Geheugen-upgrade, type ondersteund?

Pagina: 1
Acties:

• TSP7
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-09-2025
Ik wil mijn systeem uit 2012 een kleine boost geven, en daarom wat geheugen toevoegen. Mijn oog is gevallen op pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU.

Omdat ASRock over mijn moederbord, pricewatch: ASRock Extreme3 standaard aangeeft dat ondersteuning "is afhankelijk van de door u gekozen AM3/AM3+ CPU", wil ik even checken of dit goed gaat komen. Mijn processor is de pricewatch: AMD Phenom II X4 965 Black Edition. Gaat dit werken?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Het eerste deel van je gequote zin is eigenlijk je antwoord.
[quote]Ondersteuning voor 1866/1800/1600MHz geheugensnelheden is afhankelijk van de door u gekozen AM3/AM3+ CPU.[/mbr]

Je cpu ondersteunt tot 1333 MHz. Dit is trouwens niet erg, je RAM zal gewoon worden teruggeklokt. Dit zal je nauwelijks/niet merken in de prestaties.

"Boost geven" is trouwens vrij tricky, want RAM is nou niet bepaald een onderdeel wat heel veel boost gaat geven. Stel je hebt nu 4GB en je komt eigenlijk nooit boven de 4GB gebruik uit, dan ga je er bijna niks van merken.

Een SSD bijvoorbeeld is dan veel nuttiger, maar goed, dat kan ik niet uit je verhaal halen.

• TSP7
Dankjewel, dat is dan duidelijk.

Een SSD heb ik al, dus dat is niet het probleem. Ik zit regelmatig rond 70-80 % van mijn geheugen, dus mijn eerste gok was dat dat zou helpen. Ik begrijp uit je bericht dat ik me eigenlijk pas hoef te oriënteren wanneer het gebruik regelmatig rond de 100% komt?

Op dit moment zit dit in mijn kast, ik sta open voor andere / betere suggesties (< € 100,-) die (meer) kunnen helpen:

pricewatch: ASRock Extreme3 standaard
pricewatch: AMD Phenom II X4 965 Black Edition
pricewatch: MSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC
pricewatch: Corsair CMV8GX3M2A1333C9
pricewatch: Samsung 830 series SSD 128GB

(Voordat iemand vraagt of die SSD vol zit, documenten en dergelijke staan op een externe harde schijf)

Als er geen simpele / goedkope oplossing is, hou ik het overigens ook nog wel vol met de huidige setup. Alvast bedankt!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Waarom zou je niet RAM kopen? Wat is er mis met je huidige?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• TSP7
Nou, br00ky gaf aan dat het wellicht niet zo zinnig zou zijn als mijn geheugen niet standaard vol zat.

Mijn huidige RAM doet het prima, maar ik wilde mn pc graag wat sneller maken, vandaar dat ik of er een relatief goedkope oplossing was.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
TSP7 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 08:07:
Nou, br00ky gaf aan dat het wellicht niet zo zinnig zou zijn als mijn geheugen niet standaard vol zat.
Precies. Wat wij nu willen weten is, hoe vol zit je geheugen.
Als je daar dus even naar kijkt, dan weet je of geheugen bijprikken zin heeft, of niet.

Je kijkt naar het geheugengebruik op het moment dat je pc tergend langzaam gaat.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
TSP7 schreef op maandag 17 november 2014 @ 17:38:
Dankjewel, dat is dan duidelijk.

Een SSD heb ik al, dus dat is niet het probleem. Ik zit regelmatig rond 70-80 % van mijn geheugen, dus mijn eerste gok was dat dat zou helpen. Ik begrijp uit je bericht dat ik me eigenlijk pas hoef te oriënteren wanneer het gebruik regelmatig rond de 100% komt?
Wat is je probleem precies dat je denkt op te lossen met meer geheugen?

Een fatsoenlijk OS zal niet toe gaan kijken hoe geheugen ongebruikt in een systeem zit, die zal gewoon het meeste geheugen opvullen met disk cache om de boel te versnellen. Je hebt nu 80% in gebruik, een groot deel daarvan is in gebruik voor disk cache. Gooi er geheugen bij en Windows zal gewoon meer geheugen gaan gebruiken voor disk caching. Aangezien je al een SSD hebt is het effect van nog meer geheugen toewijzen aan diskcache beperkt.

• TSP7
Ik had het idee dat, aangezien ik voor werk meestal vrij veel tegelijk open heb staan (10+ chrome-tabbladen, mediamonkey, arcgis, spss / stata, citrix vensters), extra geheugen zou helpen.

Uit jullie berichten begrijp ik dat dit waarschijnlijk niet het geval is, correct?
Pagina: 1