Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

• mortare
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-11 22:40
Goedemiddag,

Mijn moeder heeft de knoop doorgehakt en wilt een laptop gaan aanschaffen.

Wat ga je met je laptop doen?
internet
nieuwssites
office
youtube/spotify
gaat niet gebruikt worden voor te gamen

Wat is je budget?
Max 700 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, gaat gewoon in huis gebruikt worden

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Via het artikel Wat te kiezen onder de 600 euro ben
ik uitgekomen bij de lenovo E540.

Op de duitse lenovo site heb ik volgende configuratie samengesteld voor 685.24 euro:

Intel Core i5-4210M-Prozessor -nVPro (i3 mss ook voldoende?)
Windows 8.1 64 – WE MUI
39,6 cm (15,6") FHD (1.920 x 1.080) entspiegelt – schwarz
Intel HD Graphics 4600
4 GB PC3-12800 DDR3L SDRAM 1600 MHz SODIMM (te weining?)
128 GB Solid-State-Laufwerk, 2,5 Zoll
6-Zellen-Li-Ion-Akku 48 Wh – 75+
65-W-Netzteil – EU

De bedoeling is toch dat de laptop een aantal jaren meegaat.
Is deze samenstelling overkill of eerder toch noodzakelijk voor een beetje future proof te zijn.

Advies en eventueel andere modellen altijd welkom.

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:09
Wil je echt zeker zijn dat hij aantal jaren mee gaat let goed op de garantie en eventueel bij kopen voor 3 of jaar garantie. Denk wel dat 128 gb misschien beetje weinig is hoeveel is de meerprijs voor bijv 256?

• sinkfun
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-11 19:36
Zou niet voor een i3 gaan , net omdat hij meerdere jaren mee moet gaan. SSD van 128 is redelijk weinig als je deze ook voor data opslag (foto's / films /...) gebruikt. eventueel kijken of er een 2de storage HDD bij kan.

voor puur software is deze normaal voldoende, zeker als enkel de basis software geïnstalleerd hoeft te worden.

zal verder wel mooi vooruit gaan, en als er dan budget is kan er worden gekeken om het ram uit te breiden. denk dat 4 gb nu wel voldoende zal zijn voor het basis gebruik, maar toekomstgericht kan deze upgegrade worden.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:07

P_Tingen

omdat het KAN

Future proof is altijd overkill.

Apparatuur wordt alleen maar goedkoper en extra uitgeven om langer met je apparaat te doen is zonde van je geld. Koop een laptop die NU goed genoeg is voor max 400 euro (bv Dell Inspiron reeks) en vervang hem wanneer hij te langzaam wordt. Ik gok dat de laptop eerder de geest geeft dan dat hij te langzaam wordt. Wanneer je een computer uitrust met een SSD is en blijft hij voor dagelijks gebruik snel genoeg.

En een i5? Werkelijk? Voor een beetje internetten? Ik zou zeggen: begin eens met een Celeron of Atom. En dan is 4GB ook echt meer dan genoeg. Op mijn werk heb ik een pc met 4GB + SSD en ik ontwikkel hierop software. Er staan bij mij gemiddeld een stuk of 10 programma's open denk ik en ik heb echt nooit dat ik merk dat ik meer geheugen zou moeten hebben.

Uitzondering voor goedkope laptop is als je veel waarde hecht aan een goed FHD scherm. Dan ga je het niet redden met 400 euro maar ben je iets meer kwijt. Maar ook dan moet het ruim onder de 700 euro kunnen blijven.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Liber8
  • Laatst online: 01-05 17:46
P_Tingen schreef op donderdag 20 november 2014 @ 08:15:
Future proof is altijd overkill.

Apparatuur wordt alleen maar goedkoper en extra uitgeven om langer met je apparaat te doen is zonde van je geld. Koop een laptop die NU goed genoeg is voor max 400 euro (bv Dell Inspiron reeks) en vervang hem wanneer hij te langzaam wordt. Ik gok dat de laptop eerder de geest geeft dan dat hij te langzaam wordt. Wanneer je een computer uitrust met een SSD is en blijft hij voor dagelijks gebruik snel genoeg.

En een i5? Werkelijk? Voor een beetje internetten? Ik zou zeggen: begin eens met een Celeron of Atom. En dan is 4GB ook echt meer dan genoeg. Op mijn werk heb ik een pc met 4GB + SSD en ik ontwikkel hierop software. Er staan bij mij gemiddeld een stuk of 10 programma's open denk ik en ik heb echt nooit dat ik merk dat ik meer geheugen zou moeten hebben.

Uitzondering voor goedkope laptop is als je veel waarde hecht aan een goed FHD scherm. Dan ga je het niet redden met 400 euro maar ben je iets meer kwijt. Maar ook dan moet het ruim onder de 700 euro kunnen blijven.
Lol, future proof altijd overkill..?

Omdat ik een laptop koop met een GTX980M videokaart, om nu spellen op ultra te spelen en spellen op high over 4/5/6 jaar. is overkill.? Ik geef nu liever € 400 / € 500 meer uit om zo de aanschaf voor een nieuwe laptop met 2/3 jaar te verlengen.

Nu een game laptop aanschaffen met een GTX8xxM kaart is juist het tegenovergestelde van een future proof aankoop.

Om ff ontopic te blijven:

Een SSD van 128GB kan voor de één voldoende zijn, en voor de ander veelte weinig.

Ik zou voor een i5 gaan, met SSD en een externe HDD van 1TB (Zit zo rond de € 90)
Meest belangrijke is dat je laptop opstart via je SSD waar je windows installatie op staat. Dit kan zeker met een 128GB SSD. Zelfs met een 64GB variant.

[ Voor 8% gewijzigd door Liber8 op 20-11-2014 12:59 ]

Scheduler: Fiops CPU | Governor: Ondemand | CPU FreQ.: 384Mhz/1,56Ghz | TCP: Westwood | GPU Governor: Simple | GPU FreQ.: 450Mhz

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Er zijn inderdaad zat laptops voor rond de €400,00 die ruim voldoen aan de vraag, zeker als je voor AMD gaat met een ingebouwde Radeon, prop er een SSD bij in en je bent klaar.
Resultaat: een zeer snelle en lekker werkende laptop waar je de komende tijd erg veel plezier van hebt.
De combinatie AMD + Radeon is beduidend sterker als Intel 8)

En tegen de tijd dat hij langzaam gaat worden is het tijd voor een nieuwe ;)

Zoiets bijvoorbeeld;
pricewatch: HP Pavilion 15-p052nd

[ Voor 22% gewijzigd door keur0000 op 20-11-2014 12:59 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• mortare
  • Laatst online: 28-11 22:40
Bedankt voor de feedback. Aangezien we een budget van 700 euro hebben denk dat ik ga gaan voor de configuratie die ik al had opgesteld. De 128GB gaat genoeg zijn. Externe hd heb ik met de hopen liggen voor eventuele data opslag.
Alleen over de garantie ben ik nog aant twijflen. Mss toch de moeite om 2 jaar extra te nemen.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:07

P_Tingen

omdat het KAN

Liber8 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 12:49:
[...]
Lol, future proof altijd overkill..?

Omdat ik een laptop koop met een GTX980M videokaart, om nu spellen op ultra te spelen en spellen op high over 4/5/6 jaar. is overkill.? Ik geef nu liever € 400 / € 500 meer uit om zo de aanschaf voor een nieuwe laptop met 2/3 jaar te verlengen.

Nu een game laptop aanschaffen met een GTX8xxM kaart is juist het tegenovergestelde van een future proof aankoop.

Om ff ontopic te blijven:

Een SSD van 128GB kan voor de één voldoende zijn, en voor de ander veelte weinig.

Ik zou voor een i5 gaan, met SSD en een externe HDD van 1TB (Zit zo rond de € 90)
Meest belangrijke is dat je laptop opstart via je SSD waar je windows installatie op staat. Dit kan zeker met een 128GB SSD. Zelfs met een 64GB variant.
Ben je nu aan het trollen of zo? Het is wel de bedoeling dat je leest.

TS zoekt een laptop voor de meest basale taken die je kan verzinnen voor een laptop. Dan een laptop kopen van € 700 omdat die dan "future proof" is, vind ik echt zonde van het geld. Even aannemend dat je genoegen neemt met een standaard scherm van 1366x768 want voor FHD schermen moet je echt meer neerleggen, kun je voor 400 euro al klaar zijn. Je haalt er een voorbeeld bij van een videokaart wat niet geldt voor TS en probeert zo mij een beetje belachelijk te maken.

Ik ben de allereerste om toe te geven dat over 6 jaar een i5-based laptop van € 700 sneller zal zijn dan een Celeron. Uiteraard, want als hij nu sneller is, dan is dat over 6 jaar nog steeds zo. Maar als ik nu een laptop van € 400 koop en over 4/5 jaar weer een van dezelfde prijs ben je per saldo goedkoper uit. En ik durf te wedden dat een €400 laptop uit 2019 sneller is dan een €700 laptop uit 2014.

Want laten we eens terugkijken en aannemen dat ik zes jaar geleden een computer heb gekocht en daar een Core2Duo E8600 in had gezet. Kostte toen ruim 200 euro. Passmark score van 2435. Mooi ding, liep altijd als de brandweer, maar nu koop ik een Celeron voor 31 euro die veel sneller is (passmark 2905).

Wat is dan beter? Een dure processor kopen waar je dus langer mee moet doen of een iets goedkopere, die eerder vervangen en al eerder profiteren van snellere hardware voor minder geld?

Zeker voor het gebruik wat TS schetst is een processor van ondergeschikt belang. Schijf is belangrijk en daar kiest hij al voor een SSD. Verstandig. Koop je een goedkope laptop van zo'n 300 euro en zet je daar een SSD in dan ben je voor minder dan 400 euro klaar en heb je volgens mij precies wat je nodig hebt.

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1