Toon posts:

Eindelijk Thin Bezel Ultrasharp 2560x1440 (leverbaarheid ??)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met zwaar 3d CAD workstation als luggable, en heb een groot scherm(en) nodig met echt hoge resolutie. Ik gebruik al jaren een 30" Dell 2540x1600 scherm, maar heb nu duidelijk meer resolutie nodig. Sinds kort gebruik ik daarnaast een 4K scherm van 28", maar de de uiterst kleine lettertjes daarop zijn nauwelijks leesbaar. Windows systeem font vergroten werkt lang niet in alle programma's goed en maakt nuttig tekst en spreadsheet oppervlak van 2560x1600 irritant klein en gek genoeg door de dan buiten properties opgeblazen letters ook vermoeiend leesbaar (de 27'' met 1920x1080 heb ik gelijk maar helemaal uitgezet).

Op het 4K scherm zijn de zeer fijne CAD details welliswaar prachtig maar erg vermoeiend voor de ogen.
4K geeft heel veel bureau oppervlak, maar kan dus eigenlijk niet naast een scherm met lagere resolutie gebruikt worden.omdat op 1 van de 2 schermen de lettertjes dan slecht te lezen zijn. Bovendien moet je dan het 4K scherm veel dichterbij zetten als het 2560x1600 schermen om een en ander toch goed in focus te krijgen, maar na veel experimenteren met verschillende opstellingen en brillen, ben ik tot de conclusie gekomen dat je niet op 2 schermen kan werken als ze zo'n groot verschil in resolutie hebben.

EIGENLIJK is dit een enorme klacht richting WINDOWS system font beheer !!!

Na al dit experimenteren en veel zoeken, kom ik tot de voorzichtige conclusie dat een Eyefinity opstelling met 3 gelijke resolutie schermen in portrait modus het gunstigste blikveld geeft. Ik laat 4k dus helemaal vallen. De beschikbare 24", 28" en zelfs 32" monitoren zijn slecht leesbaar (te kleine system font). Voor mijn CAD ontwerp werk kan ik bovendien niet met 1 enkel scherm werken, al zou die groot genoeg zijn. Ik heb gewoon een apart hulpscherm nodig voor spreadsheets, mail en 2D CAD. Bovendien zijn de TV's vaak gelijk veel te groot om te kunnen overgapen als je er zo vlak voor zit. Ik heb 4K scherm afbeeldingen vergroot en op schaal afgedrukt. Juist bij die kleine letterjes moet je op hooguit 70 a 90 cm afstand zitten, en dan is een 40'' diagonaal eigenlijk al te groot, en dan kun je daar niet nog eens een klein scherm naast zetten voor support programma's. Bovendien hebben echte TV's nog geen displayport, en kan 60 Hz op HDMI pas gehaald worden bij HDMI 2.0 (nog in geen enkele OpenGL kaart beschikbaar).

Vandaar de voor een 3D CAD engineer ongebruikelijke keuze om voor een Eyefinity opstelling te kiezen. Tijdens ontwerp werk deel ik het rechter scherm dan op in 2 stuks 1440x1280 voor de hulpprogramma's. Bij presentaties gebruik ik dan alle 3 de schermen als 1 groot 4320x2560 scherm (met Fusion Display kan ik met key strokes snel omschakelen en de programma / data file icoontjes onder in het juiste scherm houden op die specifieke taakbalk houden.

Wellicht het belangrijkste voordeel voor mijn persoonlijk situatie is dat ik de 3 aparte schermen dicht kan klappen om makkelijker mee te nemen naar klanten. Bovendien wordt de luggable case voor het maximaal gekoelde en overclockte werkstation, toch al groter en zwaarder als me lief is. Na het bestuderen van De bezel methods, kom ik tot de conclusive dat je beter kan beginnen met een zo Thin mogelijke bezel (hoewel ik het dan als nog ga doen, maar dan vooral voor ruimte winst bij het samen klappen).

Na een lange zoektocht kwam ik uit bij de nieuwe Dell U2715H met een bezel van slechts 8 mm, maar deze is nog niet leverbaar en vind ik eigenlijk nog te groot voor zowel de luggable case en uitgeklapt geeft dit ook overdreven groot scherm van 46'' !!!

Daarom zit ik met smart te wachten op de nieuwe Dell U2515H die nu sinds een paar dagen al wel op de support pagina van Dell vermeld staat (compleet met tekeningen, manuals en drivers), maar waarvan prijs en leverbaarheid helaas nog niet bekend is. Dat zou een schot in de roos voor mij zijn, maar ik vraag me af hoe lang ik er op zal moeten wachten ! ?

Overigens is ook de U2715H pas sinds erg kort leverbaar, hoewel die al veel langer geleden was aangekondigt.
Heeft iemand ervaring met hoe snel zoiets nieuws bij Dell beschikbaar komt ?
Hoe kun je eigenlijk een pricewatch aanvragen bij Tweakers ?
Of is dat pas mogelijk als meerdere dealers dat model aanbieden ?
Geen idee trouwens of alternatieve dealers nieuwe Dell modellen sneller aanbieden als het logge Dell zelf (het valt mij op dat als een nieuw model in de USA leverbaar is, dat het vaak nog erg lang duurt voordat Dell Nederland hem aanbied).

Dell heeft dit scherm overigens afgeleid van het nieuwe LG neo blade (ultra thin bezel) model LM250WQ die volgens Tft central in oktober dit jaar in productie zou gaan !!! Dit LG orgineel is voor mij ook prima (hoewel de de-bezel mogelijkheden mij onbekend zijn).
LG is echter helemaal een log verkoop apparaat en WIE kan mij zeggen op welke site / cq dealer je daar het eerste hun nieuwe modellen kan verwachten.

Dit is voor mij dus vooral een onduidelijk timing probleem, ik had deze luggable namelijk al lang moeten bouwen ! Aan de andere kant is het maar goed dat ik de tijd heb genomen om dit 4K 28'' scherm eerst uitgebreid te testen, anders had ik een onpraktisch monster gebouwd. Ik was namelijk eerst van plan om zoiets als dit te bouwen op basis van 2 stuks 4K schermen van 28'' te bouwen. Ik kon de lettertjes op de afgebeelde 2x 23'' namelijk nioet lezen (en dat monster is al 40 kg zwaar).

http://acmeportable.com/products/megapac-l2

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Misschien al mosterd na de maaltijd, maar de Dell U2515H is sinds vorige week goed leverbaar in NL. Heb er zelf eentje opgehaald bij 4Launch eind vorige week en kan niet anders zeggen dan dat dit mn beste aankoop van het jaar gaat zijn waarschijnlijk :)

Zie ook de verschillende reviews inmiddels.

https://discord.com/invite/tweakers