Toon posts:

High-end videomontage systeem samenstellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers,

Allereerst wil ik jullie graag vertellen dat ik een leek ben in het samenstellen van computers e.d. Dit gezegd te hebben zou ik graag jullie advies willen hebben bij het volgende... Ik ben op dit moment op zoek naar een high-end video-montage systeem. Dit systeem zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor video-montage en in mijn vrije tijd ook voor gamen. Graag zou ik dit systeem uiteindelijk gebruiken met 2 videoschermen (als het niet te duur is 4k resolutie, dit moet de videokaart dus ook kunnen). Verder is er nog een toetsenbord nodig bij dit systeem.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil dit systeem gaan gebruiken voor videomontage/rendering, animatie en 3D vormgeving. De programma's die ik onder andere gebruik zijn Adobe After Effects, Premiere Pro, 3DSMax, Audition en Photoshop.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is ca €1800,- inclusief BTW

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een Logitech M705 muis. 500 Watt voeding

Ga je overklokken?
Als dit op een veilige manier kan gebeuren zonder dat alles doorbrand wel.

Wat ik zelf heb overgenomen van een website die game pc's samenstelt. Ik heb geen idee of dit systeem werkt en of ik niet iets vergeten ben. Zoals je ziet valt er nog een hoop te upgraden aangezien ik nog lang niet aan mijn budget zit.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 534,90€ 534,90
1MSI X79A-GD45 Plus€ 164,90€ 164,90
1XFX R9 280X Double Dissipation€ 222,-€ 222,-
1WD Green WD10EZRX€ 48,-€ 48,-
1Corsair Hydro Series H60€ 74,-€ 74,-
1Corsair Vengeance 16GB 1600MHz CL10€ 146,-€ 146,-
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 68,02€ 68,02
1Samsung 840 EVO 120GB€ 68,63€ 68,63
1Akasa Interne USB 3.0 5-poort cardreader met eSATA en 3x USB 2.0 en 2x USB 3.0€ 25,95€ 25,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.352,40

Mochten er nog vragen zijn of als ik te weinig informatie heb gegeven hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
Remco

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2014 22:56 ]

• Elzenaartje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-02-2018
Het is verplicht om met een eigen opzetje te komen. Dus wat je zelf al hebt gevonden wat je denkt nodig te zijn.

Wilt u 2 4k schermen? Of 1 met bijvoorbeeld een 1080p schermpje, en is dit inbegrepen bij het budget ?
Wil je ook op 4k gamen ? Want dat gaat namelijk lastig worden.
Verder als je niet weet wat overklokken precies inhoud, zal ik er niet aan beginnen als ik jou was. Bespaart een hoop centen.

i7 4790k | MSI Gaming 5 | Sapp R9 290X

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op verschillende websites rondgekeken en had een lijstje overgenomen van ca 1350 euro. Dit mag dus geupgrade worden. De schermen moeten bij het budget in echter kan ik wel beginnen met één 4k scherm als dit te duur is. Gamen gaat gewoon op 1080p of wat de games aankunnen, de essentie van dit systeem ligt bij het monteren.

Het lijstje heb ik aan de bovenstaande post toegevoegd..

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:08

Thomg

Aww yiss

Ik zou maar eens beginnen met het vervangen van de 4930K door een 5820K en en X99 moederbord. Er is echt geen enkele reden om nu nog een 2011 processor / moederbord te halen tenzij je het erg goedkoop kan krijgen, wat hier dus overduidelijk niet het geval is...

Niet vergeten de DDR3 te vervangen door DDR4.

Verder, ik zou zelf kijken voor een 512GB SSD.
pricewatch: Crucial MX100 512GB
Aangezien ze erg betaalbaar zijn en erg handig zijn bij veel videobewerking, opslag heb je nodig en het is betaalbaar, waarom niet?

Ik zou zelf ook eerder gaan voor een budget luchtkoeler en de 5820K een lichte schop te geven in klok, 4 Ghz is makkelijk haalbaar op een luchtkoeler en lijkt me zat voor wat jij wilt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou zelf ook eerder gaan voor een budget luchtkoeler en de 5820K een lichte schop te geven in klok, 4 Ghz is makkelijk haalbaar op een luchtkoeler en lijkt me zat voor wat jij wilt.
Gaat het spul niet sneller kapot als je het overclockt? Als dit niet het geval is, waarom doen ze dit dan niet standaard vanuit de fabriek?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Nee, niet echt. Insignificant.

Omdat ze het dan zouden verkopen als een 5930K.

Serieus antwoord?
Vooral TDP en hitte.

Verwijderd

Topicstarter
Uit uw vorige reactie heb ik de volgende producten uitgekozen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 356,95€ 356,95
1ASRock X99M Extreme4€ 192,95€ 192,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 182,80€ 182,80
1Crucial MX100 512GB€ 181,30€ 181,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 950,95

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2014 01:00 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M4A2666C16
vervangen door pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213

Ik zou zelf nog iets meer neerleggen voor deze.
pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power

[ Voor 26% gewijzigd door Thomg op 19-11-2014 00:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat scheelt nogal wat! Bedankt heb het weer aangepast.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Nu over naar de andere onderdelen, welke spellen had je oa in gedachten?

Heb je ook al een kast waar je dit allemaal in kan stoppen? Die mis ik namelijk.

Kan je ook even kijken welke voeding je nu hebt?

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 19-11-2014 01:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah de kast, die was ik inderdaad vergeten. Ik heb ook nog een kast nodig maar die mag goedkoop zijn, als die maar een beetje stil is. Misschien deze? pricewatch: be quiet! Silent Base 800

Welke spellen ik op dit moment speel zijn Minecraft en Farming Simulator. Beide spellen zijn niet heel zwaar voor de videokaart. Volgens mij, verbeter me als ik het fout heb, is een videokaart die geschikt is voor renderen ook wel geschikt om op hoge kwaliteit te gamen en visa versa..

De voeding kan ik helaas op dit moment niet bij, zodra ik er bij kan zal ik het type nummer etc. melden. Ik weet wel dat het gaat om een 500Watt voeding gaat.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Stille kast is iets als een R4.
pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black

De bequiet kast is nog niet echt leverbaar.

Als het bij minecraft en farming simulator blijft heb je genoeg aan iets als een 750 Ti.

Voeding is wel belangrijk om te weten, maakt veel uit wat voor voeding het nou echt is.

Verwijderd

Topicstarter
Reden dat er een sterkte videokaart in moet is omdat Premiere Pro de optie heeft om GPU te gebruik tijdens het renderen en dat dit met 3DSMax altijd gebeurt. Hoofdzakelijk probeer ik dus ook en systeem met een sterkte CPU en een sterke videokaart te maken.

Is overigens de CPU 4930K niet sneller dan de 5820K? Deze is namelijk wel een stuk duurder..

• Thomg

Thomg

Aww yiss

De 5820K is sneller dan de 4930K.
Ga het maar na.

Qua kaart, misschien een 290.
pricewatch: MSI Radeon R9 290 Gaming 4G
Aangezien het prijsverschil zo miniem is ( of misschien pricewatch: Gigabyte GV-N970WF3OC-4GD ).

Verwijderd

Vergeet niet dat je bij videomontage doorgaans ook wel een paar stevige schijven kunt gebruiken om alle data heen en weer te gooien :) Niet alleen qua capaciteit, maar zeker ook qua performance.

Verwijderd

Topicstarter
Het nieuw samengestelde lijstje is op dit moment alsvolgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GV-N970WF3OC-4GD€ 335,-€ 335,-
1WD Green WD40EZRX€ 136,95€ 136,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,95€ 85,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 182,80€ 182,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.576,87

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2014 01:50 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik weet nog steeds niet wat voor voeding je hebt.

Ben het ook eens met camacha, je wilt waarschijnlijk wel wat meer schijven hebben voor interne opslag.

Verwijderd

Topicstarter
Voeding zal ik je morgen pas kunnen vertellen helaas. Ik heb aan het bovenstaande lijstje ook een 4TB Western Digital schijf toegevoegd. Volgens mij is dit wel een degelijke schijf.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2014 01:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 01:51:
Voeding zal ik je morgen pas kunnen vertellen helaas. Ik heb aan het bovenstaande lijstje ook een 4TB Western Digital schijf toegevoegd. Volgens mij is dit wel een degelijke schijf.
Een WD Green is niet echt de rapste schijf. Heb je al eens uitgezocht wat je eigenlijk nodig hebt bij video-editing op dat vlak? Het zou wat zonde zijn als je je brute hexacore i7 bottleneckt met een niet optimale schijf.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2014 01:58 ]

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:26

SomerenV

It's something!

Als je je videokaart wilt gebruiken met onder andere Premiere moet je voor een Nvidia gaan maar ik zie dat die inmiddels al in je lijstje staat. AMD en Adobe zijn qua GPU-rendering niet echt de beste vrienden namelijk. Het werkt wel, maar met Nvidia werkt het simpelweg beter. Dus daar zou ik het bij houden :) Die 970 is overigens meer dan prima hiervoor! Ik loop achter. Adobe schijnt tegenwoordig prima overweg te kunnen met AMD-kaarten.
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 01:57:
[...]

Een WD Green is niet echt de rapste schijf. Heb je al eens uitgezocht wat je eigenlijk nodig hebt bij video-editing op dat vlak?
Tijdens editing heb je geen heel snelle schijf nodig, althans als je met 1080p werkt. Met 4K heb ik geen ervaring dus kan daar niks over zeggen. Maar ik 1080p-materiaal is zelfs prima te editen met een externe schijf via USB 2.0 ;)

[ Voor 45% gewijzigd door SomerenV op 19-11-2014 02:03 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Verwijderd

SomerenV schreef op woensdag 19 november 2014 @ 01:57:
Als je je videokaart wilt gebruiken met onder andere Premiere moet je voor een Nvidia gaan maar ik zie dat die inmiddels al in je lijstje staat. AMD en Adobe zijn qua GPU-rendering niet echt de beste vrienden namelijk. Het werkt wel, maar met Nvidia werkt het simpelweg beter.
Heb je daar een bron van?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 01:57:
[...]

Een WD Green is niet echt de rapste schijf. Heb je al eens uitgezocht wat je eigenlijk nodig hebt bij video-editing op dat vlak?
Klopt dat het niet de rapste schijf is. Ik heb op verschillende adobe fora gelezen wat de programma's gebruiken en wat de mogelijkheden zijn. Op mijn oude systeem liep ik vaak tegen het probleem aan dat het wegschrijven wel kon maar de rest van mijn systeem dit niet bij kon houden. Dit wil ik deze keer graag voorkomen.
SomerenV schreef op woensdag 19 november 2014 @ 01:57:
Tijdens editing heb je geen heel snelle schijf nodig, althans als je met 1080p werkt. Met 4K heb ik geen ervaring dus kan daar niks over zeggen. Maar ik 1080p-materiaal is zelfs prima te editen met een externe schijf via USB 2.0 ;)
Heb zelf ook geen ervaring nog met 4k editing of het wegschrijven er van dus zal het uitproberen zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2014 02:02 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 02:00:
Klopt dat het niet de rapste schijf is. Ik heb op verschillende adobe fora gelezen wat de programma's gebruiken en wat de mogelijkheden zijn. Op mijn oude systeem liep ik vaak tegen het probleem aan dat het wegschrijven wel kon maar de rest van mijn systeem dit niet bij kon houden. Dit wil ik deze keer graag voorkomen.
Wat ik mij herinner van mensen die met video werken zoeken die juist altijd rappe interne schijven uit, soms zelfs meerdere. Dat suggereert dat je wel wat bandbreedte kunt gebruiken, maar misschien is de techniek inmiddels veranderd. Ik zou dat even uitzoeken.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:26

SomerenV

It's something!

Even opgezocht en het blijkt dat Adobe de ondersteuning van AMD de laatste tijd aanzienlijk verbeterd heeft. CS6 + mijn HD6870 die ik toen nog had was niet echt een geweldige combinatie, maar blijkbaar is dat verleden tijd. Dan heb ik niks gezegd O-)

Hier trouwens een bron met benchmark.

[ Voor 14% gewijzigd door SomerenV op 19-11-2014 02:05 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 02:01:
[...]

Wat ik mij herinner van mensen die met video werken zoeken die juist altijd rappe interne schijven uit, soms zelfs meerdere. Dat suggereert dat je wel wat bandbreedte kunt gebruiken, maar misschien is de techniek inmiddels veranderd. Ik zou dat even uitzoeken.
Je kan ook de SSD gebruiken als buffer?
Als je stopt met editen kan je het op de achtergrond laten overzetten en dan zelf wat anders doen?

[ Voor 10% gewijzigd door Thomg op 19-11-2014 02:04 ]

Verwijderd

SomerenV schreef op woensdag 19 november 2014 @ 02:02:
Even opgezocht en het blijkt dat Adobe de ondersteuning van AMD de laatste tijd aanzienlijk verbeterd heeft. CS6 + mijn HD6870 die ik toen nog had was niet echt een geweldige combinatie, maar blijkbaar is dat verleden tijd. Dan heb ik niks gezegd O-)
Daar doelde ik inderdaad op :P Ik vond het al apart, maar dan zitten we op één lijn.
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 02:01:
Ik lees eenzelfde verhalen hier. Het toevoegen van een SSD helpt inderdaad, maar als je veel met grote en verschillende bestanden werkt ga je misschien tegen je sequential speeds aanlopen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de link.. Ik ga eens even lezen

Edit:
Ik vermoed dat met de schijven die gekozen zijn ik er wel uit ga komen. Zeker omdat de SSD 512gb is. Upgraden naar grotere/snellere schijven is later altijd nog een optie.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2014 02:09 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 02:06:
Edit:
Ik vermoed dat met de schijven die gekozen zijn ik er wel uit ga komen. Zeker omdat de SSD 512gb is. Upgraden naar grotere/snellere schijven is later altijd nog een optie.
Vergeet niet dat een ouderwetse (en populaire) RAID-setup veel meer sequentiële data kan rondpompen dan een SSD. Maar goed, als je ervan overtuigd bent dat het goed komt, wie ben ik dan om te protesteren :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 02:18:
[...]

Vergeet niet dat een ouderwetse (en populaire) RAID-setup veel meer sequentiële data kan rondpompen dan een SSD. Maar goed, als je ervan overtuigd bent dat het goed komt, wie ben ik dan om te protesteren :P
Ik neem graag advies aan :) Jij bent dus van mening dat een RAID-setup misschien wel slimmer is in dit geval?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 02:20:
Ik neem graag advies aan :) Jij bent dus van mening dat een RAID-setup misschien wel slimmer is in dit geval?
Ik denk dat ik hier gewoon moet erkennen dat ik de meest recente ontwikkelingen niet ken. Ik krijg een klein beetje het gevoel dat jij die ook niet kent :P Daarom is het misschien handig op dat vlak even goed informatie in te winnen, zodat je straks met hardware eindigt waar je wat aan hebt :)

HD-videomontage is één van de zwaarste dingen die je met een PC kunt doen, dus het loont even goed te optimaliseren. Ik ga in ieder geval even kijken of ik de gaten wat beter kan invullen.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik wil het eigenlijk ook wel weten, het lijkt me dat het verschil te insignificant* is om iets als een triple raid 0 setup te verantwoorden.

* In de praktijk

[ Voor 7% gewijzigd door Thomg op 19-11-2014 02:32 ]

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Een raid 10 staat bekent als een van de beste manieren om veel data te kunnen verwerken met enige veiligheid. Natuurlijk blijft het geen back-up.
Alleen stipen 0 zou ik niet doen. 1schijf kapot en al je data is weg. Raid 5 is dan een betere keus aangezien je dan een parity hebt. Wel krijg je hierdoor overhead aangezien de parity moet worden berekend, maar een goede raid controler doet dit erg snel

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-03 21:34

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

MdBruin schreef op woensdag 19 november 2014 @ 08:55:
Een raid 10 staat bekent als een van de beste manieren om veel data te kunnen verwerken met enige veiligheid. Natuurlijk blijft het geen back-up.
Alleen stipen 0 zou ik niet doen. 1schijf kapot en al je data is weg. Raid 5 is dan een betere keus aangezien je dan een parity hebt. Wel krijg je hierdoor overhead aangezien de parity moet worden berekend, maar een goede raid controler doet dit erg snel
Je hebt nu 1x een 512GB SSD, waarom zou je niet 2x 256GB in RAID0 zetten...dan heb je voor videobewerkingen tenminste fatsoenlijke I/O.

Ja, als een van de 2 disken kapot gaat ben je alles kwijt maar kom op, het zijn SSD's. Daarnaast zul je, zeker als je hem zakelijk inzet, toch regelmatig backup's moeten maken...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-03 14:19
Vergeet je niet iets heel belangrijks? Ik doe ook veel videomontage, maar 16 gig zit zo vol hoor. Vooral als je een flinke sequence in AE hebt staan. Ik zou echt investeren in 32 gig ram.

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik zal niet de gigabyte GTX 970 nemen als geluid een issue is: ding maakt veel meer lawaai dan de ASUS Strix of de MSI. Snelheidsverschil is er eigenlijk niet.

Verwijderd

Misschien heb je hier wat aan,
Toen ik de topic zag, moest ik hier aan denken
RAM - How Much Do You Need? Testing with 128GB of ECC

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle reacties gelezen en de link van schoutje bekeken maar ik krijg het idee dat ik met mijn budget van €1800,- inc btw een systeem ga aanschaffen die het net niet is.. Moet ik door sparen of zie ik dit verkeerd?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
net niet? Hoezo?

specs

Verwijderd

Topicstarter
Nou als ik zo alles bekijk zijn de dingen die voorgesteld worden bij elkaar meer dan het budget wat ik heb.

• maratropa
  • Niet online
5820k met 32gb, een gtx 970 icm een flinke ssd en een grote hdd moet toch best voor 1800 te regelen zijn? Daar krijg je prima allround performance van, vooral met oc. Vooral zorgen dat je die ssd ook als scratch gebruikt voor zo veel mogelijk media..

specs

Verwijderd

Topicstarter
@Thomg de voeding waar ik over sprak is een Antec 500Watt model: EA-500D powersupply
pricewatch: Antec Earthwatts EA-500D Green
maratropa schreef op woensdag 19 november 2014 @ 15:44:
5820k met 32gb, een gtx 970 icm een flinke ssd en een grote hdd moet toch best voor 1800 te regelen zijn? Daar krijg je prima allround performance van, vooral met oc. Vooral zorgen dat je die ssd ook als scratch gebruikt voor zo veel mogelijk media..
Er moet ook nog rekening gehouden worden met dat ik 2 full HD monitoren en een toetsenbord nodig heb. Dit gaat dus van de 1800 euro af.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2014 17:36 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 17:35:
Er moet ook nog rekening gehouden worden met dat ik 2 full HD monitoren en een toetsenbord nodig heb. Dit gaat dus van de 1800 euro af.
Ik neem aan dat je voor professionele bewerking dan toch ook wel IPS wilt gebruiken. Dan wordt het inderdaad wel steeds krapper, dan houd je alweer maar ~1400 euro over voor het hele plan. 4K-schermen zitten er met dit budget denk ik op dit moment nog niet in

Heb je er overigens rekening mee gehouden dat, als je het systeem primair en grotendeels voor professionele bewerking gebruikt, ook nog veel BTW kan terugkrijgen?

Verwijderd

Topicstarter
Klopt inderdaad. Ik heb uitgezocht en ben er achter gekomen dat je op fullHD schermen ook gewoon 4k kunt monteren. Zelf heb ik een Panasonic Viera 4k televisie thuis staan dus kan ik daar op de viewing doen als het voor komt dat ik een 4k montage moet maken. Het gaat nu dus om 2 fullHD schermen. Ook had ik al rekening gehouden met het BTW bedrag wat ik terug kan vragen. Ik heb mijn budget iets omhoog gehaald en dat is nu 1800 exclusief. Het bedrag waar dit systeem voor samengesteld mag worden komt dan uit op 2178 incl BTW.

Verwijderd

Heb je een vorm van externe opslag, zoals een NAS? Ik bedoel dus of je de data van je video's ook op je computer moet opslaan als je er niet mee werkt?

Als dat het geval is zou een RAID level met redundancy wel eens een goede oplossing kunnen zijn :) Of je dan SSD's of HDD's gebruikt hangt ook af van hoeveel ruimte je eigenlijk nodig hebt.

Ik vond dit ook wel weer nuttige informatie :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2014 18:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
In principe is het de bedoeling dat ik zodra ik de montage doe al het beeldmateriaal op mijn pc heb staan. Zodra het project afgesloten is worden alle cache bestanden e.d. verwijderd van mijn systeem en gaat het Premiere pro project + bron materiaal + render naar een NAS toe als back-up. Deze bestanden worden vervolgens weer van mijn systeem afgehaald.

Een zeer mooi systeem inderdaad in die link en erg nuttige informatie :) helaas wel veel te duur voor mij. Ik denk dat ik toch maar bij een fullHD editing systeem moet blijven.

Edit:
Ik lees net op videomaker.com een artikel over dat wachten met 4k producties waarschijnlijk slimmer is dan er meteen in te stappen. Ik denk dus ook dat ik mijn systeem ga richten op de normale fullHD montage.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2014 22:51 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Een EA 500D is wel voldoende, maar je zal waarschijnlijk wel moeten klooien met verloopstukjes tenzij je iets als de STRIX haalt.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 20-11-2014 00:22 ]

Verwijderd

Thomg schreef op donderdag 20 november 2014 @ 00:21:
Een EA 500D is wel voldoende, maar je zal waarschijnlijk wel moeten klooien met verloopstukjes tenzij je iets als de STRIX haalt.
Verloopstukjes zijn eigenlijk nooit aan te raden.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 00:33:
[...]

Verloopstukjes zijn eigenlijk nooit aan te raden.
Mwa, dat nou ook weer niet, een 280X draait al een jaar prima met een verloopstukje.
Het is verstandig dit te vermijden wanneer mogelijk bij aanschaf van nieuwe producten.

• maratropa
  • Niet online
Waarom dan geen stevig 4790K systeem, al dan niet met een extra overclock er op?

Dat gaat qua editen/werken al heel prima zijn. Alleen het uitrenderen zal hij wat trager doen, maar dat is ook weer erg afhankelijk van een hoop parameters.

specs

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:58

aap

Thomg schreef op donderdag 20 november 2014 @ 00:21:
Volgens Antecs website heeft de Antec Earthwatts EA-500D Green een 6 en een 8-pins aansluiting. Dus dan zou je geen verloopstukje nodig hebben toch?

Maar het lijkt erop dat dat ding überhaupt niet meer leverbaar is...

Verwijderd

Topicstarter
Na deze discussie over de voor en nadelen van verschillende onderdelen krijg ik het idee dat voor een sterk edit systeem de volgende dingen belangrijk zijn: Videokaart, Cpu, Werkgeheugen en opslag. Dit is dus ongeveer alles.. Nu zal ik met mijn budget van 1800Ex BTW toch de beste prijs-kwaliteit verhouding moeten vinden. De CPU die Maratropa aanbeveelt (pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed) is volgens mij, met en zonder overclock, nog wat sneller dan de vorige CPU in kwestie pricewatch: Intel Core i7-5820K Boxed. Nu mijn vraag aan jullie.. Ga ik het verschil van 6 cores t.o.v 4 cores erg merken?

• Laurens Kata
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-03 10:31
Ja voor videobewerking is 4 cores echt een achteruit op 6. Natuurlijk werkt een quad core gewoon prima, alleen een hex-core is veel sneller. Afweging maken of het je dat extra geld waard is. Als je professioneel videobewerkt dan zou ik toch wel voor een hex-core gaan, aangezien je de tijd die je ermee bespaart snel terugverdiend!

[ Voor 40% gewijzigd door Laurens Kata op 20-11-2014 14:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Laurens Kata schreef op donderdag 20 november 2014 @ 14:40:
Ja voor videobewerking is 4 cores echt een achteruit op 6. Natuurlijk werkt een quad core gewoon prima, alleen een hex-core is veel sneller. Afweging maken of het je dat extra geld waard is. Als je professioneel videobewerkt dan zou ik toch wel voor een hex-core gaan, aangezien je de tijd die je ermee bespaart snel terugverdiend!
Als ik pricewatch: Intel Core i7-5820K Boxed overclock tot ongeveer 4GHz is die qua snelheid niet eens zo veel langzamer dan de pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed en heeft dan wel het bijkomende voordeel van 6 cores. Als ik hem maar goed gekoeld hou neem ik aan?

edit;
Op dit moment heb ik deze lijst samengesteld. Ik ben van plan om de opslag in RAID-0 te zetten aangezien ik altijd back-up op een externe hardeschijf die vervolgens weer een kopie maakt van zichzelf.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GV-N970WF3OC-4GD€ 332,50€ 332,50
2WD Green WD40EZRX€ 136,-€ 272,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 92,03€ 92,03
2Crucial CT2K8G4DFD8213€ 182,80€ 365,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.898,30

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2014 15:08 ]

• Laurens Kata
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-03 10:31
Zie hier nog een video over multicore performances vergeleken. 4,6,8 cores.
In het begin zie je gaming, maar op het eind heeft hij het over renderen van 1080p footage.

[ Voor 31% gewijzigd door Laurens Kata op 20-11-2014 15:14 . Reden: filmpje ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor het filmpje erg informatief! Nu zit ik er aan te denken om een nog snellere cpu met 8 cores te nemen haha.. :) helaas gaat dat met mijn budget niet lukken dus ik blijf bij de 6 core versie.

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-03 08:55
Je zou eventueel ook de ATX-versie van je moederbord kunnen kiezen ASRock X99 Extreme4. Ze zijn in prijs en functies nagenoeg hetzelfde, maar ATX bordjes zijn iets ruimer opgezet en je kan hier later eventueel nog extra geheugen in kwijt mocht dat nodig zijn.

Misschien nog een of twee extra 140mm fans voor een iets betere airflow? Ik weet niet of het nodig is, maar het lijkt me dat zo'n 5820K vrij warm wordt bij het renderen.

Verwijderd

Topicstarter
svenvv2 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 16:47:
Je zou eventueel ook de ATX-versie van je moederbord kunnen kiezen ASRock X99 Extreme4. Ze zijn in prijs en functies nagenoeg hetzelfde, maar ATX bordjes zijn iets ruimer opgezet en je kan hier later eventueel nog extra geheugen in kwijt mocht dat nodig zijn.

Misschien nog een of twee extra 140mm fans voor een iets betere airflow? Ik weet niet of het nodig is, maar het lijkt me dat zo'n 5820K vrij warm wordt bij het renderen.
Bedankt voor de tip! Ik heb het moederbord vervangen.. Inderdaad, het is misschien handig om nog een extra fan bij te kopen voor tijdens renderen e.d.

• maratropa
  • Niet online
Welke videoformaat wil je eigenlijk editen?

Ik zou eigenlijk die HD's niet in raid 0 zetten. Als je snelheid zoekt kun je beter 2 SSD's in raid 0 zetten en als werkruimte gebruiken. Raid 0 is ok voor een snel klein werkvolume maar niet voor 8TB aan opslag lijkt me..

specs

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Waarschuwing: Raid0 is niet failproof, als het er een keer uit vliegt ben je hoogstwaarschijnlijk al je data kwijt.

¯\_(ツ)_/¯

• maratropa
  • Niet online
1 enkele HDD of SSD is ook niet failproof toch? Niks is dat :)

specs

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Een 5820 blaast de 4790K ook van het veld zodra je ze een beetje gelijk begint te klokken. Zodra ik twee cores uitzet krijg ik gewoon vergelijkbare performance ( zoals verwacht ).
aap schreef op donderdag 20 november 2014 @ 10:47:
[...]

Volgens Antecs website heeft de Antec Earthwatts EA-500D Green een 6 en een 8-pins aansluiting. Dus dan zou je geen verloopstukje nodig hebben toch?

Maar het lijkt erop dat dat ding überhaupt niet meer leverbaar is...
Verassend, mogelijk had ik een oudere versie, degene die ik heb heeft alleen maar enkel 8 pin.
Maakt de keuzevrijheid wel wat groter!
svenvv2 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 16:47:Misschien nog een of twee extra 140mm fans voor een iets betere airflow? Ik weet niet of het nodig is, maar het lijkt me dat zo'n 5820K vrij warm wordt bij het renderen.
De 5820K wordt gewoon niet warm bij stock renderen, maar het kan geen kwaad inderdaad.

[ Voor 18% gewijzigd door Thomg op 20-11-2014 20:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
@maratropa, oorspronkelijk wilde ik een 4k systeem bouwen maar dit blijkt te duur te zijn. De videokaart die in het systeem zit kan echter wel 4k uitsturen heb ik gelezen.. Maar vooralsnog gaat dit systeem voornamelijk gewoon 1080p monteren.

@Thomg, Ik kwam toevallig een andere powersupply tegen die ik ga gebruiken. Het gaat hier om de: pricewatch: Corsair RM1000

Verwijderd

maratropa schreef op donderdag 20 november 2014 @ 20:10:
1 enkele HDD of SSD is ook niet failproof toch? Niks is dat :)
Klopt, maar de kans op problemen wordt wel vermenigvuldigd met het aantal schijven. RAID 0 met twee schijven is dus twee keer zo onbetrouwbaar als een enkele schijf qua defecten, en daar komen nog problemen met de RAID-array en -controller bij.
maratropa schreef op donderdag 20 november 2014 @ 19:34:
Ik zou eigenlijk die HD's niet in raid 0 zetten. Als je snelheid zoekt kun je beter 2 SSD's in raid 0 zetten en als werkruimte gebruiken. Raid 0 is ok voor een snel klein werkvolume maar niet voor 8TB aan opslag lijkt me..
Is dat een gevoel dat je hebt of kan je dat ook onderbouwen? SSD's zijn sequentieel snel, maar niet zoveel sneller dat je met een goede RAID-opstelling niet in de buurt kunt komen. Als je naar de snelheid van een losse schijf kijkt is een SSD superieur, maar zodra opslagruimte, kosten en RAID om de hoek kijken is de SSD niet zomaar de winnaar meer.

Als je 4 TB aan data moet rondpompen met enige snelheid is een SSD sowieso kansloos, of je moet vier dure SSD's naast elkaar zetten.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2014 22:00 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 21:52:

@Thomg, Ik kwam toevallig een andere powersupply tegen die ik ga gebruiken. Het gaat hier om de: pricewatch: Corsair RM1000
Prima voeding voor een dikke, dikke overklok en quad bijna 8-way SLI(:p) 980 setje.

Verwijderd

Topicstarter
Moet eerlijk zeggen dat ik zelf nog nooit iets heb overclockt dus ben bang dat als ik er aan ga beginnen ik alles instabiel en kapot maar ;-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 22:02:
Moet eerlijk zeggen dat ik zelf nog nooit iets heb overclockt dus ben bang dat als ik er aan ga beginnen ik alles instabiel en kapot maar ;-)
Als je kunt lezen en instructies kunt opvolgen zou dat wel los moeten lopen :) De elektronica beschermt zichzelf tegenwoordig heel behoorlijk tegen brokken, de rest zou je met wat lezen en verstand moeten kunnen afdekken.

De zeldzame gevallen van schade die ik ken zijn mensen die gewoon hele domme dingen deden - veel te hoge voltages of temperaturen of heftige fysieke mods zoals delidden.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 21:52:
@maratropa, oorspronkelijk wilde ik een 4k systeem bouwen maar dit blijkt te duur te zijn. De videokaart die in het systeem zit kan echter wel 4k uitsturen heb ik gelezen.. Maar vooralsnog gaat dit systeem voornamelijk gewoon 1080p monteren.

Niet aan te raden, het hele idee van gold gaat teniet omdat je de hele tijd op de onderkant van z'n belasting zit ( en zo dus ook efficientie ).

Verwijderd

Topicstarter
De videokaart vraagt volgens de specificaties bij maximaal gebruik 550Watt dus ik denk dat ik geen andere optie heb..

http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=5212#sp - onderaan staat power requirement

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2014 22:27 . Reden: link ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 22:25:
De videokaart vraagt volgens de specificaties bij maximaal gebruik 550Watt dus ik denk dat ik geen andere optie heb..

http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=5212#sp - onderaan staat power requirement
Fabrikanten geven altijd veel hoger aan, aangezien zij niet weten in wat voor een systeem jij deze GPU gaat stoppen. Sommige C-merk 700W PSU zijn maar capabel om 350W continue te leveren. Een goede 350W voeding is echter al voldoende.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

Wat MK1998NL zegt, als je een goede voeding gebruikt zijn de bij videkaarten door de fabrikant opgegeven benodigde vermogens totaal uit de lucht gegrepen. Vaak zijn ze een factor twee of drie(!) hoger dan daadwerkelijk nodig is.

Verwijderd

Topicstarter
Ah.. gelukkig heb ik beide voedingen.. Ik probeer het gewoon eerst met die van 500Watt

Verwijderd

*knip* dit heet hijacking en is verboden. Open je eigen topic, dan kunnen we je gericht helpen. Aangezien dit over je systeem gaat, kan dit het beste in Processors, Moederborden & Geheugen.

[ Voor 89% gewijzigd door br00ky op 21-11-2014 21:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de hulp bij het samenstellen van dit systeem! Ik wacht nog tot eind van de maand en ga dan het volgende bestellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock X99 Extreme4€ 192,17€ 192,17
1Gigabyte GV-N970WF3OC-4GD€ 335,-€ 335,-
2WD Green WD40EZRX€ 136,-€ 272,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 92,03€ 92,03
2Crucial CT2K8G4DFD8213€ 182,80€ 365,60
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 67,59€ 67,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.899,59

en dan natuurlijk 2 van deze schermen:
pricewatch: BenQ GL2460HM Zwart

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2014 15:37 . Reden: schermen vergeten.. ]

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mooie build, ga je zeker van genieten!

• MK_
  • Niet online

MK_

joepP schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 15:30:
Mooie build, ga je zeker van genieten!
Behalve van de schermen, TN is het werk van de duivel }) Voor 15 euro meer kan je een AMVA-paneel krijgen, wat garant staat voor véél mooiere kleuren, véél beter contrast, véél betere kijkhoeken en véél betere zwartwaardes (zwart=zwart, zwart =/= grijs):
pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart

Daarnaast nog een kleine opmerking over de HDD's: Green's zijn niet de snelste, en 4TB zijn vrij slecht in prijs/GB. Voor de prijs van 2 WD Green 4TB (=8TB) kan je ook 3 snellere Toshiba's krijgen van 3TB (=9TB):
pricewatch: Toshiba DT01ACA300, 3TB
Sneller+groter=win-win :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Thomg

Thomg

Aww yiss

MK1998NL schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 17:32:
[...]
Daarnaast nog een kleine opmerking over de HDD's: Green's zijn niet de snelste, en 4TB zijn vrij slecht in prijs/GB. Voor de prijs van 2 WD Green 4TB (=8TB) kan je ook 3 snellere Toshiba's krijgen van 3TB (=9TB):
pricewatch: Toshiba DT01ACA300, 3TB
Sneller+groter=win-win :)
Maar greens zijn wel stiller, niet zo win-win als je denkt.
Meer win-win-WRRRRRRRRRRRRRRRR

Verwijderd

Topicstarter
waar staat de win-win-WRRR voor? een vastloper? ;-)

En bedankt voor de schermen, ik ga eens een kijkje nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2014 20:18 ]

Verwijderd

Thomg schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 17:35:
Maar greens zijn wel stiller, niet zo win-win als je denkt.
Meer win-win-WRRRRRRRRRRRRRRRR
Dan zou ik eerder voor de Reds gaan. Die zijn minder bedoeld voor goedkope storage en meer voor langdurige operatie. Ze zijn om resonantie te voorkomen vrijwel trillingsloos en dus ook zeer stil, nog stiller dan de Greens. Bij WD is Green de goedkoopste vorm van opslag, maar gezien de hoeveelheid data die hier heen en weer gegooid moet gaan worden wellicht niet te beste. Laat je niet misleiden door de NAS-aanduiding, ze werken prima in een desktopsysteem. Ik zou zeggen zelfs beter dan Greens.

Desalniettemin zou ik waarschijnlijk voor iets op 7200 toeren gaan en er dan uiteraard ook even op letten dat die rotatiesnelheid zich ook daadwerkelijk vertaalt naar prestaties). Het verschil is toch weer een leuke extra en zo enorm luidruchtig zijn ook snellere schijven niet meer. Daarnaast, wil je dan in heerlijke stilte gaan zitten wachten op je systeem? O-) Je koopt geen i7 hexacore om dan te gaan miepen over die paar dB's die je schijven maken.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft het zin om voor een nog sterkere cpu te gaan? Ik zat te kijken naar de pricewatch: Intel Core i7-5960X Boxed Of heeft deze snelheid geen zin meer omdat de rest van mijn systeem nu achter blijft..

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-03 04:04

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Die 5960X heeft geen zin, niet omdat je systeem achterblijft maar gewoon vanwege de belachelijke prijs/prestatie. Misschien dat een 5930K wel profijt oplevert. Nauwelijks trager en wel even 500 euro goedkoper.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

Verwijderd

Topicstarter
Heb ze even vergeleken en inderdaad er zit weinig verschil in. Echter is de CPU die ik eerst gekozen had pricewatch: Intel Core i7-5820K Boxed nog net iets goedkoper dan de pricewatch: Intel Core i7-5930K Boxed en daar zit echt bijna geen verschil in. Enige verschil wat ik in de specificaties kan vinden tussen die twee is dat de duurdere versie een hogere snelheid heeft van 0,2GHz en een hogere max turbo van 0,1GHz.. En niet te vergeten een iets hogere CPU multiplier. Naar mijn mening kan ik dan dus beter bij mijn eerste keuze blijven?!

• Pwuts

Pwuts

Neem de Intel Core i7-5820K. Voor z'n broertjes betaal je zo veel meer voor een klein beetje extra performance dat het het echt niet waard is. Bovendien kun je het verschil in prestaties dat er is naar de maan knallen door 'm te overklokken. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Pwuts op 23-11-2014 15:42 ]

¯\_(ツ)_/¯

• maratropa
  • Niet online
Ik in jouw geval gewoon bij de 5820k blijven. Dat verschil met de 5930K clock je zo weg.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Uit het onderstaande verhaal begrijp ik dat het mogelijk is om de 5820K tot 4.3GHz te pushen. Nu mijn vraag aan jullie of dit verstandig is om te doen met een simpele CPU koeler als: pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power Ik heb dus geen waterkoeling in mijn syteem.

http://www.bit-tech.net/h...and-core-i7-5820k-revie/9

• MK_
  • Niet online

MK_

De Thermalright is een prima koeler, koelt even goed als €60 Noctua's voor de helft van de prijs.

• Pwuts

Pwuts

Die Thermalright True Spirit 140 Power past niet in de R4. Je komt 1,2mm te kort. Dus óf een andere kast, óf een andere koeler.

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
heb inderdaad al een andere kast genomen. Bedankt voor de tip

• MK_
  • Niet online

MK_

MasterPrutser schreef op zondag 23 november 2014 @ 22:04:
Die Thermalright True Spirit 140 Power past niet in de R4. Je komt 1,2mm te kort. Dus óf een andere kast, óf een andere koeler.
Volgens de specs niet, maar de praktijk leert ons iets anders! Er word sowieso een marge gehouden, daarnaast is het isolatiemateriaal 'induwbaar'. Als de koelblok ertegen komt is het geen ramp.

Maar zoals ik al zei, geen probleem. Genoeg mensen gingen je voor, genoeg mensen op tweakrrs hebben het.

Pagina: 1