[Win8.1] 5.1 Upmixing werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-10 04:26
Ik gebruik LAV Audio voor het mixen van muziek en film materiaal maar het werkt om een of andere reden niet.

Ik heb een Xonar DX kaart met een Logitech Z906 pc setje.

Het kan via de receiver van de Z906 zelf maar ik heb het liever via de software, omdat ik dan niet elke keer hoeft te switchen wanneer ik audio afspeel die wel 6 channels heeft(de Upmix+ Audio met 6 kanalen haalt de surround helemaal door de war).

Dit zijn de settings in LAV:
Afbeeldingslocatie: http://www.pixentral.com/hosted/1h0fB6Uq7vcPNHrxqN0lQYXCrOzfSu1_thumb.png

Edit: Nou dat image cropping maakt het niet heel erg leesbaar. Klik erop 8)7

Zou moeten kloppen, maar het werkt om een of andere reden gewoon niet. Misschien een driver probleem?

[ Voor 12% gewijzigd door MrFax op 19-11-2014 12:41 ]

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kun je ook aangeven wát er exact niet werkt?

Wat ervaar je nu, en op welke manier verschilt dit van hetgeen je had verwacht?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
5.1 Upmixing werkt niet

Wat ik nu ervaar is dat er alleen stereo geluid is(dus uit maar 2 speakers) wanneer ik bijv. een mp3 luister, terwijl als het goed is uit alle speakers zou moeten komen, maar dat leek me wel logisch als er staat dat upmixing niet werkt.

[ Voor 23% gewijzigd door MrFax op 19-11-2014 13:37 ]

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nou, dat is de vraag even. Ik begrijp nu dat je een soort quad stereo verwacht (geluid uit al je boxen). Je wilt van 2 channels, naar 4 of meer channels

Als ik je afbeelding even inschat, doet "mixing" in LAV nu net het omgekeerde. Hij kan van een meerchannel input een 2-channel output samenstellen. Deze kun je dan gebruiken voor een headset (kies dan voor "Matrix Encoding none"), of door een betere receiver laten decoderen (kies dan voor encoding volgens een van de ProLogic algoritmes).

De LAV audio decoder "downmixed" waarschijnlijk dus alleen. Deze forumpost lijkt dat ook te bevestigen.
I think it is not possible to upmix stereo sources with LAV audio decoder yet.
En hier nog een soortgelijke conclusie.
From the FAQ:
Q: Listening to 6.1/7.1 audio in stereo speakers/headphones, sometimes I only get the sound through one side.
A: Your mixer is not configured to merge the channels into stereo. Use either LAV or ffdshow's audio processor mixer for that.
LAV's mixer settings can be found in its settings: double click LAV Audio Decoder in the external filters list.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
Question Mark schreef op woensdag 19 november 2014 @ 13:59:

[...]
De LAV audio decoder "downmixed" waarschijnlijk dus alleen. Deze forumpost lijkt dat ook te bevestigen.

[...]
Maar wat zou "Don't mix stereo sources" doen dan? Dat lijkt me dan zo nutteloos als het maar kan. Of de Pro Logic settings. Uit deze settings zou je zeggen dat het juist wel Upmixing is.

Ah never mind, de "Don't mix stereo sources" laat stereo sources helemaal untouched en voegt deze niet toe.

Dat daargelaten, heeft ffmpeg dan een upmix mogelijkheid?

[ Voor 54% gewijzigd door MrFax op 19-11-2014 14:48 ]

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MrFax schreef op woensdag 19 november 2014 @ 14:45:
[...]
Maar wat zou "Don't mix stereo sources" doen dan? Dat lijkt me dan zo nutteloos als het maar kan. Of de Pro Logic settings. Uit deze settings zou je zeggen dat het juist wel Upmixing is.
Prologic geeft gewoon aan volgens welk algoritme de meerkanaals informatie in twee kanalen gestopt worden, dat werkt twee kanten op natuurlijk.
Dat daargelaten, heeft ffmpeg dan een upmix mogelijkheid?
Google er eens naar, of installeer het en ga eens testen... :)

Overigens zou ik gewoon die set digitaal op je geluidskaart aansluiten. Je zult toch ergens moeten switchen tussen stereo of multichannel. Het maakt dan niks uit of je dat ergens in software moet doen, of op je receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
Met digitaal heb ik een "popping" probleem op mijn DX, wanneer hij van en naar DTS/Dolby decoding overgaat, dat blijkt heel slecht voor je speakers te zijn. Overigens las ik dat analoog veel betere kwaliteit heeft dan optisch(Door het feit dat je geen 5.1 PCM geluid kan hebben, maar Dolby Live moet gebruiken) en HDMI heeft dit setje niet.

Edit: En ja C-Media panel heeft een optie om Input(de source) te veranderen van 2, 4, 6 of 8 channels. Wanneer ik hem op 2 zet dan doen de drivers automatisch upmixen, maar daar is het probleem; wanneer ik dat doe raken mijn games hun surround geluid kwijt en moet ik dus elke keer gaan switchen tussen 2 en 8(of 6 als ik film ga kijken). En het wordt op een gegeven moment gewoon irritant. Ik had gezocht naar een optie om van het switchen een hotkey te kunnen maken, maar helaas.

[ Voor 95% gewijzigd door MrFax op 19-11-2014 15:12 ]

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:15
In dat settings dialoog kan je dus niet aan "up mixing" doen, alleen aan "mixing". Stel je hebt een 5.1 DTS audiotrack, maar geen hardwarematige DTS decoder dan kan je de computer de DTS laten decoden en naar je analoge 5.1 geluidsuitgangen laten uitsturen.
MrFax schreef op woensdag 19 november 2014 @ 15:04:
Overigens las ik dat analoog veel betere kwaliteit heeft dan optisch(Door het feit dat je geen 5.1 PCM geluid kan hebben, maar Dolby Live moet gebruiken) en HDMI heeft dit setje niet.

Edit: En ja C-Media panel heeft een optie om Input(de source) te veranderen van 2, 4, 6 of 8 channels. Wanneer ik hem op 2 zet dan doen de drivers automatisch upmixen, maar daar is het probleem; wanneer ik dat doe raken mijn games hun surround geluid kwijt en moet ik dus elke keer gaan switchen tussen 2 en 8(of 6 als ik film ga kijken). En het wordt op een gegeven moment gewoon irritant. Ik had gezocht naar een optie om van het switchen een hotkey te kunnen maken, maar helaas.
Ik denk dat het makkelijkste is om je mp3's gewoon in stereo te luisteren (zoals ze bedoelt zijn). Stel je enkel je videoplayer (kan bijv. met MPC-HC) in op mixing naar 5.1, laat je je drivers gewoon op default staan en zijn je games ook mooi in 5.1.

Wel LAV Audio uninstallen dan.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• MrFax
Het probleem is dat de meeste games 8 channels draaien en je dus de driver moet laten weten dat het 8 channels zijn zodat hij ze kan downmixen naar 5.1(ipv 7.1) Behalve als er een optie is om channels in te stellen in games dan moet hij op 8 channels staan(Input, niet de Output).

Het staat ook in de beschrijving.

Typical suggestions: MP3, WMA, AAC, CD, VCD: 2CH
DVD with DD or DTS, WMA-Pro: 6CH
DVD with DD EX or DTS EX: 8CH
3D Games: 8CH

LAV uninstallen? Ik gebruik K-lite Codec Pack en gebruik (respectievelijk) MadVR en LAV voor het renderen en decoderen van video(en LAV dus ook geluid).

K-lite heeft ook een optie voor FFDShow(sorry ik gaf in een van mijn laatste posts de verkeerde naam 8)7 )

Maar blijkbaar kan het niet en wordt het dus elke keer switchen :|

Toch bedankt voor de hulp.

[ Voor 54% gewijzigd door MrFax op 20-11-2014 10:49 ]

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Dat verhaal over je games lijkt me raar. Als een game 7.1 uitstuurt en jij 5.1 hebt dan wil je niet downmixen, maar gewoon die 2 kanalen niet horen.... het is niet alsof er iets interessants door die 2 kanalen komt waardoor je extra profijt hebt van die twee kanalen downmixen in je 5.1 mix.

En wat ik zeg LAV uninstallen. Met videoplayers zoals MPC-HC of VLC heb je geen codec packs nodig dus je houdt je systeem schoon én je kan de players individueel instellen zodat audio-settings die je voor video doet (bijv in MPC-HC) beperkt blijven tot video's die je afspeelt met MPC-HC. Op die manier kan je voor zowel games, als video als mp3 de ideale settings behouden zonder dat je iedere keer moet switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ramon schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 00:26:
Dat verhaal over je games lijkt me raar. Als een game 7.1 uitstuurt en jij 5.1 hebt dan wil je niet downmixen, maar gewoon die 2 kanalen niet horen.... het is niet alsof er iets interessants door die 2 kanalen komt waardoor je extra profijt hebt van die twee kanalen downmixen in je 5.1 mix.
Tuurlijk wil je wel downmixen. Als er in een bronsbestand informatie in "surrround back" kanalen zit, terwijl je die niet hebt wil je niet dat die informatie verloren gaat. Deze informatie moet dan alleen in je "surround" kanalen gemixed worden. Anders mis je simpelweg geluidsinformatie.

Zie ook onderstaande afbeelding voor een 7.1 opstelling. Als TS de twee onderste "surround back" speaker mist, moet geluid bedoelt voor de speakers uit de "surround" speakers gaan komen.

Afbeeldingslocatie: http://www.webopedia.com/imagesvr_ce/936/surround-sound-7-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Question Mark schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 09:16:
[...]

Tuurlijk wil je wel downmixen. Als er in een bronsbestand informatie in "surrround back" kanalen zit, terwijl je die niet hebt wil je niet dat die informatie verloren gaat. Deze informatie moet dan alleen in je "surround" kanalen gemixed worden. Anders mis je simpelweg geluidsinformatie.
Als je het over games hebt ben ik het niet met je eens. Games hebben een ingebouwde mixer. Dit is zo, want anders zou ik met mijn stereo setup bijvoorbeeld nooit stemmen horen in games (want die komen in 5.1 door de center). Als een game een optie heeft tot 7.1 maar jij hebt een 5.1 setup dan hoef je dat niet handmatig in drivers/decoders te gaan downmixen, maar stel je Windows gewoon in op 5.1 en dan zal de game zijn soundmix aanpassen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/83lWAHJ.png
Je hoeft je dus geen zorgen te maken over het downmixen van games, gewoon je windows settings goed zetten.

Gaat het over filmsoundtracks dan kan je in een videoplayer zoals MPC-HC mixen naar 5.1 met de volgende settings:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Qu2vt7E.png

Gaat het over mp3 in bijvoorbeeld iTunes of een andere mediaplayer, dan gaan die gewoon vanzelf stereo, hoef je niets voor te doen.

Eerlijk gezegd snap ik deze hele discussie niet. Je hoeft er werkelijks niet voor te doen om het geluid goed te krijgen. Je moet gewoon niet in je drivers systeembreed gaan mixen, zo simpel is het.
Zie ook onderstaande afbeelding voor een 7.1 opstelling. Als TS de twee onderste "surround back" speaker mist, moet geluid bedoelt voor de speakers uit de "surround" speakers gaan komen.

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ramon schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 00:26:
Dat verhaal over je games lijkt me raar. Als een game 7.1 uitstuurt en jij 5.1 hebt dan wil je niet downmixen, maar gewoon die 2 kanalen niet horen....
Hier geeft je aan dat je niet wilt mixen, en dat je die twee kanalen simpelweg niet wilt horen.
Ramon schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 19:25:
[...]
Als je het over games hebt ben ik het niet met je eens. Games hebben een ingebouwde mixer.
Hier geef je aan dat er wél gemixed wordt, maar dat de game dat voor je doet. Er wordt dan alsnog gemixed naar een output die overeenkomt met de luidsprekeropstelling die je hebt.

Je tweede post is in mijn ogen dan ook een heel ander verhaal dan het eerste.

We zijn het voor zover ik het kan zien verder wel eens hoor. Er moet simpelweg ergens gemixed gaan worden? Waar dat dan moet gebeuren is een tweede (in de game, driver, audio coded of intern in een receiver). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
Question Mark schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 20:21:
[...]
Hier geeft je aan dat je niet wilt mixen, en dat je die twee kanalen simpelweg niet wilt horen.

[...]
Hier geef je aan dat er wél gemixed wordt, maar dat de game dat voor je doet. Er wordt dan alsnog gemixed naar een output die overeenkomt met de luidsprekeropstelling die je hebt.

Je tweede post is in mijn ogen dan ook een heel ander verhaal dan het eerste.

We zijn het voor zover ik het kan zien verder wel eens hoor. Er moet simpelweg ergens gemixed gaan worden? Waar dat dan moet gebeuren is een tweede (in de game, driver, audio coded of intern in een receiver). :)
Dan is het meer gang van preferentie, wil je de drivers laten mixen, dan laat je de drivers het doen, en anders laat je het de games doen. Maar ik geloof trouwens niet dat elke game zo'n mixer heeft.

Maar @Mod wat er bij mij nu gebeurt met upmixen is dat het geluid simpelweg zachter wordt, en de kanalen zich niet goed upmixen(rear speakers geeft amper geluid) en gaat 99% door de center speaker.

Conclusie: Totaal geen nu dus en beter stereo sources op stereo laten afspelen.

Als laatste nog over de "automatische" downmixen in games, wanneer ik mijn driver instel op 6CH ipv 8CH dan hoor ik in (getest) WoW amper wat er exact achter me gebeurt(precies 180 graden). maar op 8CH klinkt het wel exact achter me te gebeuren.(met de juiste volume)

[ Voor 23% gewijzigd door MrFax op 22-11-2014 13:06 ]

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
En wat als je in WoW 5.1 instelt, in je driver de INPUT op 5.1 (of auto als die optie er is?) én de OUTPUT op 5.1 zet en dan ook de mixer uitzet? Als dat niet werkt, dan eet ik mijn schoen op. Zo ingewikkeld is het allemaal niet......

[ Voor 23% gewijzigd door Ramon op 24-11-2014 19:56 ]

Pagina: 1