Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Ik ben bezig een upgrade setje van oude onderdelen samen te stellen voor een vriend. Het is een gezinscomputer, de oude pc heeft 10 minuten nodig om een printje te doen dus die is afgeschreven (nee formatteren helpt niet. Het is een AMD Sempron single core uit het jaar 200X). Maar hij wil er ook een beetje op kunnen gamen.

Nu heb ik de volgende onderdelen al binnen:
-AMD Phenom II x6 1055T
-ASROCK 890 Extreme 4
-Corsair Valueram 4GB 1333MHz
-Nvidia GeForce 560 Ti

Ook zit er in de pc een OEM voeding die het moederbord en de HDD's prima van stroom kan voorzien (300w).

Nu heb ik hier nog een OEM voeding liggen met helaas een 20pin ATX connector en alleen maar MOLEX. Ik heb zat verloopjes om van MOLEX naar 6pin PCI-e te gaan en ik weet hoe ik de 20/24 pin ATX moet doorlussen om beide voedingen tegelijk aan te zetten via het moederbord.

Mijn vraag is nu of de tweede voeding via de verloopjes de videokaart van stroom kan voorzien zonder door te branden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 20:26

Swordlord

Act first, think never

Mijn vraag aan jouw:
Waarom ga je je vrienden opzadelen met zo'n twijfelachtige PSU setup?! :(

Oude 300W OEM voedingen, hebben meestal een 12V lijn die enorm ondermaats is, vaak rond de 12A maar.
Ondanks dat je alles probeerd te splitsen over 2 PSU's... Is nog niet eens genoeg om de CPU van goede stroom te voorzien via 1 PSU...
Dat terwijl je voor een paar tientjes een fatsoenlijke voeding hebt!

Ik zou gaan denken in de richting van pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W dan, gezien die 1055T wel aardig wat energie vraagt soms.

[ Voor 88% gewijzigd door Swordlord op 19-11-2014 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Het probleem is dat ze ontzettend krap bij kas zitten.

De CPU en het moederbord geef ik gratis mee, de behuizing hebben ze zelf, hetzelfde geldt voor de HDD. De PSU komt ook uit hun oude computer. De tweede PSU heb ik zelf liggen, hij komt uit een oude gamepc die een klant ergens rond het jaar 2000 gebouwd had, deze geef ik ook gratis mee. De videokaart komt van de V&A hier op Tweakers dus over die prijs heb ik niets te zeggen.

Ik heb zelf ook al via de pricewatch gekeken voor een goede voeding, maar eigenlijk alles is te duur. Helaas zijn er ook nog Nederlanders die echt het minimum inkomen verdienen maar toch hun kinderen willen laten studeren. ;(

Welke connectors zijn aangesloten op de 12V rail? Ik zat er namelijk aan te denken het moederbord + cpu + hdd's vanaf de 300W voeding te draaien. De 1055T heeft een TDP van 95W dus dat moet wel kunnen, tenzij je dat echt afraadt.
De videokaart zou dan een dedicated voeding krijgen, ook 300W. De behuizing is een oude HP welke ik met wat gereedschap ga bewerken om de tweede voeding en wat extra fans te aan kunnen monteren.

Ik weet dat het een bizarre constructie is. Ik zou het ook absoluut niet vertrouwen als ik het niet zelf al eens met een eigen pc gedaan had. Maar dat was met twee Corsair 1000W voedingen... :+

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-05 18:34

auto660

1991 240 GL Brick

Maak anders eens een foto van de labels die op de voedingen staan. Want het kan enorme troep zijn die simpelweg je pc kan ruïneren of het kan nog wel degelijk (meestal FSP group) spul zijn en dan is het de moeite nog wel waard.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Rickkamminga schreef op woensdag 19 november 2014 @ 18:34:
De 1055T heeft een TDP van 95W dus dat moet wel kunnen, tenzij je dat echt afraadt.
De cpu heeft een tdp van 125 watt. pricewatch: AMD Phenom II X6 1055T Boxed
AMD site

Ik ben het wel met swordlord en auto660 eens, ALS het matige/slechte/versleten voedingen zijn help je jezelf alleen in de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
De primaire voeding kan ik geen fotootje van maken, want deze zit nog in de pc en die pc heb ik hier niet staan.

De tweede voeding is een Q-TEC ADT-350:
+5v 30A
+12v 15A

Ik begrijp nu iets meer over voedingen en rood=5v en geel=12v geloof ik.

Dit betekent dat de voeding maximaal 12v*15a=180w kan leveren over de 12v rail?

De 560ti vraagt 170w dus dat is dan op het randje... Ik denk dat ik jullie advies ter harte neem en er ook nog maar een andere voeding voor moet gaan zoeken. Want zelf gaan prutsen om de 5v weer aan een travo te hangen en dan door te halen naar de videokaart vind ik net iets te riskant. En dan ziet de PC er al helemaal uit als een steampunk machine haha. Misschien een keertje voor een knutselproject dan.

Heb ik iets over het hoofd gezien?

P.S.
Zoals boven het topic te zien is gaat het hier om de 95W Tray versie ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Rickkamminga op 21-11-2014 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Die Q-Tec moet je sowieso direct bij het grofvuil gooien. Als iets bagger is zijn het die voedingen wel.
Laat ze gewoon 3 tientjes investeren in een goede voeding, iets als pricewatch: be quiet! System Power 7 300W voldoet op zich al redelijk voor zo'n bakkie.

Ik snap dat 30 euro nog best wat geld kan zijn, maar als volgende week alles doorfikt omdat je bagger voedingen gebruikt dan hebben ze helemaal niets meer, behalve nog meer ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Ik denk niet dat een 300W voeding genoeg is om een 560ti en een 1055T tegelijk van voldoende stroom te voorzien. Dan ga ik toch liever voor de seasonic die SwordLord voorstelde. Waarschijnlijk wordt het een tweedehands voeding. Zijn de OCZ voedingen een beetje betrouwbaar? Ik zag namelijk net een interessante advertentie voorbij komen op V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Sommige OCZ's zijn leuk, sommige niet. Beetje het standaard verhaal van OCZ dus. Die OCZ van 20 in de V&A is volgens mij eentje die wel okay genoeg is, zeker voor 20 euro.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
560Ti op 300W is inderdaad erg op het randje (ik dacht dat het een 650 was, die zijn aanzienlijk zuiniger).

Of die voedingen goed zijn, kijk even naar reviews van dat specifieke type. Dan kom je het snel genoeg tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Rickkamminga schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 15:39:
Zoals boven het topic te zien is gaat het hier om de 95W Tray versie ;)
Ah, my bad, ik keek naar dit:
Nu heb ik de volgende onderdelen al binnen:
-AMD Phenom II x6 1055T
-ASROCK 890 Extreme 4
-Corsair Valueram 4GB 1333MHz
-Nvidia GeForce 560 Ti
Verder weet ik niet of je lokaal een tweedehandswinkel hebt, want daar kan je met een beetje geluk ook nog wel eens vinden wat je zoekt voor een prikkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-05 18:34

auto660

1991 240 GL Brick

Die Q-Tec moet je echt niet gebruiken! Daar staat misschien wel op dat hij 15A op de 12V lijn heeft maar dit is het piekvermogen wat hij kan leveren. Continu zal hij waarschijnlijk maar 10A op de 12V rail kunnen leveren met een berg ripple erbij.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 21:04
Rickkamminga schreef op woensdag 19 november 2014 @ 18:34:
Het probleem is dat ze ontzettend krap bij kas zitten.
Kunnen die mensen dan wel een ouwe pc betalen die zoveel stroom vreet?
Simpele vuistregel, 1 Watt 24/7 kost 2 euro/jaar.
Een systeempje met genoemde videokaart verstookt ruwweg 135W idle, zeg 150W gemiddeld.

Bij 8u/dag gebruik is dat (8/24) * 150 * 2 = 100 euro per jaar.
Tel daar wat bij op als kids de hele dag zitten te gamen.

Koop je een el-cheapo nagelnieuw moederbord, celeron G1820 cpu met onboard video, 4GB geheugen, totaal 115 euro inc verzenden, dan zit je op zo'n 26W idle, zeg 20 euro/jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een beetje fatsoenlijk tweedehands voeding welke zal voldoen kost iets van 20 euro tweedehands, daarvoor kun je moeilijk de hardware riskeren met een bagger voeding. V&A aangeboden: OCZ Fatal1ty 550W bijvoorbeeld.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Super bedankt voor alle feedback. Ploink heeft wel een goed punt ivm verbruik. Ik zal er nog even naar kijken. Probleem is dat er op korte termijn een pc moest komen.

De V&A die The Mask suggereerde heb ik geprobeerd maar er komt helemaal geen respons helaas. De voeding is inmiddels ook al verkocht. :(
Pagina: 1