[Mint] Koeling, klikjes, geluid automatisch via HDMI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:54
Hoi, ik heb thuis op 2 oudere computers Linux staan en het bevalt mij heel goed. Ik heb een Acer Aspire 5742Z laptop, die heeft een SSD en Windows 7 Home Premium, ik heb eens voor de gein de schijf om gewisseld naar een traditionele hdd om te kijken hoe Linux Mint Cinnnamon er op draait. De taken die ik wil uitvoeren gaan prima, ik wil Youtube filmpjes kijken, video's streamen vanaf mijn Windows desktop en ook een belangrijke NPO gemist, RTL XL gemist en dergelijke kijken. Dit werkt allemaal goed gelukkig, de laptop staat aangesloten op een 40 INCH tv, hij dient dus als een soort van HTPC. De problemen waar ik tegen aan loop:

*De laptop blaast vaker en met name harder dan in Windows 7! De koeling is gewoon schoon daar ligt het niet aan, waar zou dit aan kunnen liggen? Dit is mijn vervelendste probleem.
* De laptop maar een soort klik geluid, uit de speakers denk ik, ik heb nu de SSD met Win 7 er op er weer in en nu is dat klik geluid ook niet aanwezig.
*En een iets minder hinderlijk puntje, zodra ik de laptop van de TV af of aankoppel moet ik instellen bij geluidsinstellingen in Mint of ik geluid via HDMI of interne speakers wil horen, in Windows pakt hij dit automatisch op.

Zou iemand mij kunnen helpen? Misschien kan iemand mij vertellen of deze laptop wel geschikt is voor Linux (Mint Cinnamon het liefste)? De voordelen die ik in Linux zie: wordt niet trager, geen last van virussen/malware en minder opdringerige updates en natuurlijk een snellere completere installatie.

[ Voor 77% gewijzigd door dennis_rsb op 17-11-2014 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Deze vragen zijn niet geschikt voor Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 , ik heb dus maar een apart topic voor je aangemaakt. De volgende keer aub zelf een topic openen.
*De laptop blaast vaker en met name harder dan in Windows 7! De koeling is gewoon schoon daar ligt het niet aan, waar zou dit aan kunnen liggen? Dit is mijn vervelendste probleem.
De eerste vraag is of het terecht is dat je ventilator zo hard blaast. Kijk eens hoe warm je systeem (cpu, gpu, behuizing) wordt onder Windows 7 en vergelijk dat met Linux. Misschien dat er iets niet goed in powersave-modus springt. Vaak is dat de grafische kaart. Wat voor grafische kaart zit er in? Als het een NVidia of AMD is, welke drivers gebruik je?
* De laptop maar een soort klik geluid, uit de speakers denk ik, ik heb nu de SSD met Win 7 er op er weer in en nu is dat klik geluid ook niet aanwezig.
Een draaischijf maakt allerlei geluidjes, het zou dus de schijf zelf kunnen zijn. Kun je dat uitsluiten? Kun je het geluid beter omschrijven of een opname maken?
*En een iets minder hinderlijk puntje, zodra ik de laptop van de TV af of aankoppel moet ik instellen bij geluidsinstellingen in Mint of ik geluid via HDMI of interne speakers wil horen, in Windows pakt hij dit automatisch op.
Pulseaudio zou het ook vanzelf moeten kunnen doen maar ik weet niet hoe zich dat verhoudt tot de geluidsinstellingen van Mint. Probeer het eens met pavucontrol in te stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 17-11-2014 18:21 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 17 november 2014 @ 18:20:
Deze vragen zijn niet geschikt voor Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 , ik heb dus maar een apart topic voor je aangemaakt. De volgende keer aub zelf een topic openen.
Is goed sorry, wist dat niet.
De eerste vraag is of het terecht is dat je ventilator zo hard blaast. Kijk eens hoe warm je systeem (cpu, gpu, behuizing) wordt onder Windows 7 en vergelijk dat met Linux. Misschien dat er iets niet goed in powersave-modus springt. Vaak is dat de grafische kaart. Wat voor grafische kaart zit er in? Als het een NVidia of AMD is, welke drivers gebruik je?
Dat is een optie, het is een intel grafische on board kaart, ik gebruik de open source drivers, hij vind geen gesloten drivers.
Een draaischijf maakt allerlei geluidjes, het zou dus de schijf zelf kunnen zijn. Kun je dat uitsluiten? Kun je het geluid beter omschrijven of een opname maken?
Lastig op te nemen omdat het zacht en niet constant is, maar ik bedenk me net dat het ook de ventilator kan zijn, is ongeveer op dezelfde plaats.
Pulseaudio zou het ook vanzelf moeten kunnen doen maar ik weet niet hoe zich dat verhoudt tot de geluidsinstellingen van Mint. Probeer het eens met pavucontrol in te stellen.
Ik heb er maar een mooie quote van gemaakt, want met [ en ] je antwoord geven leest erg vervelend en quote is nog erger. Let er in het vervolg even op, je zit hier lang genoeg om te weten hoe je degelijk moet quoten.

[ Voor 15% gewijzigd door Hero of Time op 17-11-2014 21:11 . Reden: Degelijke quote van gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is het klik geluid toevallig iets dat lijkt op het klik geluid wat een harde schijf maakt als 't in power save gaat? Zet je laptop eens aan, speel niets af en wacht even. Hoor je dan zachtjes een klik na een paar minuten? Leg je oor op de plek waar de harde schijf is en open een programma, hoor je dan de schijf zoemen?

Voor audio is het wat CL al zei, maar het is mogelijk dat je telkens handmatig moet wisselen omdat het geluid over HDMI wil blijven sturen, terwijl deze niet is aangesloten, om dan dus weer terug te moeten schakelen naar HDMI. Als dat zo is, kan je kijken naar pacmd. Uiteraard is grafisch via pavucontrol ook prima te doen, maar als je een beetje handig met de command line bent, kan je 't ook in een klein scriptje zetten of gewoon in een launcher door pacmd aan te roepen met de juiste opties en parameters.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Het klik geluid lijkt links in de hoek van het geluid te komen, de harde schijf zit echt een stuk er vandaan. Ik moet zeggen dat ik nu er geen last van heb met de SSD (win 7), dus lijkt toch een hardware issue in combinatie met Linux. Ik kijk het nog even aan, weet nu in ieder geval wat wel en wat niet goed werkt in Linux, ik ben benieuwd of iemand anders nog het probleem herkent dat de laptop harder blaast onder Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

En hoe warm wordt het systeem onder Windows en onder Linux?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Ik laat nu denk ik eventjes de ssd met Windows er in, maar waag wellicht de gok binnnenkort wel. Heb jij goede tips qua software om de temperatuur te meten? In Windows ken ik Speccy en CPU-Z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor Windows kan je ook naar coretemp kijken. In Linux is er maar 1 eigenlijk: lmsensors. Als je die hebt geïnstalleerd, kan je met sensors-detect zoeken naar beschikbare en bruikbare sensors die 't uit kan lezen. Over het algemeen zal 't aangeven dat 't de coretemp module wil hebben en stelt dat in voor je zodat 't bij elke boot geladen wordt. Daarna kan je met verschillende programma's, maar ook een panel applet (afhankelijk van je DE) en uiteraard op de command line met 'sensors' de temperatuur uitlezen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1