Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Waarom negeert Tweakers de HEMA?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik mij niet vergis zijn Tweakers.net en de HEMA buren van elkaar. Ik vind het dan ook hoogst vreemd dat Tweakers geen enkel item (nieuws, een review, of iets dergelijks) heeft besteed aan de nieuwe Hema smartphones en tablets. De HEMA is zo'n beetje de meest bekende winkel van Nederland en ze draaien Android, zo'n beetje het meest bekende smartphone os na de iPhone.

1. Telegraaf review: Smartphone H5 Hema
2. Telegraaf review: Tablet H10
3. NRC (Q): De Hema-phone blijkt gemaakt door Zopo. En er is nu al ruzie over
4. Trouw: Hema ontkent namaak
5. Trouw: Hema introduceert nieuwe smartphones
6. Metro: hands-on review Hema H5 incl. benchmarks

Naast nieuws weten andere sites zelfs als hand-ons/reviews te schrijven!! Zowel geen nieuws als geen review, terwijl anderen dat wel doen.

Vandaar deze complete stilte, terwijl heel medialand er wel over bericht? Wat is hier aan de hand.....en dat terwijl jullie buren van elkaar zijn. :9

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2014 21:08 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:11
Hmmm ik had ook een nieuws item gesubmit over die smartphone, en was ook al verbaasd dat er niks mee gedaan is.

Verwijderd

Eén van de grotere winkelketens van Nederland versus de grootste techwebsite van Nederland - dat kan toch niet missen? :P

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Misschien als protest omdat Hema zwarte piet in de ban heeft gedaan?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hema heeft de Persgroep niet betaald voor een promo op Tweakers?
Nee zonder dollen, daar wil ik nog niet in geloven al komen sommige stukjes wel over als marketing.

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Eerlijk gezegd vonden we het niet zo groot nieuws. Kudos aan de marketingafdeling van de HEMA, maar ze verkopen al langer smartphones en tablets (dat weten we als buren zijnde :P ). Nu hebben ze alleen een overeenkomst met zo'n Chinese whitelabel-fabrikant gesloten om hun eigen naam erop te mogen zetten. Het zijn budgettoestellen zoals ze zo vaak in de schappen van supermarkten, drogisterijen, speelgoedwinkels enz. verschijnen en daar geven we ook geen aandacht aan.

De 'ophef' over het geschil tussen de Zopo-dealer en de HEMA lijkt ook een storm in een glas water. Ik heb gisteren met die distributeur gebeld en die roept maar wat en was eigenlijk niet serieus te nemen. Ik blijf het wel volgen voor als er meer concreets uitkomt. Vandaag heeft hij een gesprek met een Chinese vertegenwoordiger. De distributeur zei dat 'Zopo er waarschijnlijk eens stokje voor gaat steken dat de HEMA de smartphones nog gaat verkopen', maar ik geloof er niks van. Het lijkt meer veel stennis schoppen om zijn handeltje onder de aandacht te brengen. HEMA deed het gisteren af als 'klinkklare onzin'.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hema verkoopt toch uitsluitend no-name/rebrand toestellen?
Als je daar nieuws aan wil besteden, heb je zo bizar veel andere 'merken' die zulke phones uit brengen, kan je bijna aparte site voor oprichten :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Raven schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 22:34:
Misschien als protest omdat Hema zwarte piet in de ban heeft gedaan?
mislukte poging om grappig te zijn?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het was (deels) serieus bedoelt :P

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 19-11-2014 12:36 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Raven schreef op woensdag 19 november 2014 @ 12:36:
Het was (deels) serieus bedoelt :P
Ik hoop het niet want het slaat nergens op?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oscar Wilde

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-11 12:58
Volledig off-topic, guys. Die discussie gaan we niet hier voeren. :)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:23
Trouwens, Tweakers heeft het bij het RTL Nieuws vanochtend wel over de goedkope telefoons gehad en Hema was hier duidelijk in beeld. Voor zover hebben ze zelf de naam Hema volgens mij niet genoemd. Dus is er wel degelijk iets mee gedaan, maar niet op de site zelf.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Was T.net in het nieuws? Helemaal niet gezien :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Hoort op de site aangezien ook alle geruchten van Chinese telefoons worden geplaatst. Zelfs Philips (lees Chinees spul met Philips logotje) telefoons die niet eens in Europa worden geleverd halen de FP. Archos doet trouwens ook vaker wel dan niet aan rebrand spul dus ook dat is geen geldige reden. Beetje gemiste kans dus.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2014 15:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Olaf schreef op woensdag 19 november 2014 @ 12:13:
Eerlijk gezegd vonden we het niet zo groot nieuws.

Kudos aan de marketingafdeling van de HEMA, maar ze verkopen al langer smartphones en tablets (dat weten we als buren zijnde :P ). Nu hebben ze alleen een overeenkomst met zo'n Chinese whitelabel-fabrikant gesloten om hun eigen naam erop te mogen zetten. Het zijn budgettoestellen zoals ze zo vaak in de schappen van supermarkten, drogisterijen, speelgoedwinkels enz. verschijnen en daar geven we ook geen aandacht aan.
De HEMA zegt dat het niet rebranded-toestellen zijn, maar naar de wensen van HEMA zijn gebouwd. Daarnaast gaat het er niet om dat "het budgettoestellen zoals ze vaak in schappen verschijnen".

Hier gaat het om de een van de grootste en bekendste winkels van Nederland die onder eigen naam nieuwe smartphones en tablets lanceert.

Ook klopt het niet dat je zegt dat jullie er geen aandacht aan besteden:
Waarom reviewen we deze telefoons, die je immers niet hier kunt kopen en moet importeren? Simpel: de interesse voor dit soort telefoons is in de afgelopen tijd sterk toegenomen, vooral onder tweakers.
Waar de bekende merken tot enige tijd geleden als enige bediscussieerd werden op GoT, is dat nu anders. Het topic over de 'onbekende Chinese smartphones' heeft tot nu toe twee keer zo veel views getrokken als dat van de Galaxy S4.
(bron: reviews: Bieden Chinese smartphones meer waar voor je geld? ).

Maar het is niet wie gelijk heeft of niet. Het is gewoon een gemiste kans zoals hierboven iemand het ook al zijn. Voor minder verschijnen al van geruchten voor items van iets op de site. Daarnaast heeft volgens mij Tweakers nog nooit de ZOPO gereviewed dus een uitgelezen kans dus om te bekijken wat die (en dus voor de HEMA) waard is.

Een Vodafone Chinese-rebrand wordt immers ook getest door tweakers ( reviews: Vodafone Smart 4 Power: weinig opzienbarend 4g-toestel met lange accuduur ).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2014 16:03 ]

Verwijderd

Arunia schreef op woensdag 19 november 2014 @ 12:54:
Trouwens, Tweakers heeft het bij het RTL Nieuws vanochtend wel over de goedkope telefoons gehad en Hema was hier duidelijk in beeld.
Tweakers moet zichzelf ook pluggen, net als (de importeur van) Zopo :P Prima overigens, zo werkt het in de media.
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 15:57:
Hier gaat het om de een van de grootste en bekendste winkels van Nederland die onder eigen naam nieuwe smartphones en tablets lanceert.
Dit gevoel heb ik inderdaad ook. Dat je nu niet met een Wolfgang of een Zopo over staat moet, maar met een Hema kan lopen, is voor het publiek buiten de meest fanatieke tweakers wel relevant.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2014 16:02 ]

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
@ZeroSect0r Ik sluit niet uit dat de 'HEMA'-telefoon in de toekomst meegenomen gaat worden in een roundup van budgettoestellen, daar zou deze m.i. dan thuishoren. Het Vodafone-toestel had als extraatje 4g-ondersteuning, iets dat deze HEMA's missen. We hebben toen gekozen voor een korte review en Wout zat toen beter in zijn tijd dan nu geloof ik.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Het is met alle media-aandacht die het heeft gekregen verleidelijk te denken dat het groter nieuws was dan het was. De enige wijzigingen tov vorige Hema-telefoons zijn de naam Hema op de behuizing en de app in de firmware. We hebben onszelf de vraag gesteld of dezelfde actie van de Kruidvat ook nieuws was geweest. Of Blokker. En dan lijkt het ineens al minder groot nieuws.

Zoals de cameraman van RTL zei: 'Hema knipt met zijn vingers en iedereen doet er items over'. Dat is een uitstekende greep op de Nederlandse pers.

Ik had er geen problemen mee gehad, als het op de fp had gestaan. Maar het was zeker niet zulk groot nieuws als je zou denken obv berichtgeving overal.

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik vind de nieuwswaarde van dergelijke producten zeer interessant en zou daar graag wat over willen lezen op tweakers.

Het zou best een leuk idee zijn om eens per 3 of 6 maand een korte roundup te maken wat voor "budget" spullen en bij deze winkels te krijgen zijn.

Je moet niet willen dat je interessante items af hangen van "de nieuwe IPhone 32 of galaxy s nummero 428"

Dat is leuk voor de spreekwoordelijke kijkcijfers maar ik hoop toch dat jullie meer zijn dat dat.

Verwijderd

arnoudwokke schreef op woensdag 19 november 2014 @ 17:54:
Zoals de cameraman van RTL zei: 'Hema knipt met zijn vingers en iedereen doet er items over'. Dat is een uitstekende greep op de Nederlandse pers.
Maakt dat veel uit dan? Iedere opkomende boer van een Apple-medewerker staat ook op de frontpage. Dat is prima, als het je niet aanstaat lees je er maar overheen, maar dan lijkt me voor dit soort dingen ook ruimte.

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:01

WoutF

Hoofdredacteur
kaasaanfiets schreef op woensdag 19 november 2014 @ 18:06:
Dat is leuk voor de spreekwoordelijke kijkcijfers maar ik hoop toch dat jullie meer zijn dat dat.
Ik vind dit HEMA-nieuws juist een hoog 'voor de kijkcijfers' gehalte hebben. Vrijwel dezelfde telefoons waren dus al in Nederland te koop onder een andere naam en technisch gezien is het redelijk 'dertien in een dozijn'. De enige reden dat hier zoveel media-aandacht voor is, is omdat er een HEMA-sticker op staat. Met een ander merknaampje hadden weinig mensen naar deze toestellen omgekeken.

Nu snap ik best dat sommige mensen nieuwsgierig zijn naar die dingen, juist omdat ze bekend zijn met het merk HEMA. Wellicht hadden we er in een rustige periode een korte hands-on aan gewijd, maar deze tijd van het jaar is echter redelijk druk met nieuwe releases en dan moeten we keuzes maken. Een nieuwtje op de frontpage had gekund, maar persoonlijk lig ik er ook niet van wakker dat we het niet gebracht hebben.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Precies, het is het zoveelste rebranded chinese product, niks bijzonder ansich. Anders kan tweakers ook wel elk nieuw chinees gerebranded product van trust/sweex/[insert generiek merk] gaan vermelden.

[ Voor 5% gewijzigd door Fietsbel op 19-11-2014 18:55 ]

39

Verwijderd

Fietsbel schreef op woensdag 19 november 2014 @ 18:52:
Precies, het is het zoveelste rebranded chinese product, niks bijzonder ansich. Anders kan tweakers ook wel elk nieuw product van trust/sweex/[insert generiek merk] gaan vermelden.
Je snapt zelf wel dat Sweex geen Hema is :P

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
arnoudwokke schreef op woensdag 19 november 2014 @ 17:54:
Het is met alle media-aandacht die het heeft gekregen verleidelijk te denken dat het groter nieuws was dan het was. De enige wijzigingen tov vorige Hema-telefoons zijn de naam Hema op de behuizing en de app in de firmware. We hebben onszelf de vraag gesteld of dezelfde actie van de Kruidvat ook nieuws was geweest. Of Blokker. En dan lijkt het ineens al minder groot nieuws.
Is het dan wel groot nieuws wanneer Archos gerelabelde Chinese zut uitbrengt?

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
goede keuze, maar dan wel consequent zijn.

Sowieso mogen er een stuk minder berichten in de trend van "bedrijf x heeft product y uitgebracht" geplaatst worden.
Liever alleen over echt vernieuwende producten of technieken en dan niet enkel vanuit de marketing van het bedrijf zelf.

Verwijderd

Ik ben het met de redactie eens dat het niet wenselijk is elke kruidenierswinkels' smartphone te reviewen.

Maar als een telefoon bang4bucks geeft, is zo'n nieuwe telefoon op de markt wellicht nieuwswaardig.

Aldi doet hetzelfde als Hema met Wolfgang. Daarover bericht tweakers wel frequent:
http://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=wolfgang

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Aldi doet hetzelfde als Hema met Wolfgang. Daarover bericht tweakers wel frequent:
Ondanks dat die berichten ontzettend veel pageviews kregen, zijn we daarmee gestopt vanwege een gebrek aan nieuwswaarde. Noem het voortschrijdend inzicht.
Maar als een telefoon bang4bucks geeft, is zo'n nieuwe telefoon op de markt wellicht nieuwswaardig.
Zopo verkoopt de telefoons zelf in Nederland voor minder, dus daar zie ik de nieuwswaarde ook niet in.
Sowieso mogen er een stuk minder berichten in de trend van "bedrijf x heeft product y uitgebracht" geplaatst worden.
Liever alleen over echt vernieuwende producten of technieken en dan niet enkel vanuit de marketing van het bedrijf zelf.
Dat is dus precies wat we hier doen; niet berichten vanuit de marketing van het bedrijf zelf, maar zelf de eigen nieuwskeuze maken. En dat doen we altijd, maar wellicht verschillen we van mening over wat nieuws is.

Anyhow, ik denk dat alle argumenten in deze discussie wel uitgewisseld zijn. Sommige mensen vonden duidelijk dat we het hadden moeten brengen, anderen weer niet. Ik vind het altijd goed om zulke discussies te voeren over nieuwskezues, dank iedereen voor de input :)

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-11 12:58
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 23:18:
Ik ben het met de redactie eens dat het niet wenselijk is elke kruidenierswinkels' smartphone te reviewen.

http://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=wolfgang
Wat Tweakers in het verleden qua contentstrategie heeft gedaan, kan natuurlijk anders zijn dan wat nu de contentstrategie is. Daarnaast kan het dat op de dag dat Aldi met een telefoon kwam de redacteur in kwestie het wat rustiger had en daardoor dit soort dingen extra kon oppikken. En extra nieuws vind ik zelf nooit verkeerd. :P

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

arnoudwokke schreef op donderdag 20 november 2014 @ 09:11:

Zopo verkoopt de telefoons zelf in Nederland voor minder, dus daar zie ik de nieuwswaarde ook niet in.

[...]
Grappig dat je dat zegt want niemand weet dat, aangezien jullie daar niks over schijven. :+

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 09:42

JHS

Splitting the thaum.

Vind het juist erg sterk dat T.net niet meegaat in elke nieuwshype en een zelfstandige afweging maakt of het echt nieuws is :) .

Waarom dit wel nieuws zou zijn, is dat het Hema enorm aan het diversificeren is in een poging het bedrijf te redden, en de smartphones en tablets nog niet eerder opgepakt waren door nieuwssites. Een strategie waarbij sommige mensen vraagtekens zetten. Maar dat is eerder een analyse voor het FD dan voor t.net.

DM!

Pagina: 1