Videokaart om Dell 490 workstation nieuw leven in de blazen

Pagina: 1
Acties:

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Videokaart om een Dell 490 workstation nieuw leven in te blazen
Ik heb m'n oude workstation van het werk over kunnen nemen voor een zacht prijsje. Op de videokaart na (Geforce 8800 GTS) kan die volgens mij nog best een tijdje mee. De nieuwe videokaart (GTX780) voor m'n nieuwe werkmachine (HP Z420) kwam iets eerder binnen, dus heb ik die ook tijdelijk in die Dell 490 gehad. Ik had bijna zoiets van: "oh was daarom alles zo sloom, ik heb die Z420 niet meer nodig". Nu die Z420 er is denk ik daar wat anders over, maar goed. Nu staat die 490 dus thuis en zie ik wel mogelijkheden. Ik zou wel weer een beetje willen gaan gamen, niet te CPU intensief dus.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het is een Dual Quad Core Xeon E5355 @2.66Ghz (passief gekoeld) met 8GB RAM (actief gekoeld). Een groot nadeel aan deze bak heb ik altijd de herrie gevonden die het ding produceerde. Dat komt kennelijk voor een groot deel door de RAM koeler (FB RAM wordt heet). Wat me opviel, is toen ik de GTX780 er tijdelijk in had, het ding aanzienlijk minder herrie produceerde. Ik weet niet of de oorzaak nou de 8800 GTS was, of dat de GTX780 met z'n koelers voor zoveel extra airflow zorgde dat de RAM koeler zicht koest hield. Geluidproductie, vooral in idle en bij normaal gebruik vind ik dus erg belangrijk. Als ie teveel herrie blijft maken moet ik hem toch van de hand doen.

Hij moet namelijk de huiskamer PC worden. Ik heb een HD scherm met DVI-I en HDTV die ik met een lange kabel (heb nog een lange VGA kabel liggen) ook zou kunnen bereiken. Of het beeld streamen naar een RPi, schijnt ook te kunnen tegenwoordig? Ik kan ook de Oculus Rift van het werk af en toe lenen dus die moet er ook op kunnen.

De voeding (750W) is an sich sterk genoeg voor alles, alleen ontbeert 1 extra 6/8-polige PCI-X stekker voor de zware jongens. Toen die GTX780 erin ging moest ik de 2 CD drives ontkoppelen en met zo'n dual Molex naar 8 pins de extra stroom regelen. Er zijn volgens mij ook nog 2 SATA power connectors vrij, maar die gebruik ik liever voor een ook nog aan te schaffen SSD.

Het moederbord heeft dus een PCI-Express X16 1.0 slot, dus alle extra bandbreedte van nieuwere revisies kan ik niks mee.

Nog 1 dingetje is de hoogte van de kaart. Bij de Dell 490 zitten de HD's in een neerklapbare losse bay (waar overigens ook die RAM koeler op zit) die omhoog gehouden wordt met een plastic brug. Zie blauwe ding rechts midden:

Afbeeldingslocatie: https://www.theserverstore.com/files/imagecache/product/490_inside.jpg

Als je er een hele dikke videokaart in stopt (zoals die GTX780), dan past die brug niet meer dicht. Ik kan daar natuurlijk wel een houtje touwtje oplossing voor bedenken, maar liever niet.

Wat is je budget?
Maximaal 150 euro. Tweedehands is absoluut een optie, aangezien het hele systeem dat natuurlijk ook al is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik dacht eerst, ik koop gewoon een GTX 750Ti. Geen gedonder met power connectors, lekker zuinig. Maar toen zag ik dat bv de R9 270 echt veel sneller is voor bijna net zoveel geld, en dat er tweedehands ook genoeg voorhanden is dat die 750Ti voorbij streeft. Alleen ben ik daarin niet heel erg thuis, en uiteindelijk gaat de CPU in meer CPU intensieve games te boel toch bottlenecken (denk ik?). Wat is er mogelijk qua tweedehands HD79xx en GTX6xx series?

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-02 10:19

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Voor €150 zou ik proberen een GTX680 / GTX770 te scoren of een HD7970 / R9 280X. Alle 4 aan elkaar gewaagd en voor dat budget wel te krijgen.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Thx. Ik zit nu toch een beetje te twijfelen of ik niet een beetje te hoog budget heb gesteld voor zo'n oude bak die ik voor bijna niks heb meegekregen. In het Passmark lijstje komt de GTX580 relatief hoog uit voor z'n leeftijd en die zijn al wel voor (onder) 100 euro op te pikken. Of de HD7950. Hoe zijn die qua geluidsproductie/verbruik vergeleken bij nieuwere generaties?