Edit: volgens mij kan ik nog besparen op Mobo zonder (al te veel) in te leveren op prestatie bij de 4460 setup met een pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5.
Doel van het systeem
1080p gaming via HDMI op high settings of hoger voor de komende 3 jaar. PC moet langer mee gaan, maar na de 3 jaar ben ik tevreden met medium settings.
Zwaarste games: Watch Dogs, BF: Hardline, AC: Unity, GTA V, DayZ
Budget
Hoe goedkoper hoe beter, maar uiteraard snap ik dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten.
Richtlijn: Rond de € 1000,-
Max: € 1100,- inclusief verzendkosten. In elkaar zetten ga ik zelf doen met behulp van YouTube en (advies van) vrienden. Lijkt mij niet erg moeilijk.
Benodigdheden
CPU, Mobo, GPU, HDD, Case, Cooler, RAM en PSU.
Ik beschik al over muis, monitor, keyboard, speakers en headset. Tevens heb ik nog een Windows-licentie liggen.
Voorkeuren, eisen, en wensen
Voorkeuren: Indien GTX 970, die van MSI
Eisen: Intel CPU, ruime robuuste quality Case, indien SSD minimaal 250GB.
Wensen: SSD, mogelijkheid tot SLI (indien SLI het waard is).
Overklokken
Is geen vereiste. Indien de keuze op een K-processor valt zal ik overklokken, maar niet op extreme wijze/als enthusiast. Als voorbeeld: 4690K OC naar ~4.4.
Samenstelling
Na (onderhand meer dan) een maand research te hebben gedaan op alle benodigdheden, ben ik tot de volgende lijst gekomen, die SLI ondersteunt.
Gebruikte bronnen voor research zijn met name:
Toelichting
Kan ik op bovenstaande setups nog ergens op besparen of verbeteren? Voeding van 450W bijvoorbeeld of betere/goedkopere Mobo voor de 4460 setup? etc.
Alvast hartelijk dank voor reacties, tips, adviezen, uitleg, etc.
Doel van het systeem
1080p gaming via HDMI op high settings of hoger voor de komende 3 jaar. PC moet langer mee gaan, maar na de 3 jaar ben ik tevreden met medium settings.
Zwaarste games: Watch Dogs, BF: Hardline, AC: Unity, GTA V, DayZ
Budget
Hoe goedkoper hoe beter, maar uiteraard snap ik dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten.
Richtlijn: Rond de € 1000,-
Max: € 1100,- inclusief verzendkosten. In elkaar zetten ga ik zelf doen met behulp van YouTube en (advies van) vrienden. Lijkt mij niet erg moeilijk.
Benodigdheden
CPU, Mobo, GPU, HDD, Case, Cooler, RAM en PSU.
Ik beschik al over muis, monitor, keyboard, speakers en headset. Tevens heb ik nog een Windows-licentie liggen.
Voorkeuren, eisen, en wensen
Voorkeuren: Indien GTX 970, die van MSI
Eisen: Intel CPU, ruime robuuste quality Case, indien SSD minimaal 250GB.
Wensen: SSD, mogelijkheid tot SLI (indien SLI het waard is).
Overklokken
Is geen vereiste. Indien de keuze op een K-processor valt zal ik overklokken, maar niet op extreme wijze/als enthusiast. Als voorbeeld: 4690K OC naar ~4.4.
Samenstelling
Na (onderhand meer dan) een maand research te hebben gedaan op alle benodigdheden, ben ik tot de volgende lijst gekomen, die SLI ondersteunt.
Gebruikte bronnen voor research zijn met name:
- Tweakers BBG van september en november
- Tom's Hardware
- Logical Increments, en
- Video Card Benchmark's High End Videocards lijst
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4690K Boxed | € 217,95 | € 217,95 |
| 1 | MSI Z97-G45 GAMING | € 111,01 | € 111,01 |
| 1 | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | € 348,60 | € 348,60 |
| 1 | Seagate Desktop HDD, 1TB | € 46,50 | € 46,50 |
| 1 | Corsair Carbide 500R Black | € 106,36 | € 106,36 |
| 1 | Scythe Mugen 4 | € 32,50 | € 32,50 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 66,95 | € 66,95 |
| 1 | Seasonic S12II-Bronze 520W | € 52,70 | € 52,70 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 93,50 | € 93,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.076,07 | |
Toelichting
- Budget: Tot op heden altijd gegamed op laptops i.v.m. persoonlijke omstandigheden. Omstandigheden zijn veranderd, waardoor het tijd wordt voor een desktop. Gezien ik nog nooit een desktop heb gehad, ben ik op zoek naar "High End Value for Money for Gaming". Vandaar dit budget. Naar mijn mening redelijk ruim doch bescheiden.
- CPU: 4690K indien SLI het waard is, gezien SLI een duurdere Mobo vereist welke allemaal OC ondersteunen. Daarnaast neem ik sowieso een after market cooler i.v.m. temperaturen binnenshuis in de zomer.
- Mobo: Volgens mij een quality Mobo voor een redelijke prijs die SLI ondersteunt.
- GPU: Gezien de high end aim met value for money voor gaming is de GTX 970 een no brainer. Daarnaast erg zuinig en koel. Vooral het koele spreekt mij zéér aan.
- HDD: Uitleg nodig? Als ik niet voor een SSD kies, upgrade ik naar 1 x 2TB of 2x 1TB.
- Case: Cases wist ik het minste van, en heb ik véél research in zitten. Uiterlijk is niet het belangrijkst. Daarnaast is deze volgens mij robuust, ruim en koel dankzij de 4 meegeleverde fans en beschikt de case over goede air flow, allemaal voor een redelijke prijs. Het is de bedoeling dat de Case jaren en jaren meegaat.
- Cooler: Mugen 4 i.v.m. de dingen die ik er over heb gelezen, waaronder "very high quality". Gezien het kleine prijsverschil met de CM 212 EVO geeft de Mugen 4 volgens mij véél meer waar voor je geld. Indien ze vergelijkbaar zijn, bespaar ik er graag op.
- RAM: Volgens mij de beste value for money 2 x 4 dual channel RAM die op dit moment te verkrijgen is met 1600 @ 8CL, wat een redelijke RAM-snelheid is in combinatie met een uitstekende CL.
- PSU: Geen verstand van PSUs. Niet modulair gezien de dichte case. Veel gelezen over hoeveel je nodig hebt. 520W schijnt meer dan genoeg te zijn voor de meesten. En indien ik niet voor de SLI-mogelijkheid ga, kan ik volgens mij zelfs nog naar beneden naar 450W o.i.d.
- SSD: met 250GB als minimum eis, is de MX100 de beste keuze. Volgens mij zijn wij het daar allemaal over eens.
- Is SLI het waard? Heb veel gelezen over moeilijkheden, veel getweak in games voordat het werkt, sommige games ondersteunen het niet eens of slecht, etc.
- Als SLI het waard is, is de 520W voeding voldoende voor 2x GTX 970 in SLI met mijn gekozen setup?
- Is de Scythe Mugen 4 dermate beter dan de CM 212 EVO, of is het verwaarloosbaar met betrekking tot de 4460 samenstelling. Bij de 4690K neem ik liever de Mugen wel.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 165,50 | € 165,50 |
| 1 | MSI H97 GUARD-PRO | € 82,95 | € 82,95 |
| 1 | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | € 348,60 | € 348,60 |
| 1 | Seagate Desktop HDD, 1TB | € 46,50 | € 46,50 |
| 1 | Corsair Carbide 500R Black | € 106,36 | € 106,36 |
| 1 | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 25,50 | € 25,50 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 66,95 | € 66,95 |
| 1 | Seasonic S12II-Bronze 520W | € 52,70 | € 52,70 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 93,50 | € 93,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 988,56 | |
Kan ik op bovenstaande setups nog ergens op besparen of verbeteren? Voeding van 450W bijvoorbeeld of betere/goedkopere Mobo voor de 4460 setup? etc.
Alvast hartelijk dank voor reacties, tips, adviezen, uitleg, etc.
[ Voor 8% gewijzigd door Shogun op 17-11-2014 16:49 ]