Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-10 20:25
In de beschrijving van de awmr-210 staat dat deze achter een bestaande schakelaar kan worden geplaatst.
De module kan ook bediend worden door de bestaande schakelaar als ook met een RF functie.
Dit betekend dus ook dat als dit een gewone schakelaar is en geen pulsschakelaar, wat naar mijn weten als gevolg heeft dat als de schakelaar aanstaat de funtie niet meer bediend kan worden door een RF item (afstandbediening / rfx-com) omdat deze overbrugt wordt .
Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
De aansluiting van die dimmer is heel simpel:
Afbeeldingslocatie: http://www.klikaanklikuit.nl/files/lampenwijzer/awminstall.png
Echter het gebruik van deze "2-draads inbouw" serie van KAKU heeft 1 groot nadeel en dat is dat de schakeling eigenlijk door de lamp heen gevoed moet worden.
Zie hier voor de lijst met compatible lampen.

Eigenlijk is het heel simpel en dat is dat je probleemloos gloeilampen en 230V halogeenlampen (dus zonder trafo) kunt schakelen.

Dan nu je vraag....
De bestaande schakelaar zal de 2 witte draadjes met elkaar verbinden, of verbreken.
Een verandering van die schakelaar zal ook een verandering geven van de toestand van je verlichting.
Dus lamp aan => schakelaar bedienen => lamp uit.
Je kunt de verlichting uiteraard ook schakelen met een zender, zoals een KAKU wandschakelaar of een afstandsbediening. Alleen die kennen wel een "aan" en een "uit".
Dus als je dan draadloos een "aan" stuurt en de lamp staat al aan, gaat 'ie niet uit.

Wanneer je hiermee een hotelschakeling wilt maken, kan het ook verwarrend werken, want de draadloze schakelaar (8801 of 8802) kent wel een "aan" en "uit" richting, terwijl de mechanische schakelaar verbonden met de witte draadjes hiervan geen richting kent. Elke schakeling daarmee is "toggle" oftewel "was aan, gaat dan uit".

Persoonlijk zou ik niet voor dit soort inbouwschakelaars gaan als je:
  • LED- of spaar-lampen wilt schakelen.
  • Hotelschakeling wilt maken.
Mocht je perse zo'n inbouw ding willen gebruiken en toch iets modernere lampen schakelen, kijk dan of je toe kunt met een AMWR-300
Die heeft nog een blauwe draad nodig en hoeft daardoor niet z'n voeding te betrekken door de lamp heen.
Afbeeldingslocatie: http://www.klikaanklikuit.nl/files/spotlight/awmr-300.jpg

Nadeel is wel dat je vaak geen blauwe draad hebt op de plek waar je een wandschakelaar zou willen vervangen. Die heb je alleen op dat soort plekken als je er ook een stopcontact wilt hebben.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij is dit niet echt wat de TS vraagt.

In de handleiding staat het niet echt exact vermeld maar wel geimpliceerd dat de knop die je op de witte draden aansluit geen schakelaar is die de werking overbrugd.
Wat hij doet is dat als de schakelaar omgezet wordt de lamp aangaat als hij uit is of uit gaat als hij aan is.
Hierdoor krijg je een soort hotelschakeling met de afstandbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou al de schakelaar pararalel over die kaku dimmer staat gaat de lamp mooi branden hoor als je de schakelaar uitzet. dan kan die dimmer doen wat hij wil maar dan veranderd er niets.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:48
Ik heb deze in gebruik, en zoals TD-er het zegt de module registreert de verandering van de "oude" schakelaar. De lampstroom gaat niet door die schakelaar heen.
Werkt prima, ook als hotelschakeling! Alleen als je oude schakelaar een "aan" indicatie heeft wordt het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-10 20:25
Als ik deze dus ga gebruiken is het niet aan de wip te zien of de verbruiker aan of uit is?
Ik kan er trouwens makkelijk draden bij trekken dus ga ik voor de AMWR-300, dan kan ik ook een controlelampje aan de zwarte draad maken.
Pagina: 1