Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
Over ongeveer een half jaar begin ik een nieuw bedrijf (zalenverhuur) en daar moet natuurlijk ook een stukje ICT bij. Aangezien ik al een hele tijd (sinds 2000 ofzo) OSS - voornamelijk Linux - draai op al mijn prive servers en een x-aantal desktops/laptops, is het voor mij niet meer dan logisch om dat ook zakelijk te doen.

Alles wat ik nodig denk te hebben, heb ik al geruime tijd (>5 jaar) getest en draaiend gehouden op het thuisnetwerk hier (ong 5 gebruikers), waarbij ik o.a. mijn vriendin als proefkonijn heb gebruikt: die werkt al ruim 3 jaar met linux als main OS, zonder problemen.

Het bedrijf bestaat uit 3 tot 5 werknemers, waarvan er maximaal 3 concurrent moeten werken op een pc. Werk zal bestaan uit e-mail, office en surfen naar een x aantal webapplicaties.

Tot dusver heb ik het volgende weten te inventariseren:

firewall: pfsense
NAS: nas4free
e-mail/calendar: google apps (is geen OSS, weet ik, maar hier wint gemak het)
telefoon extern: voys hosted voip account
telefoon intern: freepbx
DNS/ldap/overige services: ubuntu LTS vm's draaiend op proxmox
desktop/laptop: ubuntu LTS (WM/DE heb ik nog niet besloten)
wifi: unifi AP's

Beheer doe ik zelf en mocht ik daarmee willen/moeten stoppen, ken ik een andere jongen die ICT support verleend voor linux.

Mijn vraag: zie ik nog iets over het hoofd/moet ik nog ergens aan denken?

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Ja, een goeie backup :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
ow ja, helemaal vergeten op te schrijven.

- Backups van de NAS naar 2 off-site locaties + 1 naar rsync.net (beiden via rsync)
- Internet verbinding: glasvezel 50/50

[ Voor 5% gewijzigd door Tha_Butcha op 18-11-2014 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Boekhouding doe je op papier? Online? Willen nog wel eens windows-only pakketten voor gebruikt worden. Werkt het belasting aangifte programma voor bedrijven ook onder linux? Integreert dat een beetje met de boekhoud oplossing die je gebruikt of moet je alles nog een keer met de hand invullen?

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
mm, da's een goede, de belastingdienst *op lijstje zetten doet*
Rest van boekhouding gaat via Exact Online, daar verwachtte ik eigenlijk geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-07 17:44
-

[ Voor 98% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Check ook vooral even het betaalprogramma wat je van de bank krijgt. Lang niet alles gaat via telebanking zonder software ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
Ik heb prive idd nog een Windows bak (en een Macbook), dus ik kan altijd uitwijken. Bankzaken lopen volgens mij allemaal over het web. Kan me in ieder geval geen geklooi herinneren.

Pagina: 1