Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gamen (voornamelijk sim-racing, AC, iRacing, Project Cars en GSC maar ook Battlefield 4, GTA V, Fallout/TES met flink wat mods)
- Media bewerking (Sony Vegas, Photoshop, Illustrator, Dreamweaver, programmeren (Android development, CSS, HTML, PHP, Javascript etc), Ableton Live).
Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- 600 euro, videokaart waarschijnlijk tweedehands.
Het gaat alleen om de PC, tb/muis, sim racing spul, monitor etc heb ik al.
Wel wil ik later (dus niet van de 600 euro) een tweede monitor gaan aankopen, dus ik moet ook bijvoorbeeld media kunnen bewerken terwijl ik op het andere scherm Netflix kijk zonder haperingen.
Ik ben van plan om alles zelf te monteren.
Lijst zelf uitgekozen onderdelen
CPU: Goede prijs/kwaliteits verhouding, goed overclockbaar.
GPU: Word waarchijnlijk een een 280X, 290 of 290X van 4GB+, nu te krijgen voor 150-200 euro maar hopelijk is rond Februari de 380/390 uit zodat deze nog verder in prijs zakken.
Moederbord: Goede prijs/kwaliteits verhouding, ruimte voor een 2de videokaart, goede reviews.
HDD: Hitachi is over het algemeen een betrouwbaar merk, dus ik ga deze keer gewoon weer voor een Hitachi.
Behuizing: Goede prijs/kwaliteits verhouding, goede koeling.
RAM: Wil ik in de toekomst nog gaan uitbreiden naar 16GB, misschien overclocken.
PSU: Weet niet zeker of dit genoeg zal zijn voor een overclock op de GPU/CPU en memory + evt een tweede videokaart.
CPU koeler: Beste qua prijs/kwaliteits verhouding in de test van Tweakers.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Goede luchtkoeling (geen waterkoeling dus) voor overclocking GPU, CPU en memory, geluid maakt niet heel veel uit omdat ik IEM's/een koptelefoon draag.
Moet later ook een SSD bij kunnen, en er moet ruimte zijn voor een tweede GPU in de toekomst (zowel als op het moederbord, in de behuizing als genoeg stroom uit de PSU)
De PC komt waarschijnlijk pas in Februari, maar ik ben alvast aan het orienteren.
- Gamen (voornamelijk sim-racing, AC, iRacing, Project Cars en GSC maar ook Battlefield 4, GTA V, Fallout/TES met flink wat mods)
- Media bewerking (Sony Vegas, Photoshop, Illustrator, Dreamweaver, programmeren (Android development, CSS, HTML, PHP, Javascript etc), Ableton Live).
Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- 600 euro, videokaart waarschijnlijk tweedehands.
Het gaat alleen om de PC, tb/muis, sim racing spul, monitor etc heb ik al.
Wel wil ik later (dus niet van de 600 euro) een tweede monitor gaan aankopen, dus ik moet ook bijvoorbeeld media kunnen bewerken terwijl ik op het andere scherm Netflix kijk zonder haperingen.
Ik ben van plan om alles zelf te monteren.
Lijst zelf uitgekozen onderdelen
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD FX-6300 Black Edition | € 89,95 | € 89,95 |
| 1 | ASRock 970 Extreme3 R2.0 | € 65,95 | € 65,95 |
| 1 | Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723020BLA642, 2TB | € 72,80 | € 72,80 |
| 1 | Raijintek Agos Zwart | € 47,- | € 47,- |
| 1 | Scythe Mugen 4 | € 32,50 | € 32,50 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 62,95 | € 62,95 |
| 1 | Seasonic S12II-Bronze 520W | € 54,05 | € 54,05 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 425,20 | |
CPU: Goede prijs/kwaliteits verhouding, goed overclockbaar.
GPU: Word waarchijnlijk een een 280X, 290 of 290X van 4GB+, nu te krijgen voor 150-200 euro maar hopelijk is rond Februari de 380/390 uit zodat deze nog verder in prijs zakken.
Moederbord: Goede prijs/kwaliteits verhouding, ruimte voor een 2de videokaart, goede reviews.
HDD: Hitachi is over het algemeen een betrouwbaar merk, dus ik ga deze keer gewoon weer voor een Hitachi.
Behuizing: Goede prijs/kwaliteits verhouding, goede koeling.
RAM: Wil ik in de toekomst nog gaan uitbreiden naar 16GB, misschien overclocken.
PSU: Weet niet zeker of dit genoeg zal zijn voor een overclock op de GPU/CPU en memory + evt een tweede videokaart.
CPU koeler: Beste qua prijs/kwaliteits verhouding in de test van Tweakers.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Goede luchtkoeling (geen waterkoeling dus) voor overclocking GPU, CPU en memory, geluid maakt niet heel veel uit omdat ik IEM's/een koptelefoon draag.
Moet later ook een SSD bij kunnen, en er moet ruimte zijn voor een tweede GPU in de toekomst (zowel als op het moederbord, in de behuizing als genoeg stroom uit de PSU)
De PC komt waarschijnlijk pas in Februari, maar ik ben alvast aan het orienteren.
hoidoei