Upgrade van huidig systeem

Pagina: 1
Acties:

• Heeero
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-11-2025
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met mijn nieuwe systeem wil ik voornamelijk game. Het liefst met een mooi hoge FPS en maximale settings. Op dit moment speel ik voornamelijk LoL, maar wil natuurlijk in de toekomst andere games gaan spelen, zoals shooters (COD) of GTA etc.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Mijn budget ligt rond de € 500,-, ik kan BTW terugvragen, dus excl BTW.

• Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Dit is een vraag waar ik niet echt antwoord op kan geven, ik weet niet precies wat ik in mijn huidig systeem kan behouden. Als het kan wil ik daar ook advies over.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil beginnen met de basis, moederbord, ram, ssd, processor (eventueel videokaart, maar ik denk dat mijn budget dit niet toelaat, dus de videokaart kan ik altijd later nog upgraden).

• Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Heb geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ik zou graag willen dat ik net als met mijn huidige systeem (die nu al 5 jaar draait) met mijn nieuwe systeem ook een aantal jaar vooruit kan.

Ga je overklokken?
Heb dit niet gedaan bij mijn huidige systeem, dus ik denk dat ik dit in de toekomst ook niet ga doen. (ik lees op het forum ook vaak, dat overklokken niet zo interessant is voor gamen)

Wat ik zelf op het oog heb, ik heb dit gebasseerd op al reeds bestaande topics van andere mensen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 165,50€ 165,50
1Gigabyte GA-Z97-D3H€ 99,90€ 99,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
1Crucial MX100 256GB€ 93,50€ 93,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 425,85

Huidige systeem:
Processor: Intel core i7 920 2.66 Ghz (8 cores)
Ram: 6 GB
Moederbord : Asus P6T SE
Grafische kaart: N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC
Windows 7 Premium 64-bit

Wat ik mij vooral afvraag, is mijn setup sterk verouderd in jullie ogen?, mijn pc doet het prima (maakt af en toe wel rare geluidjes haha). Maken deze nieuwe componenten een wereld van verschil?

Als jullie aanvullingen hebben, dan zijn deze van harte welkom

Bij voorbaat dank mensen!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
De vraag is, hoe komen er rare geluidjes? :p
begin met een ssd, dat is al een wereld van verschil.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Hmm, eerlijk gezegd upgrade je nu precies het verkeerde. Je cpu kan nog prima mee in hedendaagse games, zeker als je die eens gaat overklokken. Je GPU, dat is waar het aan schort...

• Heeero
Geluidjes komen vanuit mijn videokaart geloof ik. Processor etc is al 5 jaar oud, kan het niet zijn dat die versleten is (ja ik ben echt een newb wat betreft hardware haha). Maar het voelt gewoon oud mijn PC op dit moment (tussendoor soms rebooten, omdat hij wat trager is), ik heb er toen destijds wel mega veel aan uitgegeven maar dan nog.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Die 920 is echt niet verouderd. Single core misschien wat langzamer, maar die kan nog prima mee in games. Dat je pc sloom is, ligt er vooral aan dat je geen SSD hebt, wat al gezegd is. Dat je prestaties in games achteruit gaan, is omdat je een videokaart hebt die inmiddels achterhaalt begint te raken.

• Heeero
Oke duidelijk, dus mijn processor kan nog mee en wat betreft mijn RAM en moederbord?. Hebben jullie nog suggesties voor een mooie videokaart tussen de 200 - 300 euro?

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
een 7950, r290, 970 + crucial mx100 ssd en seasonic/xfx voeding als je huidige voeding brak begint te worden.

• Heeero
Kunnen deze kaarten op mijn huidige moederbord of is het verstandig om mijn moederbord te upgraden?. Ik heb nu een 800 watt voeding (5 jaar oud) hoe weet ik of die nog goed presteert?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Moederbord is geen probleem. Voor de kwaliteit van de voeding is het handig te weten welk merk en type het is.

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Het kan wel, maar op je moederbord zitten alleen PCI-e 2.0 x16 sloten. Nieuwe videokaarten hebben een PCI-e 3.0 x16 interface. Het zal denk ik niet echt een probleem zijn, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Het zou heel misschien een bottleneck kunnen gaan vormen..

Kun je iets specifieker zijn over de voeding? De certificatie (efficiëntie) ervan is heel belangrijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Pwuts op 18-11-2014 17:29 ]

¯\_(ツ)_/¯

• Heeero
Net even gekeken, ik heb een Cooler Master 850 watt silent pro voeding. Ik weet even geen raad wat ik nu moet gaan halen. Ik denk aan een MSI 970 gtx videokaart (best duur) en dan nog een SSD crucial mx100 en wellicht voeding. Dan zit ik al aan mijn budget, maar de rest blijft dan hetzelfde, zoals moederbord, ram, processor.Is dat volgens jullie het verstandigst?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
MasterPrutser schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 17:28:
Het kan wel, maar op je moederbord zitten alleen PCI-e 2.0 x16 sloten. Nieuwe videokaarten hebben een PCI-e 3.0 x16 interface. Het zal denk ik niet echt een probleem zijn, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Het zou heel misschien een bottleneck kunnen gaan vormen..
Nooit. Er is nog geen kaart die PCI-e 3.0 effectief kan voltrekken.
Heeero schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 19:16:
Net even gekeken, ik heb een Cooler Master 850 watt silent pro voeding.
Prima voeding, niks aan doen.
Ik weet even geen raad wat ik nu moet gaan halen. Ik denk aan een MSI 970 gtx videokaart (best duur) en dan nog een SSD crucial mx100 en wellicht voeding. Dan zit ik al aan mijn budget, maar de rest blijft dan hetzelfde, zoals moederbord, ram, processor.Is dat volgens jullie het verstandigst?
Moederbord en processor inderdaad in eerste instantie zo laten. Dat kan je altijd nog vervangen, dan kan je de rest weer meenemen. Voor wat betreft de GPU, als je de 970 te duur vindt, de 290 is eigenlijk prestatie/prijs gezien een betere aankoop. Hij presteert op FHD maar marginaal minder, op hogere resoluties beter en is een stuk goedkoper.

Met een 256GB SSD zit je onder de 300 euro. Schaf er nog een aftermarket koeler bij aan en je kunt je processor nog eens wat overklokken om er nog wat single core snelheid uit te persen.

• ColonelPhantom
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-03 15:15
br00ky schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 20:32:
[...]

[...]
R9 295X2 anyone? :+

OT: De i7 920 is inderdaad nog prima. Koop er een HD7950 en een SSD en een aftermarket koeler bij, en hij kan nog best eventjes mee! :)

Bedankt! - Gamer - Tweaker - Retrogaming - Een dag niet getweakt is een dag niet geleefd

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

br00ky schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 20:32:
[...]

Dat zal best, maar we hebben het hier over PCI-e 2.0 :)

Ik heb even rondgekeken en er zal inderdaad geen probleem zijn met bandbreedte-bottlenecks. d:)b

¯\_(ツ)_/¯

• Heeero
Bedankt allemaal voor jullie info en adviezen, stel ik zeer op prijs!. Ik heb nu een beter beeld van mijn PC en wat ik moet gaan vervangen.

Nieuwe lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 20,30€ 20,30
1Crucial MX100 256GB€ 93,50€ 93,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 113,80

De videokaart: Sapphire R9 290 4GB GDDR5, tweakers gaf geen prijs aan maar zie hem in het assortiment van MyCom voor 315 euro.

Ik heb nog twee vragen, is de processor koeler goed die ik heb gekozen, kan ik hiermee met een gerust hart mijn i7 mee overklokken? Tot slot, ik las over de videokaart (zie hierboven) dat hij veel lawaai maakt en heet wordt, moet ik hiervoor nog een aparte koeler halen? Zo, ja welke adviseren jullie mij?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Je hebt nu de reference GPU gepakt, die maakt inderdaad veel kabaal. Neem een pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X en je zit goed.

Verder is je CPU koeler niet echt geschikt om mee over te klikken. Een pricewatch: Scythe Mugen 4 is dan een stuk beter.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-03 17:18
Helaas ben ik van mening dat je 920 toch al wel bottlenecks gaat vormen bij hedendaagse games. Met mijn i5 750 op 3.8 GHz merkte ik al framedrops naar onder de 40 op bij battlefield 4.

(ja, de 920 en 750 zijn vergelijkbaar in games: http://www.anandtech.com/bench/product/109?vs=47 )

Ik zou zelfs kijken voor een i5 4460 icm ssd en een gpu upgrade van minimaal 7950 (wat nu nog in budget past) of even doorsparen voor een 970.

Of je upgrade nu eerst je gpu, en als je nog steeds lage framerates/drops opmerkt dan overwegen je cpu en mobo te upgraden.
Pagina: 1