• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:34

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Topicstarter
Onlangs mijn PC een update gegeven met de onderstaande items. Alles werkt prima echter heb ik bij een aantal games last van een knerpend geluid.

Het lijkt op een coil whine en wellicht is dat het ook. Wanneer ik minder belastende applicaties opstart (MS office, Chrome etc) is er niets aan de hand. Speel ik een wat zwaardere game dan hoor ik wel geluid. Het geluid is er opeens, dan weer niet, dan weer wel. Bijna het oude Modem geluid van vroeger. Tijdens een game hoor je het continu. Wanneer er een cut-scene is veranderd de pitch van het geluid en wordt het bijvoorbeeld hoger/scheler.

In het geval van Farcry 4 krijg ik direct bij het opstarten een hoge pitch te horen. Bij Cut-scenes een iets andere geluid. Wanneer ik dan ingame ben en rondloop in de wereld is de pitch lager en harder. Super irritant. Gek genoeg is het geluid compleet weg wanneer in het gamemenu zit. Wanner ik weer Exit menu ga en ingame komt is direct het geluid weer aanwezig. Alsof mijn HDD begint te ratelen.

Ik heb het geluid kunnen lokaliseren en het komt m.i. uit de processor. Sowieso hoor je gewoon goed dat het geluid echt uit de processor komt. De volgende stappen ondernomen om dit zeker te weten:
  • Andere videokaart geprobeerd.
  • Andere koeler op de processor gezet.
  • HDD losgekoppeld (SSD is main).
  • Alle case-fans losgekoppeld.
Iemand enig idee of dit 'normaal' is of dat ik hier simpelweg iets aan kan doen? Irritant is het wel!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 165,50€ 165,50
1Gigabyte GA-Z97P-D3€ 69,90€ 69,90
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 356,95€ 356,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 659,30

[ Voor 6% gewijzigd door FloydRaalte op 17-11-2014 20:26 ]

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik kan me herinneren dat in ooit zoiets heb gelezen. Dat kon toen worden opgelost door te rommelen met de C-states in het BIOS.

Ik zit nu mobiel, maar misschien kan je zelf wat vinden.

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
br00ky schreef op maandag 17 november 2014 @ 20:24:
Ik kan me herinneren dat in ooit zoiets heb gelezen. Dat kon toen worden opgelost door te rommelen met de C-states in het BIOS.

Ik zit nu mobiel, maar misschien kan je zelf wat vinden.
Bedankt voor je supersnelle antwoord. Ik ga direct aan de google.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:16

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Het gaat specifiek om de settings die je in je BIOS kunt vinden onder M.I.T. en dan onder Advanced CPU Core Settings.

Je moet het zoeken in de opties CPU Enhanced Halt (C1E), C3 State Support en C6/C7 State Support.

Ik weet zelf niet precies welke je uit moet zetten, maar in principe kan het bij die opties geen kwaad om ze allemaal uit te zetten en dan één voor één aan te zetten tot het weer begint.

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
Patriot schreef op maandag 17 november 2014 @ 20:34:
Het gaat specifiek om de settings die je in je BIOS kunt vinden onder M.I.T. en dan onder Advanced CPU Core Settings.

Je moet het zoeken in de opties CPU Enhanced Halt (C1E), C3 State Support en C6/C7 State Support.

Ik weet zelf niet precies welke je uit moet zetten, maar in principe kan het bij die opties geen kwaad om ze allemaal uit te zetten en dan één voor één aan te zetten tot het weer begint.
Als ik ze alle 3 Disable dan blijf ik wel een geluid horen. Kan het zijn dat ik een combi moet vinden?
Geen geluid meer als er laadschermen of cutscenes zijn. Helaas wel geluid bij het spelen zelf.

edit
Net een mogelijke oplossing gevonden helaas ook geen resultaat....

1. Execute: "regedit"
2 .Locate: HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Control \ Power \ PowerSettings \ 54533251-82be-4824-96c1-47b60b¬740d00 \ 5d76a2ca-e8c0-402f-a133-215849¬2d58ad
3. Change Attributes from 1 to 0.
4. Then, through the control panel - power - in the settings mode select power management processor. There will be an option disabling idle processor and high pitched noise immediately disappears.

[ Voor 31% gewijzigd door FloydRaalte op 17-11-2014 20:55 ]

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:16

Patriot

Fulltime #whatpulsert

FloydRaalte schreef op maandag 17 november 2014 @ 20:43:
[...]

Als ik ze alle 3 Disable dan blijf ik wel een geluid horen. Kan het zijn dat ik een combi moet vinden?
Geen geluid meer als er laadschermen of cutscenes zijn. Helaas wel geluid bij het spelen zelf.

edit
Net een mogelijke oplossing gevonden helaas ook geen resultaat....

1. Execute: "regedit"
2 .Locate: HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Control \ Power \ PowerSettings \ 54533251-82be-4824-96c1-47b60b¬740d00 \ 5d76a2ca-e8c0-402f-a133-215849¬2d58ad
3. Change Attributes from 1 to 0.
4. Then, through the control panel - power - in the settings mode select power management processor. There will be an option disabling idle processor and high pitched noise immediately disappears.
Misschien dat een combinatie wel het gewenste resultaat, maar dat durf ik niet te zeggen. Proberen kan geen kwaad met alleen deze drie opties.

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
Ben weer wat verder. Toch de hardware weer eruit gehaald en opnieuw alles nagelopen. Nog niet helemaal zeker van het feit of ik nu meer / minder geluid hoorde met een andere videokaart dus even een goeie geleend en die erin gestoken. Wat blijkt: geen geluid met deze videokaart. Dan ligt het wellicht toch aan mijn nieuwe GTX 970. Op google blijkt dat dit veel voorkomt bij deze kaart en dat er niet veel aan te doen is. Dan wordt dan blijkbaar voortaan met een koptelefoon op spelen want een RMA schijnt niet te kunnen voor een 'coilwhine'.

edit
Volgens dit artikel moet ik lijm op de conductoren op de Geforce GTX 970 smeren. Ik denk dat ik daar nog even mee wacht. Het artikel heeft wel aan dat de 970's veel last hebben van dit probleem.

[ Voor 21% gewijzigd door FloydRaalte op 17-11-2014 21:57 ]

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
In dat zelfde artikel hebben ze het ook over de PSU. De PSU zou geen stabile / exacte 12V geven, maar een rimpelspanning. En die rimpel zou een bepaalde frequentie veroorzaken dat we hier omschrijven als Coil Whine.

Ik weet niet of dat waar is en HET probleem veroorzaakt. De netfrequentie is zo'n 50Hz en veroorzaakt een eventuele bromtoon. Wat is de (geschatte) frequentie van de Coil Whine die jullie horen?

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
jovadca schreef op maandag 17 november 2014 @ 22:26:
[...]

In dat zelfde artikel hebben ze het ook over de PSU. De PSU zou geen stabile / exacte 12V geven, maar een rimpelspanning. En die rimpel zou een bepaalde frequentie veroorzaken dat we hier omschrijven als Coil Whine.

Ik weet niet of dat waar is en HET probleem veroorzaakt. De netfrequentie is zo'n 50Hz en veroorzaakt een eventuele bromtoon. Wat is de (geschatte) frequentie van de Coil Whine die jullie horen?
In jouw voorbeeld, moet dan het geluid uit de PSU komen of uit de videokaart?

Intussen ben ik wat verder:
  • Testen met CPUID en Prime95 (dus CPU en memory onder stress zetten) levert geen geluiden of coilwhines op. CPU blijkt niet het probleem te zijn.
  • GPU getest met 3D mark en dit levert erg veel geluid op. Het lijkt wel of er een varken dood gaat. Ik heb er even een video van gemaakt zodat jullie ook kunnen ervaren hoe irritant dit is.
:

Link naar video indien deze hierboven niet werkt.

De oplossingen zijn er maar helaas werken ze (nog) niet voor mij. Het blijkt dat dit ligt aan een veel te hoge FPS in games. Ik heb een 60hz monitor en dit blijkt te conflicteren volgens meerdere fora. De 3Dmark test die ik gedraaid heb heeft ook een low-fps (tot max 60fps) test. Als ik deze draai hoor ik geen coilwhine wat dus deze hypothese ondersteund.
  • Nvidia Inspector gedownload en hierin een profile aangemaakt met een FPS limiter. Helaas geen effect.
  • Ingame (Farcry 4) de V-sync aangezet. (dit moet ook kunnen helpen) Helaas geen effect.
Ik heb nog geen andere voeding kunnen proberen. Ik denk eerlijk gezegd dat het daar ook niet aan ligt. Maar je het nooit. De optie om de coiles te gaan lijmen op de GFX kaart lijkt me geen goede oplossing. Heeft iemand hetzelfde probleem en zo ja, is dit op te lossen?

[ Voor 3% gewijzigd door FloydRaalte op 18-11-2014 20:46 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoe lang heb je je GPU? Als het echt coilwhine is (kan filmpje vanaf hier niet beluisteren), is dat gewoon een reden voor RMA.

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
br00ky schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 15:04:
Hoe lang heb je je GPU? Als het echt coilwhine is (kan filmpje vanaf hier niet beluisteren), is dat gewoon een reden voor RMA.
Vorige week aangekocht i.c.m. nieuwe mobo, CPU en ram.

Hieronder nog een filmpje van het geluid wanneer ik in-game ben. (FarCry 4) In dit geval met FPS limiter aan. Ik zit tegen de 60 FPS. In-game krijg ik wel een ander geluid dan met de 3Dmark trestest. Ik kan echter niet goed bepalen of in dit geval het geluid ook uit de GPU komt. Ik denk het haast wel aangezien het puur ingame is. (wanneer ik het game-menu open is het geluid direct weg)

Link naar video.

Verwijderd

FloydRaalte schreef op maandag 17 november 2014 @ 20:14:
Ik heb het geluid kunnen lokaliseren en het komt m.i. uit de processor. Sowieso hoor je gewoon goed dat het geluid echt uit de processor komt.
Dit is niet mogelijk omdat er geen bewegende delen in een processor zitten.
'Coil whine', de naam zegt het al, is het 'huilen' van de spoeltjes in een voltage-regulatie-circuit. Dit zal op je moederbord zijn, rondom de CPU.
Videokaarten hebben hier ook vaak last van, en soms doet een PSU het ook.
De oplossing is 'potting': de spoelen bv in was onderdompelen zodat de koperdraadjes vast zitten, en niet meer kunnen resoneren.
Omdat dit geld kost, wordt dit vaak niet, of niet goed gedaan. Doe je weinig aan.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:49

D4NG3R

kiwi

:)

&feature=youtu.be weghalen voordat je de video tags gebruikt. :>

Is dat geluid in de video daadwerkelijk wat je hoort? Dat is namelijk een heel stuk luider als coilwhine en klinkt eerder mechanisch, e.g. een kabel die langs een fan sleept. :X

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 15:40:
[...]

Dit is niet mogelijk omdat er geen bewegende delen in een processor zitten.
'Coil whine', de naam zegt het al, is het 'huilen' van de spoeltjes in een voltage-regulatie-circuit. Dit zal op je moederbord zijn, rondom de CPU.
Videokaarten hebben hier ook vaak last van, en soms doet een PSU het ook.
De oplossing is 'potting': de spoelen bv in was onderdompelen zodat de koperdraadjes vast zitten, en niet meer kunnen resoneren.
Omdat dit geld kost, wordt dit vaak niet, of niet goed gedaan. Doe je weinig aan.
Klopt helemaal wat je zegt. Check de laatste posts, ik moest er zelf even achter komen dat het hier om de GPU ging :) Heb nu een mail gestuurd naar SiComputers (waar ik de GPU gekocht heb) en ze het probleem voorgelegd. Hopelijk een RMA.

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
D4NG3R schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 15:43:
[video]

Is dat geluid in de video daadwerkelijk wat je hoort? Dat is namelijk een heel stuk luider als coilwhine en klinkt eerder mechanisch, e.g. een kabel die langs een fan sleept. :X
Nou dat is nu net het snijpunt. Onder 3D max krijg ik een high pitched geluid. Vrij zeker uit de GPU. Ingame (met FPS limter aan) krijg ik inderdaad een ander geluid. Wat lijkt op een fan die ergens tegen aan tikt. Dit zou dan de CPU fan moeten zijn aangezien ik de andere (case) fans al een keer heb afgekoppeld. Ik durf de CPU fan niet zomaar af te koppelen... hoe kan ik dit uitsluiten?

Verwijderd

FloydRaalte schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 15:43:
Klopt helemaal wat je zegt. Check de laatste posts, ik moest er zelf even achter komen dat het hier om de GPU ging :) Heb nu een mail gestuurd naar SiComputers (waar ik de GPU gekocht heb) en ze het probleem voorgelegd. Hopelijk een RMA.
Wederom, niet de GPU zelf, maar de spoeltjes eromheen.
Verder, zoals ik zeg, je doet er weinig aan. Ik denk niet dat het reden is voor een RMA, het is gewoon een 'producteigenschap'. En zelfs als ze instemmen met RMA, dan krijg je gewoon een nieuwe videokaart van hetzelfde type, met dezelfde lage kwaliteit spoeltjes, dus waarschijnlijk schiet je er niks mee op.
Je kunt hooguit geluk hebben dat je nu een 'herriekaart' hebt, en na het omruilen toevallig een 'fluisterstille'. Maarja, het zou ook zomaar kunnen dat degene die je terugkrijgt nog erger is.

Verwijderd

Omruilen is IMHO nog altijd een optie volgens wet koop op afstand.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 16:58:
Omruilen is IMHO nog altijd een optie volgens wet koop op afstand.
Jouw mening maakt echter nog geen wetten, dit is geen onderdeel van de WKoA. Je bestelling terugsturen onder WKoA en vervolgens het zelfde product opnieuw kopen omdat het origineel niet werkt is ook niet de bedoeling van WKoA.

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
[video]

Alle fans gechecked en het is absoluut geen fan of iets wat er langs sleept wat je hoort. Als het zo is dat een CPU geen geluid kan maken omdat dit een solid state is dan moet het haast wel de GPU zijn. Sowieso maakt de GPU veel hogere geluiden bij andere games. Ik heb SiComputers is Rotterdam gemaild en hij mag eventueel terug als RMA. Ik zie geen andere optie en daarbij, zoals hierboven gezegd weet je nooit of de 'nieuwe' GPU dan wel goed werkt.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
[video]

Het geluid uit het 2e filmpje heeft duidelijk iets te maken met die 60 FPS. Dit geluid is n.l. meer een bromtoon die past bij 60 Hz en klinkt als een draad die tegen een fan aankomt.
Het geluid uit het 1e filmpje heeft denk ik te maken met de frequentie van de GPU kaart, omdat deze beduidend hoger ligt dan het geluid bij het 2e filmpje. Dit blijkt ook uit jouw GPU test met 3D mark.

Ik denk dat je moet gaan zoeken bij de frequenties van je GPU kaart. Als je hier frequenties kan wijzigen, zou ik dat zeker uitproberen.

Verwijderd

Dit is natuurlijk ook de grootste onzin. TS heeft al duidelijk aangegeven dat het abrupt stopt bij bepaalde procedures ingame, etc. Gewoon direct te relateren naar grafische rendering/belasting van de GPU.
D4NG3R schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 17:09:
[...]

Jouw mening maakt echter nog geen wetten, dit is geen onderdeel van de WKoA. Je bestelling terugsturen onder WKoA en vervolgens het zelfde product opnieuw kopen omdat het origineel niet werkt is ook niet de bedoeling van WKoA.
En waarom dan wel niet? Je bent schijnbaar nogal zeker van je zaak.

Voor zover ik altijd heb geweten mag je een product nog altijd 'gewoon terugsturen' als je er niet tevreden over bent/cq aan je verwachtingen voldoet. En een 'huilend effect' ligt nou niet direct in mijn lijn der verwachtingen van een grafische kaart. Hiervoor heb je zo ongeveer een termijn van 14 dagen uit mn hoofd. TS gaf aan deze net een week te hebben, dan zou ik dit niet hebben geaccepteerd en hem hebben teruggezonden. Dan maar elders kopen of een net even ander merk/type.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2014 08:49 ]

Verwijderd

FloydRaalte schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 21:20:Als het zo is dat een CPU geen geluid kan maken omdat dit een solid state is dan moet het haast wel de GPU zijn.
Een GPU is net als een CPU een solid state device.
De GPU is alleen het processortje. Je bedoelt waarschijnlijk de videokaart (je kunt ook geen losse GPU kopen/wisselen natuurlijk).

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 08:45:
En waarom dan wel niet? Je bent schijnbaar nogal zeker van je zaak.

Voor zover ik altijd heb geweten mag je een product nog altijd 'gewoon terugsturen' als je er niet tevreden over bent/cq aan je verwachtingen voldoet. En een 'huilend effect' ligt nou niet direct in mijn lijn der verwachtingen van een grafische kaart. Hiervoor heb je zo ongeveer een termijn van 14 dagen uit mn hoofd. TS gaf aan deze net een week te hebben, dan zou ik dit niet hebben geaccepteerd en hem hebben teruggezonden. Dan maar elders kopen of een net even ander merk/type.
Je mag het product inderdaad terugsturen als deze niet aan de verwachtingen voldoet, maar je geeft zelf aan dat 'omruilen' onderdeel is van WKoA. Nee, dit is niet het geval. Als je het product wil gaan omruilen zul je gewoon het standaard garantietraject in moeten gaan. (Degelijke webshops zullen het product echter direct vervangen)

En daar zeg ik even bij: Omruilen houd per direct al in dat je dit bij dezelfde winkel doet.
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 08:45:
[...]

Dit is natuurlijk ook de grootste onzin. TS heeft al duidelijk aangegeven dat het abrupt stopt bij bepaalde procedures ingame, etc. Gewoon direct te relateren naar grafische rendering/belasting van de GPU.
'klinkt als' betekend niet direct dat ik zeg dat het ook zo is. Het klinkt sowieso een stuk luider als coilwhine, en dat kan prima komen door de microfoon. Ik vraag dan ook met opzet of het echt zo luid klinkt.

[ Voor 27% gewijzigd door D4NG3R op 19-11-2014 16:18 ]

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
Contact opgenomen met SI Computers en ze het hele verhaal voorgelegd incl. youtube voorbeeld filmpjes. Gelukkig een RMA gekregen. De kaart gaat vandaag terug.
D4NG3R schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:13:
'klinkt als' betekend niet direct dat ik zeg dat het ook zo is. Het klinkt sowieso een stuk luider als coilwhine, en dat kan prima komen door de microfoon. Ik vraag dan ook met opzet of het echt zo luid klinkt.
De realiteit is precies andersom. De lage bromtoon draagt veel verder en is veel duidelijker hoorbaar. Via mijn telefoon komen de geluiden niet echt tot hun recht. Uiteraard zijn beide geluiden erg irritant. Ik heb er meerdere mensen bij gehad met ICT affiniteit en ze zeggen allemaal hetzelfde: het is zeker een coilwhine afkomstig van de grafische kaart. Na een aantal dagen op internet te hebben rondgespeurd blijkt dat de Geforce GTX 970 veel coilwhine problemen heeft. Youtube staat er vol mee. De ene uitgever wat meer/minder dan de andere. Asus en EVGA het meest. De MSI kaarten lijken dit minder te hebben.

Wel jammer want ik heb het donkerbruine vermoeden dat de nieuwe kaart die ik krijg exact hetzelfde probleem gaat opleveren.

Pagina: 1