Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Over de SolaRoad video

Pagina: 1
Acties:

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:42

Rannasha

Does not compute.

Topicstarter
Artikel/video: video: SolaRoad maakt van fietspad zonnepaneel

Het viel mij, en met mij vele anderen als ik zo de reacties lees, op dat deze video eigenlijk niet veel meer is dan een promotiefilmpje voor een project dat totaal onrealistisch is als vorm van kosteffectieve energiewinning (er worden in de reacties enkele bronnen aangehaald die zelfs met aannames die zeer in het voordeel zijn van SolaRoad nog niet in de buurt van break-even komen).

De enige negatieve noot over dit project is de voice over die meldt dat er veel twijfels zijn over of er voldoende rendement behaald zal worden en of de subsidie niet beter anders besteed had kunnen worden. Maar in plaats van deze vraag voor de voeten van de woordvoerder te gooien, gaat het filmpje verder met de weinigzeggende uitspraken van de woordvoeder over de tijd die nodig is voordat het systeem commercieel geleverd kan worden, iets in de richting van "wij denken 5 jaar, maar als het mee valt zal het sneller zijn, valt het tegen dan duurt het langer."

De slogan van Tweakers is "Wij stellen technologie op de proef". Ik krijg absoluut niet de indruk dat dat in dit geval ook daadwerkelijk is gebeurd.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Dimitri R
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-02 03:18
Of de solaRoad levensvatbaar is, moet inderdaad nog blijken. Het is een experiment - vandaar ook subsidies - en de makers spreken de hoop uit dat hun 'product' kan uitgroeien tot een commercieel product. TNO verbindt zijn naam aan dit project en is zeker geen onbekende op het gebied van innovatie.

De insteek van deze reportage was vooral om inzicht te geven hoe de solaRoad werkt. Het zelf 'op de proef stellen' van dit net geopende fietspad is nog vrijwel onmogelijk: zoals gezegd moet de toekomst uitwijzen of het concept verbeterd kan worden. Dat heb ik ook in het einde van de repo in enkele kritische opmerkingen aangegeven. Of dit product subsidies verdient is imho vooral een politieke vraag.

Abort Retry Fail?