Over ongeveer een half jaar begin ik een nieuw bedrijf (zalenverhuur) en daar moet natuurlijk ook een stukje ICT bij. Aangezien ik al een hele tijd (sinds 2000 ofzo) OSS - voornamelijk Linux - draai op al mijn prive servers en een x-aantal desktops/laptops, is het voor mij niet meer dan logisch om dat ook zakelijk te doen.
Alles wat ik nodig denk te hebben, heb ik al geruime tijd (>5 jaar) getest en draaiend gehouden op het thuisnetwerk hier (ong 5 gebruikers), waarbij ik o.a. mijn vriendin als proefkonijn heb gebruikt: die werkt al ruim 3 jaar met linux als main OS, zonder problemen.
Het bedrijf bestaat uit 3 tot 5 werknemers, waarvan er maximaal 3 concurrent moeten werken op een pc. Werk zal bestaan uit e-mail, office en surfen naar een x aantal webapplicaties.
Tot dusver heb ik het volgende weten te inventariseren:
firewall: pfsense
NAS: nas4free
e-mail/calendar: google apps (is geen OSS, weet ik, maar hier wint gemak het)
telefoon extern: voys hosted voip account
telefoon intern: freepbx
DNS/ldap/overige services: ubuntu LTS vm's draaiend op proxmox
desktop/laptop: ubuntu LTS (WM/DE heb ik nog niet besloten)
wifi: unifi AP's
Beheer doe ik zelf en mocht ik daarmee willen/moeten stoppen, ken ik een andere jongen die ICT support verleend voor linux.
Mijn vraag: zie ik nog iets over het hoofd/moet ik nog ergens aan denken?
Alles wat ik nodig denk te hebben, heb ik al geruime tijd (>5 jaar) getest en draaiend gehouden op het thuisnetwerk hier (ong 5 gebruikers), waarbij ik o.a. mijn vriendin als proefkonijn heb gebruikt: die werkt al ruim 3 jaar met linux als main OS, zonder problemen.
Het bedrijf bestaat uit 3 tot 5 werknemers, waarvan er maximaal 3 concurrent moeten werken op een pc. Werk zal bestaan uit e-mail, office en surfen naar een x aantal webapplicaties.
Tot dusver heb ik het volgende weten te inventariseren:
firewall: pfsense
NAS: nas4free
e-mail/calendar: google apps (is geen OSS, weet ik, maar hier wint gemak het)
telefoon extern: voys hosted voip account
telefoon intern: freepbx
DNS/ldap/overige services: ubuntu LTS vm's draaiend op proxmox
desktop/laptop: ubuntu LTS (WM/DE heb ik nog niet besloten)
wifi: unifi AP's
Beheer doe ik zelf en mocht ik daarmee willen/moeten stoppen, ken ik een andere jongen die ICT support verleend voor linux.
Mijn vraag: zie ik nog iets over het hoofd/moet ik nog ergens aan denken?
Compromises are for the weak