Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router die bandbreedte kan limiteren

Pagina: 1
Acties:

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-11 12:03
Zijn er routers die de bandbreedte van het internet kunnen limiteren? Ik kan er weinig over vinden.

Om een lang verhaal kort te maken is er op het industrieterrein slecht internet behalve bij 1 bedrijf. Die heeft 120 mbit en wil wel delen. Het handigste is om dit te splitsen zodat iedereen 60 mbit max heeft, dus niet dat de een door veel te downloaden eigenlijk de hele snelheid weghaalt bij de ander.

Zijn er betaalbare routers met deze optie? En is dit dan te verdelen voor een bepaalde range, of bepaalde LAN port?

Facts don't care about your feelings

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

De meeste routers kennen QoS (Quality of Service) maar dat is meer dat je op protocol niveau een reservering doet.

Wat jij beschrijft is echter een traffic shaper. Dat zijn wat duurdere apparaten. Voor dat geld kan je beter een aparte glasvezel aan laten leggen :)

Maar zolang je de services die prioriteit moeten hebben goed definieert in QoS kan je daar al een heel eind mee komen. Het is echter niet dat je per bedrijf de halve bandbreedte krijgt.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Equator schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 12:29:
Wat jij beschrijft is echter een traffic shaper. Dat zijn wat duurdere apparaten. Voor dat geld kan je beter een aparte glasvezel aan laten leggen :)
Uhm, Mikrotik RouterOS kan dit, Ubiquiti's ERL ongetwijfeld ook, en waarschijnlijk kom je met OpenWRT ook een eind.
Equator schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 12:29:
De meeste routers kennen QoS (Quality of Service) maar dat is meer dat je op protocol niveau een reservering doet.
Mwa, volgens mij kun je vaak ook wel shapen. Alleen ben ik bang dat je bij de meeste consumer-grade hardware al snel tegen beperkingen aanloopt, bijvoorbeeld enkel op basis van IP-ranges en individuele bandwidth limits (ipv. een mooie tree, zodat bandbreedte die 'over' is kan worden herverdeeld).

En voor de prijs van een Mikrotik-device kun je geen eigen glas laten leggen ben ik bang..

Voor RouterOS is het een kwestie van een queue tree in elkaar klikken. Pin me er niet op vast, maar volgens mij is dit triviaal met een HTB queue.

Kwestie van alle 'stakeholders' apart packet marken (mangle rule) - per interface of op basis van range, en ze dan allen aan een leaf in de queue tree hangen.
YoshiBignose schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 11:17:
Om een lang verhaal kort te maken is er op het industrieterrein slecht internet behalve bij 1 bedrijf. Die heeft 120 mbit en wil wel delen. Het handigste is om dit te splitsen zodat iedereen 60 mbit max heeft, dus niet dat de een door veel te downloaden eigenlijk de hele snelheid weghaalt bij de ander.
Dus de 'lijneigenaar' heeft 60 Mbit gegarandeerd, of wat was je plan als er slechts 1 bedrijf 'zoveel mogelijk' bandbreedte wil?

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-11 12:03
Hmmm ik hoor heel wat termen die mij onbekend zijn haha. Komt er in ieder geval op neer dat het dus niet zo makkelijk is, wat ik al dacht.

Het gaat er gewoon om dat als het ene bedrijf aan het downloaden is, dat tot max 60 mbit gaat zodat het andere bedrijf daar verder "niets" van merkt.

Het klinkt als zoiets simpels om per LAN port ofzo een maximaal aantal mbit aan bandbreedte te versturen maar als ik het zo hoor is dat het dus niet :P

Facts don't care about your feelings

• dujour
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 20:50
Via een watchguard router/firewall kun je dit wel voor elkaar krijgen.
Daar kun je per policy instellen hoeveel bandbreedte je weggeeft.

Hierbij doel ik specifiek op XTM devices.
Je zult moeten kijken hoeveel connectie je nodig hebt en welke specs verder.
Dan zou je bv kunnen kiezen tussen een XTM26 of iets groter naar een XTM525

Verwijderd

Klopt, en met Mikrotik kan je het zelfs zo inzetten, dat als bedrijf X "niets doet"of heel weinig traffic trekt, dat deze "overcapaciteit" aan bedrijf Y wordt toegewezen. Dus een flexibele allocation.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Denk je er ook aan dat je je upload ook knijpt want dat is een andere manier omde verbinding vakkundig te verpesten

Iperf

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
dujour schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 20:35:
Via een watchguard router/firewall kun je dit wel voor elkaar krijgen.
Daar kun je per policy instellen hoeveel bandbreedte je weggeeft.
Dat ding kost een klein vermogen. Hoewel TS niet erg scheutig was met details, is €528 wel weer een hoop geld voor enkel wat QoS.

pricewatch: Watchguard XTM 26-W

Zodra je meer dan €100 uitgeeft ondersteunt iedere router wel (een beetje) QoS. De vraag is dan hoe gebruiksvriendelijk het allemaal moet zijn, of consumentenhardware ook acceptabel is, en hoeveel/wat voor poorten er nodig zijn. Moet het doosje nog meer doen? Bijvoorbeeld NAT'en, en/of garanderen dat de poorten van elkaar geisoleerd zijn?

En hoe knoop je al die bedrijven fysiek aan elkaar? Ligt er al glas of koper? Ook zo'n dingetje, dan kunnen de kosten van een routertje wel eens in het niet vallen ;)
YoshiBignose schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 17:17:
Het klinkt als zoiets simpels om per LAN port ofzo een maximaal aantal mbit aan bandbreedte te versturen maar als ik het zo hoor is dat het dus niet :P
Tja, probleem van de consumentendingen is dat ze vaak werken met IP-ranges (ipv. poorten), en die QoS-functionaliteit dermate simpel is dat het ook nog eens ondergedocumenteerd is. Stel dat je de gebruikers weet op te delen in gelijke classes qua trafficgaranties, dan zou je verwachten dat de beschikbare bandbreedte evenredig wordt verdeeld over de classes. Maar bij de eerste de beste TP-Link is dat soort spul niet gedocumenteerd.

Wil je echter meer dan symmetrische classes, dan ontkom je er niet aan om in wat meer detail te snappen hoe QoS werkt, en is de nodige netwerkkennis ook wel handig. Bovendien ben je er met enkel queueing/shaping waarschijnlijk niet, zie de eerdere vragen die ik stelde. Of je dan met een Mikrotik van een paar tientjes uit de voeten kunt, of honderden euros uitgeeft voor 'gebruiksvriendelijkheid' is een keuze die je zelf moet maken. Als je wat meer details geeft is er misschien meer naar concretere opties toe te werken..

[ Voor 6% gewijzigd door Thralas op 18-11-2014 23:34 ]

Pagina: 1