MoCA is helemaal niet uitstervend, maar de bedrijven die het doen hebben de consumentenmarkt geheel overgeslagen. Dat is in NL volstrekt onbegrijpelijk, maar als je breder kijkt wel te begrijpen: in Europa heb je alleen in NL en BE in vrijwel alle huizen op vrijwel alle plekken coax. Elders gaat het in EU niet vliegen.
In US is het wel gemeengoed, maar gemeenschappelijke factor is dat het niet retail verkocht wordt, maar met name gebruikt wordt door de video content providers om IPTV door het huis te distribueren. Dat verklaart ook gelijk waarom niemand haast had met MoCA 2.0: IPTV gebruikt lage bitrates, absolute max is 15Mbps. MoCA 1.1 levert gelijk 170Mbps, dus er is geen enkele reden voor hogere bandbreedtes met die toepassing.
Grap is dat iig een provider in NL het wel gebruikt: als een KPN monteur z'n "draadloze verbinding" (lees: KPN-branded Devolo Powerline set) niet aan de praat krijgt, haalt hij een Asheridge ASH-EOC-01 MoCA 1.1 set te voorschijn. Die doet het wel altijd, al is het voor KPN duur, en snapt de gemiddelde klant niet waarom KPN eerst roept dat de coax eruit moet en dan diezelfde coax gebruikt voor signaaloverdracht
Retail kun je trouwens in NL wel degelijk MoCA 1.1 vinden, er is een stokoud Netgear setje die je hier en daar ziet, maar relevanter is dat je o.a. op bol.com de Hirschmann Moka-16 kunt vinden. Het is MoCA 1.1, maar een elegante variant. GbE poort, relatief zuinig en verder geen poespas. Op dit moment kan ik niets beters aanraden. Hiermee ga je strak 170Mbps point-to-point halen, met max van 270Mbps over totale netwerk als je 3+ adapters zou hebben.
Nu, dat alles gezegd, MoCA 2.0 is op komst. Het heeft erg lang geduurd voordat iemand silicon gemaakt heeft, maar Entropic (enige chipsetvendor voor MoCA 1.1) en Broadcom zijn ondertussen zo ver, en Intel hobbelt er niet al te ver achteraan. Broadcom focust zich geheel op de set-top box market, dus heb je er als eindgebruiker niet veel aan. Hou je over Entropic. Zij hebben afgelopen voorjaar eerste MoCA 2.0 chips gepresenteerd, de EN2810. Ze hebben zelf een paar reference apparaten gebouwd om capabilities aan te tonen en om andere apparaten ertegen te kunnen testen. Vervolgens hebben ze het aan de device manufacturers overgedragen.
Ik heb twee prototype reference EN2810 devices mogen betasten en uitproberen. Een snelle iperf test leverde 475Mbps throughput op. Ongeacht wat ik voor zooi ertussen hing. 55dB dynamisch bereik is lomp veel

Die dingen kun je niet kopen (en wil je ook niet kopen, ze zijn typische reference zooi, beige dozen en WAF 0,0 met 1001 settings die je kunt verneuken en verder weinig functionality). Ik heb wel alvast verschillende ontwerpen voor apparaten van andere fabrikanten op basis van dezelfde chipset gezien. Daar kan ik helaas weinig over roepen behalve dat ze op komst zijn en minimaal een vendor van plan is om in NL die dingen retail aan te gaan bieden en minimaal een grote provider ook van plan is er iets mee te doen. Dus met beetje geduld ga je wel degelijk MoCA 2.0 zowel retail als via ISP kunnen krijgen. Maar daar heb je nu niets aan.
Voor nu dus: MOKA-16 van Hirschmann bij Bol.
Trouwens, MoCA 2.0 gaat verder dan die 400Mbps, er zou een mogelijkheid zijn om twee kanalen te bonden (ongeveer zoals WiFi-n de mogelijkheid heeft om 2x20MHz te benutten), waardoor je minimaal 800Mbps zou moeten kunnen halen. De EN2810 kan het nog niet, maar z'n opvolger zal dat wel kunnen. Dan kan het feest pas echt beginnen