Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:34
Ik zit momenteel in 6 vwo en ga straks technische natuurkunde studeren.
Dit betekent dat ik nooit echt praktische dingen ga leren, dit vind ik echter toch erg leuk.
Nu wilde ik mezelf eigenlijk leren solderen, het liefst in een avond klas oid.
Heeft iemand enig idee of dit bestaat en of dit wel de goede manier om het te leren is?
Het is namelijk zo saai om alleen maar theorie te doen en nooit wat uit te voeren:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:50
Waarom zoek je dan niet een opleiding die beter past bij je interesses?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerfreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-02-2024
YouTube: EEVblog kan ik je aanraden :)

Battle.net :: FazerFreak#2695

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:59

HugoBoss1985

Xenotech

Welke vorm van solderen wil je leren? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs
GioStyle schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 22:40:
Waarom zoek je dan niet een opleiding die beter past bij je interesses?
Omdat natuurkunde en wiskunde mijn interesse zijn, dit ga ik ook heel plezier studeren dus :D
Dit is echter meer als praktisch onderdeel voor mezelf en mogelijk ook voor later.
Het is ook niet bedoeld om mijn brood mee te verdienen oid, meer als hobby
Ik ga is kijken!
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 22:42:
Welke vorm van solderen wil je leren? :D
Elke?! Nee ik zat te denken aan fijn elektronisch solderen (als dat de goede benaming ervoor is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:59

HugoBoss1985

Xenotech

Ik zou zeggen: koop een soldeerbout, flux en soldeer (of een kant-en-klare oplossing) en begin gewoon eens te oefenen met oude printplaten e.d.
En inderdaad: op youtube kan je alles vinden. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 18-11-2014 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 22:45
Als je 6VWO doet ben je waarschijnlijk slim genoeg om het jezelf te leren.
Zeker als je de TU wilt gaan doen moet je dingen kunnen leren zonder dat daar een leraar bij staat.

Er zijn genoeg beginners soldeer pakketjes te koop.
Bestel er daar een paar van. Plus een soldeerbout/station en wat tin. En dan gewoon oefenen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Voor de zekerheid: Ik neem aan dat je elektrotechniek studie ook hebt overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs
RocketKoen schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 22:47:
Zeker als je de TU wilt gaan doen moet je dingen kunnen leren zonder dat daar een leraar bij staat.

Bestel er daar een paar van. Plus een soldeerbout/station en wat tin. En dan gewoon oefenen.
Zit wat in, het is echter wel een stuk handigheid en vakmanschap. Dat is soms ook een stukje goede technieken afkijken. Maar zoals al vaker gezegd wordt is youtube ook een goede bron.
Sissors schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 22:55:
Voor de zekerheid: Ik neem aan dat je elektrotechniek studie ook hebt overwogen?
Heb ik overwogen en een meeloopdag gedaan maar het is me te specifiek. Natuurkunde en wiskunde zijn breder en fundamenteler!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Elektrotechniek is ook behoorlijk breed hoor, maar wel andere richtingen op. Fundamenteler kan ik weinig tegenin brengen.

Maar goed niks mis met de keuze voor technische natuurkunde, enkel je beschrijving in de TS zorgde dat ik het me afvroeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
"Leren solderen", hmm.. Ligt het aan mij of is dat een trucje wat je op zich echt wel gaande weg doorkrijgt? Waar je toch écht geen "avondklasje" voor nodig hebt?

Ik zou eerder zeggen, zoek een leuk projectje uit (in de categorie "Lichteffecten" staan wel wat kleine leuke dingetjes om mee te beginnen) en leer meer de basics van elektronica.

En als je een leuk klein schakelingetje uitgezocht hebt, je compleet de elektronica meester hebt gemaakt (wat doet dit onderdeel, wat doet dat onderdeel), dán pas ga je naar de praktijk..

Dan haal je bijvoorbeeld bij je lokale elektronicaboer een experimenteerprintje en de andere onderdeeltjes (naast je soldeerbout en soldeer+flux :+) en ga je aan de hand van wat leerzame YouTube-videootjes en/of andere ge-Google-de tips & trics eerst eens beginnen met wat weerstanden vastsolderen :D

En met maximaal 2 euro aan onderdelen is 't ook geen grote ramp als d'r een dingetje van € 0,10 kaduuk gaat. Maar des te leuker als 't LED-je gaat knipperen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 15:36
elektrotechniek zit ook in het vakkenpakket van de technisch natuurkundige kan ik je uit ervaring vertellen :) inderdaad meer theoretisch maar het is leuk om je theoretische kennis een praktische vorm te geven.

Durf haast wel te zeggen dat op je opleiding wel cursussen geven voor wat praktische dingen zoals solderen , dat was back in the days wel zo in enschede iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:23
Gijs schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 22:45:
[...]

Elke?! Nee ik zat te denken aan fijn elektronisch solderen (als dat de goede benaming ervoor is)
Weet je dat zeker?
Naast elektronica is er nog een wereld dan koper leidingen en koude techniek waarin gesoldeerd wordt.

Velleman kits zijn een goed begin. Laat je niet gek maken over je studie (doe je geloof ik ook niet), hobby's hebben die een aanvulling zijn op je opleiding is alleen maar goed.

[ Voor 20% gewijzigd door Nivado op 19-11-2014 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Koop inderdaad een beginners setje, ga wat kitjes maken van Conrad, Velleman en Kemo, en kijk zo veel mogelijk EEVBlog video's. Hoewel je heel goedkoop kan beginnen heb je als je een beetje lekker bezig bent al snel dat je eigenlijk een fatsoenlijk soldeerstation wil hebben, en dan eigenlijk ook wel een redelijke multimeter (Extech's model die op EEVBlog als budget meter uit te bus kwam bijv. ;) ) en wat beter gereedschap voor het knip en buig werk, een soldeerloep voor kleinere dingen, enz.

Je kan er eigenlijk als je er mee begint en het bevalt wel oneindig mee door gaan en steeds betere gereedschappen willen, want je komt er dan ook steeds sneller achter hoe crappy het goedkope spul is ;)

Kijk ook even of er een lokale electronica shop is, die bijvoorbeeld losse onderdelen en kits heeft, die hebben vaak ook wel personeel die je op weg weten te helpen. Ze zijn steeds schaarser, dat soort winkeltjes, maar voor een beginner wel prettig.

Edit: ik zag dat deze nog niet gelinkt was: https://www.youtube.com/watch?v=J5Sb21qbpEQ

[ Voor 4% gewijzigd door johnkeates op 19-11-2014 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kijk ook eens op http://www.circuitsonline.net/
Heleboel simpele schakelingetjes, die je op een stukje experimenteerprint kunt maken.
En een heleboel links naar webshops die goedkope onderdelen leveren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 16:34
Er zijn in veel steden ook hobby clubs waar je dergelijke dingen kunt doen. In nijmegen heb je bijvoorbeeld http://www.tccn.info/ hier heb je ook een verijdag avond club waar jongeren tussen 12 en 20 schakelingen maken en solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Solderen is niet moeilijk, Normale componenten vereist geen speciale technieken dan alleen de basisregels. Weten waar je op dat moment mee bezig bent (elektronica) is denk ik belangrijker.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-05 14:12

ResuCigam

BOFH

Waar ik zelf veel van heb geleerd is een training uit 1980 die hier online staat, heel erg duidelijk en een dankzij een snufje ouderwets leuk om te zien. 8)

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ResuCigam schreef op woensdag 19 november 2014 @ 09:26:
Waar ik zelf veel van heb geleerd is een training uit 1980 die hier online staat, heel erg duidelijk en een dankzij een snufje ouderwets leuk om te zien. 8)
Al klopt bijvoorbeeld het stukje over soldeertin niet meer.. D'r mag nowadays geen lood meer in zitten enzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17
Met deze kun je overigens geen elektronica solderen:
Afbeeldingslocatie: http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/4/3/0/9/9200000010409034.jpg

Met dit wel:
Afbeeldingslocatie: http://www.factoryprices.nl/images/products/154/154942/weller-53210599-soldeerbout-wtcp-s-1-large.jpg

Die eerste is meer om dakgoten aan elkaar te braden ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roundlet
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:04
mocht je nog een keuze moeten maken, gistere was nog op de radio dat er in techniek een tekort begint te ontstaan aan mensen. I`m just saying.. ik heb nog nooit last gehad van de crisis vs baan vinden. weet niet hoe het met je andere keuze zit, maar kans is aanwezig dat je een in een dozijn zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Osiris schreef op woensdag 19 november 2014 @ 09:31:
[...]

Al klopt bijvoorbeeld het stukje over soldeertin niet meer.. D'r mag nowadays geen lood meer in zitten enzo :+
Als consument kan en mag je gewoon nog prima soldeertin met lood kopen en gebruiken. Zeker met SMD werk is dat gewoon een stuk fijner omdat je minder hoog hoeft te stoken en toch fijner vloeit dan tin met zilver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:40
ThinkPadd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 09:32:
[afbeelding]

Met dit wel:
[afbeelding]

Ach, als ik iets soldeer dan gaat het om: het is stuk -> het werkt weer

Ik moet al jaren wat fatsoenlijker spul in huis halen, maar toch is er met een soldeerbout van de rommelmarkt en een buisje soldeertin wat ik nog had slingeren al menig huishoudelijk apparaat en speelgoed gerepareerd. Vroeger zelfs computers (C64) al was dat wel met wat betere apparatuur.

Als ik topicstarter was zou ik een soldeerspul kopen (en een multimeter), een paar van die video's kijken en een paar keer in vrije tijd wat kapotte apparatuur fixen of van die soldeersetjes.

Je hoeft echt geen opleiding te doen om voor jezelf praktisch technisch bezig te zijn. Lekker centen verdienen met technische natuurkunde en in de vrije tijd het koffieapparaat* fixen vormen een prima combinatie :)

*beperk het ivm veiligheid wel tot de laagspanningskant bij apparaten tot je zeker weet dat je ook vaste verbindingen maakt...

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 19-11-2014 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedaalemmer|IA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-11-2019
Overigens, wil je weten hoe ze printplaten solderen en met welke technieken dan moet je bij Vitronics Soltec zijn. Is een Nederlands/Amerikaans bedrijf. Erg leuk om te zien hoe die technieken werken.

http://www.youtube.com/watch?v=ogwbec1VpuA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:23
[afbeelding]

Met dit wel:
[afbeelding]

Goh, bestaan die soldeer 'pistolen' nog joh? Jaaaaaaren geleden op de MAVO daarmee koperdraadjes moeten solderen om grote kerstboom met z'n allen te maken. Electronica deden we inderdaad met de tweede. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:59

Dogooder

dus...

Zoals boven aangegeven, gewoon gaan doen en leer van je fouten dmv. youtube :)
Als je echt eerst wil studeren op solderen voordat je gaat beginnen kijk dan is naar de volgende documenten:

http://esmat.esa.int/ecss-q-st-70-08c.pdf
http://esmat.esa.int/ecss-q-st-70-38c.pdf

Space Qualified soldering 8) , totale overkill voor de huis tuin en keuken projectjes, of zelfs voor de professionele projectjes die niet op een raket de ruimte in worden geschoten, maar misschien vindt je het wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 21:12
Behalve dat je zelf dingen kan kopen, kan je misschien ook met je techniekleraar gaan praten op je school? (als dat bestaat op je school? Weet niet of het standaard is op middelbare scholen.)
De techniekleraar vindt het in ieder geval vast leuk als je interesse toont. Voordeel is dat hij je misschien ook dingen kan leren, spullen aan je kan uitlenen, opdrachten bedenken waardoor je wat meer leert, etc.

Edit: Daarnaast heb je op de universiteit waar je heen gaat waarschijnlijk ook wel plekken waar gesoldeerd wordt, of in ieder geval het materiaal aanwezig is. Kwestie van je universiteit verkennen en interesse tonen, juiste mensen leren kennen, vragen of je mag leren van mensen. Dat het niet in je vakkenpakket zit zegt niet dat je niet zelf op zoek kan gaan naar die kennis op de universiteit. Op de universiteit hangt het echt heel erg af van je eigen instelling. Je kan bij wijze van spreke ook gewoon een soldeerclub oprichten als je daar zin in hebt, met studenten die er hetzelfde in staan als jijzelf.

[ Voor 43% gewijzigd door Jesserr op 19-11-2014 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

[...]

2 weken terug nog een verse 250 gram zware rol loodhoudend soldeer gekocht, staat gewoon in het assortiment bij de Conrad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:10
Loodhoudende soldeer mag je niet meer gebruiken voor projecten die je verkoopt. Voor hobby projecten mag het nog wel, en is het over het algemeen ook nog aan te bevelen ivm de lagere smelttemperatuur.
Vandaar dat het ook nog gewoon te koop is.

[ Voor 9% gewijzigd door Mr_x007 op 19-11-2014 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35775

Allerleerste ... Goede post en helemaal nooit verkeerd om nieuwe dingen te leren.

Ik denk dat ik kan beamen wat de meeste hier zeggen ... gewoon een soldeerbout kopen en wat basismaterialen en er voor gaan en vooral niet bang zijn iets kapot te maken, dat hoort er bij volgens mij.

Het belangrijkste is denk ik jezelf een doel stellen, iets in de geest van : 'DIT ga ik maken', anders is het wat dingen aan elkaar solderen en dan : 'ja ... en nu ??'

Ik ervaar dat veelal met programmeren... ik wil eigenlijk iedere taal / framework / techniek beheersen, puur uit interesse, maar de meeste talen heb ik laten vallen omdat ik geen echt doel voor ogen had ; 'Leuk .. een Hello World android app, maar nu ?'

Als je een beetje handig met software/computers bent zou ik in jouw geval beginnen met een singleboard computer thingy als de raspberry pi en daar een interface (gpio) bortje voor bouwen ... dit kun je daarna op allerlei manieren uitbreiden en nieuwe dingen op bouwen.

als ik zelf de tijd ervoor had........................*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10

Standeman

Prutser 1e klasse

Tijdens mijn MBO stage bij Siemens heb ik (heeel) veel mogen solderen, dus inmiddels ken ik het wel redelijk. Maar het is echt niet moeilijk te leren. Binnen een uurtje heb je het wel onder de knie, zeker met wat YT filmpjes e.d.
RocketKoen schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 22:47:

Cool een pong projectje.. 8)

* Standeman warmt al vast zijn soldeerbout op :P

[ Voor 13% gewijzigd door Standeman op 19-11-2014 16:22 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr32
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik ben eerste jaars elektro student. De soldeercursus die wij gehad hadden duurde 3 uur (eerst wat tips, vervolgens wat oefenen), daarna moest je het gewoon een aantal keer doen. Het is meer een klein trucje wat je onder de knie moet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs
Ik heb even de berichtjes gekort zodat mijn post niet te lang wordt:)
roundlet schreef op woensdag 19 november 2014 @ 09:57:
mocht je nog een keuze moeten maken, ... in een dozijn zal worden.
Ik denk niet dat veel mensen technische natuur en wiskunde studeren, vooral met het bachelor college in Eindhoven is differentiëren en persoonlijke interesses volgen zeer goed mogelijk.

Heb de keuze vandaag definitief gemaakt (Technische natuurkunde en wiskunde aan de Tu/e) dus over studiekeuze valt niet echt meer de discussiëren:)
Toch bedankt voor al het meedenken over mijn toekomstplannen :9
Osiris schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 23:30:
"Leren solderen", hmm ... als 't LED-je gaat knipperen!
Je hebt daar wel gelijk in! Zo'n setje ziet er wel goed uit, die kubus is wel echt heel vet :9~
WeeDzi schreef op woensdag 19 november 2014 @ 00:55:
elektrotechniek zit ook in het ... in enschede iig
Ja maar toen ik aan het meelopen was bij werktuigbouwkunde kon je het alleen leren via de studentenvereniging? En ik zit nu nog helaas in 6 vwo voor de komende tijd, dus dat is helaas nog niet direct een optie :'(
Nivado schreef op woensdag 19 november 2014 @ 01:13:
Weet je dat zeker?
... aanvulling zijn op je opleiding is alleen maar goed.
Ja ik denk dat zachtsolderen een goed begin is, hard solderen is een leuk vervolg erop. Dit kan ik ook het makkelijkst doen en leren (heb ik zo'n gevoel).
En nee ik laat me niet gek maken over mn studiekeus 8)
Ja ik zag net dat er een goede zit in Eindhoven, Brigatti kende ik al wel maar was er pas 1 keer langs geweest, zal ze eens een bezoekje gaan brengen.
Anoniem: 35775 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:02:
Allerleerste ... Goede post en helemaal nooit verkeerd om nieuwe dingen te leren.
....
als ik zelf de tijd ervoor had........................*zucht*
Ja is denkik wel een goede icm met eerst leren solderen op wat simpele printplaatjes
Jesserr schreef op woensdag 19 november 2014 @ 13:19:
Behalve dat je zelf ding
...
soldeerclub oprichten als je daar zin in hebt, met studenten die er hetzelfde in staan als jijzelf.
Thanks voor de tip! nu je het zo zegt weet ik wel een docent (TOA) die me kan voorzien van tools en materiaal!
Dogooder schreef op woensdag 19 november 2014 @ 12:56:
Zoals boven aangegeven, gewoon gaan doen en leer van je fouten dmv. youtube :)
Als je echt eerst wil
....
tuin en keuken projectjes, of zelfs voor de professionele projectjes die niet op een raket de ruimte in worden geschoten, maar misschien vindt je het wel interessant.
Ik ga ze eens doorlezen, misschien kan ik dan zo wel een raket bouwen :+

TL;DR
Thank you voor de input iedereen ik ga ermee aan de slag! Vet om zo veel reacties te krijgen op een relatief korte vraag:)
Ik ga denk ik een soldeerstationetje (instapmodel van een goed merk) aanschaffen met wat benodigdheden, maybe gooien mn ouders ook wat in mn schoen 8)7
Trouwens is het misschien een goede om gewoon 100 weerstandjes te kopen en een printplaat en wat onderdelen om daarop te oefenen? Of is het slimmer om direct echt een project te doen?
Ga sws even door al die filmpjes heen kijken als ik een momentje heb :D

Zo door de reacties heen lezend zie ik dat iedereen veel connection (ha ha woordgrap)heeft voor dit onderwerp, mogelijk een idee om hier een topic over te maken (algemeen soldeertopic). Waar zowel ervaren techneuten als noobs (like me), tips en advies etc vragen? Of is de EL kroeg daar meer voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:22
Dat zou dan de EL kroeg zijn ;)

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik zelf ben nu ook bezig met een opleiding waar ik onder andere veel moest solderen.
Ik heb 3 opdrachten die je vast leuk zult vinden:
1. Kubus van weerstanden
2. Weerstanden in een printplaat solderen
3. Mocht je niet genoeg krijgen, dan kun je een LED kubus maken 3x3x3, 5x5x5 en mocht het je alsnog te klein zijn, een 8x8x8 met 512 LED's inclusief handleiding, vind je overal ;)

Er bestaat zelfs een cursus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-05 16:35

aap

Ik heb (lang geleden) technische natuurkunder gestudeerd en er was een prakticum waarbij je moest solderen. In de wandelgangen heette dat practicum "kastje bouwen" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilItSelf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
https://www.youtube.com/w...ev%2BWeekly&v=ZXllm5JWWAs

Hier heb je een idee voor een projectje en uitleg hoe je het kan doen.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 21:04
[afbeelding]

Met dit wel:
[afbeelding]

Zo'n pistool was ooit het enige wat ik had. Gekregen van moeder die daar niet zoveel verstand van had ;) Je kan er wel elektronica mee solderen, maar ik zou het zeker niet aanraden vanwege het totale gebrek aan temperatuur controle. Als je er wat gevoel voor hebt ontwikkeld kun je de knop af en toe kort indrukken om te voorkomen dat het koper van je pcb af schroeit :D Ik denk dat ze alleen bedoelt zijn om even vlug kabels aan elkaar te solderen in een auto werkplaats oid, waar een soldeerstation onhandig is als je met de voeten in de lucht onder het dashboard zit te klooien.
Toen de punt versleten was heb ik die vervangen door een verbogen fiets spaak en die kon echt roodgloeiend worden! Misschien heb ik toen wel iets teveel lood damp ingeademd door die hoge temperatuur :P

• Gijs
Ploink schreef op donderdag 20 november 2014 @ 00:16:
[...]

Zo'n pistool was ooit het enige wat ik had. Gekregen van moeder die daar niet zoveel verstand van had ;) Je kan er wel elektronica mee solderen, maar ik zou het zeker niet aanraden vanwege het totale gebrek aan temperatuur controle. Als je er wat gevoel voor hebt ontwikkeld kun je de knop af en toe kort indrukken om te voorkomen dat het koper van je pcb af schroeit :D Ik denk dat ze alleen bedoelt zijn om even vlug kabels aan elkaar te solderen in een auto werkplaats oid, waar een soldeerstation onhandig is als je met de voeten in de lucht onder het dashboard zit te klooien.
Toen de punt versleten was heb ik die vervangen door een verbogen fiets spaak en die kon echt roodgloeiend worden! Misschien heb ik toen wel iets teveel lood damp ingeademd door die hoge temperatuur :P
Klinkt al met al erg gezond 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netchip
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-12-2024
Jacco011 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 19:40:
Ik zelf ben nu ook bezig met een opleiding waar ik onder andere veel moest solderen.
Ik heb 3 opdrachten die je vast leuk zult vinden:
1. Kubus van weerstanden
2. Weerstanden in een printplaat solderen
3. Mocht je niet genoeg krijgen, dan kun je een LED kubus maken 3x3x3, 5x5x5 en mocht het je alsnog te klein zijn, een 8x8x8 met 512 LED's inclusief handleiding, vind je overal ;)

Er bestaat zelfs een cursus
Is het antwoord op punt 2 100 Ohm? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
netchip schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 23:58:
[...]

Is het antwoord op punt 2 100 Ohm? :)
Punt 1 bedoel je denk ik ;)
Super simpel, als je punt A en B uit elkaar trekt krijg je 100/3 + 100/6 + 100/3 = 500/6 :P
Die hoekpunten mag je met elkaar verbinden vanwege de symmetrie, de spanningen zijn hetzelfde.

[ Voor 14% gewijzigd door Ploink op 23-11-2014 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:21
Voor een ieder die geïnspireerd geraakt is door dit topic (/me!) en een goedkoop maar goed 'beginners' soldeerstation zoekt, de Aoyue 936 is momenteel erg goedkoop verkrijgbaar via Samenkopen.net -> Soldeerstations, labvoedingen, scopes en meer.. > Producten > Soldeerstations.

Als er iemand uit het oosten van het land samen wil bestellen om zo de verzendkosten wat te drukken ben ik daar voor in!

Home Assistant | ☀️ 12kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ah die is er nu. Ik heb er ook eentje nodig, dus eens kijken. Bij mij gaat het tussen de 937 of 9378. Waarbij ik toch wel naar de 9378 neig. Ook al zou de 936 waarschijnlijk ook voldoende zijn voor mijn eisen.

Als iemand in Eindhoven omgeving woont en weleens bij de HTC (in de buurt) komt wil ik wel samen bestellen om kosten te drukken, maar ik ga niet teveel moeite doen om 3 euro te besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Precies..

Sir. Dave Jones!

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:38
Dat deze nog niet gecrossquote is 8)7 :
FemkeToele schreef op woensdag 05 november 2014 @ 23:26:
[afbeelding]

Naar aanleiding van alle soldeer reacties heb ik een kleine tutorial in elkaar gezet. Hoop dat jullie er wat aan hebben en er iets moois mee kunnen!

[video]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-12-2023
[...]

Hmmm, loodhoudend soldeertin vind ik toch 10x fijner werken hoor! _/-\o_
Die Weller was m'n eerste soldeerbout, een WTCP-S... pas geleden nog verkocht en een Aoyue Int968A hotair/soldeerstation en Int474A++ desoldeerstation voor terug gekocht... een aardig positief verschil mag ik wel zeggen. Dat heel dure spul heb ik niet zoveel mee, deze apparaten doen hun werk net zo goed en zijn in no-time op temperatuur.

En inderdaad, de video's van That Crazy Aussie Bloke (EEVblog) eens bekijken, moet geen probleem zijn want je raakt bijkans verslaafd aan zijn mooie manier van presenteren, vooral de soldeer tutorials zijn een must... hij heeft er 3 geloof ik. Ook welke soldeerstations en multimeters hij aanraadt.

Verder heel goede tips in de thread, maak er gebruik van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs
Heb op zolder een nog volledig functioneerende Weller CI 25 kunnen vinden! Is helaas niet regelbaar maar het zal de klus prima klaren. De soldeerstift die erop zat was echter nogal vernacheld, dus een nieuw setje op het suprise verlanglijstje gezet. Een bijtelvorm leek mij een goede keus aangezien deze meer warmte over kan brengen bij het solderen (Dat zeiden ze op EEVblog althans).

Daarnaast ga ik in de tussentijd eens even kijken naar een fatsoenlijke multimeter in de 30- prijsklasse, voor zover dat gaat. Heb op het moment niet heel veel meer budget als ik kijk wat er allemaal nog bij moet :x Gelukkig zit er wel een goede winkel bij ons in de stad dus daar loop ik binnenkort even binnen om te kijken of hij een beginnerssetje kan samenstellen!

Heb nu 2 van de 3 EEVblog filmpjes afgekeken en ben weer mijn kennis over schakeling etc een beetje aan het opfrissen.
De komende 3 weken worden echter extreem druk ivm met CPE (Cambridge Proficiency Exam) en een schoolonderzoekperiode (op een na laatste _/-\o_ ). Daarna hebben we echter weer wat tijd! Ook heb ik op school even mijn navraag gedaan en de onderwijsassistenten vinden het best prima als ik daar even gebruik maak van de faciliteiten! Vooral handig aangezien daar een betere luchtdoorstroming hangt dan bij mij op de kamer! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Gijs schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 23:31:
Daarnaast ga ik in de tussentijd eens even kijken naar een fatsoenlijke multimeter in de 30- prijsklasse, voor zover dat gaat.
http://www.dx.com/p/2-8-l...e-capacitance-3-aaa-37887
Ooit op het werk gehad, deed niet onder voor de Fluke.
De versie met meegeleverde thermokoppel is helaas uitverkocht, maar daar staan wel reviews bij:
http://www.dx.com/p/2-8-l...e-temperature-3-aaa-37888
De UNI-T serie schijnt ook goed te zijn, maar heb ik geen ervaring mee.
http://www.dx.com/s/UNI-T...eIntvl=25-45&PriceSort=up

[ Voor 30% gewijzigd door Ploink op 25-11-2014 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
porto33 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 17:41:
[...]

Hmmm, loodhoudend soldeertin vind ik toch 10x fijner werken hoor! _/-\o_

[...]

Die Weller was m'n eerste soldeerbout, een WTCP-S... pas geleden nog verkocht en een Aoyue Int968A hotair/soldeerstation en Int474A++ desoldeerstation voor terug gekocht... een aardig positief verschil mag ik wel zeggen. Dat heel dure spul heb ik niet zoveel mee, deze apparaten doen hun werk net zo goed en zijn in no-time op temperatuur.

En inderdaad, de video's van That Crazy Aussie Bloke (EEVblog) eens bekijken, moet geen probleem zijn want je raakt bijkans verslaafd aan zijn mooie manier van presenteren, vooral de soldeer tutorials zijn een must... hij heeft er 3 geloof ik. Ook welke soldeerstations en multimeters hij aanraadt.

Verder heel goede tips in de thread, maak er gebruik van!
toon volledige bericht
Precies.. wat ik al niet opgestoken heb van Dave.. maar goed die weet zelfs saaie kost nog leuk te brengen :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-05 10:58
Doe jezelf ook een plezier en haal er een breadboardje bij (en een of andere 5v adapter), kan je heel snel schakelingen bouwen en testen zonder 100x op een bepaald punt te hoeven solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs
Wat denken jullie van dit beestje voor die prijs?

Digitale multimeter - 19 bereiken 3 ½-digit | DVM840

DMM met automatische polariteitsindicatie en 3 1/2-digit LCD
metingen: DC stroom tot 10A, AC en DC spanning tot 600V, weerstand tot 20Mohm
diode- en continuïteitstest met buzzer
CAT. III 600V
DC-spanning: 200m/2/20/200/600V

basisnauwkeurigheid: ±(0.5% vd uitl. + 4 digits) voor 0.2~200V-bereik / ±(1.0% vd uitl. ± 5 digits) voor 600V-bereik
ingangsimpedantie: 1Mohm
max. ingang: 600V
AC-spanning: 200/600V
basisnauwkeurigheid: ±(1.2% vd uitl. + 10 digits)
ingangsimpedantie: 1Mohm
frequentiebereik: 40 tot 400Hz
max. ingang: 600V
DC-stroom: 200µ/2m/20m/200m/10A
basisnauwkeurigheid: ±(1.5% vd uitl. + 3 digits voor 200µA~0.2A-bereik / ±(2.0% vd uitl. + 5 digits voor 10A-bereik
bescherming tegen overbelasting: 200mA/250V - 10A/250V (5 x 20mm)
AC-stroom: -
basisnauwkeurigheid: -
bescherming tegen overbelasting: -
weerstand: 200/2k/20k/200k/20M
basisnauwkeurigheid: ±(0.8% vd uitl. + 5 digits) voor 200 ohm bereik / ±(0.8% vd uitl. + 3 digits) voor 2k~200k bereik / ±(1.0% vd uitl. ± 15 digits) voor 20M bereik
bescherming tegen overbelasting: 250VDC of 250VAC peak (alle bereiken)
capaciteit: -
nauwkeurigheid: -
inductie: -
nauwkeurigheid: -
frequentie: -
bescherming tegen overbelasting: -
temperatuur: -
buiten-bereik indicatie: ja, "1"
continuïteitsbuzzer: ja
transistortest: neen
diodetest: neen
batterij-laag indicatie: ja
max. display: 1999
afmetingen LCD: 55 x 27mm
bereikinstelling: manueel
data-hold functie: neen
achtergrondverlichting: neen
afmetingen: 145 x 85 x 30mm
gewicht (met batterij): ±170g
voeding: 1 x 9V batterij (meegeleverd)
verpakking: blister
accessoires: handleiding / meetsnoeren / batterij
auto power-off: neen

via http://brigatti.nl/contents/nl/d677.html

Lijkt mij een aardig ding om mee te starten, als het solderen naar een volgend niveau (met een volgend budget) gaat dan zat ik te denken aan deze jongen:
http://www.dynatek.nl/producten/multimeters-d9000-serie.html
Die gebruiken we op school bij natuurkunde en volgende de technisch onderwijsassistent bevielen ze goed dus:)
En ja Dave is lachen, goeie humor en altijd vrolijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:31
Hoi,

Ik gaf geregeld cursussen solderen aan kinder (12-16)
Laatste tijd niet meer zoveel gedaan.

solderen is n vak apart, dat leer je niet, dat ervaar je, en bouw je langzaam op.

gr

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Gijs schreef op maandag 01 december 2014 @ 22:45:
Wat denken jullie van dit beestje voor die prijs?

Digitale multimeter - 19 bereiken 3 ½-digit | DVM840

DMM met automatische polariteitsindicatie en 3 1/2-digit LCD
metingen: DC stroom tot 10A, AC en DC spanning tot 600V, weerstand tot 20Mohm
diode- en continuïteitstest met buzzer
CAT. III 600V
DC-spanning: 200m/2/20/200/600V

via http://brigatti.nl/contents/nl/d677.html

Lijkt mij een aardig ding om mee te starten, als het solderen naar een volgend niveau (met een volgend budget) gaat dan zat ik te denken aan deze jongen:
http://www.dynatek.nl/producten/multimeters-d9000-serie.html
Die gebruiken we op school bij natuurkunde en volgende de technisch onderwijsassistent bevielen ze goed dus:)
En ja Dave is lachen, goeie humor en altijd vrolijk :+
toon volledige bericht
Wil je geen multimeter met auto-ranging zoals die meter die ik adviseerde?
Het is misschien een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar ik vind al die aparte handmatige ranges onhandig, terwijl je met de automatische ook een vaste range kan selecteren als het nodig is.

Die DVM831 ziet eruit als een el-cheapo meter zoals ze ook bij bouwmarkten verkopen, maar voor een beginner wel bruikbaar, zo ben ik ook begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Tip van Dave: neem als goede beginnersmeter een extech! De EX330 bijvoorbeeld, heb je voor iets minder dan 50 euro in huis (als je hem via Amazon bestelt). Veel beter ga je voor je sub €100 prijsrange niet vinden :p en een 10-euro-meter is echt crappy, ik zou die eigenlijk over slaan. Ik heb ze zelf ook gehad (een Velleman Wun Hung Lo crapper :+ ). Hoewel beginnen weinig kwaliteiten van een meter eist is het eigenlijk gewoon onveilig en wegggegooid geld. Een goede meter is ook handiger buiten het leren solderen om, die Extech is ook prima inzetbaar voor huisinstallaties en als spanningzoeker te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Een kennis van me heeft ook een Extech, idd degelijk spul.
Het is me echter niet duidelijk of die meter beveiligd is voor het geval je netspanning wil gaan meten terwijl het meetsnoer nog in het 10A stroom socket zit.
Sommige meters gaan dan piepen, de dynatek en de YH-112 van DX hebben een fysieke beveiliging tegen het inpluggen in de verkeerde socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remunj1988
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-02 15:36
Ik heb zelf via Aliexpress.com de Hakko 936 (soldeer station) besteld. Deze was binnen een week vanuit China hier in Nederland, en hij was verzonden als gift door de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-12-2023
Ik raad je ook ten zeerste aan een DMM met auto-range te halen want in de praktijk wil je niet constant die range knop verdraaien als je weer eens iets meet wat natuurlijk altijd weer out-of-range moet aangeven; het werkt zoveel efficienter en met meer plezier! Ga je echt geen spijt van krijgen voor die paar euro meer! Die Extech 330 is een goede DMM voor jouw huidige situatie en doet wat ie moet doen. Als je later meer en beter wilt kun je altijd nog kijken naar een Fluke of Agilent... of wat betaalbaarder een Voltcraft of Uni-T DMM. Die laatste twee zijn echt geen 'bagger' meer en kunnen ook aardig aan de prijs zitten voor een goede met lage foutmarge hogere nauwkeurigheid en meer resolutie. Ik heb zelf een Voltcraft VC890 en een Fluke 87V en ik kan je uit ervaring vertellen dat die erg competitief zijn aan elkaar, al neig ik voor m'n normale werkzaamheden eerder naar de Voltcraft dan naar de Fluke door zijn veel betere display (OLED!), resolutie en meetsnelheid. Die Fluke is gemiddeld 100-150 duurder dan de Voltcraft maar je betaalt ook voor de naam 'Fluke'... net als bij Apple versus een ander merk, zeg maar.

Als soldeerstation is die Hakko 936 een prima exemplaar, of als je van een kleurtje en een digitaal display houdt 1 van hun blauw/gele modellen. Neem wel een station met een regelbare temperatuurinstelling want dat WIL je gewoon hebben als je wat serieuzer bezig wilt zijn; zo'n vaste temperatuur soldeerbout is leuk voor heel af en toe wat solderen en voor evt ernaast om samen met je vaste soldeerstation SMD componenten te desolderen, maar als je bv ook aan SMD wilt werken moet je iig gewoon je temp kunnen regelen.

Een losse 5V voeding en breadboard is ook aan te raden, al zou ik toch direct wat meer geld uitgeven voor een enkelvoudige labvoeding die meestal tussen 0-30V en 0-5A regelbaar is. Hier kun je echt zoveel meer mee want behalve die 5V kun je ook auto electronica voeden op 12v (13.8v) maar ook laptops en tablets die nogal eens 18-20V nodig hebben. Ga je echt ook geen spijt van krijgen. Dit model schijnt wel goed te werken voor niet al te duur:

http://www.eleshop.nl/tro...-5a-labvoeding-p-498.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remunj1988
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-02 15:36
@porto33 De Hakko 936 is regelbaar, daar had ik specifiek naar gekeken. Dat zit al goed, van het weekend maar eens testen met een DIY digitaal klokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WindowsME
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-05 10:20
Een DMM waar ik ervaring mee heb kunnen opdoen is de Kyoritsu 1009. Die wordt steevast binnen mijn autotechnische opleiding gebruikt (net als de stroomtangen van Kyoritsu). Fijne, compact en nauwkeurige multimeter om mee te werken, maar da's geheel subjectief. Zou geen idee hebben hoe hij zich met andere DMM's vehoudt. Kende het merk voorheen ook helemaal niet.

Qua pricerange ligt hij op / net iets boven die Extech 330 ($50 tot en met $70). Dan moet je denken aan sites als eBay en AliExpress. Het is maar om je opties wat uit te breiden.

Breadboards zijn ook handig om schakelingen vooraf op te bouwen, voordat de boel gesoldeerd wordt. Die dingen kosten geen drol (DX, eBay, AliExpress) en doorgaans is een handvol jumpwires erbij ook geen overbodige luxe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Eentje die beetje opschiet met autoranging (en dus ook autoranging heeft) is geen overbodige luxe. Maar in normaal gebruik heb ik verder nog nooit verschil gemerkt tussen mijn DX multimeter van 30 dollar ofzo (weet niet exact hoeveel ik er ooit voor betaald heb) en een Fluke. Fluke zal vast wat nauwkeuriger zijn, maar bij normaal gebruik heb ik nog nooit <1% absolute nauwkeurigheid nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De VC170 bij de Conrad is ook een prima metertje voor een acceptabele prijs.

https://www.conrad.nl/nl/...-counts-4000-1090521.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:21
Gisteravond mijn de draden van mijn stoelverwarmingsmat gerepareerd met mijn nieuwe soldeerset en dit ging stukken beter dan verwacht! Heerlijk om materiaal voorhanden te hebben wat fatsoenlijk werkt:Nu nog een labvoeding voor het serieuze knutselwerk en ik ben redelijk compleet.

Home Assistant | ☀️ 12kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ploink schreef op donderdag 20 november 2014 @ 00:16:
[...]

Bij toeval kwam ik bij een beetje zitten bladeren deze nog een keer tegen.
Afgezien van de al genoemde punten die er op neer komen dat zo'n pistool een prima gereedschap is voor vrij grof werk, mis ik nog een aspect dat minstens zo belangrijk is en dat misschien niet door iedereen wordt gerealiseerd, namelijk het principe van zo'n pistool. Dat berust namelijk zoals bekend mag worden verondersteld op een geïnduceerde zeer hoge stroom die de draadlus verhit. Als zodanig niets mis mee, want de spanning ervan is zeer laag en daardoor ongevaarlijk. Maar zo'n extreem hoge stroom heeft ook een neveneffect tot gevolg, namelijk een vrij sterk magnetisch veld rond de draad. Ik heb zelf zo'n pistool wel eens gebruikt om een pincet te ontmagnetiseren, maar dat even terzijde.
Zo'n wisselend magnetisch veld kan door z'n inductie die er een gevolg van is door het opwekken van ongewenste stromen in sommige gevallen ook een verwoestend effect hebben op micro-elektronica. En dat is eigenlijk een nog belangrijker afrader om hem voor elektronica te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:26

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Dat Weller boutje is prima voor wat je wilt. Een luxe soldeerstation is niet nodig voor eerste experimenten.
Alleen is een scherpe punt handiger dan de beitelvorm die je noemt. Met een fijne punt kun je de warmte precies daar overbrengen waar het nodig is. Met een brede punt moet je altijd oppassen waar je punt nog meer tegenaan komt.

Ik zou bij Conrad of bij een lokale onderdelenboer (als je die nog hebt) een leuk Velleman kitje bestellen, prima om mee te oefenen.

In de hele thread ben ik nog weinig praktische tips gezien, dus bij deze:

Een nieuwe soldeerpunt moet je eerst van een dun laagje soldeer voorzien. Houd de punt schoon door af en toe over een nat sponsje te vegen.

Als je gaat solderen doe dan eerst een heel klein druppeltje soldeer op de punt van de bout, en houdt dat tegelijk tegen het koperspoor op de print en tegen het draadje van je component.
Dat kleine druppeltje is om de warmteoverdracht tussen de bout en je onderdelen te vergemakkelijken. Het moet zo klein mogelijk zijn.

Hoe lang je moet verwarmen hangt af van hoe zwaar de bout is, en wat je soldeert. Kleine onderdelen zijn binnen één of twee seconden op temperatuur. Grotere metaaloppervlakken of metalen afschermingen zuigen de warmte uit de tip van de bout weg. Als je merkt dat het soldeer op de tip van de bout stolt, weet je dat je een zwaardere bout moet gebruiken.

Zodra de overgang op temperatuur is druk je wat soldeerdraad tegen het koper van de printplaat. Dat smelt, en begint te vloeien. Als alles goed schoon was, vloeit het soldeer gelijkmatig over het koper en langs het draadje van je component omhoog.
Als het soldeer wel over het koper vloeit maar niet langs de draad, dan is de draad te koud of hij is vuil. Druk dan de punt van de bout beter tegen het draad.
De hoeveelheid soldeer moet zo klein mogelijk zijn, net genoeg om al het blanke koper op de printplaat te bedekken, en een goede verbinding naar je component te maken. Een goeie soldeerverbining heeft een hol oppervlak. Als het oppervlak bol staat, heb je teveel soldeer gebruikt.
Met een beetje ervaring en een goeie bout kost het maken van een soldeerverbinding minder dan een seconde of drie. Als je langer dan een seconde of tien moet stoken, moet je je zorgen gaan maken over oververhitting van je componenten.

Een goeie verbinding heeft een glad en glimmend oppervlak. Een dof oppervlak duidt op verontreinigingen, bijvoorbeeld van verbrand soldeer.
Als je onderdelen tijdens het afkoelen per ongeluk bewegen loop je het risico op een 'koude las'. Tijdens het afkoelen vormt de lood-tin verbinding een kristalstructuur. Als je het stollende soldeer beweegt tijdens het afkoelen, krijg je veel kleine kristalletjes i.p.v. een paar grote. Een koude las heeft een hogere elektrische weerstand dan een goeie soldeerverbinding, en kan dus de werking van je schakeling beinvloeden.
Een koude las herken je aan een glimmend maar ruw oppervlak.
Even opnieuw smelten en opnieuw laten afkoelen lost dat probleem op.

Als je tevreden bent met je soldeerverbinding knip je de draad van je component (in geval van een weerstand, condensator, etc) een millimeter of twee, drie boven de print af. Klaar.

Werk schoon! Voordat je aan de slag gaat: het koper van de print vetvrij maken met wasbenzine, en er daarna niet meer met je vingers aan komen.

Voor wat betreft een multimeter, voor leren solderen niet echt nodig, maar als je budget het toelaat een goeie aanvulling. Ik weet niet eens of ze nog te koop zijn, maar eentje met een analoge wijzer zou ik links laten liggen.
Een goedkope digitale multimeter is prima. Een functie om verbindingen te testen met een piepertje (doorgangstester) is handig om te controleren op eventuele kortsluitingen in je soldeerwerk, zonder dat je voortdurend op je meter hoeft te kijken.

Goed solderen is niet lastig, met een beetje oefenen is het niet moeilijk om een goed resultaat te krijgen.

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n.adema
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-04 11:41
Beetje laat maar.
Als je wil weten of je soldering goed gesoldeerd zijn moet je de IPC-A-610 er bij pakken.
http://www.might.com.tw/comm/upfile/d_080506_09649.pdf
Hier in staat vermeld of een soldering voldoet aan alle normen.
Zowel SMD als conventioneel soldeerverbindingen.
Als je aan deze soldeer normen voldoet kun je echt solderen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 364007

Ik ben aan het kijken naar tools, en ik heb een vraagje over de labvoeding.. Waarom is het van belang de hoeveelheid ampere te kunnen regelen? In verband met het budget zou ik denken aan zo'n chinees dc-dc omvormertje om het kleine grut van het juiste voltage te voorzien.. Voor vrijwel niks heb je dan;
Output voltage range:1.25V - 37V (decompression mode, input output must be greater than 2 V above).
Output current: 2 A continuous output.
Output power: the maximum 15 w.
Terwijl de goedkoopste labvoeding minimaal 50 euro kost met als enigste extra feature het regelen van het amperage, maar als leek ontgaat me dat nut dus even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sowieso zal de gemiddelde labvoeding een veel schonere output genereren en tegelijk stroom en spanning laten zien. Dat is een heel groot voordeel. En daarnaast kan je je labvoeding in het stopcontact steken, zit het in een nette behuizing, beveiliging erop, etc. Ook kunnen ze hun stroom leveren over de complete range: Als je bij die dus 2A op 30V vraagt dan moet je hopen dat hij goede thermische beveiliging heeft, anders blaast hij zichzelf op.

Stroom begrenzen is heel nuttig om te doen als je ergens mee bezig bent wat weinig stroom vraagt. Als je dan iets verkeerd hebt aangesloten dan kan je met stroombegrenzing zorgen dat in plaats van dat hij 10A in the opamp stopt dat er maar bijvoorbeeld 100mA in gaat. En tegelijk kan je op de displays aflezen dat je stroom begrenst wordt en wat de huidige spanning en stroom zijn. In plaats van met een module dat je niet weet wat eraan de hand is, je nog even probeert je opampje in je breadboard aan te drukken, en je vinger verbrandt. (Been there, done that, krijg je met begeleiden van studenten :P). Daarom ben ik ook een groot voorstander van een voeding die digitaal zowel spannings als stroom tegelijk weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:51
Anoniem: 364007 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 09:01:
. Waarom is het van belang de hoeveelheid ampere te kunnen regelen?
Je "regelt" de maximum stroom die hij geeft, niet hoeveel er daadwerkelijk uitkomt. Stel je hem in op 2A en je project trekt 50mA, dan geeft hij ook maar 50mA.

Waarom is het handig om stroom te kunnen regelen/beperken? Beveiliging van je circuits. Als je verwacht dat iets ~50mA gaat verbruiken gooi je de ampere's bijv op 0,1A. Zit er dan een fout in je print zoals een kortsluiting, dan zal de boel nooit meer dan 0,1A ( 100mA) kunnen vebruiken waardoor de kans dat alles op je bord naar de knoppen gaat of doorfikt kleiner is dan wanneer er de volle 2A op zou komen :P

Ook heb je vaak dat die cheapo voedingen geen bescherming hebben tegen kortsluiting en overspanning e.d. en gewoon in rook opgaan als je een kortsluiting in je project hebt zitten.

*edit*
Precies wat Sissors 10 seconden eerder postte dus :+

[ Voor 7% gewijzigd door CrashOverDrive op 31-12-2014 09:15 ]

Pagina: 1