Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 634715

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen + huis,tuin en keuken dingetjes :P

Ik heb vorige week donderdag Assassins Creed: Unity gehaald. Ik wist dat mijn computer dat niet aankon, maar ik had al plannen om mijn computer een mooie upgrade te geven. Ik hoef Unity niet op max te kunnen spelen. Om hem gewoon lekker draaiend te krijgen, vind ik al genoeg ;)

Wat ik nu heb:

i3-2100@3.10GHz
4GB DDR3-1333MHz (2x2GB)
Intel DH61WW
MSI N660 TF 2GD5/OC
Chieftec 400W voeding

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou maximaal ongeveer €400,- willen uitgeven aan mijn upgrade.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mijn grafischekaart en de voeding mee naar mijn nieuwe systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben natuurlijk al een beetje aan het speuren geweest op het internet naar onderdelen die ik graag zou willen hebben in mijn nieuwe systeem.

Wat ik gevonden heb:

i5-4670K 3,5 GHz (3,9 GHz Turbo Boost)
Kingston ValueRAM 8 GB DDR3-1600 (KVR16N11/8)
ASRock B85M-GL

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Het merk van het moederboard en geheugen maakt niet zo veel uit. Ik pak standaard eigenlijk Kingston, maar als er een beter is of prijs/kwaliteit beter is dan hoor ik dat graag.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Alleen dat ik Unity kan spelen :)

Ga je overklokken?
Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:10

D4NG3R

kiwi

:)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 165,50€ 165,50
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,-€ 66,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 46,80€ 46,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 345,25

Je pakt een K (Unlocked - gericht op Overklokken) processor met een non-Z chipset en geeft zelf al aan niet te willen overklokken. Vervangen door een non-K variant met het standaard geadviseerde moederbord en een standaard RAM setje.

Voeding zou ik ook vervangen aangezien Chieftec nou niet echt van-je-het is..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Je neemt je GPU mee van je oude systeem, maar beginnen met een nieuwe GPU lijkt me het beste. Eventueel op de tweedehands toer een R9 290 nemen. 4GB RAM toevoegen en ergens een tweedehands i5 2500 vandaan halen, aangezien die CPU op dat bordje kan. Dan ben je zo'n €350. Voeding is matig, een S12ii nemen (430W/520W) en je bent zo €400 verder.

Een PC bouwen rond AC Unity is sowieso vrij nutteloos, aangezien het gigantisch optimized is.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
D4NG3R schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 21:46:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 165,50€ 165,50
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,-€ 66,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 46,80€ 46,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 345,25

Je pakt een K (Unlocked - gericht op Overklokken) processor met een non-Z chipset en geeft zelf al aan niet te willen overklokken. Vervangen door een non-K variant met het standaard geadviseerde moederbord en een standaard RAM setje.

Voeding zou ik ook vervangen aangezien Chieftec nou niet echt van-je-het is..
Dankjewel! Ik wist niet goed of dit setje een goede keuze zou zijn. Ik ben blij dat ik de tip gekregen heb om het op dit forum te gooien ;)
MK1998NL schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 21:48:
Je neemt je GPU mee van je oude systeem, maar beginnen met een nieuwe GPU lijkt me het beste. Eventueel op de tweedehands toer een R9 290 nemen. 4GB RAM toevoegen en ergens een tweedehands i5 2500 vandaan halen, aangezien die CPU op dat bordje kan. Dan ben je zo'n €350. Voeding is matig, een S12ii nemen (430W/520W) en je bent zo €400 verder.

Een PC bouwen rond AC Unity is sowieso vrij nutteloos, aangezien het gigantisch optimized is.
Ik heb maar 2 sloten op mijn moederbord. Dan zou ik één stripje moeten vervangen door een 8GB stripje. Dan heb ik voor die €400,- liever nieuwe hardware dan tweedehandse hardware, Overigens vind ik dat mijn GPU nog niet echt aan vervanging toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Een GTX660 is niet echt geweldig. Een benchmarkje van AC Unity:
Afbeeldingslocatie: http://gamegpu.ru/images/remote/http--www.gamegpu.ru-images-stories-Test_GPU-Action-Assassins_Creed_Unity-test-ac_1920_msaa.jpg

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Very-High met 4xMSAA? Ja leuk dat je dan niet-speelbare framerates krijgt. Minder AA en opeens heb je 20 frames extra. 8)7

De TS geeft zelfs expliciet aan om Unity niet op max te hoeven spelen.

[ Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 18-11-2014 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:45

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen heel systeem. Move naar CAA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

D4NG3R schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 22:13:
Very-High met 4xMSAA? Ja leuk dat je dan niet-speelbare framerates krijgt. Minder AA en opeens heb je 20 frames extra. 8)7
Echt geweldige benchmarks zijn er (nog) niet, maar zelfs met alle AA-rotzooi uitgeschakels is het bagger. Een GTX980 haalt dan geen 60fps i.c.m i5 4460, AC Unity schijnt voordeel te halen uit hexacores (octa niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Meer cores als dat er zijn kunnen er toch niet worden gebruikt, en de enige reden waarom Unity waarschijnlijk beter werkt op Hexa dan op Octacores is omdat er Hexacores van Intel worden gebruikt vs Octacores van AMD.

De GTX660 kan prima stabiel boven de 40FPS plaatjes uitpoepen op 1920x1080 zonder alles op low te hoeven schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
D4NG3R schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 22:19:
De GTX660 kan prima stabiel boven de 40FPS plaatjes uitpoepen op 1920x1080 zonder alles op low te hoeven schroeven.
That's all I wanna hear O-)

En dat red ik ongeveer met het setje dat jij samengeteld hebt? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 634715 op 19-11-2014 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
MK1998NL schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 21:48:
Voeding is matig, een S12ii nemen (430W/520W) en je bent zo €400 verder.
Voeding is matig? Welke heeft hij dan? Een S12II 430/520 is ook niet bijzonder. Is gewoon niet best hoeveel onzin jij de mensen verteld en hoe je altijd iedereen hetzelfde advies geeft zonder ook maar één keer naar de eisen van de persoon te kijken. :X

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Topicstarter
Nog even een vraagje over het setje van D4NG3R, waarom is er eigenlijk een keuze gemaakt voor 2x4GB in plaats van 1x 8GB? Werkt dat beter/sneller?

En als ik er 2x 8GB RAM(16GB totaal) in wil zetten, welk geheugen kan ik dan het beste nemen?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Waarom opeens 16GB? Het heeft pas nut om het geheugen uit te breiden wanneer je daadwerkelijk constant >90% van je RAM gebruikt. Aangezien geheugen een makkelijke en goedkope uitbreiding is kan je dit veel beter later doen wanneer het echt nodig is.

1x8 vs 2x4: Geheugen kan zogenoemd 'multichannel' haar werk doen, op een normaal modern consumentenbordje enkel dualchannel. Dit houd in wanneer je 2 of 4 DIMM's in gebruik hebt de boel in dualchannel modus haar werk doet. Dit levert meestal zo rond de 2-3% winst maar kan bij geheugen-intensieve taken uitlopen tot zo'n 15%. Daar komt bij dat 2 DIMM's van 4GB veelal goedkoper zijn als 1 van 8.

Om je vraag korter te beantwoorden: Ja dat werkt beter / sneller. ;)

[ Voor 74% gewijzigd door D4NG3R op 20-11-2014 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nog even een vraagje. Is het vermogen van de voeding niet een beetje te laag? Ik heb nu een 400W voeding voor mijn i3, 4GB DDR3-1333, GTX 660 en mijn overige spullen die in mijn kast zitten. (2x SATA HDD 7200RPM, 1x SSD)

Dat werkt opzich gewoon goed, maar ik weet niet of die nieuwe 430W genoeg is voor die i5 + 8GB DDR3-1600.

Nu heb ik een Corsair Builder Series CX600 Bronze gevonden. (600W) Is dat misschien beter dan die 430W Sea Sonic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nee dat is niet beter, en ook niet nodig.

Je hebt nu een matige 400W voeding en koopt een uitstekende 430W voeding. Je kan er zelfs een moderne high-end GPU bij gooien en dan nog zit je knor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm... Ik vond namelijk dit op de website van Geforce:

Maximum Graphics Card Power: 140W
Minimum System Power Requirement: 450W

(http://www.geforce.com/ha...ce-gtx-660/specifications)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

En dat vermelden fabrikanten juist om mensen met baggervoedingen te behoeden van een kapot systeem. In de realiteit trekt een GTX660 slechts 140W.

Om je even een idee te geven, de HD5450 (Paar generaties terug) die slechts 19.1W trekt krijgt van Sapphire een voedings requirement van 400W... :')

Even een snelle berekening toont dat je systeem in het slechtste geval ~290W trekt, nog minder op de +12V lijnen die zo belangrijk zijn in een moderne voeding: http://extreme.outervision.com/PSUEngine

[ Voor 50% gewijzigd door D4NG3R op 24-11-2014 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@ MitchTheChief, welke behuizing heb je precies ?
Want je hebt nu een m-atx moederbord en je eerste keuze was een m-atx moederbord dus als je een m-atx behuizing hebt gaat die pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 niet passen.

Ps, Je zou nog kunnen overwegen om je huidige hardware (cpu,moederbord,ram,voeding en videokaart) te verkopen om toch een betere videokaart aan te schaffen. (aangezien je zonder videokaart nog ruim binnen je budget zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
D4NG3R schreef op maandag 24 november 2014 @ 14:21:
"mensen met baggervoedingen te behoeden van een kapot systeem"
Ik weet zeker dat er paar minuten geleden toch iets anders stond ;)
Maar inderdaad, die voeding die ik nu heb is ook niet zo heel... spectaculair :)

Ik had samen met een vriend van mij ook berekend hoeveel Watt mijn pc nodig zou hebben, maar daar kwam iets heel anders uit :P
Hippocampus schreef op maandag 24 november 2014 @ 15:04:
@ MitchTheChief, welke behuizing heb je precies ?
Want je hebt nu een m-atx moederbord en je eerste keuze was een m-atx moederbord dus als je een m-atx behuizing hebt gaat die pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 niet passen.

Ps, Je zou nog kunnen overwegen om je huidige hardware (cpu,moederbord,ram,voeding en videokaart) te verkopen om toch een betere videokaart aan te schaffen. (aangezien je zonder videokaart nog ruim binnen je budget zit)
Ik heb zelf een Coolermaster Centurion II, daar past het moederbordje wel in denk ik ;)
De hardware die nu in mn pc zit, die geef ik aan mn broertje. Dan kan hij ook weer eventjes vooruit. Misschien dat ik over een tijdje een andere videokaart koop, maar voorlopig is dit wel goed denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Anoniem: 634715 schreef op maandag 24 november 2014 @ 16:01:
Ik weet zeker dat er paar minuten geleden toch iets anders stond ;)
Maar inderdaad, die voeding die ik nu heb is ook niet zo heel... spectaculair :)
Stond er ook, maar toen moest ik denken aan MS-Tech, Sweex en Trust en bedacht ik me dat het nog een stuk erger kon. _O-
Ik had samen met een vriend van mij ook berekend hoeveel Watt mijn pc nodig zou hebben, maar daar kwam iets heel anders uit :P
Ik heb gewoon jouw hardware + 2 HDD's, een DVD speler en 3 fans ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Waarom een nieuw moederbord en de overstap naar s1150 als ik vragen mag? Het verschil tussen s1150 en s1155 CPU's is marginaal. Bijvoorbeeld een pricewatch: Intel Core i5 3470 Boxed voldoet toch prima? Dan ben je samen met 8GB DDR zo'n €250 kwijt. Scheelt toch weer €60-€80 voor een nieuw moederbord...

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
D4NG3R schreef op maandag 24 november 2014 @ 16:04:
[...]

Stond er ook, maar toen moest ik denken aan MS-Tech, Sweex en Trust en bedacht ik me dat het nog een stuk erger kon. _O-
Hahahaha :D
Mick1990 schreef op maandag 24 november 2014 @ 16:42:
Waarom een nieuw moederbord en de overstap naar s1150 als ik vragen mag? Het verschil tussen s1150 en s1155 CPU's is marginaal. Bijvoorbeeld een pricewatch: Intel Core i5 3470 Boxed voldoet toch prima? Dan ben je samen met 8GB DDR zo'n €250 kwijt. Scheelt toch weer €60-€80 voor een nieuw moederbord...
Omdat ik maar 2 slots op mijn moederbord heb voor geheugen. Ook kan mijn moederbord alleen geheugen tot en met DDR3-1333 MHz aan. Dat betekend dat ik "oud" geheugen moet gaan kopen.

Inderdaad, de verschillen tussen een 1150 en een 1155 zijn heel klein, maar ik geef liever €60-€80 (in mijn geval €66,-) uit voor een nieuw moederbordje zodat ik:

- Sneller geheugen kan nemen
- Meerdere slots heb en t/m 32GB kan gebruiken
- Meerdere SATA aansluitingen heb waaronder ook SATA III (In mijn geval wel handig met een SSD)
- En aangezien de 1150 nieuwer is dan 1155, zou later het upgraden van mijn CPU misschien wat... makkelijker gaan

Dus, vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:45

br00ky

Moderator Harde Waren
Maar ga je dat merken?
- Meerdere slots heb en t/m 32GB kan gebruiken
Maar ga je dat doen? 2x2GB is inderdaad vrij weinig, maar 2x4 is prima.
- Meerdere SATA aansluitingen heb waaronder ook SATA III (In mijn geval wel handig met een SSD)
Is daar werkelijk een merkbaar verschil te halen?
- En aangezien de 1150 nieuwer is dan 1155, zou later het upgraden van mijn CPU misschien wat... makkelijker gaan
Reken er maar niet op dat het een nuttige upgrade zal zijn. Na de Broadwells gaat het al niet meer passen.

An sich is een nieuw mobo+cpu dus nergens voor nodig. Een i5 2500(k) op je huidige bordje zetten doet haast net zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
br00ky schreef op maandag 24 november 2014 @ 17:14:
[...]

Maar ga je dat merken?

[...]

Maar ga je dat doen? 2x2GB is inderdaad vrij weinig, maar 2x4 is prima.

[...]

Is daar werkelijk een merkbaar verschil te halen?

[...]

Reken er maar niet op dat het een nuttige upgrade zal zijn. Na de Broadwells gaat het al niet meer passen.

An sich is een nieuw mobo+cpu dus nergens voor nodig. Een i5 2500(k) op je huidige bordje zetten doet haast net zoveel.
- Misschien wel, misschien niet. Ik heb altijd 1333MHz geheugen gehad en nog geen 1600Mhz. Dus weet niet of dat veel sneller gaat werken.

- Nee, Misschien niet tot 32GB, maar als ik naar 16 GB wil, kan ik het nieuwe geheugen wel laten zitten en er weer 2x4gb erbij prikken.

- Met mn SSD ga je dat inderdaad merken. Mijn SSD zit nu op een 3GB/s poortje en kan dan mooi werken op een 6GB/s poortje. (Waar hij overigens ook voor gemaakt is) Mijn SSD zou, volgens de benchmark testen die ik gevonden heb, dubbel zo snel moeten werken.

- Dat zou best kunnen. Ik hoop in ieder geval met het nieuwe setje weer een tijdje zoet te kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Sneller geheugen merk je in zeer specifieke gevallen met zeer specifieke software, AMD APU's buitengesloten, die dingen lopen wel lekkerder op zeer snel geheugen

SSD verschil ga je wss niet merken, waarom? Random read, daar gaat het om. En dat haalt [jammer genoeg] nieteens de 300MB/s, laat staan 600MB/s. Ja, je seq. read/write gaat omhoog, niet heel spannend, HDD's zijn daar al goed in.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
De snelheid van een SSD merk je vooral in het laden van kleinere bestanden, of random read zoals Vas al zei. Dus zolang je geen grote bestanden van enkele GB's in één keer wegschrijft maakt een snellere SATA-poort niet echt heel veel uit. Het zal heus wat sneller zijn in benchmarks, maar in de praktijk zul je daar bijzonder weinig van meekrijgen.

Afbeeldingslocatie: http://www.storagereview.com/images/samsung_850_pro_4k_randomtransfer_mb.png

Dit zijn zover ik kan zien allemaal SATA 600 schijven, en toch komen ze net boven de 30 MB/s read uit.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmmm... Ik stond eigenlijk op het punt om de onderdelen te gaan bestellen, maar nu weet ik het even niet meer :P

Topicstarter
Ik heb de onderdelen toch besteld en heb gisteren alles ingebouwd. De pc werk helemaal top, alleen ik door de fan van de voeding tikken. (net of er iets tussen zit zeg maar)

Dus ik ben bang dat ik die terug moet sturen. :(

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Je weet zeker dat het de fan van de voeding is? Tenzij er wat door de grill heen steekt zou ik niet moeilijk doen en zo snel mogelijk dat ding laten omwisselen.

Wachten levert potentieel alleen maar meer problemen op en kan er voor zorgen dat je langer moet wachten op garantie.

Pagina: 1