Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DFSR replicatie probleem (2212 / 2104)

Pagina: 1
Acties:

• enripeters
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-07-2018
Beste lezers :) ,

Afgelopen week is onze DFS server onverwachts uitgevallen. Hierdoor hebben wij de database moeten renamen en is deze (denk ik) nu opnieuw aan het opbouwen. Dit hebben wij aan de kant gedaan waar de database kapot was gegaan.

Het gaat hier om DFS servers in 2 verschillende panden. Deze zijn verbonden via een straalverbinding.

Het gaat om 5 replicatie mappen en ongeveer 400GB aan data. 1 map repliceert inmiddels weer beide kanten op. Nog niet snel maar het lijkt te werken.

Bij het maken van een diagnostic health report van de grootste map geeft deze aan:

Error:
-The DFS Replication service is restarting frequently
Warnings:
-This member is waiting for initial replication for replicated folder Data.
Informational:
-Service state: Running
-Status: Waiting for initial replication
-DFS Replication service uptime: 8 hr. 42 min.
-Number of files received: 24115

Bij de andere server:

Error:
-The DFS Replication service is restarting frequently
Warnings:
-Geen warnings
Informational:
-Service state: Running
-Status: Normal
-DFS Replication service uptime: 8 hr. 44 min.
-Backlogged Sending Transactions: 353188
-Backlogged Receiving Transactions: 353267
-Number of files received: 0

De event viewer heeft aangegeven met event ID 2212 dat de database hersteld wordt. Toen het probleem begon, gaf die dit ook aan, maar snel ernaar kwam die met event ID 2104, wat inhoud dat het herstellen mislukt is.

Gelukkig komt event ID 2104 nu niet meer, alleen heb ik geen idee wat DFS nu aan het doen is. Ik kan hier ook niet veel informatie over vinden op het internet helaas. Vandaar dat ik het hier kom vragen.
Moet die bijvoorbeeld alle backlogs verwerken en gaat die daarna repliceren opnieuw repliceren op basis van het DFS algoritme? Of gaat hier gewoon iets heel erg fout?

Heeft een van jullie hier ervaring mee en kan iemand mij wat meer wegwijs maken?

DNS/AD etc. werkt allemaal.

Dankjewel _/-\o_ ,

Groetjes, Enri Peters

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
Wat was er kaduuk aan dfs? Dfs en dfsr zijn 2 verschillende dingen welke ook los van elkaar gebruikt kunnen worden. Hoe heb je precies je dfs gerestored en wat is er dan gerenamed?

• enripeters
Ik had in VMWare ESXi een snapshot aangemaakt, voordat ik een extra replicatie server toevoegde aan de DFSR.
De server waarvan ik een snapshot maakte, had al 2 virtuele harddisken. 1 van 40GB en de andere 500GB waarop de DFSR draait. Kort hiernaar crashde de hele VM doordat de snaphot geen space meer had.

Hierdoor moest ik veel moeite doen om deze machine weer aan de praat te krijgen in VMWare ESXi.

De server startte weer op en had een hoop errors. Uit deze errors maakte ik op via Google zoeken, dat de database hersteld moest worden. In eerste instantie probeerde DFS dit zelf te doen, maar kwam die steeds met error event 2104. Welke aangeeft dat het herstellen mislukt is.

Het volgende heb ik daarna gedaan:

1. Grant Full Control permissions to the System account for the system volume information folder and for all its sub folders.
2. Stop DFSr service.
3. Manually rebuild the DFSR Database by deleting the database from <Volume>:\System Volume Information\DFSR and restarting DFSR service, DFSR performs initial replication from any other still enabled member.
4. Start the DFSR service.

De rename is eigenlijk een move geweest naar een directory omhoog. Dit hebben wij gedaan omdat renamen niet werkt en wij niet direct de directory wilden removen. De oude database is inmiddels van <Volume>:\System Volume Information\ verwijderd. Maar we hebben nog wel een backup ergens anders staan.

Hierna geen error event 2104 meer, maar de database wordt nog steeds bijgevuld en hij geeft aan dat die nu nog 310.000 bestanden in de backlog moet doen. Wat bij het plaatsen van mijn eerste bericht op 353.188 stond.

De error is nu:

The DFS Replication service has restarted 6 times in the past 7 days. This problem can affect the replication of all replicated folders to and from this server. Event ID: 1004

If you restarted the service manually, you can safely ignore this message. For information about troubleshooting frequent service restart issues, see The Microsoft Web Site.

De warning is:

This member is waiting for initial replication for replicated folder Data and is not currently participating in replication. This delay can occur because the member is waiting for the DFS Replication service to retrieve replication settings from Active Directory Domain Services. After the member detects that it is part of replication group, the member will begin initial replication.

Replication will begin after initial replication is complete. If this state does not change, see The Microsoft Web Site.

• enripeters
En nu:

The DFS Replication service has detected that the staging space in use for the replicated folder at local path E:\data\Data is above the high watermark. The service will attempt to delete the oldest staging files. Performance may be affected.

Additional Information:
Staging Folder: (hier folder path)
Configured Size: 32768 MB
Space in Use: 29492 MB
High Watermark: 90%

Low Watermark: 60%

• Killah_Priest
enripeters schreef op donderdag 20 november 2014 @ 14:58:
En nu:

The DFS Replication service has detected that the staging space in use for the replicated folder at local path E:\data\Data is above the high watermark. The service will attempt to delete the oldest staging files. Performance may be affected.

Additional Information:
Staging Folder: (hier folder path)
Configured Size: 32768 MB
Space in Use: 29492 MB
High Watermark: 90%

Low Watermark: 60%
Staging meldingen negeer ik meestal tijdens de initial replication (deze worden immers toch automatisch opgeschoond en tijdens de initial replication zal deze nou eenmaal groter zijn als normaal gesproken).
Gezien deze melding zou ik dit gewoon door laten lopen ; hij is immers wel bezig met replicaten.

• enripeters
Bedankt voor je antwoord. Dus deze meldingen geven aan dat die bezig is? Gezien de hoeveelheid data komt het er gewoon op neer dat we geduld moeten hebben denk ik dan?

Gaat het sneller als ik de quota verhoog, of is dit niet verstandig om te doen?

[ Voor 19% gewijzigd door enripeters op 20-11-2014 15:54 ]

• Killah_Priest
enripeters schreef op donderdag 20 november 2014 @ 15:52:
Bedankt voor je antwoord. Dus deze meldingen geven aan dat die bezig is? Gezien de hoeveelheid data komt het er gewoon op neer dat we geduld moeten hebben denk ik dan?

Gaat het sneller als ik de quota verhoog, of is dit niet verstandig om te doen?
Het verhogen kan, hoewel ik zelf weinig merkbaar verschil in snelheid merk bij de initial replication (32GB zou echt wel voldoende moeten zijn ; de standaard 4GB bij het aanmaken van een replica group is natuurlijk weer erg klein maar 32 zou meer dan zat moeten zijn als je geen extreem grote bestanden hebt)

• enripeters
Het was erg langzaam en ik kreeg een nieuwe error:

Due to the following error, the DFS Replication reporting mechanism cannot
access the WMI (Windows Management Instrumentation) namespace to retrieve
certain reporting information. Error ID: 0x80041002.

Nu heb ik het volgende gedaan:

Open a CMD prompt in %windir%\system32\wbem
type mofcomp dfsrprovs.mof
net stop winmgmt
net start winmgmt
net start iphlpsvc
net stop dfsr
net start dfsr

Is nu weer verder aan het gaan en lijkt nu veel sneller te gaan.

Bedankt voor je hulp. Als ik nog wat interessants heb, laat ik het weten.

Groeten, Enri
Pagina: 1