Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schuur verbinden met netwerk via.... MoCa 2.0 ?

Pagina: 1
Acties:

• Weumel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-11 18:48
Ik ben voor mijn schoonbroer een netwerk aan het uitdokteren..
Gaat over een grote losstaande woning met een grote schuur iets verder op het erf.
Afstand zal ongeveer 40-50m zijn.

De kabelgoot tussen de beide gebouwen zit vol dus extra kabels trekken zit er helaas niet in.
Er zit wel een coax tussen (zonder signaal denk ik wel, moet ik nog verifieren) --> kan er hier moca over indien geen signaal, m.a.w. kunnen die moca adapters zelf signaal genereren?

Mijn voorkeur zou uitgaan naar moca (170Mbps) t.o.v. powerlines (zogezegd 500Mbps maar in praktijk niet >100 als ik het goed begrijp).
Nu is de 2.0 MoCa standaard alweer van 2010 volgens wiki, maar er zijn nog geen aparaten voor uitgekomen?
Is Moca een uitstervende technologie?

Ik hoor het graag als er iemand kan adviseren naar het 1 of het ander. :-)

thanks

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MoCA is helemaal niet uitstervend, maar de bedrijven die het doen hebben de consumentenmarkt geheel overgeslagen. Dat is in NL volstrekt onbegrijpelijk, maar als je breder kijkt wel te begrijpen: in Europa heb je alleen in NL en BE in vrijwel alle huizen op vrijwel alle plekken coax. Elders gaat het in EU niet vliegen.

In US is het wel gemeengoed, maar gemeenschappelijke factor is dat het niet retail verkocht wordt, maar met name gebruikt wordt door de video content providers om IPTV door het huis te distribueren. Dat verklaart ook gelijk waarom niemand haast had met MoCA 2.0: IPTV gebruikt lage bitrates, absolute max is 15Mbps. MoCA 1.1 levert gelijk 170Mbps, dus er is geen enkele reden voor hogere bandbreedtes met die toepassing.

Grap is dat iig een provider in NL het wel gebruikt: als een KPN monteur z'n "draadloze verbinding" (lees: KPN-branded Devolo Powerline set) niet aan de praat krijgt, haalt hij een Asheridge ASH-EOC-01 MoCA 1.1 set te voorschijn. Die doet het wel altijd, al is het voor KPN duur, en snapt de gemiddelde klant niet waarom KPN eerst roept dat de coax eruit moet en dan diezelfde coax gebruikt voor signaaloverdracht :+

Retail kun je trouwens in NL wel degelijk MoCA 1.1 vinden, er is een stokoud Netgear setje die je hier en daar ziet, maar relevanter is dat je o.a. op bol.com de Hirschmann Moka-16 kunt vinden. Het is MoCA 1.1, maar een elegante variant. GbE poort, relatief zuinig en verder geen poespas. Op dit moment kan ik niets beters aanraden. Hiermee ga je strak 170Mbps point-to-point halen, met max van 270Mbps over totale netwerk als je 3+ adapters zou hebben.

Nu, dat alles gezegd, MoCA 2.0 is op komst. Het heeft erg lang geduurd voordat iemand silicon gemaakt heeft, maar Entropic (enige chipsetvendor voor MoCA 1.1) en Broadcom zijn ondertussen zo ver, en Intel hobbelt er niet al te ver achteraan. Broadcom focust zich geheel op de set-top box market, dus heb je er als eindgebruiker niet veel aan. Hou je over Entropic. Zij hebben afgelopen voorjaar eerste MoCA 2.0 chips gepresenteerd, de EN2810. Ze hebben zelf een paar reference apparaten gebouwd om capabilities aan te tonen en om andere apparaten ertegen te kunnen testen. Vervolgens hebben ze het aan de device manufacturers overgedragen.

Ik heb twee prototype reference EN2810 devices mogen betasten en uitproberen. Een snelle iperf test leverde 475Mbps throughput op. Ongeacht wat ik voor zooi ertussen hing. 55dB dynamisch bereik is lomp veel :P
Die dingen kun je niet kopen (en wil je ook niet kopen, ze zijn typische reference zooi, beige dozen en WAF 0,0 met 1001 settings die je kunt verneuken en verder weinig functionality). Ik heb wel alvast verschillende ontwerpen voor apparaten van andere fabrikanten op basis van dezelfde chipset gezien. Daar kan ik helaas weinig over roepen behalve dat ze op komst zijn en minimaal een vendor van plan is om in NL die dingen retail aan te gaan bieden en minimaal een grote provider ook van plan is er iets mee te doen. Dus met beetje geduld ga je wel degelijk MoCA 2.0 zowel retail als via ISP kunnen krijgen. Maar daar heb je nu niets aan.

Voor nu dus: MOKA-16 van Hirschmann bij Bol.

Trouwens, MoCA 2.0 gaat verder dan die 400Mbps, er zou een mogelijkheid zijn om twee kanalen te bonden (ongeveer zoals WiFi-n de mogelijkheid heeft om 2x20MHz te benutten), waardoor je minimaal 800Mbps zou moeten kunnen halen. De EN2810 kan het nog niet, maar z'n opvolger zal dat wel kunnen. Dan kan het feest pas echt beginnen :P

Oslik blyat! Oslik!

• dujour
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:43
Persoonlijk zou ik die coax vervangen door een goed CAT6 kabel.
En daar een Gbps verbinding mee op te zetten.

Verwijderd

Of beter: glasvezel. Kost tegenwoordig ook niet veel meer.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
haik01: interessant, wat zou je aanraden/wat zou dat kosten?

• dujour
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:43
Als je geen ruimte hebt om een kabel erbij door te trekken, lijkt het me lastig om een glas kabel incl. connectoren erdoor heen te krijgen.
Dus zou je zonder moeten.
Het probleem is om deze weer af te monteren.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je kunt ipv echt glas gaan voor POF (Plastic Optical Fibre), want dan is connectoren monteren makkelijker en kun je het dus door dingen rijgen waar geen Cat6 gaat - maar m'n ervaring daarmee is niet al te denderend (connectoren stoppen na week met werken, moeten opnieuw gesneden worden :X , performance is max 200Mbps en bovendien is het duurder dan een MoCA set).

Iig eens dat goede UTP beste optie is, maar als dat onwenselijk is, dan is MoCA beter, echt veeel beter dan de alternatieven zoals Powerline of WiFi repeaters.

Oslik blyat! Oslik!

• Weumel
Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg :*)

Goed om weten dat de MoCa nog springlevend is, al is het dan jammergenoeg niet echt in onze lage landen...

Ik had nog 1 vraagje hieromtrent:
Dat signaal op de kabel, is dat nodig? of genereert die hirschmann dat zelf?
Is maw een werkende kabel nodig, of is de gewone fysieke aanwezigheid van een (functioneel ok wel te verstaan) kabel genoeg?

(ter info; op azerty hebben ze deze ook, en goedkoper! ;) )

thanks

[ Voor 6% gewijzigd door Weumel op 19-11-2014 09:36 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fysieke aanwezigheid van kabel is genoeg, MoCA werkt met frequenties ver boven reguliere TV-signaal (iirc zit de MOKA-16 per default op 1150MHz) en zet die er zelf op. MoCA heeft een enorm dynamisch bereik van 55dB, dus kwaliteit van kabel is bij korte tot middellange afstand nauwelijks van belang. Heb wel eens 100% van signaal en snelheid gehaald op >35m lange schoenveterdunne coax. Neemt niet weg dat betere kabels altijd aan te raden zijn, maar je gaat veel eerder problemen hebben met reguliere TV dan met MoCA. Dus als hier ooit TV op gewerkt heeft zal MoCA geen problemen hebben.

Aandachtspunt is wel evt aanwezige splitters, versterkers of filters:
- veel versterkers bevatten een low pass filter om alles >868MHz (of >1GHz) uit te filteren. Dat blokkeert MoCA dus volledig.
- als er geen dergelijke filter is kan een MoCA signaal dat van ene kant van versterker naar andere verstuurd wordt de versterker flink oversturen met z'n enorme zendsterkte. Dat kan gevolgen hebben voor signaalkwaliteit op lagere frequenties (concreet gezien: na aansluiten MoCA forse vervorming van (D)TVsignaal in 600MHz-bereik)
Beide problemen kunnen voorkomen worden door MoCA niet over een versterker te leiden, maar om alle MoCA adapters achter de versterker te plaatsen. Hier ws sowieso niet relevant ivm geen TV erover, maar toch iets om op te letten als die dingen er nog hangen.

Oslik blyat! Oslik!

• Weumel
Super! Ik ga ermee aan de slag :)

• Weumel
Goed... zoals gezegd we gaan ermee aan de slag. :)

De 2 hirschmanns heb ik binnen, die liggen klaar om gemonteerd te worden.
Maar ik had wel nog 2 vraagjes voor ik ze effectief ga monteren.

Op onderstaande tekening (yes yes, uber paint skills, i know }:O ) zie je de connectie binnenkomen, en dan verdeelt worden naar router/switch ethernet & een soort coax splitter dan denk ik (vandaar vertrekken de coax naar woonkamer/slaapkame/schuur).
Plaats ik die hirschmann op punt A of punt B?
Of doet dat er niet toe?

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/e67hgl.jpg

En een ander vraagje: als die modem (want die zou het moeten hebben dan denk ik) geen filter heeft, ga ik als ik het goed begrijp de hele wijk hun tv-signaal verpesten?
Misschien beter dan dat ik de moca op punt B laat starten? misschien heeft die splitter wel een filter?
of zie ik dat verkeerd en zou ik beter een filter plaatsen?

alvast bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Weumel op 26-12-2014 14:08 ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:17
Ligt ook aan wat voor splitter je gebruikt maar anders heb je m.i. kans dat je Internet signaal er niet Door komt op punt A.
anderzijds als je hem wel op punt A plaatst en de splitter werkt mee kan je in principe achter elke aansluiting en MoCa ontvanger plaatsen.
Als je hem op punt B plaatst krijg je sws alleen maar in de schuur Internet via MoCa. Verder is hier volgens mij geen filter oid nodig.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• tita_tovenaar
  • Laatst online: 23-11 18:52
MoCa systeem heeft als het goed is zijn eigen HF filters die netwerk en tv/radio samenvoegen en weer opsplitsen!
Dus je zou hem gewoon op B kunnen zetten en je hebt dan geen last van filters die in de coax-splitter zit en dus ook gewoon tv kan kijken in de schuur!

Soms weet ik het ook niet meer.........

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Weumel schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 13:50:
Goed... zoals gezegd we gaan ermee aan de slag. :)

De 2 hirschmanns heb ik binnen, die liggen klaar om gemonteerd te worden.
Maar ik had wel nog 2 vraagjes voor ik ze effectief ga monteren.

Op onderstaande tekening (yes yes, uber paint skills, i know }:O ) zie je de connectie binnenkomen, en dan verdeelt worden naar router/switch ethernet & een soort coax splitter dan denk ik (vandaar vertrekken de coax naar woonkamer/slaapkame/schuur).
Plaats ik die hirschmann op punt A of punt B?
Of doet dat er niet toe?

[afbeelding]
1337 paint skillz idd :+

Maar goed, kort antwoord is dat het weinig uitmaakt, maar dat signaal bij B iets sterker zal zijn.
En een ander vraagje: als die modem (want die zou het moeten hebben dan denk ik) geen filter heeft, ga ik als ik het goed begrijp de hele wijk hun tv-signaal verpesten?
Huh?

MoCA werkt als het goed is ver boven de 1GHz, om precies te zijn draait de Hirschmann MoKa-16 per default op 1150MHz. Dat gaat geen TV onder de 860MHz beinvloeden, al gaat het naar buiten.
Misschien beter dan dat ik de moca op punt B laat starten? misschien heeft die splitter wel een filter?
of zie ik dat verkeerd en zou ik beter een filter plaatsen?

alvast bedankt!
Ik zou niet de moeite nemen een filter te plaatsen, enige wat je daarmee voorkomt is de kleine risico dat een buurman ook een MoCA kit neemt en dan jouw beveiliging gaat kraken.
Annuk schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 14:45:
Ligt ook aan wat voor splitter je gebruikt maar anders heb je m.i. kans dat je Internet signaal er niet Door komt op punt A.
anderzijds als je hem wel op punt A plaatst en de splitter werkt mee kan je in principe achter elke aansluiting en MoCa ontvanger plaatsen.
Als je hem op punt B plaatst krijg je sws alleen maar in de schuur Internet via MoCa. Verder is hier volgens mij geen filter oid nodig.
Je onderschat MoCA. Dat spul heeft >50dB dynamisch bereik. Ook vanaf punt B ga je op alle andere plekken met MoCA kunnen verbinden, zij het met aanzienlijk zwakker signaal dan in de schuur. Maar zelfs met aanzienlijk zwakker signaal gaat het nog sterk zat zijn om volle snelheid te halen.

Dat gezegd, als je het echt op meerdere plekken wilt gebruiken is locatie A handiger.

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 26-12-2014 15:42 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Weumel
dion_b schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 15:40:
[...]

Huh?

MoCA werkt als het goed is ver boven de 1GHz, om precies te zijn draait de Hirschmann MoKa-16 per default op 1150MHz. Dat gaat geen TV onder de 860MHz beinvloeden, al gaat het naar buiten.

[...]
Ah my bad, had je eerdere posts wat fout geinterpreteerd...
- veel versterkers bevatten een low pass filter om alles >868MHz (of >1GHz) uit te filteren. Dat blokkeert MoCA dus volledig.
- als er geen dergelijke filter is kan een MoCA signaal dat van ene kant van versterker naar andere verstuurd wordt de versterker flink oversturen met z'n enorme zendsterkte. Dat kan gevolgen hebben voor signaalkwaliteit op lagere frequenties (concreet gezien: na aansluiten MoCA forse vervorming van (D)TVsignaal in 600MHz-bereik)
Jij had het over verstoring van het signaal mbt versterkers.
En aangezien het hier gewoon modem + splitter betreft, moet ik me hier geen zorgen over maken.

Ok thanks :)

• Weumel
Vorige zondag het boeltje geinstalleerd.. pijnloos en zonder problemen!
}:O Wat krijgen we nou, normaalgezien loopt er toch altijd wel IETS fout }:O

Moeilijkste was even een extra coax kabel van een half metertje maken, maar met een elektricien als schoonbroer was dat taakje niet voor mij :+

Wat me wel opviel: op die moca16 unit staat op de aansluitingen duidelijk aangegeven:
CAI of CAI+moca (een aansluiting waar hij dus netwerk over zal verdelen, en 1 zonder).
Om terug naar bovenstaand tekeningetje te gaan, de bovenkant van A heb ik op CAI aangesloten, en de onderkant van A op CAI+Moca.
dion_b schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 15:40:

[...]

Je onderschat MoCA. Dat spul heeft >50dB dynamisch bereik. Ook vanaf punt B ga je op alle andere plekken met MoCA kunnen verbinden, zij het met aanzienlijk zwakker signaal dan in de schuur. Maar zelfs met aanzienlijk zwakker signaal gaat het nog sterk zat zijn om volle snelheid te halen.
Begrijp ik het dan dat zelfs over de CAI (zonder moca) aansluiting netwerksignaal verstuurd wordt?

Thanks voor de goede raad al tot nu toe, want het netwerk naar de schuur leggen ging zoals gezegd als een fluitje van een cent. :) Volgende keer wel nog eens de throughput testen, ben ik vorig weekend niet toegekomen....

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Weumel schreef op maandag 29 december 2014 @ 16:31:
Vorige zondag het boeltje geinstalleerd.. pijnloos en zonder problemen!
}:O Wat krijgen we nou, normaalgezien loopt er toch altijd wel IETS fout }:O

Moeilijkste was even een extra coax kabel van een half metertje maken, maar met een elektricien als schoonbroer was dat taakje niet voor mij :+

Wat me wel opviel: op die moca16 unit staat op de aansluitingen duidelijk aangegeven:
CAI of CAI+moca (een aansluiting waar hij dus netwerk over zal verdelen, en 1 zonder).
Om terug naar bovenstaand tekeningetje te gaan, de bovenkant van A heb ik op CAI aangesloten, en de onderkant van A op CAI+Moca.

[...]

Begrijp ik het dan dat zelfs over de CAI (zonder moca) aansluiting netwerksignaal verstuurd wordt?
Signaal wordt gewoon uit dat apparaat gezonden. De ene kant is rechtstreeks, de andere kant via T-stuk. Scheelt flink wat dB, maar tenzij je echt de grenzen opzoekt merk je daar weinig van.

Dan nog, advies is niet voor niets om de CAI+MoCA te gebruiken.
Thanks voor de goede raad al tot nu toe, want het netwerk naar de schuur leggen ging zoals gezegd als een fluitje van een cent. :) Volgende keer wel nog eens de throughput testen, ben ik vorig weekend niet toegekomen....
Gokje: 170Mbps :z

Oslik blyat! Oslik!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Interessant topic dit.
Ik ga binnenkort verhuizen en heb na zitten denken over het trekken van netwerkkabels, maar weet niet of dat (makkelijk) gaat lukken. Coax ligt al door het hele huis en de MoCa 2.0 versie is er inmiddels ook al:
http://www.allekabels.nl/...t-over-coax-adapter.html#
dus dit lijkt een aantrekkelijke optie.

Stel ik wil op 1 locatie in mijn huis een TV aansluiten en op een andere TV + internet. Moet ik dan op beide plekken een adapter plaatsen? Of alleen op de plek waar ik internet wil (en bij de bron uiteraard)?

• Sjki
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-11 19:20
Je hebt maar op 2 plaatsen MoCa nodig, daar waar je Internet toevoegt op de coax en daar waar je het wilt gebruiken.

Ik gebruik de Hirschmann Moka 16 al enkele jaren voor een koppeling naar een outdoor AP. Hoewel MoCa maar voor 300 ft (100m) gespecificeerd wordt werkt het bij mij ook nog stabiel op een afstand van 160 m. Ik haal dan een throughput van 75 Mbit/s in plaats van de standaard 175 Mbit/s.

Heb vandaag de opvolger geinstalleerd, de Hirschmann Moka 32.

Resultaat met iperf3: 398 Mbit/s ! Van mij Moca 2.0 mag blijven!!

• Henkels2
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-03-2024
Hallo, een verouderd topic zie ik maar het onderwerp kwam ik tegen in google en vroeg mij af of iemand ervaring heeft met de volgende (nieuwste?) Moca 32 van Hirschmann:

https://www.euro-electron...netwerk-highspeed-adapter

Onze tv is voorzien van wifi maar het Ziggo signaal is schijnbaar zo slecht dat een bekabelde verbinding beter lijkt maar kabels bijtrekken is geen optie...

Mocht iemand dit nog lezen hoor ik het graag, alvast bedankt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat dacht je van even zoeken op het exacte naam ervan: MOKA-32 (zoals correct in je link genoemd wordt). Zat topics hier in het subforum waar het benoemd is, incl ervaringen. Nauwkeurig schrijven loont zeg maar...

Andermans oud topic schoppen om het wiel opnieuw uit te vinden is nergens voor nodig :o

Oslik blyat! Oslik!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 20:25:
Trouwens, MoCA 2.0 gaat verder dan die 400Mbps, er zou een mogelijkheid zijn om twee kanalen te bonden (ongeveer zoals WiFi-n de mogelijkheid heeft om 2x20MHz te benutten), waardoor je minimaal 800Mbps zou moeten kunnen halen. De EN2810 kan het nog niet, maar z'n opvolger zal dat wel kunnen. Dan kan het feest pas echt beginnen :P
Klopt, ik heb net twee Actiontec ECB6200's besteld, die inderdaad bonding bieden en max. 900Mbps kunnen halen. Ga daarmee mijn oude Motorola NIM100 units vervangen waarmee ik de afgelopen 8 jaar 100Mbps naar mijn tuinhuis had over een meter of 60 coax.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BamSlam_ schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:13:
[...]

Klopt, ik heb net twee Actiontec ECB6200's besteld, die inderdaad bonding bieden en max. 900Mbps kunnen halen. Ga daarmee mijn oude Motorola NIM100 units vervangen waarmee ik de afgelopen 8 jaar 100Mbps naar mijn tuinhuis had over een meter of 60 coax.
Interessant - ze zijn er eindelijk dus :D

Waar heb je ze gevonden, ik heb ze nog nergens retail gezien...?

Oslik blyat! Oslik!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
dion_b schreef op woensdag 19 november 2014 @ 11:15:
Fysieke aanwezigheid van kabel is genoeg, MoCA werkt met frequenties ver boven reguliere TV-signaal (iirc zit de MOKA-16 per default op 1150MHz) en zet die er zelf op. MoCA heeft een enorm dynamisch bereik van 55dB, dus kwaliteit van kabel is bij korte tot middellange afstand nauwelijks van belang. Heb wel eens 100% van signaal en snelheid gehaald op >35m lange schoenveterdunne coax. Neemt niet weg dat betere kabels altijd aan te raden zijn, maar je gaat veel eerder problemen hebben met reguliere TV dan met MoCA. Dus als hier ooit TV op gewerkt heeft zal MoCA geen problemen hebben.

Beide problemen kunnen voorkomen worden door MoCA niet over een versterker te leiden, maar om alle MoCA adapters achter de versterker te plaatsen. Hier ws sowieso niet relevant ivm geen TV erover, maar toch iets om op te letten als die dingen er nog hangen.
Hirschmann heeft momenteel een versterker die ook geschikt is voor MOCA. Mocht je dus signaal te kort komen is dat eventueel nog een oplossing. (Hirschmann HMV 41)

Zie nu pas dat ik op een bericht uit een ver verleden reageer :+ neem aan dat TS inmiddels internet in het schuurtje heeft ;)

[ Voor 3% gewijzigd door TheIbex op 23-01-2017 17:00 ]

Interpolis, glashelder!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:53:
[...]

https://www.bol.com/nl/p/...uggestionType=typedsearch

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Euh, dat is een Hirschmann MOKA32, met Entropic EN2710 chipset die MoCA 2.0 doet zonder bonding. BamSlam_ heeft het over een ActionTec ECB6200 met niet nader genoemde Entropic chipset die MoCA 2.0 doet met bonding.

Oftewel totaal ander soort beest :o

Oslik blyat! Oslik!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:53:
[...]

Ik heb ze besteld bij Amazon.com .. mazzel dat ze ze naar Europa versturen, dat is vaak niet meer zo bij Amazon USA. Op eBay worden ze ook aangeboden. Helaas nog niet bij Europese webshops verkrijgbaar.

Wel even zorgen dat je ze van de meest recente firmware voorziet. Die Actiontec eigenaardig genoeg niet op haar website aanbiedt, maar die je wel kunt krijgen door hun tech support te mailen.
TheIbex schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:58:
Zie nu pas dat ik op een bericht uit een ver verleden reageer :+ neem aan dat TS inmiddels internet in het schuurtje heeft ;)
Ben ook wel benieuwd naar hoe de TS het uiteindelijk opgelost heeft!

[ Voor 64% gewijzigd door BamSlam_ op 23-01-2017 17:57 ]

Pagina: 1