PC crasht zonder waarschuwing - MSI / Corsair /Kingston

Pagina: 1
Acties:

• FijneKerst
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06-2025
Ik heb de sticky gelezen over hardware crashes e.d.
Hier staan inderdaad nuttige tips in, maar die heb ik nagenoeg, waar nodig, al geprobeerd.
Ik kom echter niet eens toe aan welk onderdeel nou het probleem op leverd.

Mijn setup:
  • CPU: Intel i7 4770K
  • Motherboard: MSI Z87 G65 Gaming
  • RAM: 16GB Kingston HyperX Fury White
  • GPU: MSI GTX 780ti Gaming 3G
  • Case: Corsair Air 540 Arctic White
  • Storage: Samsung 840 EVO 120 GB + 1 TB WD HDD
  • PSU": Corsair RM750
  • Display(s): ASUS 27" U.. something
  • Cooling: Corsair H100i
  • Keyboard: Razer Ultimate 2013 Tournament Edition
  • Mouse: R.A.T. 7
  • Sound: Onboard
Hier mijn probleem:

Sinds enige maanden heb ik een nieuwe zelfbouw pc met voornamelijk MSI en Corsair producten.
Tot voor kort toe zonder problemen.
Totdat hij, uit het niets, opeens begon te crashen.

Het is niet eens echt crashen, hij gaat gewoon uit en reboot zichzelf.
Hier krijg ik dan verder geen foutmelding van als windows weer opgestart is. De enige melding die ik ergens zie is in mijn eventviewer waar staat dat er een Kernel error is geweest waardoor de pc is afgesloten. Dit kan liggen aan drivers, software, stroomstoringen of hardware problemen.
Lekker duidelijk dus.

Ik hoor ook geen piepjes o.i.d. dus het is waarschijnlijk niet de videokaart of het geheugen.
Ook zie ik op het moederbord de code A0 staan (of 9C), wat naar mijn weten aanduidt dat alles OK is.

Ik heb via de Bios al wat tests gedaan m.b.t. het geheugen, de harde schijf e.d. maar die komen allemaal zonder problemen door de tests.

Zelf denk ik aan een fout op het moederbord, vooral omdat hij echt gewoon uitslaat zonder waarschuwing, BSOD of iets.
Ik zat ook te denken aan de voeding, maar dat is een 750watt Corsair ding die alles op zijn sloffen aankan.
Ook is het systeem goed gekoeld en is het tijdens de crashes niet boven de 50 graden.

Nou heb ik alleen even geen idee hoe ik het moederbord goed kan testen.
Alles is altijd up to date met de laatste software en drivers via de MSI tools.
Ik zie hier echter geen test utility tussen staan voor het Moederbord.

Om een lang verhaal wat korter te houden. Heeft iemand een idee wat het kan zijn of hoe ik beste kan testen!?

Alvast bedankt.

Mijn eerste Productreview! https://tweakers.net/productreview/243692/creative-sound-blasterx-h7.html

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-02 16:08

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik verdenk de voeding. Als er iets is met de videokaart of RAM-geheugen dan krijg je BSOD's met een betere uitleg. Puur omdat het een 750W voeding van Corsair is, wil niet zeggen dat die niet kapot kan gaan ;)

De enige manier om erachter te komen wat er scheelt, is uitsluiten. Heb je een andere voeding ter beschikking om te testen?

Android developer & dürüm-liefhebber

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Heb je misschien toevallig je videokaart driver laatst een update gegeven? Een vriend van mij had een bijna identiek probleem maar bij hem was het zowel random als tijdens het gamen.

Hij had een update gedaan van 335.70 naar 340? (en elke andere driver geprobeerd nadien) maar bleef ellende houden. Pas na een volledige herinstallatie van Windows 7 en toen gelijk 344 (laatste) drivers er op werkte het weer normaal.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-02 15:12
Probeer eens een bootable usb/cd te maken met memtest, en laat dat eens voor wat uurtjes draaien, is het systeem dan wel stabiel?

Verder natuurlijk de voor de hand liggende vraag, het je iets oevrgeklokt, memory timings aangepast, spanningen aangepast ergens?

• FijneKerst
Bedankt voor de snelle reacties.
De enige manier om erachter te komen wat er scheelt, is uitsluiten. Heb je een andere voeding ter beschikking om te testen?
Ik heb geen spare liggen jammer genoeg.
Het is ook erg random, gisteren heeft hij bijvoorbeeld zeker 8 uur goed gedraaid. Daarna weer een crash.
Soms crasht hij 4x in de 10 minuten....
Heb je misschien toevallig je videokaart driver laatst een update gegeven? Een vriend van mij had een bijna identiek probleem maar bij hem was het zowel random als tijdens het gamen.
Ik update vrijwel altijd naar nieuwe releases (geen beta). Dus ja, ik heb de laatste Nvidia drivers.
Ik kan me even niet herinneren wanneer dit precies was en of het overeenkomt met de crashes.
Ik zal de updatelog even controleren. Ik zag trouwens wel dat er weer een nieuwe driver uit is, dus die zal ik ook even snel installeren, misschien dat dat helpt.
Verder natuurlijk de voor de hand liggende vraag, het je iets oevrgeklokt, memory timings aangepast, spanningen aangepast ergens?
Ik had de overclock GENIE van MSI aanstaan op het moederbord. Die overclocked dan automatisch vanuit de Bios.
De GD65 is gemaakt voor overclocken en zoveel raars deed ik niet. Dus het ZOU geen probleem moeten zijn.
Dat gezegd hebbende heb ik alles nu wel naar default gebracht en de GENIE uitgezet. Hierna crashte hij weer een paar x.

Mijn eerste Productreview! https://tweakers.net/productreview/243692/creative-sound-blasterx-h7.html

Verwijderd

Je zal toch moeten gaan troubleshooten. Alles minimaal aansluiten inpluggen. Bios reset, alle kabels checken, etc

Vaak is het wel de voeding als ie zo uit valt.

• FijneKerst
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 15:21:
Je zal toch moeten gaan troubleshooten. Alles minimaal aansluiten inpluggen. Bios reset, alle kabels checken, etc

Vaak is het wel de voeding als ie zo uit valt.
Ja daar ontkom ik denk ik niet aan nee.
Ik zal hem morgen eens naar de zaak meenemen en dan tussendoor ff testen...

Thnx voor de tips.
Als er nog een brilliante ingeving komt van iemand dan hoor ik het graag.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Mavamaarten schreef op woensdag 19 november 2014 @ 12:11:
Ik verdenk de voeding. Als er iets is met de videokaart of RAM-geheugen dan krijg je BSOD's met een betere uitleg. Puur omdat het een 750W voeding van Corsair is, wil niet zeggen dat die niet kapot kan gaan ;)

Inderdaad, een uitval zonder BSOD is vaak de voeding.
Pagina: 1