• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Beste tweakers,

Nog niet zo lang heb ik een eigen onderneming. Ik ben aan het kijken om het wat uit te breiden. Ik kan niet teveel in-sight geven over wat voor soort onderneming ik heb en de doelstellingen etc.

Ik wil in ieder geval personeel aannemen (voornamelijk studenten rond de 18 jaar). Deze wil ik aan kunnen nemen op basis van een 0 uren contract, het kan namelijk voor komen dat er soms geen werk is. Meestal zullen de studenten 3 á 4 uur in de week werk hebben.

Ik ben rond gaan kijken/vragen en er is (wat ik al dacht) veel nodig om personeel aan te kunnen nemen. Ik vraag me af of er een bedrijf is die dit gewoon allemaal voor me kan regelen (niet al te duur). Ik heb begrepen dat ik dan een loonlijst bij moet houden, arbeidsongeschiktheidsverzekeringen moet afsluiten voor de medewerkers, misschien zelfs pensioenregelingen moet treffen. Ik zou graag willen dat iemand dat alles voor me kan doen, en dat ik in principe alleen maar gegevens van (nieuwe) medewerkers hoef aan te leveren en de rest voor een bepaald bedrag geregeld wordt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips voor me?

Groet,
Mickey

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:57

Fiber

Beaches are for storming.

miicker schreef op zondag 16 november 2014 @ 22:46:
Ik vraag me af of er een bedrijf is die dit gewoon allemaal voor me kan regelen...
Dat noemen ze een uitzendbureau...

Google ook eens op 'payrolling'.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

TS wil dat alles geregeld wordt, maar het moet niet te duur. Een uitzendbureau doet al snel loon x 3.

Appeltaart is lekker!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:15
Ik vond (en vind) payrolling vooral erg duur. Een administratiekantoor kan een loonadministratie bijhouden. Zelf moet je dan maandelijks loonheffingen betalen. Afhankelijk van de risico's kun je een verzuimverzekering afsluiten.

Bij 0-uren contracten heb je wat regels waar je (extra) rekening mee moet houden. Voor hoeveel uur roep je mensen op (je kunt ze niet voor 30 minuten oproepen en 30 minuten uitbetalen). Hoeveel roep je ze gebruikelijk op en waar hebben ze na verloop van tijd recht op. Ook mag je niet onbeperkt tijdelijke contracten aangaan. Volgend jaar veranderen enkele regels over bijvoorbeeld proeftijd en hoe lang iemand een tijdelijk contract mag hebben.

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 21:00

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

http://www.mkbservicedesk.nl/8883/wat-wet-werk-zekerheid.htm

Er veranderd vrij veel in 2015 geloof ik (zit niet al te diep in de materie).

Payrolling/uitzendbureau is een goede optie. Met payrolling heb je het voordeel dat de medewerkers "direct" bij jou werken, dus je een band op kan bouwen. Met een uitzendbureau heb je vaker wisselende mensen, jij zoek een levend lichaam, uitzendbureau levert, maar kwaliteit kan variëren. Dit ligt natuurlijk ook weer aan de constructie die jij wilt.

War is the only proper school of the surgeon.

• miicker
  • Niet online
SerealKiller schreef op zondag 16 november 2014 @ 23:30:
http://www.mkbservicedesk.nl/8883/wat-wet-werk-zekerheid.htm

Er veranderd vrij veel in 2015 geloof ik (zit niet al te diep in de materie).

Payrolling/uitzendbureau is een goede optie. Met payrolling heb je het voordeel dat de medewerkers "direct" bij jou werken, dus je een band op kan bouwen. Met een uitzendbureau heb je vaker wisselende mensen, jij zoek een levend lichaam, uitzendbureau levert, maar kwaliteit kan variëren. Dit ligt natuurlijk ook weer aan de constructie die jij wilt.
Ik heb iets gevonden bij Start People, dit is op zich interessant, maar ik wil graag de selectie/sollicitatieprocedure zelf uitvoeren, is dit bij payroll wel het geval of niet?

Ik heb deze site trouwens even gebruikt:
http://www.watkostpayroll.nl/

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 21:00

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Ik ben niet helemaal thuis in de stof, maar ik geloof dat de verschillen ongeveer het volgende zijn:

Bij payrolling heb je een soort van "lopend account": Jij zoekt de mensen, selecteert ze op wat jij nodig acht en vervolgens gaan ze bij het payroll bedrijf in dienst, jij betaald hiervoor een fee en natuurlijk de uren.
Het payroll bedrijf doet niks anders dan de administratie en stuurt gewoon een facturatie aan de hand van de uren doorgegeven door jou. Het voordeel hier van is dat jij je geheel kan focussen op ondernemen, en niet zorgen hoeft te maken over contracten, pensioensregelingen en of een contract ten einde loopt/verlengd moet worden. Dit is cruciaal als er bijvoorbeeld iemand een vast contract dient te krijgen omdat ze al een x aantal jaar bij je werken; een payroller ontzorgt vooral.

Bij een uitzendbureau constructie mag je ook mensen laten komen om jou goedkeuring te geven, maar dan gaat het vooral over "echte functies" : ik zoek een magazijnmedewerken voor 12 uur per week. Maar hier zit je dus direct al vast aan een x aantal uur wat afgenomen wordt door jou.

Je kan ook voor een flexibele variant kiezen, bijvoorbeeld: Ik zoek 10 mensen op zaterdag voor catering. Het uitzendbureau doet werving en selectie, jij hebt hier geen invloed op. Dit kunnen natuurlijk toppers zijn, maar ook een zooitje ongeregeld.

Het ligt er dus helemaal aan wat jij zoekt in een medewerker. Zoek jij een bepaalde skillset in mensen, of is het werk wat een ieder kan doen. (ook een ongemotiveerde 18 jarige die liever thuis aan de X-box zit?)

Als jij een groei voor je bedrijf ziet, en je liever met een "vaste groep" mensen, geselecteerd door jou, de toekomst ingaat dan zou ik voor payrolling kiezen. Het voordeel ligt vooral in het feit dat medewerkers voelen dat ze echt "voor" jou werken, ook al staat op de salarisstrook een andere naam.

Heb je gewoon een paar handen nodig en is diversiteit in oproepkrachten geen issue, gewoon via die weg gaan.

War is the only proper school of the surgeon.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 16:18
Ook ik zou de TS toch echt aanraden om een professional in de arm te nemen. Zeggen dat je een 18-jarige wil aannemen is leeftijdsdiscriminatie, bijvoorbeeld. Payrolling is niet gratis, maar het gedonder wat je kunt hebben als je't zelf doet en fouten maakt is ook niet gratis.

Nee, er is een reden dat we zoveel ZZP'ers hebben. Personeel in dienst is behoorlijk complex. Klussen uitbesteden is een stuk makkelijker.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:58

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat zegt de KvK?

En ik zie on line best veel informatie hierover:
http://www.ondernemersple...ersoneel-in-dienst-nemen/
http://www.ondernemersplein.nl/regel/oproepkrachten/
http://www.loonbureau.nl/

Ook zou je eens kunnen gaan praten met een ZZP'er die wel mensen in dienst heeft. Ik weet bijv. dat mijn vriend werkt bij een super-klein bedrijf, hij was tot anderhalf jaar geleden de enige werknemer.

Wat betreft loondoorbetaling bij ziekte (dat waar je als werkgever het hardste nat op gaat): als je gebruik maakt van een oproepcontract met voorovereenkomst, hoeft de werknemer niet te verschijnen als je hem oproept, maar hoef je ook geen loon door te betalen als hij ziek is. (Alleen als hij tijdens het werk ziek wordt, moet je betalen voor het aantal uur dat je voor die oproep overeengekomen bent). Dat risico is dus goed te overzien.

Een nul-urencontract is enigszins vergelijkbaar, hoewel je dan wel het aantal uren moet doorbetalen dat afgesproken is, als hij tussen afspraak en aanvang ziek wordt (of tijdens het werk ziek wordt). Ook hier hoef je na afloop van het afgesproken aantal uur geen loon door te betalen. Voordeel van een 0-urencontract is dat de werknemer wel verplicht is op te komen dagen. (Hou hier wel rekening mee dat, indien werknemer 3 maanden een vast aantal uur per week werkt, hij in principe recht krijgt op dat vast aantal uur per week, maar ook hier kun je weer contractueel onderuit als je bijv. aantoonbaar maakt dat iemand tijdens oogstseizoen meer moet werken en hier geen rechten aan kan ontlenen).

Volgens mij (itt MSalters) is het allemaal niet zo ingewikkeld, je moet je echter wel goed inlezen. En als ZZP'er heb je 't minstens net zo lastig, iig al veel lastiger dan als "gewone werknemer". Er is 'n reden dat Nederland veel meer werknemers dan ZZP'ers heeft ;)

[Voor 4% gewijzigd door Ardana op 17-11-2014 02:43]

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

MSalters schreef op maandag 17 november 2014 @ 01:10:
Zeggen dat je een 18-jarige wil aannemen is leeftijdsdiscriminatie, bijvoorbeeld.
In veel sectoren heb je de Commissie gelijke behandeling aan je broek hangen, in andere is het dan weer doodnormaal. Nog even los van dat het op veel plekken niet met zoveel woorden gezegd wordt, maar wel toegepast - supermarkten hebben hier bijvoorbeeld een handje van.

[Voor 19% gewijzigd door Camacha op 17-11-2014 03:01]

Persuader of bytes.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Camacha schreef op maandag 17 november 2014 @ 03:01:
[...]

In veel sectoren heb je de Commissie gelijke behandeling aan je broek hangen, in andere is het dan weer doodnormaal. Nog even los van dat het op veel plekken niet met zoveel woorden gezegd wordt, maar wel toegepast - supermarkten hebben hier bijvoorbeeld een handje van.
Helaas wel ja. Effectief krijg je zaken als 'past niet in het team' of 'niet flexibel genoeg' en dat soort dingen.

• johannesberg740
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-05 18:43
In jou geval zou ik inderdaad payrollen. Je kan dan met gemak studenten vragen, dit is algemeen geaccepteerd in Nederland. We zien tenslotte vaak dergelijke advertenties en het hangt ook af van de aard van de werkzaamheden.

Payrollingsbedrijven zitten vaak tussen de 1.5 en 1.8 als omrekenfactor, dus qua kosten valt het gelukkig mee. Láat je wel even goed informeren omdat delen van de wet arbeid en zekerheid met terugwerkende kracht gaan veranderen vanaf januari 2015.

Uitzendbureaus hanteren vaker een omrekenfactor tussen de 2.0 en 2.6. Is dus een heel stuk duurder
Voordeel wel dat zij de werving en selectie doen. Je kan altijd informeren bij studenten uitzendbureau.

Personeel aannemen is een goede optie. Hou wel rekening met alle taken die daarbij komen kijken als werkgever. Mijn advies: laat je door de diverse partijen goed informeren en trek dan je eigen conclussie. Iedere werkgever doet het op met of haar eigen manier. Personeel kan je veel brengen, maar ook veel kosten. Je mag me altijd een pb sturen om even te sparren. Heb vroeger in uitzendwezen gezeten, vandaar. ;-)

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Een constructie die ik heb gezien bij een nu enorm succesvolle startup is beginnen met stagairs en dan pas als het bedrijf de lasten kan dragen werknemers zelf aannemen.
Deze start-up had wel het voordeel dat ze begonnen zijn met zijn drieën. Waardoor er een zich bijvoorbeeld volledig kon richten op sales en de ander zich op productontwikkeling.. En de derde zich op administratie/contracten/legals enzo.. Dit maakte een enorme groei mogelijk omdat ieder deed waar die echt goed in is.

Een andere startup had al in een vroeg stadium iemand aangenomen en zo zaten ze met zijn tweeën te werken. Echter had het bedrijf bij lange na niet genoeg draagkracht en ging er in verhouding veel te veel naar het salaris.

Ik zelf huur voor die paar uur dat ik zo af en toe iemand nodig heb gewoon een andere zzp'er in. En dat bereken ik door in de opdracht. Maar goed zo zie je dat de beste constructie afhankelijk is van het bedrijfsmodel dat je voert.

Mensen voor slechts 4uur per week willen aannemen klinkt in mijn oren alsof je die 4uur voorlopig ook nog zelf in zou kunnen vullen.

Motto van het verhaal: Krab jezelf twee keer achter het hoofd over of je genoeg draagkracht hebt en zal hebben om de lasten van werknemers te dragen. Zeker als je bedenkt dat het regelen van alles omtrent werknemers ook significant veel tijd gaat kosten.

Hoe dan ook, succes met je onderneming en toekomstige personeel!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-04 19:02
Met betrekking tot een 0 uren contract heb ik het volgende te melden : als je 3 achtereenvolgende maanden een bepaald aantal uren hebt gewerkt , dan heeft de werknemer recht op het salaris gebaseerd op het gemiddelde van het aantal uren dat de werknemer in die 3 maanden heeft gewerkt, wanneer de werknemer in de eerstvolgende maand minder of helemaal niet zou werken. In de sector waar ik part-time werkzaam ben kun je dan ook zeker weten eisen dat aantal uren uit te betalen in een maand waar je niet bent opgeroepen om werkzaamheden te verrichten.

Nu had ik zelf niet te intentie om dit zo te gaan spelen (wanneer er werk is is er werk mentaliteit) , maar ik heb wel een aantal (inmiddels ex) collega's gezien die het wel nodig vonden om de bond er op te zetten.

TL;DR : 0 uren contracten bieden nauwelijks bescherming voor de werkgever.

[Voor 11% gewijzigd door ongewoongewoon op 17-11-2014 11:06]

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-05 12:48
Nou Payrolling en een maximum aan wat je betaald per uur en je 18 jaar eis laten vallen.

Simpelweg niet meer betalen dan wat je kwijt wilt regelt vanzelf de leeftijd. Fijn!
Wat het de hoogte van wat je wilt betalen ook regelt is de kwaliteit. mmhh minder...

Je kunt dus ook als zzp de zzp inhuren.. ;) Kun je onder het mom van reciprocity ook ingehuurd worden door hem in gevalletje hij meer werk dan jij...

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Kijk ook eens naar informatie over het inhuren van mensen met een arbeidsbeperking. Als ondernemer heb je dan een x-aantal jaren een korting op soc. premies, neemt het UWV de salarisbetaling over bij ziekte, zijn er potjes voor aangepaste werkplekken e.d. En niet geheel onbelangrijk; deze mensen zijn vaak ook heel erg gemotiveerd!

You are NIJL-ed!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:34
Nijl schreef op maandag 17 november 2014 @ 12:47:
Kijk ook eens naar informatie over het inhuren van mensen met een arbeidsbeperking. Als ondernemer heb je dan een x-aantal jaren een korting op soc. premies, neemt het UWV de salarisbetaling over bij ziekte, zijn er potjes voor aangepaste werkplekken e.d. En niet geheel onbelangrijk; deze mensen zijn vaak ook heel erg gemotiveerd!
Goed advies, zou ik ook aanraden. Zit zelf niet in de payroll/uitzend branch, maar juist aan de andere kant. Vaak via uitzendbureau's aan het werk gezet, of via Randstad Payroll.
Maar moet wel zeggen dat deze mensen zeer gemotiveerd zijn.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:15
Ik zou serieus aanraden om (eventueel) met die mensen aan de slag te gaan als je wat jaren gevorderd bent. Deze mensen hebben over het algemeen behoefte aan structuur. Die kun je pas geven op het moment dat je ervaring hebt met het hebben van personeel. Het vraagt in de meeste gevallen meer begeleiding en meer aanpassingen aan de werkplek.

Ik heb zo'n 28 mensen in dienst. Allemaal hoger opgeleid en allemaal met contracten voor bepaalde en onbepaalde tijd. Ik heb een enkele flexibele kracht, maar vooral mensen fulltime. In het verleden heb ik ook mensen met een arbeidsbeperking in dienst gehad.

[Voor 28% gewijzigd door orf op 17-11-2014 13:55]

• Freaky_Revolt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-05-2019

Freaky_Revolt

I Block ø

Als zzper kun je makkelijk mensen inhuren voor jezelf voor een andere zzper werken.
Ik doe niet anders al voor 4 jaar. Alleen geld voor dit jaar wel dat je dan je Waadi moet inschakelen bij de KVK, anders ben je kort gezegd de lul.

het voordeel met een zzper inhuren is dat je er totaal niet aan vast zit en flexibel blijft.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-08-2022
Ik heb de indruk dat TS mensen zoekt uit een andere pool dan waar de zzp'ers zwemmen. Niet mensen op een bepaald professioneel niveau, maar gewoon een flexibele bak handjes die op oproepbasis beschikbaar zijn en verder niet veel in hoeven te brengen.

Welke oplossing TS moet kiezen zal vooral ook van de gewenste snelheid/flexibiliteit afhangen. Als TS op zijn markt wil reageren door binnen een paar uur een bak handjes klaar te hebben staan denk ik niet dat een uitzendbureau genoeg tijd heeft die te selecteren.

alles kan off-topic

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-05 07:02
ik gebruik voornamelijk mensen op de payrol. de uren die er gewerkt worden krijg ik een factuur van. iemand (student / scholier) op de payrol nemen is in tegenstelling tot wat veel mensen denken niet veel duurder. Veel grote payrol bedrijven kopen bijvoorbeeld verzekeringen in bulk in wat de prijs drukt.

Ik heb 1 keer iemand zelf op contract gehad. Loonheffing betalen, vakantiegeld reserveren, contract opstellen, ziekmelden is funest helemaal in de opstart fase.

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:25

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Mja het is maar net waar de voorkeur van de TS naar uit gaat. Maximale flexibiliteit en zo min mogelijk werk tegen (fors) hogere kosten, dan neem je een uitzendbureau of payrollingbedrijf in de arm.

Wil je de kosten drukken maar ben je bereidt afstand te doen van flexibiliteit, dan kost het een beetje moeite om aan de gang te gaan met je personeel:

Als eerste vul je het formulier Melding Loonheffingen - Aanmelding werkgever in en stuur je het op naar je Belastingkantoor. Het adres is te vinden op de meldingsformulieren omzetbelasting welke je begin dit jaar van de Belastingdienst hebt gekregen, of anders via deze link.

Binnen een aantal weken ontvang je vervolgens van de belastingdienst een bericht met daarin de sectorindeling. Dit kan bijvoorbeeld de horeca zijn, maar ook de detailhandel, of zakelijke dienstverlening (I, II of III).

Vervolgens zoek je a.d.h.v. deze sectorindeling op of er voor jouw bedrijf wellicht een CAO van toepassing is. Is dat niet zo, dan hoef je je allleen aan het wetboek te houden v.w.b. contracten en salarissen, anders gaan - in veel gevallen - de regels uit de CAO voor op die uit het wetboek.

Als je dan vervolgens een persoon gevonden hebt welke je aan zou willen nemen, dan stel je eerst zijn identiteit vast door een kopie van zijn/haar paspoort of identiteitskaart te maken. Let op: een rijbewijs is voor de salarisadministratie geen geldig identiteitsbewijs.

Daarna laat je je medewerker kenbaar maken of hij/zij de loonheffingskorting toe wilt laten passen, wat eenvoudig via dit formulier kan.

Vervolgens stel je een contract met je medewerker op waar in ieder geval de basisgegevens in staan zoals:
  • NAW gegevens van de werkgever en werknemer;
  • Looptijd van de overeenkomst;
  • Of er een proeftijd gehanteerd wordt, en hoe lang deze is;
  • Waar de werkzaamheden normaliter worden verricht;
  • Wat het salaris van de medewerker wordt, en of hij/zij recht heeft op vakantie en zo ja, hoeveel;
  • Overige bepalingen zoals ziek melden, regels voor het opzeggen, krijgt de werknemer een bedrijfsauto/laptop/telefoon etc.;
Overigens zijn er zat modelovereenkomsten op internet te vinden, dus hier zou je je niet druk om hoeven maken mocht je kiezen voor een eigen personeelsbestand

V.w.b. de administratie, er zijn een aantal zaken (waaronder het personeelsdossier) welke je bij moet houden zoals roosters/urenstaten, loonstaten, salarisstroken en journaalposten in de administratie aanwezig te zijn, maar verder is het allemaal helemaal geen hele moeilijke zaak.

Wij gebruiken op kantoor software welke de daadwerkelijke salarisberekeningen vereenvoudigd tot een paar muiskliks, en vervolgens komen de salarisstroken, journaalposten, jaaropgaven en aangifte loonheffingen er automatisch uit, maar zelfs met de hand is dit allemaal prima te doen. Zeker als je maar een paar man personeel hebt, maar dan kost het uiteraard iets meer moeite.

Dan, wat ik al een aantal keer heb gelezen over de verzuimverzekeringen, hier hoef je absoluut niet aan te beginnen als startende ondernemer met alleen parttimers die maar een paar uurtjes werken per week.

Er is namelijk niemand die jou verplicht om een verzuimverzekering af te sluiten, de enige eis die door de overheid wordt gesteld, is dat de werknemer salaris krijgt als hij ziek is.

Je mag ook prima besluiten dat je dit risico zelf wilt dragen, en voor een paar parttimers die 4 uur per week werken is dat prima te doen.

Een verzuimverzekering vraagt normaliter een "x" percentage van het jaarloon van alle te verzekeren medewerkers als premie. Aangezien jij geen historische gegevens beschikbaar hebt voor je eigen onderneming zal de verzuimverzekeraar dus een hoger percentage nemen, waarbij 10 tot 12% helemaal geen raar bedrag is, al is ook dit weer afhankelijk van de sector waarin jouw onderneming valt. Zo zal een verzekeraar een horecazaak meer laten betalen als pompbediende bij een tankstation, simpelweg omdat er gemiddeld genomen meer verzuim is in de horeca.

Als ik dan even uitga van 2 medewerkers die - pak 'm beet - een € 15,- per uur kosten (incl. werkgeverslasten), tegen 17,4 uur per maand (zie hieronder), dan kom ik bij een premie van 10% van je jaarloon uit op € 6.264,- per jaar aan verzekering:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Aantal uur per week:                                           4
Aantal uren per week bij 1 FTE:                               40
Parttime percentage:                                           4 / 40 = 0,1 = 10%
Gemiddeld aantal uren per maand bij 1 FTE (gegeven):         174
Gemiddeld te werken uren per maand derhalve:                  10% * 174 = 17,4 uur
Uren per jaar:                                                12 * 17,4 = 208,8 uur

Kosten per jaar: 208,8 * € 15,- * 2:                    €  6.264,-
Kosten per maand: € 6.264,- / 12:                       €    522,-

Deze kosten komen dus bovenop je salariskosten als de medewerkers gewoon aan het werk zijn.

Bovendien heb je een standaard wachttijd van (vaak) 14 dagen (10 werkdagen) waarin de verzekeraar niets uitkeert. Als iemand dus alleen een griepje heeft, en daardoor - zeg - 7 dagen niet kan komen werken, dan betaal je deze dagen alsnog zelf.

Pas als iemand iets heeft waardoor hij langer als je wachttijd niet kan werken, zoals bijvoorbeeld een gebroken been als serveerster, dan gaat de verzekeraar uitkeren. Uiteraard is deze wachttijd te verkorten, maar een verzekeraar zou geen verzekeraar zijn als daardoor zijn premie niet direct onevenredig hoger zou worden.

Daar komt ook nog eens bij dat de bedrijfsarts voor de verzekeraar, en niet voor jou werkt, en wilt hij dus dat je medewerker zo snel mogelijk weer aan het werk gaat, waardoor de verzekering minder/niets meer hoeft te betalen. In bovenstaand voorbeeld zou de serveerster dus misschien in plaats van tafels afruimen waarbij ze moet lopen, de telefoon aan kunnen nemen. Ze kan dan aangepast werk doen en dus vergoedt je verzekeraar nog maar een deel van haar ziekte - ze is immers weer aan het werk - terwijl jij de rest mag bijleggen.

De kosten voor het verzekeren lopen dus lekker op en vandaar dat wij, vooral bij klanten die maar een paar man personeel hebben die ook nog eens allemaal maar voor een paar uurtjes per week op de loonlijst staan, deze klanten vaak adviseren het risico zelf te dragen. Al helemaal als ze met tijdelijke krachten werken zoals studenten. Deze krijgen namelijk vaak maar een half jaar of een jaarcontract, dus het maximale wat je zou moeten doorbetalen is dan 1 jaar lang 4 uur per week. Daarna is zijn contract immers afgelopen en kun je hem ziek uit dienst melden bij het UWV. Zij nemen dan de betalingsverplichting van jou over.

V.w.b. het aannemen van personeel op basis van leeftijd, officieel mag het niet, maar er is niemand die je er een boete voor geeft als je het wel doet, zo lang je er maar niet expliciet ermee "adverteert".

Wij moesten laatst voor een horecaklant een vacature aanmelden bij het UWV, maar wij mochten daarin niet zetten dat de sollicitant minimaal 18 jaar moest zijn, ondanks dat iedereen het vrij normaal vindt dat je een 15-jarige moeilijk bier kunt laten tappen terwijl hij het zelf nog niet mag drinken. Dit is natuurlijk prima op te lossen door de sollicitant ongeschikt te bevinden voor de functie op basis van ervaring of what not, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

True, netjes is zoals hierboven al gezegd anders, maar leeftijdsdiscriminatie is wat mij betreft een dingetje wat niet helemaal in de categorie discriminatie thuishoort.

M.b.t. de Wet WAADI, daar hoef je je alleen maar zorgen om te maken als je personeel ter beschikking stelt, en zij dus op locatie bij een klant gaan werken tegen een betaling. Zolang ze bijvoorbeeld in je eigen winkel achter de kassa staan is dit allemaal niet van toepassing. E.e.a. staat kort uitgelegd op deze pagina van de KvK.

Mocht je na het lezen van deze lap tekst interesse hebben in het zelf aannemen van personeel, dan zou ik je willen adviseren er eens met je boekhouder over te praten. Er zijn bedrijven die voor een appel en een ei (als in € 10,- tot € 15,- per maand per persoon) je salarisadministratie verzorgen, er zijn echter ook kantoren zoals waar ik werk waar de tarieven wat hoger zijn (nee, geen Big 4 tarieven á € 200,- / € 300,- per uur), maar waar er net iets meer zorg wordt besteedt aan de salarisadministratie.

Wij zelf handelen bijvoorbeeld alle bovengenoemde stappen voor de ondernemer af, zorgen er voor dat aan alle eisen wordt voldaan, en adviseren waar nodig. Bij de goedkopere salarisadministrateurs is dit vaak niet het geval, maar goed, ook in de wereld van de (salaris)administratie geldt dat meer kennis meer geld kost :9

Edit: Ik zie zojuist je opmerking v.w.b. de pensioenregelingen. Ook hier hoef je je geen zorgen om te maken.

Als je onder een sector valt waarbij een pensioenregeling verplicht is - zoals bijvoorbeeld de horeca - dan ontvang je 99 van de 100 keer van deze pensioenfondsen zelf bericht.

Zij halen vaak de gegevens van de medewerkers uit de aangifte loonheffingen, en dus is het enige wat jij moet doen de premie betalen. Zij regelen de rest.

Mocht je niet onder een verplichte pensioenregeling vallen, dan is er uiteraard wel de mogelijkheid om je vrijwillig bij een pensioenfonds aan te melden. Deelname per medewerker kun je dan - mits het pensioenfonds dit toestaat - per medewerker regelen. Ook over een eventuele vergoeding vanuit de werkgever kan dan vaak zelf worden besproken.

Ter illustratie, in de horeca geldt zoals gezegd - uitzonderingen daargelaten - een verplicht pensioenfonds (PH&C), waarbij is vastgelegd dat zowel de werknemer als de werkgever 8,4% van het brutoloon inleggen in de pensioenpot.

Binnen ons bedrijf geldt echter geen verplichte pensioenregeling, en in overleg tussen medewerkers en directie is in het verleden afgesproken dat - gezien de belachelijk hoge kosten - ook geen collectief vrijwillig pensioen wordt afgesloten. M.a.w., ik heb geen inhouding op mijn salaris voor het pensioen, en ik moet zelf maar zorgen dat ik later een potje hebb. Of ik dit onderbreng in een pensioenpot, of ergens op een spaarrekening zet, is kort gezegd mijn pakkie an.

[Voor 13% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 17-11-2014 21:11]

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V || YouTube || Twitter

• miicker
  • Niet online
Bedankt allemaal voor jullie zeer hulpvolle reacties! Op dit moment spreekt payrolling mij het meest aan, hier ga ik me dan ook eens op oriënteren.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee