Toon posts:

IRQ-conflict op een ASUS A7V-133. Help aub.

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.

Zo langzamerhand weet ik het niet meer met die IRQ's. Ik heb gister een Hauppauge WinTV GO! TV-kaart gekocht. Maar deze wil maar niet werken. Hiervoor had ik al een Pinacle PCTV geprobeerd maar die wilde ook niet.
Wat blijkt nu met die Hauppauge, hij heeft een IRQ-conflict met andere apparaten. De Hauppauge heeft namelijk een eigen IRQ nodig, maar het lukt me maar niet om hem een eigen IRQ te geven.
Ik heb het onderstaande systeem (zie signature). Mijn Mobo A7V133 heeft 5 pci-sloten, die allen een geshared IRQ hebben.
PCI-slot 1 shared met het AGP-PRO-slot, PCI slot 2 met de ATA100 controller,PCI slot 3 met onboard sound en AMR, PCI slot 4 en 5 met elkaar en met de USB-controller.
PCI slot 1 en 2 kan ik dus sowieso niet gebruiken, want als ik de ATA100 controller uitschakel heb ik geen hdd meer en als ik het AGP slot uitschakel heb ik geen beeld meer :D.
PCI slot 3 kan, want ik heb geen onboard sound en AMR lijkt niet geinstalleerd te zijn.
PCI slot 4/5 zou kunnen, als ik een van beide PCI sloten leeglaat als ik de TV-kaart inbouw en als ik de USB-conmtroller uitschakel in het Bios (want ik gebruik toch geen USB). Maar het lukt me niet om de USB-controller te disablen, ja in het Bios lukt het wel, mar Windows herkent nog gewoon de USB-controller :(.
Dan maar PCI slot 3. Maar wat krijg ik daar opeens: de TV-kaart shared (nog steeds) met de ACPI IRQ houder voor PCI IRQ-besturing. Nog steeds staat erbij, want dat deed hij ook bij PCI slot 4 en 5 (PCI-slot 1 en 2 weet ik niet zeker).
Ik heb hem automatisch een IRQ laten toewijzen aan PCI slot 3. Dat werkt niet, want dan krijgt ie IRQ 9 en dan hebben zelfs PCI slot 3, 4 en 5 hetzelfde IRQ. Dan maar zelf een IRQ toewijzen: IRQ 5 is vrij, dus gebruik ik die maar. Echter nog steeds last van de ACPI IRQ houder voor PCI IRQ-besturing. IRQ 5 lukt dus ook niet. Ook heb ik IRQ 3, 4 en 7 geprobeerd door ze vrij te maken. Ze vrijmaken kon door de com-poorten en de printer poorten te disablen. Maar ik blijf ook hier steeds last houden van de ACPI IRQ houder voor PCI IRQ besturing.

In het Bios heb ik ook geprobeerd om het betreffende IRQ wat ik wil gebruiken voor de TV-kaart te 'reserveren for Legacy Device', maar nog steeds heb ik last van de ACPI IRQ houder voor PCI IRQ-besturing.
Ik heb ook geprobeerd de VIA 4in1 Drivers te installeren, maar dit is ook geen oplossing.
Wie weet hoe ik dit probleem kan oplossen? Of hoe kan ik die ACPI IRQ houder voor PCI IRQ-besturing disablen of zorgen dat ie een ander IRQ krijgt.

Alvast bedankt,
Jeroen.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Heb je je BIOS wel goed geconfigureerd? Daar staan een aantal PCI opties bij, die even goed moeten staan voor IRQ sharing en dergelijke, standaard staat alles zwaar brak ingesteld. Zoek een bios guide op en loop je instellingen na.

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 20:33
Ben zeer benieuwd wat hier uit gaat komen, ik krijg het ook niet aan de praat met een Pinacle PCTV. Ik had geen IRQ problemen op slot 3. 2 vrij, 4 terratec en 5 netwerkkaart.
Eindelijk zonder conflicten, maar er is met geen mogelijkheid beeld op te krijgen op dat klote ding.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 juni 2001 13:16 schreef Wekkel het volgende:
Heb je je BIOS wel goed geconfigureerd? Daar staan een aantal PCI opties bij, die even goed moeten staan voor IRQ sharing en dergelijke, standaard staat alles zwaar brak ingesteld. Zoek een bios guide op en loop je instellingen na.
Mijn handleiding heb ik er al de hele tijd naast liggen, zonder resultaat dus, hierdoor ben ik er dus wel achter gekomen welke PCI-slten wat sharen......maar veel meer kan ik er niet uithalen.....

• Reigner_Mortem
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04-2022
hehe
Ik heb daar zelf ook een hele tijd mee zitten klooien. (en daarbij alles geprobeerd)

You are doomed
ACPI IRQ is er een zal blijven anders werkt niks meer.
Teminste dat was bij mij zo :)

kep zelf een hauppage wintv (bt787) iets met dolby surround ondersteuning en blabla

Hij geeft bij mij de melding dat ie geshared is met een ander onderdeel (ACPI IRQ)
En verders doet ie het perfect.

In het begin had ik nog een probleempje gehad met de drivers. Weet alleen niet exact meer wat dat was. Toen gaf hij aan dat hij constant in gebruik was ... not
De kaart zit bij mij in slot 5.

Verwijderd

De asus a7v heeft gedeelde irq's op alle pci sloten behalve slot 3. Zie de handleiding van het mb. Dus zorg dat je pci kaarten in de andere sloten irq's kunnen sharen. Tevens kun je bij pci config in de bios wel de irq forceren naar een bepaalde waarde. Een irq holder is een noodzaak bij elk pci device en is de bridge tussen hardware en bus dus dit is geen los apperaat maar hoort bij je tv kaart omdat acpi powermanagment en config aanstaat staat er acpi voor anders staat er alleen pci holder.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:24
Keb beetje3 dezelfde config zonder problemen ( wintv theatre kaartje)
van onder naar boven :

tvkaart
netwerkkaart
vrij
geluidskaart
vrij
agp vga

https://wren.co/join/Devian

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:50
Je moet een ppe driver installen, ik had namelijk die probleem met me a7v

op www.miro.com dan naar de tv-kaarten, dan compatiblity, en daar krijg je lijst met mobo's staat daar dat je mobo die driver nodig heb, dan moet je hem installen, en alles werkt dan

Verwijderd

Mijn PCTVpro werkt op hetzelfde mobo, samen met USB, en m'n SB128..

Dus het moet kunnen!

Belangrijk is dat je de nieuwste BIOS pakt, en evt. de nieuwste drivers voor de kaart...

Die SBlive!, daar moet je absoluut bij je DOS-emulatie "allow LPT int. sharing" aanvinken! Zet hem verder in slot 4/5, en zet die in je BIOS op IRQ 5 (O ja: PNP OS moet UIT staan :)).

Zet verder je vrije slot (3 dus) op 9, je videokaart op 11 en je slot 2 op IRQ 10...

Dat ding (ACPI bla) waarmee ie gedeeld staat, is alleen een "virtueel" apparaat, maak je daar maar nie druk om...

Evt. moet je een nieuwe install doen (vergeet in vredesnaam de VIAdrivers nie) om dit helemaal goed te krijgen

Heb mijn systeem als volgt:
IRQ 1 (slot 1 en AGP): Videokaart + Netwerkkaart
IRQ 2 (slot 2): RAID + 2de videokaart
IRQ 3 (slot 3): SCSI2 kaart
IRQ 4 (slot 4 & 5): USB, SB128, PCTVpro
Pagina: 1