SSD Samsung Evo 840 draait op halve snelheid

Pagina: 1
Acties:

• spanjool
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-01 23:31
Beste tweakers.

Ik heb onlangs een SSD aangeschaft, namelijk de Samsung 840 Evo 128GB.

Ik heb een ASUS n56VM, hier heb ik een CADDY gekocht waar nu de SSD in zit.
Dus ik heb een HDD + een Caddy waarin dus mijn SSD.

Ik heb nu een clean install windows 7 terug op de SSD gezet.

Na een benchmark test kwam ik tot mijn verbazing dat de snelheid die op het doosje staat, ( Deze klopt natuurlijk nooit 100%, maar ik zit ver eronder helaas ) :

Afbeeldingslocatie: http://2.ii.gl/t4V59ftf.png

Hierna heb ik de Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration geïnstalleerd en nog een test gedraaid en kwam ik uit op deze score:

Afbeeldingslocatie: http://2.ii.gl/CUEhEmz6x.png

Zoals je kunt zien is mijn write speed wat omhoog gegaan. maar nog steeds niet de 410mbs schrijf en de 540mbs lees snelheid ..

Kunnen jullie mij helpen?

Zou ik de SSD op mijn HDD sata ingang moeten doen?

Alvast bedankt! :)

Verwijderd

Je draait op SATA/300 en niet op SATA/600, daarom zijn je snelheden lager.

Je chipset ondersteunt wel SATA/600. Maar mogelijk zit je op de verkeerde poort en soms hebben laptops de SATA/600 beperkt tot SATA/300 om een klein beetje energie te besparen.

• spanjool
Verwijderd schreef op maandag 17 november 2014 @ 15:55:
Je draait op SATA/300 en niet op SATA/600, daarom zijn je snelheden lager.

Je chipset ondersteunt wel SATA/600. Maar mogelijk zit je op de verkeerde poort en soms hebben laptops de SATA/600 beperkt tot SATA/300 om een klein beetje energie te besparen.
Hmm oké, en als ik mijn HDD omwissel met de SSD (caddy plek) draai ik dan wel op SATA/600?

waar kan ik dit checken?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je kan dit doen door de schijven om te wisselen en dan nog eens te testen.

Wel een mooie topic titel (ssd draait op halve snelheid, lol)

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:13

Nikeo

Jawelles

Je moet inderdaad de schijven omwisselen. De SSD moet je op de plek zetten van de reguliere HD. Hier zit namelijk een sata III (600) poort. De oude hardeschijf kun je dan op de plek van de optische drive zetten.

Dat is toevallig zo bij dit moederbord dat in deze serie laptops zit. De dvd-drive sata op dit type laptop is een van het type sata II (300), vandaar je snelheden :) In de praktijk zul je er nagenoeg niks van merken vermoed ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Nikeo op 17-11-2014 16:33 ]

• spanjool
Reepje schreef op maandag 17 november 2014 @ 16:23:
Je kan dit doen door de schijven om te wisselen en dan nog eens te testen.

Wel een mooie topic titel (ssd draait op halve snelheid, lol)
haha ja ik wist niet hoe ik het anders moest noemen :p, trouwens de originele titel was: draait op halve touren ipv snelheid :/ :/

[ Voor 11% gewijzigd door spanjool op 17-11-2014 16:34 ]

• spanjool
Nikeo schreef op maandag 17 november 2014 @ 16:32:
Je moet inderdaad de schijven omwisselen. De SSD moet je op de plek zetten van de reguliere HD. Hier zit namelijk een sata III (600) poort. De oude hardeschijf kun je dan op de plek van de optische drive zetten.

Dat is toevallig zo bij dit moederbord dat in deze serie laptops zit. De dvd-drive sata op dit type laptop is een van het type sata II (300), vandaar je snelheden :) In de praktijk zul je er nagenoeg niks van merken vermoed ik.
Thanks!! Zal het eens uitproberen, bedankt voor je antwoord :9

• Xiaoyao
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-12-2021
spanjool schreef op maandag 17 november 2014 @ 16:33:
[...]

haha ja ik wist niet hoe ik het anders moest noemen :p
SSD staat stil op halve snelheid?

• spanjool
Xiaoyao schreef op maandag 17 november 2014 @ 16:34:
[...]

SSD staat stil op halve snelheid?
hij staat niet stil

Verwijderd

Off topic:
Een SSD ( SOLID state drive) staat echt wel stil 8)7

Ontopic:
Wat zijn de overige specs van je computer? Mobo/CPU/Ram.

• spanjool
Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:12:
[...]

Off topic:
Een SSD ( SOLID state drive) staat echt wel stil 8)7

Ontopic:
Wat zijn de overige specs van je computer? Mobo/CPU/Ram.
haha. oké dan wijsneuzen

mijn specs zijn hier te zien:
LINKKKKKKK

Verwijderd

spanjool schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:15:
[...]

haha. oké dan wijsneuzen

mijn specs zijn hier te zien:
LINKKKKKKK
Aha, neem je toevallig je laptop mee naar je werk/school? Ik heb een aantal mensen om mij heen gehad die een defecte / niet goed werkende SSD hebben, omdat ze hun tas stoten 8)7

*edit*
Ik geloofde het niet dus heb me tas 1 keer redelijk hard op de grond gezet mijn SSD is ook sloom _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2014 09:24 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je SSD wordt echt niet langzamer van een stootje hoor.

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:22:
[...]

Aha, neem je toevallig je laptop mee naar je werk/school? Ik heb een aantal mensen om mij heen gehad die een defecte / niet goed werkende SSD hebben, omdat ze hun tas stoten 8)7

*edit*
Ik geloofde het niet dus heb me tas 1 keer redelijk hard op de grond gezet mijn SSD is ook sloom _/-\o_
Dat is het meest ongelofelijke wat ik ooit gehoord heb (no offence). Hoe vaak gooi ik USB sticks overal heen en zelfs even van 3 hoog laten vallen omdat een collega 1 vergeet... Daarvan wordt een SSD zeker weten niet langzaam. Heb je al getest of je hdd sneller op een sata 600 werkt?

[ Voor 4% gewijzigd door scenix_ op 18-11-2014 09:28 ]

Verwijderd

TERW_DAN schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:27:
Je SSD wordt echt niet langzamer van een stootje hoor.
Ja dat dacht ik ook :+ toch is het bij mij gebeurt. Heb er geen andere verklaring voor haha

Verwijderd

scenix_ schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:27:
[...]

Dat is het meest ongelofelijke wat ik ooit gehoord heb (no offence). Hoe vaak gooi ik USB sticks overal heen en zelfs even van 3 hoog laten vallen omdat een collega 1 vergeet... Daarvan wordt een SSD zeker weten niet langzaam. Heb je al getest of je hdd sneller op een sata 600 werkt?
Ik zal vanmiddag even mijn SSD in me desktop zetten kijken of die nog steeds onder de 400MB/s draait. Ik snap dat het een vreemd verhaal is, maar toch is het zo :o Misschien puur toeval of toch het stoten van reizen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:28:
[...]

Ja dat dacht ik ook :+ toch is het bij mij gebeurt. Heb er geen andere verklaring voor haha
Kans dat er dan wat anders mis is, maar een SSD heeft geen bewegende delen die problemen kunnen geven als ze een stootje krijgen.

Verwijderd

TERW_DAN schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:42:
[...]

Kans dat er dan wat anders mis is, maar een SSD heeft geen bewegende delen die problemen kunnen geven als ze een stootje krijgen.
Ik zal vanmiddag wel even een topicje starten als het een bijzonder verhaal word :P

Maar mensen geef aandacht aan de topic starter! Het stoten zal het bij hem wel niet zijn (Waarschijnlijk ook niet bij mij) dus ff veder denken :P

• spanjool
scenix_ schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:27:
[...]

ik weet dat een SSD tegen stootjes kunnen, aangezien er geen schijfje in zit zoals een normale HDD, ook staat er op de doos dat deze SSD shockproof is. Aangezien ik niet gooi met mijn laptop en rustig in de tas duw en normaal mee omga is dat dan eigenlijk onmogelijk.

Ik heb nog geen tijd gehad om mijn laptop op de sata 600 aan te sluiten. Ik zal dit in de loop van de avond even doen als ik een schroevendraaier kan vinden ( Ben aan het verhuizen :p )

• spanjool
Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:45:
[...]

Ik zal vanmiddag wel even een topicje starten als het een bijzonder verhaal word :P

Maar mensen geef aandacht aan de topic starter! Het stoten zal het bij hem wel niet zijn (Waarschijnlijk ook niet bij mij) dus ff veder denken :P
Ik denk dat het aan de sata poort ligt, ik zal vanavond even alles omgooien en nog een benchmark test uitvoeren en laat ik jullie het weten ;)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HcugndZ.png

Ik heb de benchmark uitgevoerd. De uitslag vind ik wel oke..

Ik zal eerlijk gezegt dan niet weten wat die bottleneck veroorzaakt, omdat alles snel is behalven het lezen/schrijven.

Het ram & de CPU moeten geen probleem vormen.. I5 - Nog iets & 8GB ram.

:9

• spanjool
Hello

ik heb nog steeds geen schroevendraaier dus heb het even met een mes gedaan :p

de SSD zit nu dus in de plek van de HDD en of ik dat merk? Heeft een stier ballen? JA!

Eerst kreeg ik een niet-zon-fantastische-benchmark-maar-wel-beter-dan-eerst :
Afbeeldingslocatie: http://4.ii.gl/oP0SnvB5R.png

En na een rebootje kreeg ik deze .. alleen is mijn 4k-64thrd vet laag vergeleken deze hierboven?

Afbeeldingslocatie: http://4.ii.gl/znFp3tRrZ.png

Bedankt voor alle hulp

Verwijderd

Daarboven is 240GB terwijl jij 120GB hebt. Je snelheden zijn prima.

• spanjool
Thx, idd na de 600 sata is die stuk sneller

Verwijderd

Leer momentje voor mij :-) Ik dacht dat SSD's niet zo goed tegen schokken kon ;$

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 23:00:
Leer momentje voor mij :-) Ik dacht dat SSD's niet zo goed tegen schokken kon ;$
Daarvoor kom je toch op Tweakers :) !

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration Software al wel even gedraaid neem ik aan? Maar goed zijn nu alweer een tijd verder. SATA poort is natuurlijk belangrijkste :D
Pagina: 1