Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalSamurai
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-05 23:53
Na jarenlang kleine stapjes vooruit, biedt intel nu met Haswell-E X99 chipset ons tweakers die al jaren met een oud prima systeem "vooruit konden" eindelijk zicht op het ligitimeren van de upgrade naar een nieuw systeem. Na 5 jaar X58A chipset (betrouwbaar maar zonder sata3, usb3 enz 8)7 ) houd ik het ook voor gezien met mijn 980X hexacore. Gecombineerd met een goede SSD en 970GTX rest nog de vraag of beter de stelling:

DEZE KERST NOG UPGRADEN

of

NOG EVEN WACHTEN

Benieuwd naar jullie mening en argumenten. Daarbij nog enige vragen omtrent deze keuze:

• Zou DDR4 geheugen binnen drie maanden flink goedkoper worden?
• Komen er straks een nieuwe reeks nieuwe Gigabyte/Asus/MSI moederborden uit?
• Gebruikt msi net zo betrouwbare onderdelen als gigabyte wat solid state onderdelen betreft?

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2014/10/23122603360l.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door SambalSamurai op 18-11-2014 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:40

br00ky

Moderator Harde Waren
Vrij weinig zinnigs over te zeggen, zolang het onduidelijk is wat je met je pc doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je het nu nodig hebt zou ik nu kopen. Heb je het nu nog niet nodig, dan zou ik wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalSamurai
Beniewd of er tweakers zijn met insider info, inzichten of antwoorden op de drie bulletvragen in mijn post.

Goede vraag br00ky: waar heb ik een pc voor nodig? Een supersnelle pc om te werken, schrijven, gamen, benchmarken, overklokken en muziek op hoge kwaliteit beluisteren.

[ Voor 16% gewijzigd door SambalSamurai op 18-11-2014 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als muziek op hoge kwaliteit wil luisteren moet een goede dac, loopwerk, versterker, speakers/koptelefoon halen. Goede kabels aanschaffen, goede stroomvoorziening aanleggen/aanschaffen en goede software aanschaffen zodat je niks anders met je pc kan doen dan muziek luisteren. :D

Of je een nieuw platform nodig hebt hangt natuurlijk af van je eisen, portemonnee, cultuur. In africa zouden ze blij zijn met je huidige pc. Doet wat ie moet doen alleeb ietsjes langzamer.
Even wachten is altijd spannend. You never know what comes....

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2014 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalSamurai
dreee: dank voor je bijdrage, dat heb ik allemaal al, sinds kindsafaan al een audiofiel...

Weet jij of de grote merken met nog een nieuwe serie moederborden gaan uitkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SambalSamurai schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 12:31:
Na jarenlang kleine stapjes vooruit, biedt intel nu met Haswell-E X99 chipset ons tweakers die al jaren met een oud prima systeem "vooruit konden" eindelijk zicht op het ligitimeren van de upgrade naar een nieuw systeem.

http://www.gigabyte.com/p...spx?s=42&jid=0&p=346&v=26 :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SambalSamurai ik zou het niet weten. Ben niet zo into Intel.
Ik geloof dat er al een antwoord is gegeven door Raven.

[ Voor 6% gewijzigd door Moonsugar op 23-02-2023 10:38 . Reden: Op verzoek van gebruiker is de genoemde nickname aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 06:11

Rick2001

9950X delidded en direct die

Wat verwacht je dan van nieuwe mainboarden die er nu niet zijn ?

Asrock, Asus, eVGA, MSI, Gigabyte.....ze hebben allemaal een complete serie van x99 boarden die vrijwel allemaal gelijk zijn van kwaliteit en ook wat betreft onderdelen die erop zitten (sata controllers/audio controller/usb controller).

Ik zie dus niet heel snel nieuwe mainboard uitkomen die 'veel' meer te bieden hebben als de huidige die er te koop zijn tussen 180 euro en 400 euro.

Maar vertel eens, wat zou jij dan graag extra willen op een x99 board ?

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

• SambalSamurai
Rick2001, dat dacht ik eerst ook, was het maar waar wat je zegt.... Helaas zijn, integenstelling tot verleden, de prestatieverschillen van dézé generatie X99 (ik vergelijk alleen MSI, Gigabyte en Asus) wezenlijk verschillend. Zo blijkt uit de test vasn Hardware.info (sorry heb echt geen zin reclame te maken voor dit blad maar wegens informatieve aard moet het) dat Gigabyte bij ddr4 memory bench met 1100 punten 40% trager is dan msi/asus. Ik heb het dan over de topmodel UD7 bijvoorbeeld. Verder blijkt uit hun online webid950 en 951 (zoek maar op) dat de gemeten (niet geadverteerde) waarden als gemeten ruis, totale harmonische vervorming, stereocrosstalk, dynamisch bereik etc dat gigabyte wederom erg slecht presteert en dat asus de andere twee merken verplettert. En dat terwijl gigabyte er zo mee adverteert dat zij de beste capacitors en mosfets etc gebruiken. Begrijp je dat ik daarom nu twijfel??

Het gaat er mij niet om méér functies, integendeel meeste zal ik uitschakelen, het gaat mij erom de kwaliteit van de integratie van de functies zoals geluidskwaliteit, betrouwbaarheid bij overklokken, etc.

Nog even nieuwe tests afwachten? Moet eerlijk zeggen dat ik perplex ben van de ronduit slechte prestaties van de gigabyte over ge gehele range genomen! Ik was altijd zeer merktrouw aan Gigabyte maar nu ik geschrokken ben van de resultaten, ga ik echt niet 300 nogwat euro betalen voor een moederbord met prima geluid, terwijl asus borden (all!) ca 450% minder ruis hebben, veel hogere memory benchmarks halen en hetzelfde kosten...

Sorry als ik gefrustreerd overkom, is niet persoonlijk jij stelt de JUISTE vragen, ik ben gewoon telleurgesteld in een merk waar ik jarenlang producten van heb gekocht, en nu wordt opzij gezet door anderen. gemiste kans!

Wie herinnert zich nog ABIT?? was ik 20 jaar geleden ook trouwe fan van, totdat ze langzaam maar zeker eruit vielen door belangrijke nuanceverschillen als deze...

[ Voor 10% gewijzigd door SambalSamurai op 20-11-2014 16:29 ]

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:57
Je bent audiofiel maar je hebt het over de specs van een onboard geluidskaart? :?

Inventaris - Koop mijn meuk!

• The_12oach
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-02-2019

The_12oach

Teveel in te weinig ruimte

Omdat SambalSamurai zijn dac gebruikt als daadwerkelijke geluidskaart?
Als ik het goed begrijp tenminste.

Ik ben zelf ook aan het zoeken naar een plank met goeie hardware erop. Want die verschillen tegenwoordig bijna niks meer met die marketing geluidskaarten die te krijgen zijn. Dat is iets wat me al duidelijk is geworden. Die 450% meer ruis in vergelijking is misschien een daadwerkelijk verschil van .50 die verschillen op het totale perspectief worden vaak weggelaten.

[ Voor 1% gewijzigd door Moonsugar op 23-02-2023 10:38 . Reden: Op verzoek van gebruiker is de genoemde nickname aangepast. ]

AMD FX-8350 4.6 GHz | Gigabyte GA990FXA-UD3 | Crucial Ballistix Tactical 8GB 1866MHz | Samsung Evo SSD 250 Gb | Corsair AX760M | Noctua NH-U9B SE2 | MSI R9 280x OC Crossfire | iiyama Prolite GB2773HS | Gepropt in een Fractal Design Node 605 |

Verwijderd

chaoscontrol schreef op donderdag 20 november 2014 @ 16:33:
Je bent audiofiel maar je hebt het over de specs van een onboard geluidskaart? :?
Volgens mij wil hij daarmee de verschillen in (productie-)kwaliteit aangeven tussen verschillende merken?

• SambalSamurai
Chaoscontrol, jij loopt achter, lees je in de materie en je komt achter de beste geluidskaart van CREATIVE voor 180 euro behalve een mooie design en super goede marketing veel herrie maakt (lees meteen ook de review van een tweaker hier dan ben je weer op de hoogte) ik zal het uitkouwen voor je: de beste geluid (en kortste cirquit) is tegewoordig altijd ONBOARD geluid,

• SambalSamurai
The_12oach BINGO! right on bro

• chaoscontrol
SambalSamurai schreef op donderdag 20 november 2014 @ 17:52:
Chaoscontrol, jij loopt achter, lees je in de materie en je komt achter de beste geluidskaart van CREATIVE voor 180 euro behalve een mooie design en super goede marketing veel herrie maakt (lees meteen ook de review van een tweaker hier dan ben je weer op de hoogte) ik zal het uitkouwen voor je: de beste geluid (en kortste cirquit) is tegewoordig altijd ONBOARD geluid,
Het beste geluid is subjectief, maar het zuiverste geluid krijg je door het digitaal door te sturen naar je DAC. Dan doen al die zaken die TS opnoemt er niet toe. En om moederborden te vergelijken op dat soort componenten is onzin.

• SambalSamurai
voor chaoscontrol en iedereen die erin gelooft dat 180 euro losse geluidskaart ooit beter kan zijn dan onboard audio lees deze review en help jezelf mythe en marketing uit te bannen en je euros wijzer te spenderen:

productreview: Creative Sound Blaster ZxR review door A2I

• SambalSamurai
Ik wil in DIT geval soms ook direct op de analoge uitgang van de moederborden prikken DAAROM twijfel ik juist nu zo op de keuze voor moederbord. daarom deze topic.

• chaoscontrol
SambalSamurai schreef op donderdag 20 november 2014 @ 17:58:
voor chaoscontrol en iedereen die erin gelooft dat 180 euro losse geluidskaart ooit beter kan zijn dan onboard audio lees deze review en help jezelf mythe en marketing uit te bannen en je euros wijzer te spenderen:

productreview: Creative Sound Blaster ZxR review door A2I
Ten eerste, geloof ik eerder een betrouwbare bron voor reviews: http://www.guru3d.com/art...blaster-zxr-review,1.html

Ten tweede, ik gebruik mijn PC om te gamen, daar is deze geluidskaart perfect voor in combinatie met mijn headset en speaker setup.

Ten derde, ik zeg nergens dat een creative beter is voor geluid? Het doet er alleen niet toe als je het digitaal door zet naar je DAC.

Ten vierde, we waarderen het hier als je je laatste post edit in plaats van een nieuwe plaatst.
SambalSamurai schreef op donderdag 20 november 2014 @ 17:59:
Ik wil in DIT geval soms ook direct op de analoge uitgang van de moederborden prikken DAAROM twijfel ik juist nu zo op de keuze voor moederbord. daarom deze topic.
Dan ben je geen "audiofiel".

[ Voor 13% gewijzigd door chaoscontrol op 20-11-2014 18:02 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou me eerlijk gezegd niet zo heel erg druk maken om de kwaliteit van de onboard geluidschip, ik zou er vooral een goede versterker en eventueel voorversterker tussen hangen. Bij high end moederborden zijn de onderlinge verschillen op audio gebied zeer klein.

Overigens zou ik persoonlijk geen X99 nemen.. DDR4 is reteduur en een Z97 chipset met leuke socket 1150 hashwell een uitstekende keuze is. De X99 borden zijn schandalig duur vind persoonlijk!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
Voor iedereen die denkt dat soundkaart-meuk "beter geluid" levert dan een interne geluidskaart en/of audiofiel spul, kijk dit; https://www.youtube.com/watch?v=d1rXcJuEsy0

@TS; DDR4 is het duurste onderdeel van het X99 platform op het moment.
Maar het is inderdaad maar net wat voor features je op je moederbord wil hebben.
Ik zou gelijk voor een Asus X99-WS gaan die weliswaar 400 euro kost, maar ik wil de features hebben die dat bord bied, en daarbij bied geen enkel ander moederbord vergelijkbare functie's dus vandaar dat ik voor de X99-WS heb gekozen.
Maar als jij de 7 16x PCIe lanes niet nodig hebt(of wilt) dan is het niet nodig om 400 euro uit te geven aan een moederbord die dat wel bied.

Verwijderd

Amusant om te lezen dit als audiofiel. Alleen genot vertelt je wat klinkt of net niet.
Je kan toch geen pc sites posten als je het over audio hebt.
Check review sites zoals 6moons en enjoythemusic eens.
En als je het over pc audio hebt check Jcat en Paul Pang maar eens.
Die mensen onderzoeken en hebben het over audio.

Bijna alle externe dacs maken gehakt van onboard audio icm met goede software ook al beweren ze iets anders bij tomshardwareguide. Bij THG hebben ze geen verstand van audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalSamurai
Dank iedereen tot zover zeer mooie (wisselende) bijdragen!

Dreee: fijn dat ons schrijven je amuseert :) ik zal eens kijken naar je genoemde reviewsites, ik dacht dat TomsHardware een oude en betrouwbare bron was, kennelijk niet op gebied van audiofidelity :) ben persoonlijk wel tevreden met de warme klankkleur van mijn 26 kilogram zware oude eindtrappen, twee hele oude sony N80ES uit de jaren 90 in mono geschakeld. Veel meer voor mijn energierekening kan ik niet maken met mijn dagelijkse hoeveelheid luisteruren. Zeker niet de beste "maar still going strong" zeg maar.

stin00: jouw voorstel geeft de meeste bang for your bucks indd, en er is veel goede DDR3, maar volgens hardware.info moet je als je nu nog wilt upgraden niet aan een vorige generatie beginnen maar meteen 150 euro meer investeren in de huidige X99 omdat je systeem dan langer futureproof is... maa Z97 is erg geliefd nog steeds klopt...

TecHHeaD: even gekeken, verbluffend mooie spartaanse bord! Deze WS variant is pas verschenen denk ik. Had je ook al gezien dat er een ander variant is, de X99-WS/IPMI (nog geen prijsvermelding op tweakers maar binnenkort, deel je ervaring met mij/ons over je Asus X99S-WS! Ben je ook een parttime overklikker? de WS heeft een interessant formfactor, CEB (integenstelling tot EATX is dit bord niet breder maar langer in hoogte, maar dat heb je al uitgezocht). En wie aan een WS bord begint heeft een grote kast. Ik heb een Corsair 700D toren. Daar past dit net in ;)

De Asus WS/IPMI (nieuwste X99 bord)
http://www.asus.com/websi...verview/overview-full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SambalSamurai schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 12:31:
Daarbij nog enige vragen omtrent deze keuze:
• Zou DDR4 geheugen binnen drie maanden flink goedkoper worden?
• Gebruikt msi net zo betrouwbare onderdelen als gigabyte wat solid state onderdelen betreft?
Mag ik hieraan de volgende vraag toevoegen:
• Komen er moederborden met PCI sloten (of is dit helemaal uit de tijd)?

Dit is hoort ook een beetje bij de audio discussie die hierboven gaande is. Ik wil graag mijn Soundblaster X-FI Fatal1ty met drive bay mee nemen naar de nieuwe build. Echter is deze Soundblaster PCI. Eigenlijk gaat het mij vooral om de Drive Bay. Dat is zo super handig!

[ Voor 0% gewijzigd door Moonsugar op 23-02-2023 10:39 . Reden: Op verzoek van gebruiker is de genoemde nickname aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalSamurai
Biideru, leuke vraag,

Even los van jouw geluidskaartje met alle respect maar dat is nog vervangbaar. Denk even aan de drumscanners van destijds 100.000 gulden, tegenwoordig 5.000 a 10.000 euro tweedehands te koop, met PCI-SCSI interface kaart, voor diegene die niet weten wat een drumscanner is, hiermee kun je veel hogere resoluties halen bij inscannen van analoge dia's van kleinbeeld tot grootformaat, onvergelijkbaar scherper en mooier dan een dedicated diascanner, kortom er zijn nog toepassingen waar je echt niet zonder PCI slot kan en dat de computer als het ware om zo'n belangrijke apparaat heen geboud moet worden. Saillant detail, zo'n drumscanner dumpt TIFF bestanden van een halve gigabyte makkelijk. Gecombineerd met een supersnelle haswell-E is dan superfijn natuurlijk. Dus je vraag vind ik niet eens zo misplaats op deze pagina over X99.

Dan het antwoord op je vraag: ik heb even voor je gekeken maar helaas zie ik bij geen enkele merk die socket 2011-v3 of chipset X99 gebruikt, heeft een PCI slot... Zijn er geen converstion kits op eBay PCI-E>>PCI?

[ Voor 23% gewijzigd door SambalSamurai op 21-11-2014 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SambalSamurai schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 12:45:
...blabla...
Dan het antwoord op je vraag: ik heb even voor je gekeken maar helaas zie ik bij geen enkele merk die socket 2011-v3 of chipset X99 gebruikt, heeft een PCI slot... Zijn er geen converstion kits op eBay PCI-E>>PCI?
De vraag was niet of er moederborden zijn met een PCI slot, maar of er moederborden komen met een PCI slot. Ik heb vantevoren, zoals je mag verwachten, alle moederborden gechecked, het zijn er nog niet zo veel. En wat betreft de geluidskaart met drive bay; zo worden ze niet gemaakt anders had ik de vraag niet hoeven stellen. Maar goed, ik zal je topic niet verder hijacken. Succes met je drumscanner and TIFF bestanden. 8)7

[ Voor 1% gewijzigd door Moonsugar op 23-02-2023 10:42 . Reden: Op verzoek van gebruiker is de genoemde nickname aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

SambalSamurai schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 14:12:
Beniewd of er tweakers zijn met insider info, inzichten of antwoorden op de drie bulletvragen in mijn post.

Goede vraag br00ky: waar heb ik een pc voor nodig? Een supersnelle pc om te werken, schrijven, gamen, benchmarken, overklokken en muziek op hoge kwaliteit beluisteren.
Nogsteeds lekker onduidelijk
Werken: wat is dat? websites in elkaar knutselen, videobewerken of complete CGI-scenes maken, renderen en wat nog meer? Het een lukt op een pentium voor het andere is een LGA 2011-3 wel leuk
Schrijven: kan zelfs papier, dus ik betwijfel of een i7 daar nuttig voor is.
Gamen: het aantal games wat echt nut van een LGA1150 i7 heeft, is al zeer klein, het aantal games wat nut heeft van een 2011-3 i7 zal het aantal vingers aan mijn handen niet overstijgen.
Overklokken: een Rasp.Pi kun je ook overclocken, dus, again, waarom 2011-3?
Muziek op hoge kwaliteit: denk dat een geluidskaart veel belangrijker is dan welk socket/chipset je hebt.

Dus, tja, kijkend naar de weinige info die ik heb, zou ik zelf een i5 aanraden, met of een leuke geluidschip op het mobo, of een leuke losse.

Overigens is ook de vraag hoe audiofiel ben je? Eentje die geloofd in kabeltjes gesmeed door elfen in maanlicht?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 06:11

Rick2001

9950X delidded en direct die

PCI sloten zullen niet meer terugkeren op nieuwe modern mainboards. Enige waar deze straks nog te vinden zijn is op een paar industrieele mainboarden waarbij het echt noodzaak is.

SCSI interfaces (die dus echt niet meer van deze tijd zijn) zijn er ook gewoon voor PCI express sloten te krijgen. Een investering in oude hardware weet je dat die een keer uitgefaseerd gaat worden, is het niet vanwege het missen van hardware sloten (PCI), dan is het wel de compatibiliteit met de Operating System en zeg nu eerlijk.... wil je echt op een X99 of Z97 mainboard nog lekker stoer doorblijven gaan op Windows 98 of Windows XP ? Dat moet je dan maar op je oude pc gewoon blijven gebruiken met PCI sloten.

Oh, en misschien is er via de digitale uitgang van een onboard geluidskaart en een losse geluidskaart niet heel veel verschil, maar voor de analoge uitgangen kan toch echt niet hetzelfde gezegt worden hoor.
Zie er de reviews maar op na, dan lees je toch echt dat de losse geluidskaarten een veel betere kwaliteit kunnen leveren. Creative heeft eigenlijk al een paar jaar geleden afgedaan in deze met het maken van geluidskaarten en dat komt doordat ze geen fatsoenlijke geluidsdrivers meer kunnen maken sinds Windows 7. Er zijn allerlei alternatieve drivers voor te vinden om het enigzins aan de praat te krijgen, maar neem eens een voorbeeld aan de geluidskaarten die Asus maakt met bijbehorende drivers die perfect werken en geeneens duur zijn. Zie er wederom de reviews maar op na.

(Een audiofiel sluit zijn analoge amplifier(s) echt niet aan op een onboard geluidskaart!)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Pagina: 1