Mja het is maar net waar de voorkeur van de TS naar uit gaat. Maximale flexibiliteit en zo min mogelijk werk tegen (fors) hogere kosten, dan neem je een uitzendbureau of payrollingbedrijf in de arm.
Wil je de kosten drukken maar ben je bereidt afstand te doen van flexibiliteit, dan kost het een beetje moeite om aan de gang te gaan met je personeel:
Als eerste vul je het formulier
Melding Loonheffingen - Aanmelding werkgever in en stuur je het op naar je Belastingkantoor. Het adres is te vinden op de meldingsformulieren omzetbelasting welke je begin dit jaar van de Belastingdienst hebt gekregen, of anders via
deze link.
Binnen een aantal weken ontvang je vervolgens van de belastingdienst een bericht met daarin de sectorindeling. Dit kan bijvoorbeeld de horeca zijn, maar ook de detailhandel, of zakelijke dienstverlening (I, II of III).
Vervolgens zoek je a.d.h.v. deze sectorindeling op of er voor jouw bedrijf wellicht een CAO van toepassing is. Is dat niet zo, dan hoef je je allleen aan het wetboek te houden v.w.b. contracten en salarissen, anders gaan - in veel gevallen - de regels uit de CAO voor op die uit het wetboek.
Als je dan vervolgens een persoon gevonden hebt welke je aan zou willen nemen, dan stel je eerst zijn identiteit vast door een kopie van zijn/haar paspoort of identiteitskaart te maken.
Let op: een rijbewijs is voor de salarisadministratie
geen geldig identiteitsbewijs.
Daarna laat je je medewerker kenbaar maken of hij/zij de loonheffingskorting toe wilt laten passen, wat eenvoudig via
dit formulier kan.
Vervolgens stel je een contract met je medewerker op waar in ieder geval de basisgegevens in staan zoals:
- NAW gegevens van de werkgever en werknemer;
- Looptijd van de overeenkomst;
- Of er een proeftijd gehanteerd wordt, en hoe lang deze is;
- Waar de werkzaamheden normaliter worden verricht;
- Wat het salaris van de medewerker wordt, en of hij/zij recht heeft op vakantie en zo ja, hoeveel;
- Overige bepalingen zoals ziek melden, regels voor het opzeggen, krijgt de werknemer een bedrijfsauto/laptop/telefoon etc.;
Overigens zijn er zat modelovereenkomsten op internet te vinden, dus hier zou je je niet druk om hoeven maken mocht je kiezen voor een eigen personeelsbestand
V.w.b. de administratie, er zijn een aantal zaken (waaronder het personeelsdossier) welke je bij moet houden zoals roosters/urenstaten, loonstaten, salarisstroken en journaalposten in de administratie aanwezig te zijn, maar verder is het allemaal helemaal geen hele moeilijke zaak.
Wij gebruiken op kantoor software welke de daadwerkelijke salarisberekeningen vereenvoudigd tot een paar muiskliks, en vervolgens komen de salarisstroken, journaalposten, jaaropgaven en aangifte loonheffingen er automatisch uit, maar zelfs met de hand is dit allemaal prima te doen. Zeker als je maar een paar man personeel hebt, maar dan kost het uiteraard iets meer moeite.
Dan, wat ik al een aantal keer heb gelezen over de verzuimverzekeringen, hier
hoef je absoluut niet aan te beginnen als startende ondernemer met alleen parttimers die maar een paar uurtjes werken per week.
Er is namelijk niemand die jou verplicht om een verzuimverzekering af te sluiten, de enige eis die door de overheid wordt gesteld, is dat de werknemer salaris krijgt als hij ziek is.
Je mag ook prima besluiten dat je dit risico zelf wilt dragen, en voor een paar parttimers die 4 uur per week werken is dat prima te doen.
Een verzuimverzekering vraagt normaliter een "x" percentage van het jaarloon van alle te verzekeren medewerkers als premie. Aangezien jij geen historische gegevens beschikbaar hebt voor je eigen onderneming zal de verzuimverzekeraar dus een hoger percentage nemen, waarbij 10 tot 12% helemaal geen raar bedrag is, al is ook dit weer afhankelijk van de sector waarin jouw onderneming valt. Zo zal een verzekeraar een horecazaak meer laten betalen als pompbediende bij een tankstation, simpelweg omdat er gemiddeld genomen meer verzuim is in de horeca.
Als ik dan even uitga van 2 medewerkers die - pak 'm beet - een € 15,- per uur kosten (incl. werkgeverslasten), tegen 17,4 uur per maand (zie hieronder), dan kom ik bij een premie van 10% van je jaarloon uit op € 6.264,- per jaar aan verzekering:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Aantal uur per week: 4
Aantal uren per week bij 1 FTE: 40
Parttime percentage: 4 / 40 = 0,1 = 10%
Gemiddeld aantal uren per maand bij 1 FTE (gegeven): 174
Gemiddeld te werken uren per maand derhalve: 10% * 174 = 17,4 uur
Uren per jaar: 12 * 17,4 = 208,8 uur
Kosten per jaar: 208,8 * € 15,- * 2: € 6.264,-
Kosten per maand: € 6.264,- / 12: € 522,- |
Deze kosten komen dus bovenop je salariskosten als de medewerkers gewoon aan het werk zijn.
Bovendien heb je een standaard wachttijd van (vaak) 14 dagen (10 werkdagen) waarin de verzekeraar niets uitkeert. Als iemand dus alleen een griepje heeft, en daardoor - zeg - 7 dagen niet kan komen werken, dan betaal je deze dagen alsnog zelf.
Pas als iemand iets heeft waardoor hij langer als je wachttijd niet kan werken, zoals bijvoorbeeld een gebroken been als serveerster, dan gaat de verzekeraar uitkeren. Uiteraard is deze wachttijd te verkorten, maar een verzekeraar zou geen verzekeraar zijn als daardoor zijn premie niet direct onevenredig hoger zou worden.
Daar komt ook nog eens bij dat de bedrijfsarts voor de verzekeraar, en niet voor jou werkt, en wilt hij dus dat je medewerker zo snel mogelijk weer aan het werk gaat, waardoor de verzekering minder/niets meer hoeft te betalen. In bovenstaand voorbeeld zou de serveerster dus misschien in plaats van tafels afruimen waarbij ze moet lopen, de telefoon aan kunnen nemen. Ze kan dan aangepast werk doen en dus vergoedt je verzekeraar nog maar een deel van haar ziekte - ze is immers weer aan het werk - terwijl jij de rest mag bijleggen.
De kosten voor het verzekeren lopen dus lekker op en vandaar dat wij, vooral bij klanten die maar een paar man personeel hebben die ook nog eens allemaal maar voor een paar uurtjes per week op de loonlijst staan, deze klanten vaak adviseren het risico zelf te dragen. Al helemaal als ze met tijdelijke krachten werken zoals studenten. Deze krijgen namelijk vaak maar een half jaar of een jaarcontract, dus het maximale wat je zou moeten doorbetalen is dan 1 jaar lang 4 uur per week. Daarna is zijn contract immers afgelopen en kun je hem ziek uit dienst melden bij het UWV. Zij nemen dan de betalingsverplichting van jou over.
V.w.b. het aannemen van personeel op basis van leeftijd, officieel mag het niet, maar er is niemand die je er een boete voor geeft als je het wel doet, zo lang je er maar niet expliciet ermee "adverteert".
Wij moesten laatst voor een horecaklant een vacature aanmelden bij het UWV, maar wij mochten daarin niet zetten dat de sollicitant minimaal 18 jaar moest zijn, ondanks dat iedereen het vrij normaal vindt dat je een 15-jarige moeilijk bier kunt laten tappen terwijl hij het zelf nog niet mag drinken. Dit is natuurlijk prima op te lossen door de sollicitant ongeschikt te bevinden voor de functie op basis van ervaring of what not, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
True, netjes is zoals hierboven al gezegd anders, maar leeftijdsdiscriminatie is wat mij betreft een dingetje wat niet helemaal in de categorie discriminatie thuishoort.
M.b.t. de Wet WAADI, daar hoef je je alleen maar zorgen om te maken als je personeel ter beschikking stelt, en zij dus op locatie bij een klant gaan werken tegen een betaling. Zolang ze bijvoorbeeld in je eigen winkel achter de kassa staan is dit allemaal niet van toepassing. E.e.a. staat kort uitgelegd op
deze pagina van de KvK.
Mocht je na het lezen van deze lap tekst interesse hebben in het zelf aannemen van personeel, dan zou ik je willen adviseren er eens met je boekhouder over te praten. Er zijn bedrijven die voor een appel en een ei (als in € 10,- tot € 15,- per maand per persoon) je salarisadministratie verzorgen, er zijn echter ook kantoren zoals waar ik werk waar de tarieven wat hoger zijn (nee, geen Big 4 tarieven á € 200,- / € 300,- per uur), maar waar er net iets meer zorg wordt besteedt aan de salarisadministratie.
Wij zelf handelen bijvoorbeeld alle bovengenoemde stappen voor de ondernemer af, zorgen er voor dat aan alle eisen wordt voldaan, en adviseren waar nodig. Bij de goedkopere salarisadministrateurs is dit vaak niet het geval, maar goed, ook in de wereld van de (salaris)administratie geldt dat meer kennis meer geld kost
Edit: Ik zie zojuist je opmerking v.w.b. de pensioenregelingen. Ook hier hoef je je geen zorgen om te maken.
Als je onder een sector valt waarbij een pensioenregeling verplicht is - zoals bijvoorbeeld de horeca - dan ontvang je 99 van de 100 keer van deze pensioenfondsen zelf bericht.
Zij halen vaak de gegevens van de medewerkers uit de aangifte loonheffingen, en dus is het enige wat jij moet doen de premie betalen. Zij regelen de rest.
Mocht je niet onder een verplichte pensioenregeling vallen, dan is er uiteraard wel de mogelijkheid om je vrijwillig bij een pensioenfonds aan te melden. Deelname per medewerker kun je dan - mits het pensioenfonds dit toestaat - per medewerker regelen. Ook over een eventuele vergoeding vanuit de werkgever kan dan vaak zelf worden besproken.
Ter illustratie, in de horeca geldt zoals gezegd - uitzonderingen daargelaten - een verplicht pensioenfonds (PH&C), waarbij is vastgelegd dat zowel de werknemer als de werkgever 8,4% van het brutoloon inleggen in de pensioenpot.
Binnen ons bedrijf geldt echter geen verplichte pensioenregeling, en in overleg tussen medewerkers en directie is in het verleden afgesproken dat - gezien de belachelijk hoge kosten - ook geen collectief vrijwillig pensioen wordt afgesloten. M.a.w., ik heb geen inhouding op mijn salaris voor het pensioen, en ik moet zelf maar zorgen dat ik later een potje hebb. Of ik dit onderbreng in een pensioenpot, of ergens op een spaarrekening zet, is kort gezegd mijn pakkie an.
[Voor 13% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 17-11-2014 21:11]