Naar aanleiding van Interstellar zit ik mij eens goed te verdiepen in het een en ander. Ik zit echter met een vraag omtrent time dilation:
Zover ik begrijp kun je nooit vaststellen of je beweegt of niet. Dat is altijd relatief ten opzichte van de objecten om je heen. Als ik in ruimteschip A zit en ruimteschip B vliegt voorbij dan kunnen we allebei vanuit onze eigen positie claimen dat we stilstaan en dat de ander beweegt, en allebei zullen we gelijk hebben, vanuit onze eigen point of view.
Nu is het dus zo dat ik claim stil te staan en ruimteschip B vliegt voorbij. Omdat ruimteschip B ten opzichte van mij in beweging is loopt de tijd van ruimteschip B vanuit mijn point of view langzamer. Dit betekent dat iedereen aan boord van ruimteschip B dus ook minder snel oud wordt dan aan boord van ruimteschip A.
Maar nu vraag ik me af:
Zover ik begrijp kun je nooit vaststellen of je beweegt of niet. Dat is altijd relatief ten opzichte van de objecten om je heen. Als ik in ruimteschip A zit en ruimteschip B vliegt voorbij dan kunnen we allebei vanuit onze eigen positie claimen dat we stilstaan en dat de ander beweegt, en allebei zullen we gelijk hebben, vanuit onze eigen point of view.
Nu is het dus zo dat ik claim stil te staan en ruimteschip B vliegt voorbij. Omdat ruimteschip B ten opzichte van mij in beweging is loopt de tijd van ruimteschip B vanuit mijn point of view langzamer. Dit betekent dat iedereen aan boord van ruimteschip B dus ook minder snel oud wordt dan aan boord van ruimteschip A.
Maar nu vraag ik me af:
- Vanuit het point of view van ruimteschip B staan zij stil maar is ruimteschip A in beweging. Betekent dat niet dat de tijd van ruimteschip A dan juist langzamer zou moeten gaan en dus de mensen van ruimteschip A minder snel oud worden? Netto worden ze dus allemaal even snel oud?
- Als ruimteschip B wegvliegt van mij zal de tijd van ruimteschip B langzamer gaan. Is het correct dat wanneer ruimteschip B omkeert en terugvliegt, de tijd nog steeds langzamer gaat? Als je ouder bent dan iemand in ruimteschip A kun je dus terugkomen en uiteindelijk jonger zijn dan hetzelfde persoon?
- Als ruimteschip A stationair is en ruimteschip B vliegt weg dan wordt ruimteschip B korter. Waarom gebeurt dit? Ik kan dit niet goed passen in het model van relativiteit.
[ Voor 3% gewijzigd door Avalaxy op 16-11-2014 23:33 ]