Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-11 13:13
Goedemorgen,

Mijn ouders hebben Acer laptop met daarop Windows 7. Type is nu even onbekend en volgens mij ook niet echt van belang bij deze vraagstelling.

De laptop heeft een beschadigd systeembestand. Hierdoor komt de laptop niet meer in windows. Ook niet met de veilige modus etc.. De opstartherstel functie van de laptop kan deze fout niet automatisch herstellen.

Gelukkig heb ik er op aangedrongen dat ze bij aankoop gelijk de recovery dvd's moesten aanmaken. Dit is dus ook gebeurd. Met deze dvd's kunnen we nu in de Acer eRecovery Manager komen.

Er zijn nu nog twee opties over via de eRecovery om de laptop te herstellen, namelijk:
1. Volledige factory reset
2. Backup van de gebruikersaccounts + terugzetten installatie naar beginpunt.

Mijn ouders hebben de hardeschijf niet gepartitioneerd na aanschaf. Alle bestanden die ze hebben staan dus op de C-schijf. De D-schijf bevat volgens mij nog een recovery partitie maar dit weet ik niet zeker.

Mijn ouders hebben 0,0 verstand van computers en hebben dus gewoon alle foto's en documenten onder Mijn documenten gezet. Dus ook niks gewoon op de C-schijf geknalt of wat dan ook. Dit is gelukkig wel een voordeel in dit geval.

Mijn vraag is echter. Wanneer de eRecovery het over een backup van de gebruikersaccounts heeft. Wordt daarmee ook bedoeld alle bestanden die dus onder de gebruikeraccounts vallen. Wordt daarmee ook bedoeld alle bestanden die in de Mijn documenten mappen staan?

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb de search functie gebruikt maar kan zo niet specifiek deze vraag terugvinden.

Alvast bedankt.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:42

br00ky

Moderator Harde Waren
2.De tweede optie is Restore Operating System and Retain User Data. Dit is eigenlijk hetzelfde proces, maar hierbij blijft de informatie die in uw map Gebruikersaccount is opgeslagen, behouden. Acer raadt u echter wel aan om van al uw andere data een back-up te maken wanneer u deze optie gebruikt.
bron.

Lijkt me dat het dus behouden blijft. Andere optie is de schijf er even uitscheppen en aan een andere pc hangen om een backup te maken, dan weet je zeker dat je ieder geval "gelukkig de foto's nog hebt".

[ Voor 18% gewijzigd door br00ky op 17-11-2014 10:50 ]

• Proqzor
br00ky schreef op maandag 17 november 2014 @ 10:48:
[...]

bron.

Lijkt me dat het dus behouden blijft. Andere optie is de schijf er even uitscheppen en aan een andere pc hangen om een backup te maken, dan weet je zeker dat je ieder geval "gelukkig de foto's nog hebt".
Mja dat laatste dacht ik ook aan. Echter moet ik dan dus gelijk weer aan het sleutelen :P Probeer zoiets eigenlijk te voorkomen. Overigens weet ik zo niet wat voor verloopstekker ik dan nodig heb. Ik heb liever zo'n bracket waarmee je de schijf gewoon via usb in je pc kan pluggen.

De vraag was nog even wat er precies onder de map Gebruikeraccount valt.

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
Proqzor schreef op maandag 17 november 2014 @ 13:25:
[...]

Mja dat laatste dacht ik ook aan. Echter moet ik dan dus gelijk weer aan het sleutelen :P Probeer zoiets eigenlijk te voorkomen. Overigens weet ik zo niet wat voor verloopstekker ik dan nodig heb. Ik heb liever zo'n bracket waarmee je de schijf gewoon via usb in je pc kan pluggen.

De vraag was nog even wat er precies onder de map Gebruikeraccount valt.
Grote kans dat het gewoon een sata hardeschijf is die je dus zo in een systeem kast kan aansluiten op een sata aansluiting (van je cd drive?).

• Proqzor
Weezer-DC schreef op maandag 17 november 2014 @ 13:31:
[...]

Grote kans dat het gewoon een sata hardeschijf is die je dus zo in een systeem kast kan aansluiten op een sata aansluiting (van je cd drive?).
Dit heb ik uiteindelijk gedaan.

Ik durfde het niet aan om de automatische erecorvery uit te laten voeren met de backup van de Gebruikersaccounts.

Dus ik heb de hardeschijf eruit gehaald, gekoppeld aan mn pc via de aansluitingen van mn dvd-speler en vervolgens leeggehaald.

Er zaten wel wat beschadigde bestanden en mappen tussen. Ook had ik wat problemen met het verkrijgen van de juiste rechten omdat alles achter beveiligingen van accounts zat. Ik heb dus eerst mijzelf overal eigenaar van moeten maken. Daarna kon ik wel alles kopieren en wijzigen.

Na dit te hebben gedaan heb ik de hardeschijf terug gezet en geprobeerd de recovery te laten draaien. Deze wou niet omdat er beschadigde systeembestanden waren, duh! Dus uiteindelijk alles maar weer terug naar fabrieksinstellingen.

Nu draait de laptop weer als een tiet en staan alle bestanden er weer op.

Bedankt voor de assistentie! Dit topic mag wat mij betreft dicht.

Wellicht dat mijn terugkoppeling mensen in de toekomst nog kan helpen.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-11 07:06
br00ky schreef op maandag 17 november 2014 @ 10:48:
[...]

bron.

Lijkt me makkelijker om een Linux Live USB stick te pakken, daar van af booten en dan alle data op een externe schijf over te pompen. Mocht er nog geen externe schijf zijn, dan is dit ook direct het moment om er eentje te kopen en daarna regelmatig backups te maken.

Edit: 8)7
Pagina: 1