Toon posts:

PC Upgrade

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo lezer,

Enige tijd geleden (2010 ofzo) heb ik met dank van jullie een nieuw systeem aangeschaft. Dit systeem werkte prima, alleen merk ik nu dat de future-proofheid echt een issue is geworden. Daarom hieronder mijn wensen voor een nieuw systeem waar ik graag jullie advies voor ontvang. Ik heb expertise, alleen is deze helaas niet op hardware gebied (veel van alle eigenschappen zijn abracadabra voor me). :P

Ik zoek een: videokaart, moederbord en processor.
Ik wil deze onderdelen omdat ik geloof dat de onderdelen die ik kan meenemen van mijn oude pc, herbruikbaar zijn. Met deze onderdelen wil ik voorlopig weer vooruit kunnen en ook in staat zijn om gameplay beelden te kunnen streamen. Ik ga niet overklokken.

Wat is je budget?
Het budget is eigenlijk de reden dat ik dit topic start. Als ik standaard zou kijken naar wat ik nodig zou hebben, kom ik op de 600 euro uit en ik vraag mij af in hoeverre die prijs omlaag kan. Het liefste doel ik op maximaal 400 euro, maar dat hangt van jullie advies af (welke meerwaarde heb je bij de dure variant?).

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil het liefste naar Nvidia en Intel overstappen omdat ik hier betere ervaringen op andere platformen mee heb gekregen. Eventueel kan Nvidia alsnog AMD worden, belangrijk is wel bij beide opties dat het geen initiële SLI/crossfire opstelling wordt omdat ik juist daar geen goede ervaringen mee heb. In mijn ervaring bieden twee GPU's de performance van 160% van een GPU en is zelfs dat niet altijd zo als een game slecht geoptimaliseerd is ervoor. In de afgelopen jaren heb ik helaas weinig meerwaarde ervaren bij de spellen die ik speelde tussen een en twee videokaarten. Ik wil trouwens ook géén ASRock, dit kan ik niet goed onderbouwen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals hierboven aangegeven, wil ik de onderdelen in mijn huidige setup verwerken. Ik gebruik gewoon Windows (8.1x64) en speel vooral spellen als League of Legends, Battlefield 4, Call of duty Advanced Warfare en ik wil de nieuwe GTA kunnen spelen. Het kunnen streamen van spellen zou ik ook willen kunnen, maar dit is geen doel opzich (zou gewoon moeten kunnen met een degelijk systeem).

De huidige setup waar ik de onderdelen voor wil (alleen de echt relevante onderdelen laat ik zien, randaparatuur en hardeschijven e.d. heb ik al):
#ProductPrijsSubtotaal
1Lancool PC-K58 Zwart€ 0,-€ 0,-
2Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 42,95€ 85,90
1XFX PRO650W€ 73,62€ 73,62
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 124,95€ 124,95

(volledige lijst huidige setup: gallery: zondvloed)

Spullen die ik wens weg te doen:
1AMD Phenom II X6 1090T€ 0,-€ 0,-
1Asrock 870 EXTREME3€ 0,-€ 0,-
2Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCIE€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-

Zelf zat ik de denken aan de volgende onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 165,50€ 165,50
1MSI B85-G43 Gaming€ 91,02€ 91,02
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 356,95€ 356,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 613,47

Bedankt, in ieder geval voor het lezen! Voor meer vragen hoor ik het wel :-)

• Monne
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-07-2025
Ik vindt dat je zelf al een goede keuze hebt gemaakt uit onderdelen. Toch raadt ik je aan om voor het pricewatch: MSI Z87-G45 Gaming moederbord te gaan dat een stukje duurder is, dit board bied ook SLI ondersteuning als je in de toekomst een 2de 970 erin wilt zetten.

Als je dit zeker niet gaat doen is dit board een goedkoper keuze voor dezelfde mogelijkheden: pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 (Er zitten groene led lampjes die je aan of uit kan zetten in de bios :p, best gaaf!)

Welke GTX970 je neemt is een stukje voorkeur, bekijk toch eens dit artikel: http://www.overclock.net/...msi-gaming-vs-gigabyte-g1

[ Voor 22% gewijzigd door Monne op 18-11-2014 14:18 ]

"Soon is not as good as now"

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
MonneL schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 14:02:
dit board bied ook SLI ondersteuning als je in de toekomst een 2de 970 erin wilt zetten.
Maar is dat interessant? Eer je 970 echt te weinig kracht gaat leveren zijn er weer andere kaarten. SLI geeft over het algemeen maar matige extra power, àls het al soepel werkt.

• Monne
br00ky schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 14:14:
[...]

Maar is dat interessant? Eer je 970 echt te weinig kracht gaat leveren zijn er weer andere kaarten. SLI geeft over het algemeen maar matige extra power, àls het al soepel werkt.
Klopt. Als hij dit niet gaat doen raad ik als nog dit board aan, sinds dat het goedkoper is.
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5

(Toch kan je na een aantal maanden soms een leuke kaart scoren op de V&A, waardoor SLI weer interessant wordt)

(Ik heb mijn reactie hierboven ook even aangepast)

[ Voor 13% gewijzigd door Monne op 18-11-2014 14:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou SLI interesseert me echt vrij weinig, tenzij over een paar jaar de desbetreffende videokaart een stuk goedkoper tweedehands te vinden is. Hebben jullie geen alternatieven qua videokaart?

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Mijns inziens is de meest interessante videokaart momenteel een pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X, op FHD iets minder krachtig dan een 970 (en op hogere resoluties juist krachtiger) maar een hele pak goedkoper. Wel significant meer verbruik en niet passief tot 65 graden.

[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 18-11-2014 14:28 ]

• Monne
AMD heeft nog geen nieuwe serie en de huidige NVIDIA serie is erg zuinig.

Als je toch AMD wilt raadt ik deze kaart aan: pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X

Als je een 2de hands een kaart wilt hebben, kan je voor een GTX 780 kijken met garantie.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe verhoudt de Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X zich tot die kaart?
Edit: zit hier wat interessants bij?
V&A aangeboden: 5x Mining Rig 8.8MH/s OP=OP

Oja, en is het een optie om eerst alleen mobo+processor te vervangen en GPU later? Of zijn mijn 6870's niet compatible?

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2014 15:07 ]

• Monne
Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 14:46:
Hoe verhoudt de Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X zich tot die kaart?
Edit: zit hier wat interessants bij?
V&A aangeboden: 5x Mining Rig 8.8MH/s OP=OP
Er moet nog op geboden worden dus de prijs is onduidelijk.

Dit is in verhouding wel weer heel interessant: V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- SCHERP GEPRIJSD!!!

Nou is hier 6 maanden op gemined waardoor ze eventueel iets minder lang mee gaan maar er zit nog ruim 1 jaar garantie op.

Als je toch iets lager wilt gaan kan je ook voor een GTX 770 op V&A kijken met garantie (Deze is zuiniger en veel stiller dan de 280x oh en sneller :3) http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R9-280X-vs-GeForce-GTX-770

Edit: De r9 290 tri-x is veel sneller dan de r9 280x

(Je wilt ook geen r9 290 referentie model kopen sinds dat hij enorm luidt en warm wordt zonder aftermarket cooler, vandaar de tri-x)

[ Voor 12% gewijzigd door Monne op 18-11-2014 15:16 ]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Een 280X is minder krachtig dan een 290 en heeft vooral wat minder VRAM, wat erg van pas komt bij de texture happy games van tegenwoordig. Ook heeft het voordeel bij hogere resoluties.

Een 770 zoals hierboven wordt aangegeven zou ik niet doen, ook niet 2e hands. Deze heeft immers maar 2 GB VRAM, iets waar je eigenlijk niet meer aan moet beginnen. Zuiniger is die wel, stiller niet per se, dat ligt helemaal aan de koeler.

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 18-11-2014 15:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus jullie zouden beiden een 290 aanraden, ook als die in een mining is gebruikt? :-) Klinkt voor mij als een goed plan in ieder geval

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Zolang er nog garantie op zit kan je je geen buil vallen.

• Monne
Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 15:19:
Dus jullie zouden beiden een 290 aanraden, ook als die in een mining is gebruikt? :-) Klinkt voor mij als een goed plan in ieder geval
Klopt!

De r9 290 is 20% sneller dan de 280x. De benchmarks zullen per game verschillen.
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_290/26.html

Over het geval met VRAM heeft Br00ky wel gelijk. Sommige games op ultra halen het idd net niet met 2GB Vram op de 770, ook al is hij sneller

Verwijderd

Topicstarter
Maar overclocken ze dan niet bij minen? Want dat kan de garantie wel om zeep helpen toch?

• Monne
Ze kunnen niet zien dat hij overclocked is geweest als het daar om gaat.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Ze worden eerder juist vaak wat geundervolt, om de boel stabieler te houden. Voor aanschaf vraag je uiteraard hoe en wat en of het weer terug gezet kan worden naar factory standaard.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dan is dat in ieder geval wel rond! :-)

En voor het mobo; is de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 bij deze videokaart nogsteeds een goede optie? Crossfire is momenteel niet de bedoeling, maar voor zulke lage prijzen als deze 290 videokaart is dat eerder interessant. Dus een aanrader?

• Monne
Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 15:33:
Oke, dan is dat in ieder geval wel rond! :-)

En voor het mobo; is de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 bij deze videokaart nogsteeds een goede optie? Crossfire is momenteel niet de bedoeling, maar voor zulke lage prijzen als deze 290 videokaart is dat eerder interessant. Dus een aanrader?
Dit is wel een aanrader maar als je crossfire r9 290 wilt gaan draaien, zou ik dit board niet aanraden.

Het is namelijk zo dat met crossfire dit board op een lane PCIE 3.0 16x en een lane op PCIE 2.0 op 4x draaid.. Met deze high end videokaarten ga je hier niet de maximale performance uit halen. Je moet dan toch echt naar een duurder board kijken dat 8x met 8x ondersteund. 1 kaart haalt anders niet de volle performance op de PCIE 2.0 4x.. Dit is precies hetzelfde op het board dat je zelf had uitgekozen btw.

Edit: Je gaat een 5-12% performance drop zien op je 2de kaart in crossfire. In benchmarks zou dit eerder 5% zijn.

Er zijn weinig mensen die dit over een specifieke kaart kunnen zeggen hoeveel het precies is, zonder het zelf te hebben.

Edit: Ik zie dat je een 650 watt voeding hebt, ook raadt ik minimaal een 750-850 watt voeding aan voor r9 290 in crossfire. Als je dit wilt doen kom je dus met een aantal moeilijkheden te zitten die eventueel veranderd moeten worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Monne op 18-11-2014 16:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor deze extra informatie :-) Ik denk dat ik dus voorlopig nog goed zit met m'n huidige voeding.

Welk moederbord zou het meest geschikt zijn? De pricewatch: MSI B85-G43 Gaming of de pricewatch: MSI Z87-G45 Gaming ?
Ik snap niet naar welke eigenschappen ik precies moet kijken voor dat hele PCIE verhaal.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Tja, ligt eraan, hoe waarschijnlijk is crossfire? Heb je meerdere beeldschermen of game je toch maar op 1? Dan is crossfire overkill natuurlijk.

Naast dat het meer stroom kost, is het moederbord dan duurder en CFx schaalt niet 100%, dus je krijg sowieso niet 100% extra performance met een extra kaart en sommige games kunnen er helemaal niet mee omgaan.

• Monne
De MSI Z87-G45 Gaming, de G43 draaid ook 16x - 4x als je crossfire draait.

MSI Z87-G45 Gaming: PCI-E Gen Gen3 (16,0,0), (8,8,0), (8,4,4)

MSI B85-G43 Gaming: PCI-E Gen Gen3(16), Gen2(4)

Dit komt direct uit de specsheet

G45= Wel goede crossfire ondersteuning

G43= Geen goede crossfire ondersteuning met een lane op 4x, waardoor hij niet genoeg doorvoer kan geven voor 1 kaart.

[ Voor 26% gewijzigd door Monne op 18-11-2014 16:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is ook weer zo.. maar voor het stroom hoef jeje geen zorgen te maken trouwens, mijn crossfire 6870's halen bij verre na de 600 watt niet.

• Monne
Waarschijnlijk kan je wel wijs uit mijn laatste comment? (Mischien iets onoverzichtelijk)

[ Voor 22% gewijzigd door Monne op 18-11-2014 16:34 ]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Maar feit blijft dat CFx niet altijd even smooth loopt. En eer je een 2e 290 nodig hebt, zijn er weel single gpu's die zonder microstuttering en al die fratsen net zo veel performance op de mat leggen, én meer VRAM hebben.

Nu al anticiperen op mogelijk CFx met een duurder moederbord en dikkere voeding, ik zou het niet doen.

• Monne
br00ky schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 16:36:
Maar feit blijft dat CFx niet altijd even smooth loopt. En eer je een 2e 290 nodig hebt, zijn er weel single gpu's die zonder microstuttering en al die fratsen net zo veel performance op de mat leggen, én meer VRAM hebben.

Nu al anticiperen op mogelijk CFx met een duurder moederbord en dikkere voeding, ik zou het niet doen.
Klopt, maar als je een niet ondersteunend moederbord koopt, sluit je de mogelijkheid vrijwel definitief buiten. Je moet het zelf weten tevens. :o

Ik denk dat we nu door bijna alle opties heen zijn :D.. Bedankt voor de samenwerking br00ky _/-\o_ , en zondvloed ik hoop dat het nu ietsje duidelijker is ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Monne op 18-11-2014 16:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Haha ja! Echt super bedankt mannen :p het was een leuke en opbouwende tijd om afleidi.. Eh ik bedoel om een nieuwe pc samen te stellen.. :p laaaaaatste vraag, is die videokaart compatible met mijn huidige pc? Want de andere onderdelen bestel ik misschien volgende week. Thanks nog :-)

• Monne
Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 17:18:
Haha ja! Echt super bedankt mannen :p het was een leuke en opbouwende tijd om afleidi.. Eh ik bedoel om een nieuwe pc samen te stellen.. :p laaaaaatste vraag, is die videokaart compatible met mijn huidige pc? Want de andere onderdelen bestel ik misschien volgende week. Thanks nog :-)
Jahoor geen probleem, moet werken! Succes :D

Over het stroomverbruik nog, als je toch crossfire gaat doen met de r9 290 tri-x.. 600 watt gaat hem echt niet worden! Je kan de power consumption lijstjes zo op internet vinden, en die van de 290 liggen stukken hoger dan die je nu hebt.. Ik ga nu richting huis van werk dus je zult het even zelf op moeten zoeken ;)

Verwijderd

Topicstarter
^_^ Jooooo, dankuu

Verwijderd

Topicstarter
Hey gasten,

Momenteel ben ik al mijn huidige gear aan het verkopen maar bij het vergelijken van mijn AMD Phenom II X6 1090T en de gekozen i5, zag ik dat er qua Ghz helemaal niet veel meer voordeel is. In hoeverre is de i5 een upgrade? Kan ik niet beter een processor kiezen met 4Ghz? Dan gaat het niet perse om het doel gamen, maar om de future-proofheid. Veel games vragen trouwens veel processorkracht (of dit goed is, is een tweede).

pricewatch: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition
pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed

De videokaart werkt trouwens goed en naar behoren :-)

Mvg Guido

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2014 11:53 ]

Pagina: 1