Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Topicstarter
Momenteel heb ik nog een best leuk systeem qua hardware, althans ik vind het niet traag:

Corsair Vengeance CMZ12GX3M3A1600C9 (12GB)
Intel Core i7 950 (3Ghz)
MSI X58A-GD65
Point of View GeForce GTX560Ti 1024MB
Cooler Master 600W iGreen Power

Daarbij nog wat andere zaken zoals SSD's en flink wat storage, etc.
Die doen er niet echt toe.

Het systeem gebruik ik voor af en toe een leuke game (FSX) maar voornamelijk voor foto & videobewerking.
Feit dat Assassins Creed Unity er niet meer lekker op draait doet mij realiseren dat het systeem toch alweer bijna 4 jaar bij mij thuis staat. Nog nooit zo lang met een systeem gedaan. 't voldoet ook nog verder prima. Maar ja... die game... ;)
Straks ook nog GTA V op de pc. Ben ook geen OC-er, en het moet toch minstens weer 3-4 jaar mee gaan.

Dus ik zit te denken aan wat nieuws, maar twijfel tussen een Core i7 gen4 & gen5 systeem.
Wat ik uitgezocht heb is het volgende:

i7 gen4:
Intel Core i7-4790K
MSI Z97 Gaming 5
MSI GeForce GXT 970 4GB Gaming
Corsair Vengance Pro 16GB (2x 8GB)

i7 gen5:
Intel Core i7-5820K
MSI X99S SLI PLUS
MSI GeForce GXT 970 4GB Gaming
Corsair Vengeance LPX 16GB (4x4GB)

Qua prijs ontloopt het elkaar met zo'n €250 euro (waarbij het gen5 setje duurder is, dat zit nu op zo'n €1200 euro, daar wil ik niet boven gaan zitten).
Wat ik graag van jullie zou willen weten is waar ga ik nou het meeste van merken in het verschil tussen die twee sets? Als ik die 250 euro extra niet hoef uit te geven doe ik het uiteraard liever niet. :P

De 4790K loopt op 4Ghz (quad core), de 5820K heeft er 6 maar is iets lager geklokt.
Of zeggen jullie, lijkt nergens op wat je op het oog hebt, koop dit of dat, heb je meer aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je systeem loopt lekker, omdat de cpu nog voldoet. Er zijn nu snellere cpu;s, maar goed als het nu nog lekker loopt, waarom zou je de cpu uppen?

Voor de game performance kijken we natuurlijk niet naar de cpu, maar naar de gpu. Die je nu hebt is een zwak ding. Games zullen dus niet soepel lopen. Je bent dus op zoek naar een sterkere GPU, niet naar een sterkere CPU.

Je kan natuurlijk de CPU upgrade doen, maar je game zal er geen procent beter door lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:10
De 5820K is niet gen5, het zijn allebei Haswell processors maar de 5820K is een Extreme edition. Als je niet gaat overklokken, zou ik zeker de 4790K nemen. AC Unity wil vooral snelle cores, niet zozeer veel, dus daar is de 4790K de geschiktere processor voor.

Verder is DDR4 momenteel nog buitensporig duur en niet echt sneller dan DDR3, dus daar is het nog te vroeg voor. De standaard 2133MHz voor DDR4 kun je ook in DDR3 vinden. En dan nog neem je eigenlijk gewoon beter 1600MHz geheugen, dat 1866MHz setje dat je geselecteerd hebt is ook veel te duur en niet sneller voor games

Dat AC Unity traag loopt op je PC, ligt dat niet vooral aan de videokaart? Zou je niet beter eerst die GTX 970 halen en dan kijken of een CPU upgrade aan de orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Sowieso blijkt AC:U geen goede maat voor je pc, gezien de matige port?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick97
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 19:53
MacPoedel schreef op maandag 17 november 2014 @ 09:31:
De 5820K is niet gen5, het zijn allebei Haswell processors maar de 5820K is een Extreme edition. Als je niet gaat overklokken, zou ik zeker de 4790K nemen. AC Unity wil vooral snelle cores, niet zozeer veel, dus daar is de 4790K de geschiktere processor voor.

Verder is DDR4 momenteel nog buitensporig duur en niet echt sneller dan DDR3, dus daar is het nog te vroeg voor. De standaard 2133MHz voor DDR4 kun je ook in DDR3 vinden. En dan nog neem je eigenlijk gewoon beter 1600MHz geheugen, dat 1866MHz setje dat je geselecteerd hebt is ook veel te duur en niet sneller voor games

Dat AC Unity traag loopt op je PC, ligt dat niet vooral aan de videokaart? Zou je niet beter eerst die GTX 970 halen en dan kijken of een CPU upgrade aan de orde is.
Ook meegekregen dat hij foto en videobewerking wil doen? 1866MHz niks mis mee.
Reepje schreef op maandag 17 november 2014 @ 09:29:
Je systeem loopt lekker, omdat de cpu nog voldoet. Er zijn nu snellere cpu;s, maar goed als het nu nog lekker loopt, waarom zou je de cpu uppen?

Voor de game performance kijken we natuurlijk niet naar de cpu, maar naar de gpu. Die je nu hebt is een zwak ding. Games zullen dus niet soepel lopen. Je bent dus op zoek naar een sterkere GPU, niet naar een sterkere CPU.

Je kan natuurlijk de CPU upgrade doen, maar je game zal er geen procent beter door lopen.
Het foto en videobewerken heeft er wel baat bij....

Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Yannick97 schreef op maandag 17 november 2014 @ 09:46:

Anoniem: 111246 schreef op maandag 17 november 2014 @ 09:06:
Momenteel heb ik nog een best leuk systeem qua hardware, althans ik vind het niet traag:
Natuurlijk zal een nieuw system rapper gaan, maar bedenk 2 dingen: hij vind zijn systeem nu niet traag, wil wel 1200 euro uitgeven, eigenlijk ingegeven doordat de game niet meer lekker loopt.

Je moet het dus wel in perspectief plaatsen. Als hij nu vond dat zijn video bewerkingen traag gingen, ala, maar dan nog zou ik adviseren: eerst die GPU.

In dat s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Yannick97 schreef op maandag 17 november 2014 @ 09:46:
[...]

Ook meegekregen dat hij foto en videobewerking wil doen? 1866MHz niks mis mee.

[...]

Oké maar €175 is dan wel veel te duur. In dit lijstje staan genoeg kwalitatieve 1866MHz 16GB setjes die rond de €140 kosten.

http://tweakers.net/categ...K3U_cMA_gM8rho3_x9zn7fnD8

Ik kan zelfs goedkoper 2133 MHz geheugen vinden dan €175: http://tweakers.net/categ...t1b3CCL6APK7at3-fs40rb85f

Wel een kanttekening, de TS zegt dat hij niet overklokt, ben dan wel benieuwd of hij ook wel het geheugen op de juiste snelheid gaat zetten, kan zijn dat dat XMS profiel manueel geselecteerd moet worden.

[ Voor 10% gewijzigd door MacPoedel op 17-11-2014 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Uhm... doet zo'n reepje geheugen het niet vanzelf dan?
Reden dat ik overigens Intel/MSI/Nvidia/Corsair heb geselecteerd is dat ik daar altijd goede ervaring mee heb gehad. Nog nooit een doa/defect o.i.d.

Dat het een goedkoper kan heb ik ook gezien. Maar wat lever je dan in? Ergens moet het verschil van een lagere prijs te rechtvaardigen zijn toch? Wil uiteraard geen dief van mijn eigen portemonnee zijn, maar dan moet het wel goed onderbouwd zijn. ;)

-edit-
En idd alleen de GPU vervangen is iets wat ik ook nog kan overwegen/denken.
GPU heeft overigens ook invloed op het renderen / bewerken van video's, Premiere CS6 maakt daar ook gebruik van.
Al heeft de beoogde GPU PCI-e 3.0, en mijn bord maar 2.0

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 111246 op 17-11-2014 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-01 11:56
er is niks mis met beide lijsten, gezien je doeleind zou ik voor lijst 2 gaan ''misschien''

alleen lijst 2 betaal je natuurlijk meer voor;
ik zou het geld uitbesparen om voor lijst 1 te gaan en zo eventueel een 2e gtx 970 er bij te plakken?
het levert 20% meer op dan een single 980 en je betaald zowat het zelfde.

ik mis alleen nog de info van de voeding?

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb nog nooit SLI gedraaid, nooit de behoefte voor gehad ook eigenlijk.
Geen geen die-hard gamer. Heb 't systeem primair eigenlijk voor de foto en videobewerking en dat ik er nog een leuke game op kan spelen is mooi meegenomen.
Vroeger was dat andersom. ;-)

Voeding is een Cooler Master 600W iGreen ben er vanuit gegaan dat die nog wel zal voldoen.

Grootste twijfel die ik nu nog heb is waar ik het meeste aan ga hebben qua CPU een quad core met 4Ghz of een 6 core op 3.5Ghz.

Meeste wat ik gebruik is:
Photoshop
Premiere
After Effects

FSX
En af en toe een game zoals AC:U, GTA V, Skyrim, etc.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 111246 op 18-11-2014 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:38

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik zat met iets vergelijkbaars. Ik heb op zich een prima pc, vergelijjkbaar met de specs in de TS, maar alleen voor de nieuwste games zou ik een nieuwe pc moeten aanschaffen. Ik doe niet aan foto- of videobewerking, maar ik draai wel eens wat zwaardere pakketten als ik thuis werk. (en ook dat wordt steeds minder)

Out-of-the-box denkend ben ik voor een Xbox gegaan. Daarmee kan ik én AC: Unity spelen, en GTA: V, en de toekomstige games voor dat platform. Ik blijf een fervent aanhanger van gamen met tobo en muis, maar ivm kosten vond ik dit interessanter.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Duidelijke keuze van je. Heb GTA V op de Xbox 360 gespeeld.
Was wel oke, maar ik heb bevestigd gekregen wat ik al wist, ik ben geen console gamer. Kon maar niet wennen aan die controller.
Heb een Xbox 360 gekocht voor GTA V, uitgespeeld en sindsdien staat ie te koop. Doe er echt niks meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-04 20:06
goedkoopste keuze lijkt mij.. eerst alleen de GPU upgraden naar een 970/980. als je pc dan niet voldoet kun je altijd nog upgraden door een nieuw mobo+cpu combo er in te gooien. maar voor nu zou ik dat niet doen.

mijn i7 920 icm een gtx 770 doen het prima, speel alles op ultra op 1080P..

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm... dan zou ik niet native draaien qua scherm.
Draai op 2560x1440. 1080p ziet er niet uit. :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-04 20:06
Anoniem: 111246 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 20:42:
Hmm... dan zou ik niet native draaien qua scherm.
Draai op 2560x1440. 1080p ziet er niet uit. :P ;)
wat ik er mee probeer te zeggen is, dat als jij je GPU upgrade. dat je CPU nog wel even mee kan komen. en als het straks blijkt dat dit niet het geval is kun je deze altijd ook nog upgraden..

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat ik dan nog graag wil weten is:

Mijn huidige bord heeft PCI-express 2.0
De beoogde nieuwe GPU is PCI-express 3.0

Lijkt mij dat er dan minder bandbreedte ter beschikking is voor de kaart.
Hoeveel % verlies ik dan van deze kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Tenzij de 970 andere koek is, nauwelijks tot niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
16 PCIe 2.0 lanes is qua bandbreedte vergelijkbaar met 8 PCIe 3.0 lanes. De meesten die een GTX 970 in SLI draaien hebben dus ook die bandbreedte ter beschikking en dat is blijkbaar geen probleem.

Een GTX 970 is vergelijkbaar met de GTX Titan uit br00ky's link, dus geeft ook een goede indicatie. Zo te zien zou je zelfs nog SLI kunnen gebruiken zonder in bandbreedte problemen te komen (denk wel dat je cpu dan een bottleneck gaat zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb nog nooit wat met SLI gedaan, maar kan SLI met bijv. zo'n 970 & mijn huidige 560ti? Of gaat het e.a. dan stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Het is wel mogelijk om je GTX 560Ti in je systeem te laten zonder SLI brug en daar een scherm op aan te sluiten dat niet gebruikt wordt om te gamen (of samen moet werken met de andere videokaart. Het samen laten renderen gaat niet.

Voor SLI moet je dezelfde videokaarten gebruiken, dus bv een GTX 970 kan alleen met een GTX 970. De meeste games gebruiken bij SLI alternate frame rendering, wat dus betekent dat elk frame om de beurt gerenderd wordt door een andere videokaart. Met verschillende videokaarten zou je dus twee heel verschillende frames hebben maar het is met SLI ook gewoon technisch onmogelijk om verschillende kaarten te gebruiken. Met Crossfire zijn iets meer mogelijkheden mogelijk, bijvoorbeeld een HD7950 met een HD7970, maar die 7970 zou dan wel presteren als een 7950. Ik heb het nu over modelnummers, een Asus GTX 970 kan wel in SLI met een MSI GTX 970 bv.

Ik denk niet dat je systeem gaat opstarten als je een SLI brug tussen je GTX 560 Ti en een GTX 970 zou leggen.

Topicstarter
Dank voor de adviezen, heb de GTX 970 een klein uurtje geleden ingebouwd, alles werkt lekker soepel! :)
Scheelt toch weer een CPU/Mobo/RAM wat nog niet nodig is. :)

Iemand nog interesse in een GTX 560ti / GT 610? Zie V&A. ;)
Pagina: 1