Toon posts:

Multimedia PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal!

Voor 27 januari 2015 ben ik op zoek naar een nieuwe PC. Op die precieze datum komt GTA 5 uit, en ik vrees dat het net niet soepel gaat lopen op mijn huidige PC, die al gerust 10 minuten neemt om wakker te worden, waarna ik alweer lig te slapen.. Normaal gebruik ik mijn PC voor grafische doeleinden als foto- en videobewerking, maar dat wordt nu tenenkrommend traag.
Mijn huidige computer heeft een Intel Core i3-2100 (3,10 GHz) processor, 4 GB RAM, NVIDIA GeForce 430 GT en 1 TB hardeschijf geheugen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Er komt veel bewerkingssoftware van Adobe op te staan. Voornamelijk Photoshop, Illustrator en After Fffects. Voor de foto- en videobewerking zat ik te denken aan 16 GB ram.
En ik ga er GTA 5 mee spelen. Verder ben ik geen hardcore gamer, dus erg kritisch op de paar spellen die ik speel zal ik niet zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het mooiste zou zijn als de computer rond de 800 euro uitkomt. Maar ik denk dat het lastig wordt, gezien het lijstje wat ik nu heb er al boven zit. Als het onder de 1.000 euro blijft (met inelkaarzetkosten) kan ik het mentaal nog wel aan denk ik. :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb twee monitoren van 24" die mee gaan, en verder denk ik dat ik de oude pc ga verkopen, omdat het voor normaal gebruik een prima pc is.
Voor snel internet heb ik een UTP-kabel, dus een sterke wifi-antenne is niet nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor het foto- en videobewerken denk ik 16 GB ramgeheugen nodig te hebben. De 4 GB van nu zit al continu rond de 70%. SSD-hardeschijven zijn helemaal in de mode en ze vallen mij niet tegen (voor wat ik gezien heb), dus ik zat te denken aan een 256 GB SSD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel vind ik een fijn merk. Voor de rest heb ik alleen vooroordelen over merken..

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Op audiogebied doe ik weinig, dus de geluidskaart mag standaard zijn. Ik wil wel graag een USB 3 poort voor de snelle bestandsoverdracht, omdat ik veel met grote foto's werk, en een CD-poort is fijn om te hebben. Het besturingssysteem wordt Windows 8.1, zodat ik die zo snel mogelijk naar Windows 10 kan upgraden als die uit is.

Ga je overklokken?
Nee, ik heb weinig verstand van overklokken, en ik denk dat een I5 al snel genoeg is.

Wat ik nu heb uitgekozen
Mijn verstand van computers gaat helaas nog niet verder dan het kennen de processor, het ramgeheugen en een videokaart met veel gigabytes, maar ik heb mijn best gedaan om een lijstje samen te stellen, waar iemand mee geholpen heeft.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 165,50€ 165,50
1Gigabyte GA-Z97P-D3€ 69,90€ 69,90
1MSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 260,75€ 260,75
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 70,-€ 70,-
1Corsair Carbide 200R Closed€ 51,95€ 51,95
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 83,-€ 83,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 122,95€ 122,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,70€ 52,70
1Crucial MX100 256GB€ 93,50€ 93,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 970,25

Hebben jullie tips voor verbeteringen? Het zou mooi zijn als de PC goedkoper kan, maar dat wordt lastig denk ik.

Alvast heel erg bedankt!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:58
De PC Die je nu samengesteld hebt ziet er prima uit. Eventueel als je budget het toelaat kan je de GTX970 nemen. Is een mooie kaart voor die prijs. Verder zou ik niets veranderen aan je systeem. Hij zit goed in elkaar! Eventueel kan je een MB kiezen met een H81 of een B85 chipset kiezen. De Z is voornamelijk bedoeld om ook te overklokken en zoals je aangeeft doe je dat niet. Scheelt weer een paar 10'tjes.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Verwijderd

Topicstarter
Dank je, Shitty!
Mijn verstand van computers viel me nog niks tegen, totdat ik je zie praten over "MB" en "H81 of B85 Chipset" haha. Is dat een deel van de processor (wilde gok)?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Prima bak eigenlijk. Chipset zegt eenvoudig gezegd iets over wat je pc kan en zit op je moederbord.
H81 is vrij basis en heeft vaak 2 RAM sloten.
B85 is uitgebreider met 4 RAM sloten.
H87/97 ondersteunt ook nog RAID.
Z87/97 ondersteunt ook nog overklokken.

Voor een systeem als dit zit je prima met een B85 of H87/97 bord. Een Sniper of Guard Pro zijn dan leuke keuzes.

• ghostman
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-03 09:22

ghostman

dwarf

TS is een vriend van mij, dus hopelijk kan ik een beetje helpen. 4 Ram sloten is eigenlijk wel een pré. Hij werkt veel in Photoshop met veel lagen dus de twijfel is nog tussen 16GB en 32GB, zelf zeg ik dat 16GB genoeg is, maar als hij hem heeft en 16 is te weinig voor hem dan kan die er nog 16 bij in zetten dat het dan wel goed werkt.

B85 is goed genoeg, overcloken gebeurd niet en RAID is niet nodig. Zelf kom ik dan op dit moederbord:
pricewatch: MSI B85-G41 PC Mate

Nu moeten we kijken of we de prijs zo'n +/- 70 euro nar benden kunnen halen. Hij wil hem graag in elkaar laten zetten, en dit kost nog een mail zo'n 60 euro.

[ Voor 12% gewijzigd door ghostman op 17-11-2014 20:42 ]

|~ Steam ~ Twitch ~ YouTube ~|

Verwijderd

Topicstarter
Perfect, bedankt voor de feedback! Wat moederbord betreft verschilt het 8 euro, als ik het goed zie.
Ik twijfel eraan of er nog op punten bezuinigd kan worden zonder er later last van te hebben. Hij zit nu best tegen de minimum eisen aan geloof ik.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Je zit inderdaad al vrij tegen het minimum aan.

Een leuk en interresant bordje is een G1.Sniper B5. Lekker luxe B85-bordje. Z97-bordje is onnodig, daarnaast heb ik liever een luxe B85-bordje dan een karig Z97-bordje. Met uitstekende audiochip. Letten op de bios-versie, moet minstens F6 zijn, maar dat is bij de meezte shops het geval (o.a Megekko, Azerty).

De enige manier om verder te besparen is óf door 8GB RAM te nemen en later toevoegen, óf een tweedehands R9 290 halen.

Edit: en eventueel de HDD eruit laten en de 1TB HDD meenemen uit je oude systeem. Kan je trouwens, zelfs zonder HDD, nog prima verkopen.

[ Voor 12% gewijzigd door MK_ op 17-11-2014 22:54 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor de tip, MK1998NL! Ik denk dat ik bij het minimum zoals het nu is blijf.

16 GB RAM klinkt te mooi om te verminderen, en zoals je het moederbord beschrijft, klinkt het ook een goede keuze. Op audio ben ik niet zo kritisch, dus ik weet niet of het op dat vlak nog wat uitmaakt..

De PC die ik nu heb schat ik tussen de 200 en de 300 euro inclusief HDD, dat lijkt me nog een prima prijs.

• Fatihozburun
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-01 23:49
Ik werk ook met photoshop indesign en illustrator tegelijk met me browser en andere dingen aan. 8 GB is het min ervoor. dus 16 GB zal wel goed zijn, alles erboven is Overkill.

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
TS geeft in zijn OP aan dat hij op het moment 4GB RAM heeft, hij gebruikt hiervan continu 70% (Geeft TS aan), dan is 8GB toch meer dan zat en dan heb je toch meer dan genoeg speling?

16GB is leuk, maar als je je 4GB nog niet eens 100% gebruikt, dan is het knap als je nu ineens wél 8GB nodig zal hebben. Laatstaan 16GB. Wat voor toegevoegde waarde heeft het dan? (Behalve dat het futureproof is).

8GB RAM is trouwens altijd nog up te graden naar 16GB. Dat lijkt mij ook de beste keuze voor je systeem. Naar mijn mening zonde om nu tientallen euro's uit te gaan geven voor iets wat je misschien niet eens nodig zal hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door JST94 op 18-11-2014 13:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
TS gebruikt 70% RAM zonder enig programma naast Chrome open te hebben. Als ik Photoshop of een soortgelijk programma open, wordt het helemaal dramatisch. Daarnaar is het renderen van HD-video's een stuk sneller met 16 GB, dus ik denk dat het de paar tientjes wel waard is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 november 2014 @ 20:11:
Hebben jullie tips voor verbeteringen? Het zou mooi zijn als de PC goedkoper kan, maar dat wordt lastig denk ik.
Voeding en moederbord kan waarschijnlijk wel beter zonder dat het echt meer kost, waarom heb je beiden gekozen?

• ghostman

ghostman

dwarf

Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 18:16:
[...]

Voeding en moederbord kan waarschijnlijk wel beter zonder dat het echt meer kost, waarom heb je beiden gekozen?
Mag ik vragen welke voeding beter kan? Deze heb ik hem aangeraden aangezien die goede reviews heeft, en deze ook vaak aangeraden word hier op Tweakers.

Verwijderd

Dat ligt eraan wat de eisen en wensen zijn. Napraten is idd een heel groot probleem in DAA en CAA.

• PDZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-03 21:36

PDZ

zelf heb ik een XFX TS van 550 Watt, deze voldoet mij goed, maar deze is intern gelijk aan de Seasonic uit het lijstje.

De tiid hâldt gjin skoft.

Verwijderd

Als ik jouw systeem in je inventaris bekijk dan was de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W denk ik een betere keuze.

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 10:27:
Als ik jouw systeem in je inventaris bekijk dan was de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W denk ik een betere keuze.
Is 400W niet wat krapjes?

Op Tomshardware hebben ze een aantal R9 290's getest.

Linkt werkt niet om een of andere rare reden.
Kopieer en plakken dan maar:
http://www.tomshardware.c...-290-and-290x,3728-4.html
:+

Uit die test blijkt dat het gemiddelde stroomverbruik tussen de 200-250W zit, dat zou betekenen dat je 200-150W over zou hebben voor de rest.

Nu ben ik geen stroomexpert, maar ik denk dat dit vrij krap kan gaan worden. :)

[ Voor 10% gewijzigd door JST94 op 19-11-2014 10:38 ]

• Shogun
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-12-2025
Met een R9 290 is een 520W geen overbodige luxe. Bij een GTX 970, die erg zuinig is, kan ik me voorstellen dat je naar beneden zou gaan.

Voor het moederbord raad ik toch de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 aan. Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding en sluit prima aan bij jouw wensen van zowel bewerking en GTA V.

Verder zou je kunnen besparen door een tweehands R9 290 te nemen. Er zijn hier een aantal aantrekkelijk aanbieding van mede-Tweakers met bedragen tussen de € 165,- en € 220,-.

Tussendoor nog een opmerking over RAM: Ja, je kunt RAM altijd uitbreiden, bedenk echter wel dat je nu beter gelijk 16GB RAM kunt nemen i.p.v. 8GB + even later een toevoeging van 8GB. Ja, beide keren kom je op 16GB, maar een dual channel setje 16GB (2x8 in dual channel = 16GB) presteert beter dan 2 dual channel setjes van 8GB (2x4 = 8GB = 1 setje, en daar dus 2 van). Echter, mocht je budget het nu niet toelaten, dan kun je uiteraard gewoon 8GB nemen, en later daar 8GB aan toevoegen mocht je meer willen of nodig hebben. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de RAM (en de CPU uiteraard) het laatste is waar je op moet besparen bij een editing/rendering PC.

Tevens heb je i5 geselecteerd, en ik denk vanwege de prijs + dat het al een upgrade is t.o.v. een i3, echter denk ik dat een, ondanks jouw voorkeur (en de vooroordelen), een AMD als de FX 8320 of 8350 zéér aantrekkelijk is qua zowel performance in editing alsook in prijs. Wat ik begrijp is dat de i5 gelijk of een streepje voor heeft in photoshop en gaming, maar in video bewerking flink achter loopt t.o.v. de AMD.

EDIT: Bij het kiezen van een AMD CPU heb je een ander moederbord nodig (AM3+ socket). Kan zo niet even zeggen welke (geen verstand van AMD Mobos. 970 chipset lijkt een redelijke keuze mits je nooit een 2e videokaart wilt nemen. 990 chipset is nieuwer maar ook allemaal over €100). Bijkomend voordeel is dat alle AMD CPUs unlocked zijn, dus kun je eventueel zelfs nog overklokken voor nóg snellere video editing/rendering. Overklokken is uiteraard niet verplicht gezien je dan ook een aftermarket HSF moet aanschaffen.
/EDIT

Is de lijst in je eerste post nog steeds de lijst die je in gedachten hebt? Zo niet, dan zien we graag jouw aanpassingen voor eventuele verdere feedback, maar ook gewoon voor de leuk :D

[ Voor 12% gewijzigd door Shogun op 19-11-2014 11:37 ]

• ghostman

ghostman

dwarf

Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 10:04:
Dat ligt eraan wat de eisen en wensen zijn. Napraten is idd een heel groot probleem in DAA en CAA.
Hmm, ik dacht aangezien deze voeding vaak word aangeraden goed was. 550Watt zou toch genoeg moeten aangezien ik een piek zie van +/- 370watt in de link van JST94. Overclocken word niet gedaan dus het zal toch niet zoveel speciaals zijn?
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 10:27:
550Watt is denk ik wel het minimum wat je moet hebben. Misschien is 600 Watt nog wel beter, dan heb je ook wat ruimte voor upgrade's.
JST94 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 10:36:
[...]

Linkt werkt niet om een of andere rare reden.
Kopieer en plakken dan maar:
http://www.tomshardware.c...-290-and-290x,3728-4.html
:+

Uit die test blijkt dat het gemiddelde stroomverbruik tussen de 200-250W zit, dat zou betekenen dat je 200-150W over zou hebben voor de rest.

Nu ben ik geen stroomexpert, maar ik denk dat dit vrij krap kan gaan worden. :)
Hier ben ik het dus mee een, je kunt beter wat meer 'speel ruimte' hebben dan dat de psu elke keer het maximale er uit moet trekken. En zo heb je ook nog wat extra ruimte voor fans, hdd's etc.

Verwijderd

JST94 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 10:36:
[...]

Hij heeft een HD7950 en een verbruik van maximaal zo'n 275W voor de gehele PC, overigens kan het ook wel met een R9 290 of R9 290X zo lang je maar niet overklokt.

Voor de rest is het een hele grote misvatting dat meer (nutteloos) vermogen beter zou zijn dan kun je beter voor hetzelfde geld een betere voeding halen die gewoon genoeg levert.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2014 14:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
SP Shogun schreef op woensdag 19 november 2014 @ 11:22:
Voor het moederbord raad ik toch de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 aan. Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding en sluit prima aan bij jouw wensen van zowel bewerking en GTA V.

Verder zou je kunnen besparen door een tweehands R9 290 te nemen. Er zijn hier een aantal aantrekkelijk aanbieding van mede-Tweakers met bedragen tussen de € 165,- en € 220,-.

Tevens heb je i5 geselecteerd, en ik denk vanwege de prijs + dat het al een upgrade is t.o.v. een i3, echter denk ik dat een, ondanks jouw voorkeur (en de vooroordelen), een AMD als de FX 8320 of 8350 zéér aantrekkelijk is qua zowel performance in editing alsook in prijs. Wat ik begrijp is dat de i5 gelijk of een streepje voor heeft in photoshop en gaming, maar in video bewerking flink achter loopt t.o.v. de AMD.
Het moederbord zal ik gaan vergelijken, dankjewel voor de tip!

Ik denk dat ik voor een i5 processor ga, omdat fotobewerking en webdesign wat vaker voorkomen dan videobewerking. Omdat de nadruk bij fotobewerking ligt (soms photoshopbestanden van 1,5 GB), ben ik eerder geneigd een Intel Processor te nemen (naast de best goede relatie die ik er al mee heb). Maar de AMD was geen verkeerde suggestie, heeft mij zeker laten twijfelen.

Met de i3 ben ik nog steeds erg blij, maar als ik toch voor een nieuwe pc ga, wil ik een i5 om er een tijd mee door te kunnen, mede vandaar de 16 GB RAM. Redbull geeft mij geen vleugels, daarom hoop ik dat die SSD en de 16 GB RAM dat wel doen. ;)

Het eindlijstje zal ik hier natuurlijk neerzetten. Leuk om te zien dat je (of jullie) zo betrokken bent (of zijn)!

---

Van voedingen weet ik weinig af, dus op voedingsgebied kan ik helaas niet meepraten.. Ik probeer het zo goed mogelijk te volgen.
Pagina: 1