Al geruime tijd heb ik last van mijn iMac die gemiddeld 6 x per uur zichzelf wakker maakt.
Ik kan me herinneren dat dit begon toen ik een keer 'schermdeling' en bestanddelen had geactiveerd, omdat ik het wel handig vond om vanaf de macbook soms ook even op de iMac iets te kunnen doen, zonder op te staan en er naartoe te lopen. Sindsdien merkte ik dat de iMac telkens zichzelf wakker maakte om de zoveel tijd (zit telkens 10 minuten tot 20 minuten tussen, het wisselt)
Dat vind ik irritant, dus de scherm- en bestanddelen functies maar weer uitgezet.
Echter blijft de mac zichzelf wakker maken!
Ik heb verschillende tips nav een zoektocht op internet geleerd hoe ik in Terminal een overzicht/output kan krijgen van de zgn. 'wake reasons' van de mac. En welke 'reason' precies wat betekent.
Type in in Terminal:
code:
syslog |grep -i "Wake reason"
Bij mijn mac geeft dit een lange waslijst met alleen maar als output een vraagteken:
Nov 18 05:07:44 imac-van-bakker kernel[0] <Debug>: Wake reason: ?
Nov 18 05:19:06 imac-van-bakker kernel[0] <Debug>: Wake reason: ?
Nov 18 05:29:16 imac-van-bakker kernel[0] <Debug>: Wake reason: ?
Nov 18 05:35:23 imac-van-bakker kernel[0] <Debug>: Wake reason: ?
Nov 18 05:50:30 imac-van-bakker kernel[0] <Debug>: Wake reason: ?
Nov 18 06:00:46 imac-van-bakker kernel[0] <Debug>: Wake reason: ?
Nov 18 06:14:20 imac-van-bakker kernel[0] <Debug>: Wake reason: ?
En nog een enkele keer 'RTC (Alarm)' en 'EHC1' of 'EHC2' als reden, die zijn me bekend (hoewel ik RTC Alarm ook nog niet kan plaatsen/oplossen)
Wat ik al heb nagekeken qua instellingen:
- alles uitgevinkt bij systeemvoorkeuren 'delen'
- de stand-by instellingen nagekeken (scherm gaat eerder uit dan de computer)
- bij bluetooth geavanceerd uitgezet dat de magic mouse de computer niet wakker kan maken
Nu weet ik het verder even niet meer.
Ik heb zelfs het enige USB apparaat (een USB speaker setje) vannacht eraf gehad, zodat ik kon uitsluiten dat die het probleem zou veroorzaken. Verder is alleen het toetsenbord bedraad aangesloten.
Het gaat om een iMac i3, 21,5" late 2010, OSX 10.9.5 met als mod de superdrive verwisseld met een Samsung SSD 840.
Wie kan me helpen verder dit uit te pluizen?
Ik kan me herinneren dat dit begon toen ik een keer 'schermdeling' en bestanddelen had geactiveerd, omdat ik het wel handig vond om vanaf de macbook soms ook even op de iMac iets te kunnen doen, zonder op te staan en er naartoe te lopen. Sindsdien merkte ik dat de iMac telkens zichzelf wakker maakte om de zoveel tijd (zit telkens 10 minuten tot 20 minuten tussen, het wisselt)
Dat vind ik irritant, dus de scherm- en bestanddelen functies maar weer uitgezet.
Echter blijft de mac zichzelf wakker maken!
Ik heb verschillende tips nav een zoektocht op internet geleerd hoe ik in Terminal een overzicht/output kan krijgen van de zgn. 'wake reasons' van de mac. En welke 'reason' precies wat betekent.
Type in in Terminal:
code:
syslog |grep -i "Wake reason"
Bij mijn mac geeft dit een lange waslijst met alleen maar als output een vraagteken:
Nov 18 05:07:44 imac-van-bakker kernel[0] <Debug>: Wake reason: ?
Nov 18 05:19:06 imac-van-bakker kernel[0] <Debug>: Wake reason: ?
Nov 18 05:29:16 imac-van-bakker kernel[0] <Debug>: Wake reason: ?
Nov 18 05:35:23 imac-van-bakker kernel[0] <Debug>: Wake reason: ?
Nov 18 05:50:30 imac-van-bakker kernel[0] <Debug>: Wake reason: ?
Nov 18 06:00:46 imac-van-bakker kernel[0] <Debug>: Wake reason: ?
Nov 18 06:14:20 imac-van-bakker kernel[0] <Debug>: Wake reason: ?
En nog een enkele keer 'RTC (Alarm)' en 'EHC1' of 'EHC2' als reden, die zijn me bekend (hoewel ik RTC Alarm ook nog niet kan plaatsen/oplossen)
Wat ik al heb nagekeken qua instellingen:
- alles uitgevinkt bij systeemvoorkeuren 'delen'
- de stand-by instellingen nagekeken (scherm gaat eerder uit dan de computer)
- bij bluetooth geavanceerd uitgezet dat de magic mouse de computer niet wakker kan maken
Nu weet ik het verder even niet meer.
Ik heb zelfs het enige USB apparaat (een USB speaker setje) vannacht eraf gehad, zodat ik kon uitsluiten dat die het probleem zou veroorzaken. Verder is alleen het toetsenbord bedraad aangesloten.
Het gaat om een iMac i3, 21,5" late 2010, OSX 10.9.5 met als mod de superdrive verwisseld met een Samsung SSD 840.
Wie kan me helpen verder dit uit te pluizen?
[ Voor 3% gewijzigd door autoreverse op 18-11-2014 10:11 ]