ik heb wel gezien dat mensen meer salaris onderhandelden bij sollicitatie en dat ook kregen, maar vervolgens gelijk aan het plafond van hun salarisschaal werden gezet met als gevolg weinig ruimte voor komende jaren.

Afhankelijk van hoever je van je werk af woont kun je kijken of diesel interessant voor je is. Dieselauto's rijden zuiniger maar zijn (in NL) duurder met vaste lasten zoals houderschapsbelasting. Mijn Skoda Octavia rijdt gemiddeld 1:23. Diesel kost je dan zo'n € 1,35 / 23 = € 0,06 per kilometer.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Nindustries
Afstand tot het werk vanaf het huis van mijn ouders is een 7,8 kilometer. Perfect te doen met de fiets als het goed weer is dus!
Waarom ik zo doordram op een auto is doordat ik ook binnekort zou gaan samenwonen, dus god weet waar ik terecht kom. Kilometervergoeding moet ik nog eens bekijken, maandag bekijk ik het contract.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:35
Nindustries schreef op donderdag 20 november 2014 @ 09:28:
Afstand tot het werk vanaf het huis van mijn ouders is een 7,8 kilometer. Perfect te doen met de fiets als het goed weer is dus!
Waarom ik zo doordram op een auto is doordat ik ook binnekort zou gaan samenwonen, dus god weet waar ik terecht kom. Kilometervergoeding moet ik nog eens bekijken, maandag bekijk ik het contract.
Als je gaat verhuizen kun je toch nog altijd een auto aanschaffen? Nu een auto op afbetaling gaan kopen terwijl je 7,8 km enkele reis hebt en reeds een auto bezit zou ik je niet aan willen raden. Probeer gewoon eerst zo veel mogelijk te sparen en als je dan later een auto nodig hebt dan kun je heus wel iets aanschaffen.

Overigens vind ik het geen gekke gedachte om bij aankoop van een huis ook rekening te houden met waar je werkt/ gaat werken.

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-09 21:22
Het is hoe je het bekijkt, stel je was ingegaan op het andere aanbod waarbij je 2000bruto+ auto had gekregen. Als je een auto neemt en prive gaat rijden betaal je ook bijtelling, voor een VW polo betaal je al heel snel tussen de 150 a 200 euro per maand extra. Nu geven ze je 700 bruto extra, wat ongeveer 400 netto is.

Als we dan 400 + de bijtelling van 150 euro nemen dan kom je op 550 euro per maand extra. Hier kan je best een kleine nieuwe auto ( of een goede tweedehands) van rijden.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:20
voor die afstand zou ik me zeker niet vastleggen op een dure auto op afbetaling (imho financieel niet verstandig). Ga eerst eens afwachten hoe het zit met die km-vergoeding en waar je gaat wonen etc, en dan je keus maken.

Stel: je woont straks op 5-10km van je werk en vriendin heeft al een auto voor haar werk, dan kun je heel gemakkelijk honderden euro's per maand sparen door fiets/elektrische fiets/brommer/ligfiets etc.

[ Voor 31% gewijzigd door Fr33z op 20-11-2014 10:31 ]

• Raoul.TLS
  • Laatst online: 13:42
Lease budget voor een starter dacht ik eerder aan (800 -1200) Bruto per maand
Maar kan er naast zitten. (en dit is maar een Instap auto Golf )

<GOT>DrOPje #2516

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:05

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Dendrite schreef op donderdag 20 november 2014 @ 07:37:
Altijd je basissalaris zo hoog mogelijk uitonderhandelen! Daar heb je de rest van de werkende leven profijt van. Secundaire voorwaarden zijn later makkelijker te verkrijgen.
Dit! Ook je pensioen en dergelijke is hier op gebaseerd, ik denk dat je al met al een hele gunstige aanbieding hebt gekregen.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-09 11:37
Raoul.TLS schreef op donderdag 20 november 2014 @ 10:47:
Lease budget voor een starter dacht ik eerder aan (800 -1200) Bruto per maand
Maar kan er naast zitten. (en dit is maar een Instap auto Golf )
Als starter rijd je bij 9 van de 10 bedrijven gewoon in een polo, fiesta of 208. En dan alleen nog maar als je naar klanten moet. Er zijn eigenlijk geen werkgevers meer die je een lease auto geven voor enkel woon-werk verkeer. 800-1200 euro budget is eerder voor medior functies een normaal leasebudget.

Ik vind het een net aanbod en als je maar 8 km van je werk af woont en nog flexibel bent in waar je eventueel gaat samenwonen, dan zou ik lekker die extra centen per maand in een spaarpot stoppen en die later gebruiken om een auto van te kopen. niets is zo verrot om een auto op afbetaling te kopen.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• Nindustries
Jullie hebben gelijk; het beste is om nog af te wachten.
Ik ben ook eens benieuwd om op mijn contract te zien hoeveel er van mijn loon overblijft, aangezien ik die "150 euro netto" enkel maar heb kunnen berekenen met een calculator op het internet. Betrouwbaarheid alom 8)7
Eigenlijk wel, dan zijn de loonsverhogingen steeds een stapje beter!

Ik ga dit weekend is horen hoeveel het zou kosten om de Mini te laten repareren.
En zoiezo als het doenbaar is de fiets pakken!

[ Voor 8% gewijzigd door Nindustries op 20-11-2014 11:11 ]

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 20:17

itsalwaysme

Graast voor DB

Aalard99 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 10:25:
Het is hoe je het bekijkt, stel je was ingegaan op het andere aanbod waarbij je 2000bruto+ auto had gekregen. Als je een auto neemt en prive gaat rijden betaal je ook bijtelling, voor een VW polo betaal je al heel snel tussen de 150 a 200 euro per maand extra. Nu geven ze je 700 bruto extra, wat ongeveer 400 netto is.

Als we dan 400 + de bijtelling van 150 euro nemen dan kom je op 550 euro per maand extra. Hier kan je best een kleine nieuwe auto ( of een goede tweedehands) van rijden.
Die 150 a 200 euro is erg hoog ingeschat. Een standaard bluemotion is circa 222 Euro bijtelling (19.000 *0.14 /12). Dus netto is dat ongeveer 125 euro.

@ts
Daarnaast is 2700 euro per maand bruto een mooi start salaris. Bijna nergens krijg je een auto als starter, en staar je daar niet op blind. Het leuk een auto van de zaak, maar het is niet het belangrijkste.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 13:00

Bolletje

Moderator Harde Waren
f4stf0rw4rd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 10:57:
[...]

Als starter rijd je bij 9 van de 10 bedrijven gewoon in een polo, fiesta of 208. En dan alleen nog maar als je naar klanten moet. Er zijn eigenlijk geen werkgevers meer die je een lease auto geven voor enkel woon-werk verkeer. 800-1200 euro budget is eerder voor medior functies een normaal leasebudget.
Klopt. Althans hier in Nederland. 800 is misschien haalbaar, maar daarboven is niet voor starters weggelegd. Een Polo of Fiesta is daarentegen prima. Ik heb in beide auto's gereden.
itsalwaysme schreef op donderdag 20 november 2014 @ 11:17:
[...]

Die 150 a 200 euro is erg hoog ingeschat. Een standaard bluemotion is circa 222 Euro bijtelling (19.000 *0.14 /12). Dus netto is dat ongeveer 125 euro.
Soms heb je ook nog een eigen bijdrage. Bij mijn werkgever is het zo dat de eigen bijdrage vervalt als je een auto neemt van je onder je budget.
Let er wel op dat je een eigen bijdrage kan verrekenen met de bijtelling.

[ Voor 3% gewijzigd door Bolletje op 20-11-2014 11:21 ]

• sebasmeer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-09 15:21
Bij mijn werkgever heb ik een maximaal budget voor een leasewagen. Als ik boven dit budget wil leasen, dan betaal ik een eigen bijdrage hierover. Als ik echter onder dit budget lease, dan krijg ik het restbedrag bruto uitbetaald (blijft niet veel van over, maar toch netjes).

Ik kan met mijn budget een leuke Golf of V40 leasen. Maar ik kan ook een Polo compleet aankleden.

• SolarDog
  • Laatst online: 21-09 11:20
Er wordt telkens wel veel gezegd over bijtelling, maar volgens mij is dat echt iets typisch Nederlands? In België zijn dat soort zaken waarschijnlijk heel anders geregeld, qua belastingen (wegenbelasting is vaak zeer gunstig).
Daarnaast zijn de meeste auto's in aanschaf ook een stuk goedkoper in België, omdat ze daar geen BPM berekenen. Voor een basismodel stationwagon van 30.000 euro betaal je in Nederland bijvoorbeeld al 7.500 aan BPM. In de praktijk schrijf je al gauw 100+ in de maand af aan BPM.

Waarschijnlijk zullen daarom de leasekosten in België een stuk voordeliger zijn.

• Nindustries
Zojuist gesproken met het bureau, 150 euro netto van die 500 euro kan blijkbaar niet.
Hij ging het voor mij eens uitrekenen, maar mijn nettoloon netto zou dus stukje hoger uitkomen.
Ik ben benieuwd!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Naar belgische normen een goed startersloon.

Zit je in de buurt van een treinstation dan kan dat ook nog een optie zijn, kan zijn dat je abonnement zonder problemen vergoed wordt. In grote bedrijven is dat meestal wel in orde.

In Belgie is een km-vergoeding niet direct standaard, dat zou men anders ook wel gemeld hebben.

@wgdejong835 in Belgie zit je met een polo zeker niet 150 euro bijtelling, zal max 100 zijn.

@TS
Bekijk de optie openbaar vervoer eens.
Als je na 6 maanden een auto kan kiezen - dan zou ik nu niet direct iets kopen met een afbetaling van 300/maand ... geef dan gewoon een 1000-3000 euro aan een 2ehands wagen die je daarna met beperkt verlies kunt doorverkopen.

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Even kort samengevat:

Je woont 8km enkele rit van je werk af, krijgt bovenop je al prima salaris nog eens 400 euro bruto extra, en je twijfelt nog? Dit is toch een inkoppertje:)

• Nindustries
BFmango schreef op donderdag 20 november 2014 @ 17:08:
Even kort samengevat:

Je woont 8km enkele rit van je werk af, krijgt bovenop je al prima salaris nog eens 400 euro bruto extra, en je twijfelt nog? Dit is toch een inkoppertje:)
Over je job twijfel ik zeker niet, het is eerder wat ik met mijn autosituatie het beste zou doen.

• MicGlou
  • Laatst online: 27-09 19:07
CMD-Snake schreef op woensdag 19 november 2014 @ 23:15:Die zuinige auto's zijn vermomde benzineslurpers (of dieselslurpers). Ik heb zelf enkele maanden een Polo Bluemotion erbij gehad en die zoop rustig 1 op 14. En ik vermoed dat dit ook geld voor de andere boodschappenwagentjes. Die kleine blokjes moeten loeihard werken om enige prestaties neer te zetten en dat vertaald zich dan weer naar een flinke dorst aan de pomp. Bovendien, de fiscale voordelen zijn voor de privébezitter nu wel ten einde. Je betaald hoe dan ook wegenbelasting tenzij je echt elektrisch gaat rijden.
Dan is het denk ik tijd om ook eens de rijstijl onder de loep te nemen als kosten een zorg zijn... als je 1:14 met een Polo Bluemotion haalt dan trap je echt hard door. Sowieso gaan bewust zuinig rijden en 'prestaties' ook niet helemaal lekker met elkaar, het is dan toch het een of het ander... als kosten de zorgen zijn, dan rustiger gaan rijden, een Polo BM moet makkelijk 1:17/18 kunnen halen met een vlotte rijstijl. Wil je echt goed kunnen doortrappen dan ben je beter af met een andere wagen die beter bij je rijstijl past... Top Gear heeft dat al eens mooi laten zien door een Prius zo hard mogelijk over een circuit te laten gaan achtervolgd door een BMW M3, de M3 was uiteraard zuiniger in zo'n geval.

Mijn wagen is niet een groen model, een 1.4i 16v in een wagen die rijklaar bijna 1250 kilo weegt, ik accelereer vlot en rij op de snelweg meestal tussen de 130 en 140 waar mogelijk. Ik haal eenvoudig tussen de 1:15/16 gemiddeld... op het moment met winterbanden eronder doe ik 1:15,2.
Napo schreef op donderdag 20 november 2014 @ 08:28:
[...]

En dan vergeet je, zeker omdat de TS een nieuwe auto wil rijden, een van de grotere kostenposten. Namelijk afschijving. Hoe meer KM's je rijdt hoe harder het gaat. Een auto met 200k km's op de klok is namelijk een stuk minder waard dan een auto mat 120k km's.
Die extra km's zou je prive wellicht niet maken en is dan ook niet heel raar om die kosten mee te tellen.
Willen kopen is iets heel anders dan kunnen kopen, sowieso is een nieuwe auto een slechte investering... haal dan een wagentje van 3 jaar oud met weinig kilometers. Ook wat betreft kilometerstand is het heel relatief en merk afhankelijk... een goed onderhouden Toyota Corolla '07 met 200k op de klok is nog duizenden euro's waard, zet daar een vergelijkbare Peugeot 407 naast die nieuw net zoveel heeft gekost en zie het prijsverschil. En anders pak je gewoon het openbaar vervoer want je hoeft niet perse een auto te rijden om naar het werk te komen, dat is een keuze (uitzonderingen daargelaten uiteraard maar daar is nu geen sprake van).

[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 20-11-2014 18:36 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Nindustries schreef op donderdag 20 november 2014 @ 18:12:
Over je job twijfel ik zeker niet, het is eerder wat ik met mijn autosituatie het beste zou doen.
Je huidige auto gewoon houden. Je hoeft maar 8km te rijden per rit als ik het goed begrijp. Je kan dat zelfs fietsen of lopen als je wil en de omstandigheden het toelaten. Een nieuwe auto om 16km per dag mee te rijden is gekkenwerk. Je moet immers nu ook al lenen voor die auto schrijf je. Ik zou het geld sparen wat je nu extra krijgt, dan kan je over een paar jaar een fraaie jong gebruikte of nieuwe auto kopen zonder een lening aan te moeten gaan.
MicGlou schreef op donderdag 20 november 2014 @ 18:31:
Dan is het denk ik tijd om ook eens de rijstijl onder de loep te nemen als kosten een zorg zijn... als je 1:14 met een Polo Bluemotion haalt dan trap je echt hard door. Sowieso gaan bewust zuinig rijden en 'prestaties' ook niet helemaal lekker met elkaar, het is dan toch het een of het ander... als kosten de zorgen zijn, dan rustiger gaan rijden, een Polo BM moet makkelijk 1:17/18 kunnen halen met een vlotte rijstijl. Wil je echt goed kunnen doortrappen dan ben je beter af met een andere wagen die beter bij je rijstijl past...
De Polo was tijdelijk nodig. Ik let eigenlijk niet zo op het verbruik van een auto, althans, het is voor mij geen bepalende factor of een auto wel of niet neem. Zelf rij ik privé een wat ruimer gemotoriseerde auto (2,5 liter dieselmotor) en daarmee haal ik doorgaans 1 op 12. Die motor hoeft ook een stuk minder hard te werken op de snelweg of waar dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
2700 voor een starter is extreem veel! Ga lekker fietsen en sparen. Tegen de tijd dat je een auto nodig hebt heb je die in een week gekocht.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je pakt voor 8 km enkele reis toch de auto niet? Dat is een minuut of 20 fietsen. Bewegen is goed voor je. Ik moet 12 km enkele reis en fiets tegenwoordig weer elke dag (scootertje staat al bijna een jaar zo goed als werkeloos in de schuur). Ben nu al ongeveer 16 kilo kwijt en zit nog maar 2 kilo van mijn ideale gewicht, terwijl ik vorige jaar mijn abonnement op de sportschool heb opgezegd. Het levert dus ook nog eens geld op (abonnement op de sportschool + ik tank de scooter nu nog voor gemiddeld 6 euro per maand).

Ik hou tegenwoordig zelfs nog geld over van mijn woon-werk reiskostenvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:33
Voor België:

700€ bruto meer per maand geeft op jaarbasis --> 700 * 13,85 (12x Loon, 1x vakantiegeld en 1x 13de maand) = 9695€ bruto/jaar.
Je zal om en bij de 35% belastingen/RSZ betalen en houdt dus 6300€ over per jaar wat 525€ per maand maakt.

Daarbovenop betaal je geen 'Voordeel Alle Aard' (bijtelling kennen we niet :)). Voor een basis wagen is dat 105€ bruto per maand, wat netto 31,5€ per maand is (enkel bedrijfsvoorheffing, geen RSZ).
Je netto 'winst' per maand is dan 556,5€, toevallig in de buurt van de 550€ maar die berekening raakt kant nog wal :).

Wil je op dit moment nog meer netto moet je een tegenvoorstel doen van 2550€ bruto en 150€ netto representatie/internet/telefoon/vakliteratuur vergoeding.
Die 150€ is zowel voor uzelf als voor het bedrijf onbelast, het bedrijf en jij wint hierbij. Dit is nadelig voor je pensioen maar je zal snel genoeg aan je max pensioen zitten omdat dat 2x niets voorstelt in België. Raad je dus aan om vanaf werkdag 1 ook prive aan pensioensparen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Ondertussen telefoon gehad... dinsdag krijg ik mijn contract!

offtopic:
* Nindustries opent flesje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Congratz!! Prima loon hoor voor een eerste job!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD2000
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-07 13:40
Engineer Stewie schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 11:18:
Voor België:

700€ bruto meer per maand geeft op jaarbasis --> 700 * 13,85 (12x Loon, 1x vakantiegeld en 1x 13de maand) = 9695€ bruto/jaar.
Je zal om en bij de 35% belastingen/RSZ betalen en houdt dus 6300€ over per jaar wat 525€ per maand maakt.
Met 35% belasting/RSZ op die verhoging kom je in Belgie helaas niet toe, denk eerder aan 50% :(
Eerst een RSZ-bijdrage van 13% en dan nog eens minstens 40% belasting (+gemeentebelasting).. Meer dan 5000€ hou je van die 9695€ niet over.
De verhoging bedraagt echter "slechts" 400€, geen 700€.

Maar met dat startloon op die woon-werkafstand doe je het verre van slecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
SD2000 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 12:27:
[...]

Met 35% belasting/RSZ op die verhoging kom je in Belgie helaas niet toe, denk eerder aan 50% :(
Eerst een RSZ-bijdrage van 13% en dan nog eens minstens 40% belasting (+gemeentebelasting).. Meer dan 5000€ hou je van die 9695€ niet over.
De verhoging bedraagt echter "slechts" 400€, geen 700€.

Maar met dat startloon op die woon-werkafstand doe je het verre van slecht :)
Met 2700€ zit je niet in de 40% schaal hoor. Toch niet in het België waar ik woon...

En 2700€-2000€ is volgens mij 700€. Die 400€ krijgt hij bij omdat de andere een wagen aanbiedt. 700€ bruto is genoeg om uw auto te financieren voor 16km per dag.

Ik heb een pak meer loon en heb een gemiddelde belastingsvoet van 32% met woning en kind ten laste. 2700€ zit daar onder want ik breng minder in dan het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD2000
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-07 13:40
Engineer Stewie schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 20:28:
[...]
Met 2700€ zit je niet in de 40% schaal hoor. Toch niet in het België waar ik woon...
De 40% schaal begint al bij 11890€ netto belastbaar (klik), daar zit je met 2700 al mooi in.. Dan toch een ander België ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
SD2000 schreef op maandag 24 november 2014 @ 00:00:
[...]

De 40% schaal begint al bij 11890€ netto belastbaar (klik), daar zit je met 2700 al mooi in.. Dan toch een ander België ;)
Zijn niet geindexeerde schalen :p., maar dan nog zal dat erin vallen.
Wist niet dat de schalen zo laag ingedeeld werden.

Nu rekende ik met jaarlonen en een maandloon van 2700€ geeft 37395€ als bruto belastbaar jaarloon (wat knap is als starter).
Netto belastbaar (bruto -rsz) is dat 32272€ waarvan 21792,9 netto overblijft (8% gemeentebelasting).

Met 2000€ + wagen geeft dat een bruto belastbaar inkomen van 27700€.
Netto belastbaar (bruto - rsz + VAA wagen (1260€)) is dat 22645€ waarvan netto 16844€ overblijft (8% gemeentebelasting).

Het verschil is dus 400+€ per maand te besteden inkomen.
Koop een deftig 2dehandsje en je kan voort met dat bedrag. Als je ooit een aankoop van vastgoed wil doen telt die 400€ ook door in de berekening bij de bank. Een bedrijfswagen telt voor 0€ mee in je berekening.

Heb hier wel geen rekening gehouden met belastingsverminderingen (beroepsonkosten ed), maar die tellen voor beiden en zijn voor grotere belastingsschalen een groter voordeel.

Maar die belastingsschalen zeggen weinig. Ik heb een groot deel in de 50% schaal (de best gevulde schaal zelfs) maar heb door belastingsverminderingen een gemiddelde belstingsvoet van 32%, dat is incl gemeentebelasting. Het is de kunst om zoveel mogelijk belastingsverminderingen te zoeken en in de juiste zaken te investeren...
Pagina: 1