Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Ik zit een beetje met het volgende:
Kennis is macht is het gezegde. Zeker wanneer het aantoonbare kennis is (dmv certificaten/diploma's etc).
Maar aan de andere kant zullen bedrijven jou "klein" proberen te houden zodat je niet te aantrekkelijk wordt voor andere organisaties.

Ik ben nu al 12 jaar werkzaam in de IT en de medewerking van mijn werkgevers is bijna nihil geweest om mij te trainen.. (alleen pure noodzaak)
Interne trainingen of zelf studies worden zeker aangeprezen en als je even doorvraagt willen ze vaak ook wel het examen geld betalen voor je.

Allemaal prima (en doe ik ook), maar om dit allemaal in de avonduren en weekenden er bij te doen kost gewoon veel tijd.
Sommige certificeringen hebben zelfs verplichte cursussen (VCP etc), kost duizenden euro's.
Ik persoonlijk kan dit geld niet missen terwijl ik zeker ben dat ik met een zelfstudie het certificaat zeker zou kunnen behalen. Maarja regeltjes...

Als ik mijn werkgevers ging vragen om een cursus werd er gelijk geschermd met "geen budget" of niet nodig etc..

Ik kan tig redenen bedenken waarom ik de cursus wel zou moeten doen. Maarja wat doe je tegen het argument: "Geen geld".. Ook al heb je het gevoel dat deze reden niet helemaal gegrond is.

Ik ben zeker bereid om tijd te investeren, maar vind dat de werkgever ook wel een verantwoordelijkheid heeft om jou als medewerker ook te laten ontwikkelen.

Hoe vliegen jullie deze discussie aan? En welke argumenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Er zijn (helaas) ook zat werkgevers die hun personeel lekker weg laten rotten en uitleven om dan om de zoveel tijd weer nieuwe mensen aan te nemen met verse up-to-date kennis.

Ook zijn er (vooral in de detachering) bedrijven waar certificeringen halen een must is, maar dan wel in eigen tijd en zonder kosten.

Op zich is het best te doen om bij te blijven en hier en daar een commercieel interessant papiertje te halen. Maar het lijkt bij ons vak te horen dat je ook in eigen tijd met je ontwikkeling bezig bent. Ik weet inmiddels amper beter, het is gewoon nodig om op de arbeidsmarkt verkoopbaar te blijven. (Kijk maar naar de bosjes senior project managers waar je de sloot mee kunt dempen maar waar geen werk voor is)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 17:04
Ik ben van mening dat jouw persoonlijke groei ook jouw persoonlijke verantwoording is.
Als jij dit laat afhangen van een werkgever die je hier niet in stimuleert zit je zelf fout.

Ik heb in exact dezelfde situatie gezeten en heb uiteindelijk een werkgever gevonden die wel in mij wilt investeren. Dwz cursussen en examens worden betaald maar zelfstudie doe ik in mijn eigen tijd.

Zelfstudie voor certificaten doe je in je eigen tijd. Hier ga ik niet over discussiëren. "kost te veel tijd" is hetzelfde als niet willen investeren in jouw eigen toekomst.

Verplichte cursussen voor bijvoorbeeld VCP zou ik toch voorleggen dat je dat nodig hebt voor de certificering. Indien geen budget = op zoek naar andere werkgever die dat wel heeft.

edit : typo

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 13:06:

Ik kan tig redenen bedenken waarom ik de cursus wel zou moeten doen. Maarja wat doe je tegen het argument: "Geen geld".. Ook al heb je het gevoel dat deze reden niet helemaal gegrond is.
Van werkgever wisselen :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Van werkgever wisselen doe ik niet... Heb het teveel naar mijn zin hier..
Eigen tijd besteed ik genoeg, heb laatste jaren genoeg certificaten en zelfs HBO behaald uit mezelf in eigen tijd.

Het puntje wat ik wilde maken is dat de werkgever ook wel tijd en middelen beschikbaar mag stellen om je te ontwikkelen (zeker in gebieden die voor de werkgever van toepassing zijn).

En ja het is zeker mijn eigen verantwoordelijkheid, en deze neem ik ook zeker..

Maarja mochten er nog mensen zijn met ideeën om een werkgever te overtuigen, dan hoor ik het graag.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tja als je dat niet overweegt ben je denk ik snel klaar.

Mooi plaatje erbij
Afbeeldingslocatie: http://www.wamda.com/application/rapyd/assets/mfm_012/upload/investing_employees_med.jpg

Uiteindelijk zul je je werkgever gewoon moeten overtuigen dat het voor hem ook belangrijk is dat zijn personeel bijleert, immers zit hij anders over X jaar met een stel dinosaurussen die hij alsnog fijn door mag betalen, terwijl ze niet meer de benodigde kennis hebben.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:37

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 13:06:
Ik kan tig redenen bedenken waarom ik de cursus wel zou moeten doen.
Even advocaat van de duivel, maar de enige twee redenen die ik ken om een curcus te moeten zijn:
  • De curcus is verplicht voor een certificering. Overigens, dat zijn er slechts een handjevol.
  • Je hebt de kennis redelijk accuut nodig. Zelfstudie duurt in dat geval te lang
Vergeet verder ook niet dat curcussen ook voor een werkgever redelijk duur zijn. € 2.500,- voor een training van een week en een werknemer is een week niet facturabel. Dat hakt er leuk in.

Als ik jou was zou ik me richten op certificeringen die zonder training goed te doen zijn. Citrix, Microsoft of Cisco is allemaal prima te doen met zelfstudie. Vraag aan je werkgever of je deels onder werktijd wat tijd aan "kennisuitbreiding" mag besteden, bestel op kosten van je werkgever studiemateriaal en ga aan de slag... :)

Door wat meer in te steken in "studeren onder werktijd", kost het je wat minder privé tijd....

[ Voor 4% gewijzigd door Question Mark op 19-11-2014 14:51 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1