Toon posts:

[crossfire] werkt niet!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Crosshair IV Formula, hierop zit mogelijkheid tot 4x crossfire.

Ik heb 2x R270's met een lange crossfire brug. Dat moet, omdat in de handleiding van het moederbord staat dat voor crossfire PCI-E 1 & 3 gebruikt moet worden (2x 16). Zo gezegd zo gedaan, ik krijg het niet voor elkaar. Het enige moment dat de 2de kaart gedetecteerd wordt in Windows zelf is wanneer ik de kaart direct in het tweede PCI-E slot prik, maar hier wordt Crossfire gewoon disabled, dit zie je ook terug in Catalyst dat er een disabled kaart is.

Wanneer deze in het derde slot zit (de juiste dus) gebeurd er niets. Geen tweede kaart gevonden, ook geen crossfire tab laat staan 'disabled hardware' te zien.

De kaart werkt wel wanneer ik deze omwissel met de eerste kaart. Daar is dus niets mis mee. Het kabeltje dat komt nieuw uit verpakking, lijkt me stug als die niet werkt. De kaart wordt in het derde slot ook niet gedetecteerd zonder kabeltje. Wat gaat er hier nu mis?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gdKLdrdYLSBH9JUfHDgHnB4U/full.jpg

Op internet vind ik tegenstrijdige berichten, de ene wrikt z'n kaart pal onder de eerste, de ander in slot 3. Zojuist bios van het plankje naar de laatste versie geupdate, niets lijkt te helpen. Er is ook geen setting over crossfire zelf in de bios te vinden.

Is de R270 wel geschikt voor dit moederbord? Het gaat om een Asus Crosshair IV formula, de betere hardcore AM3 bordjes dus.

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
Zou je de kaarten even in de 2 bovenste sloten kunnen proberen?
Natuurlijk zitten ze wel dicht bij elkaar en is het zeker niet ideaal ivb met de koeling maar ik ben benieuwd of ze dan wel beide herkend worden

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Haal je crossfire bridge er eens af en kijk wat hij dan doet.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• BartKers
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-01 08:56
Werkt het wel als je alleen in het derde slot een videokaart plaatst en daar je monitor op aansluit (dus 1e slot leeg laten)?

En heb je wel eerst de drivers verwijderd voor je de 2e videokaart geplaatst hebt zoals in de handleiding van je moederbord staat?

De stappen zouden moeten zijn:
1. Verwijder (oude) videokaart drivers.
2. Schakel PC uit.
3. Plaats de videokaarten in slot 1 en 3.
4. Zet PC weer aan.
4. Installeer de drivers.
5. Schakel crossfire via CCC in.

[ Voor 58% gewijzigd door BartKers op 17-11-2014 09:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
HStyles schreef op maandag 17 november 2014 @ 09:25:
Zou je de kaarten even in de 2 bovenste sloten kunnen proberen?
Natuurlijk zitten ze wel dicht bij elkaar en is het zeker niet ideaal ivb met de koeling maar ik ben benieuwd of ze dan wel beide herkend worden
Al gedaan, ze worden dan wel herkend, echter 1 kaart wordt gedisabled. Ik kan er dus niks mee. Daarnaast draait die kaart dan op 4X ipv 16X.
prutser001 schreef op maandag 17 november 2014 @ 09:33:
Haal je crossfire bridge er eens af en kijk wat hij dan doet.
Gedaan, weinig effect.

@hierboven, als een kaart gevonden wordt weergeeft ie in de windows hardware manager ook 2 kaarten ipv 1. Zodra crossfire werkt, zou er een extra tab in catalyst moeten komen. GPU-Z weergeeft bijv wel 2 gpu's weer, maar is de status disabled zodra ik de kaart in het tweede slot steek.

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Probeer de kaarten eens om te wisselen en evt de drivers nog een x installeren

|2600k|Asus 290|

Verwijderd

Topicstarter
Maar als die kaarten niet hardwarematig al worden gezien hoe kan een driver dat anders maken?

Windows behoort beide kaarten met crossfire te zien. Dat doet ie ook als de kaart pal onder de eerste hangt. Maar dat werkt niet, die tweede kaart blijft gewoon disabled staan.

Ik zal nog eens booten met 1 kaart specifiek in het enerlaatste slot. 1 frappant detail: de geluidskwaliteit is sinds biosupdate wel gigantisch verbeterd. :P

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Ik had eerst ook 2 identieke kaarten (zelfde merk en model), hd6850 volgens mij en kreeg crossfire ook niet aan de praat en toen ik ze omwisselde deed crossfire het opeens wel.
Bleek dus dat de nieuwere batch (produktiedatum)van de 2 op pci-e slot 1 wel werkte en zo ook crossfire.

Het is niet veel werk en wie weet werkt het dan ook wel bij jou.

Als je hebt , even testen met een andere crossfirebridge.

[ Voor 11% gewijzigd door Bullus op 18-11-2014 10:45 ]

|2600k|Asus 290|

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn 2 identieke R270's uit dezelfde batch.

Niet dat ik echt crossfire nodig heb, ik speel bijna geen games. Maar vind het raar dat ik het niet voor elkaar krijg op het moment. Heb nog niet de kaarten omgewisseld, zal ik zo snel mogelijk doen.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Kijk in je moboboekje met welk slot de kabel aangesloten moet zijn. Dus de kabel op de bovenste of onderste kaart.
Overigens moet je ook crossfire in CCC aanzetten, voor zover je dat nog niet had gedaan.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Bamisaus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:34
Staan je BIOS-instellingen goed? Heb me er een tijdje terug in verdiept en het had volgens mij met o.a. De UMA en Sideport instellingen te maken. In het boekje van je mobo of google vind je doorgaans meer informatie :)

Verwijderd

Topicstarter
Niets in bios over UMA ofzo, aangezien dat puur voor onboard graphics is die dit plankje niet heeft.

Beide kaarten zijn goed, getest in beide sloten. Dus starten vanaf slot 4 ipv 1 werkt gewoon.

Crossfire werkt in geen enkel opzicht lijkt wel, ze worden wel samen herkend zodra in slot 1 & 3, maar niet meer vanaf slot 1 en 4.

Kabel andersom aansluiten heeft geen nut; pinnen zijn ongeacht hetzelfde.

PC geeft ook geen beeld vanaf de 2de kaart in slot 4, wel vanaf slot 1. Hij boot verder wel.

Ik ga even een bench uitvoeren, en die vergelijken met een standaard score. Mischien dat crossfire nu wel werkt, maar dat niet aangegeven wordt ofzo. Ik heb geen idee.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BZjDAdgtd0FqdxLQAzpn8AYB/full.jpg

Eindelijk. Alle drivers eraf geknald. Chipset drivers > Reboot. Graphics drivers > Reboot en voila.. Daar is ie. Draait nu in 2x 16X... Slot 1 en 3 dus.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2014 17:47 ]

Pagina: 1