Verwarrend gebruik van "passieve fan" in Pricewatch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdenberg
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-09 09:27
In de pricewatch is het soort koeling een van de criteria die je voor videokaarten kunt aanvinken. Behalve de bekende actieve (fan) en passieve koeling en waterkoeling is er ook "Passieve fan". Een merkwaardige uitdrukking, omdat die maar de helft van het principe weergeeft: dat de fan stilstaat als de temperatuur van de videokaart dat toelaat (misschien zou "hybride fan" -- a la sommige voedingen van Seasonic -- duidelijker/minder onduidelijk zijn).

Als je "Passieve fan" aanvinkt vind je in de Pricewatch echter alleen de drie GTX970's met die eigenschappen, terwijl er alleen al 7 Asus Strix-kaarten zijn, waaronder aanzienlijk goedkopere dan de GTX970 (niet onbelangrijk als je niet een hele zware kaart wil maar wel het koelingsprincipe). In essentie is daarom het criterium "Passieve fan" onbruikbaar zolang het niet consistent wordt aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:30
Niet alle Strix-koelers zijn passief, alleen de versie van de 970 voor zover ik weet.
Maar wat wil je hiermee nou precies zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zet hem in PW feedback.

Misschien kunnen ze er wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:35

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Passieve fan is een vrij nieuwe optie en moet dus nog op de meeste plekken gevuld worden. Helaas blijkt in de praktijk niet altijd duidelijk te zijn of er daadwerkelijk een passieve fan in een component zit, waardoor het niet zo 1,2,3 uit te zoeken is. Het staat je uiteraard vrij om ons meldpunt vol te spammen met verbeteringen. Of via dit topic, als je dat handiger vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Passieve fan is inderdaad een nogal vreemde definitie, ik denk check even het forum en zo beland ik hier.
Een fan kán helemaal niet passief zijn, maar de koeling kan wel hybride zijn.

Hybride fan zou ik inderdaad ook de meeste logische benaming vinden, en meteen te begrijpen.

Twijfelde of fan erachter wel iets toevoegt, maar dat voorkomt dus wel eventueel verwarring met hybride waterkoeling .. al heb ik geen idee of zoiets bestaat, wie weet wat er morgen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:35

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Het probleem is dat je precies dezelfde discussie voor hybride kan doen. We houden dit in de gaten, maar voorlopig houden we het op passief.
Pagina: 1