Toon posts:

Space Elevator mogelijk ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor allerlei geruchten dat het nu mogelijk zou zijn om via een grote kabel die vast zit aan een geostationaire satelliet om een 'lift' heen en weer te kunnen laten gaan. Dat zou natuurlijk ideaal zijn. Geen space shuttles met dure brandstof, nee gewoon via een magnetische band omhoog de ruimte in (Maglock).

Verwijderd

Het grootste probleem om een kabel (of wat dan ook) tussen een satteliet en de aarde te laten lopen is "space junk". Je zal toch niet willen dat als je in die lift zit en een stuk puin komt tegen die kabel aan en breekt hem of wat dan ook. Dit is waarom ik denk dat het nooit wat al worden.

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Ja en behalven dat er vanalles tegenaan kan komen moet dat ding ook verschrikkelijk sterk zijn wil hij niet onder zijn gewicht bezwijken. Er zijn nu materialen die die krachten zouden kunnen weestaan en niet te zwaar zijn. Ze zijn alleen wel erg duur. En hoe krijg je die gigantische kabel ooit omhoog??

Virgol

Verwijderd

2 weken geleden stond er nog een heel stuk in de Intermediar.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:42

Wildfire

Joy to the world!

Toen ik de titel van het topic las, dacht ik: zeker de Mars-trilogie van Kim Stanley Robinson gelezen? Daarin bouwen ze namelijk ook een ruimtelift, alleen dan op Mars...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:25

FCA

En later ook op Aarde.

Het materiaal bestaat al, verschillende zelfs, het is alleen ontzettend duur om het te maken (lees: duizenden tot miljoenen gulden per gram, beetje lullig voor een kabel van 40.000 kilometer lang)
Andere praktische bezwaren zijn het vinden en op de goede plek zetten van een asteroide voor het contragewicht (stel nou dat terroristen 'm wat "bijsturen"), en een plek om hem neer te zetten (moet op de evenaar zijn)

Omhoog krijgen is geen probleem. Je gooit een asteroide in omloop, en laat hem daarvandaan zakken ;)
Maar het zijn in principe allemaal oplosbare/economische problemen. De techniek bestaat, dus ik zie het nog wel uitgevoerd worden.

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

ja ik zag ook een stukje staan in het wetenschap katern van onze krant hierover.

Er werdt vermeld dat zo de kosten per kilogram materiaal dat je de ruimte in wil krijgen teruggebracht werden naar 300 dollar, wat veel minder is dan het huidige wat volgens die krant 40.000 dollar was (nu is de krant in kwestie niet echt geweldig maar het lijkt me wel enigszins realistisch).

Dus economisch is het nog best aantrekkelijk om zo'n kabel naar een ruimtestation in een geostationaire baan te trekken (ff kabeltje leggen ;) ). Alleen moet zo'n kabel idd gigantische krachten kunnen hebben en hij is LANG. Er stond ook dat het al mogelijk was maar op het moment wel gigantisch duur.

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-01 10:59

Blauw

De Schreeuw

Er was toch ook zo'n dweep (ben zn naam kwijt) die dat ding had voorspeld voor 2040 ofzo? Die man had een boek geschreven en in dat boek stonden voorspellingen van 1995-2002. Daarin voorspelde hij ondermeer dat er een reusachtig netwerk zou komen van computers (inet), dat er waarschijnlijk meer eenheidd zou komen tussen diverse volken (Euro)

Dat boek schreef ie in 1948, dus dat dat zou kunnen van die Elevator, daar wil ik nog in geloven ook >:)

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

valt zo'n asteroide dan niet naar beneden als je er 10 ton aan hangt? (natuurlijk niet recht, maar het lijkt me toch wel logisch dat ie steeds dichter bij de aarde komt..)

lijkt me trouwens wel een raar gezicht :)
raakt ie uit koers komt er opeens zo'n kabel door je tuin heen zwiepen :P

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 16:18 schreef Jozzz het volgende:
Er was toch ook zo'n dweep (ben zn naam kwijt) die dat ding had voorspeld voor 2040 ofzo?
Arthur C Clarke heet die 'dweep' :)

Verwijderd

Wel een stukkie later dan 2040 had ie het voorspeld. Het kwam voor het eerst voor in 3001 (The final?). Het was helemaal van diamantstof gebouwd ofzo en die diamant hadden ze weer uit het binnenste van Jupiter. Die toen uitgedoofd was nadat het een zon was geworden. Het was rond 2500 ofzo dat ie het voorspeld had. En het komt ook voor in de boeken van Isaac Asimov iig de laaste boeken over de Foundation.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:18

Stoffel

Engineering the impossible

Op woensdag 13 juni 2001 14:40 schreef FCA het volgende:
En later ook op Aarde.

Het materiaal bestaat al, verschillende zelfs, het is alleen ontzettend duur om het te maken (lees: duizenden tot miljoenen gulden per gram, beetje lullig voor een kabel van 40.000 kilometer lang)
Andere praktische bezwaren zijn het vinden en op de goede plek zetten van een asteroide voor het contragewicht (stel nou dat terroristen 'm wat "bijsturen"), en een plek om hem neer te zetten (moet op de evenaar zijn)

Omhoog krijgen is geen probleem. Je gooit een asteroide in omloop, en laat hem daarvandaan zakken ;)
Maar het zijn in principe allemaal oplosbare/economische problemen. De techniek bestaat, dus ik zie het nog wel uitgevoerd worden.
Ik vermoed dat je dan wel ruim in de ruimte zit ja... :?

• _Stryker_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-04-2025
Op woensdag 13 juni 2001 13:04 schreef Crush het volgende:
Het grootste probleem om een kabel (of wat dan ook) tussen een satteliet en de aarde te laten lopen is "space junk". Je zal toch niet willen dat als je in die lift zit en een stuk puin komt tegen die kabel aan en breekt hem of wat dan ook. Dit is waarom ik denk dat het nooit wat al worden.
Hmz, problemen zijn er om opgelost te worden za'k maar zeggen...

Volgens mij kan het best

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Zou wel gaaf zijn, voor 300 dollar ff een retourtje Asteroide! :D
Het lijkt mij ook mogelijk.

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:25

FCA

Op woensdag 13 juni 2001 23:01 schreef _-SToFFeL-_ het volgende:

[..]

Ik vermoed dat je dan wel ruim in de ruimte zit ja... :?
De asteroide moet natuurlijk wel telkens op hetzelfde punt boven de aarde hangen :Z
Dus in een geostationaire baan, wat dus wil zeggen op 40.000 km hoogte.
Als je hem lager hangt, dan trek je hem als het ware mee, een soort van kogelslingeren maar dan met een kogeltje van 10^12 ton ofzo >:)

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

Topicstarter
Wie zegt eigenlijk dat die kabel aan een astroide vastgemaakt moet worden ? Het is niet de bedoeling dat die kabel flexibel moet worden toch ? En trouwens hebben we het hier over een heel dikke stalen/diamanten/tritanium (whatever) balk die voorzien is van magneten. Ik neem dan aan dat dat ding gewoon als een paal rechtomhoog de ruimte in staat. ( Dus als Venus nog even zin heeft in een aarde hehehe kan ze komen 8-) )
Dan heb je geen contragewich nodig. Een astroiode boven de aarde hangen :7
yeah right....

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-01 21:18
Leuk zo'n mega vlieger :) ..
Pagina: 1