Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Kosten bios wachtwoord verwijderen van Toshiba Portege R600

Pagina: 1
Acties:

• snarf63
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-02 13:49
Via Ebay heb ik een Toshiba Portege R600 gekocht waar een bios wachtwoord op zit.
Het loshalen van bios batterij, aanzetten etc is niet voldoende.
Toshiba verwijst me naar Dynafix. Deze kunnen niet op voorhand vertellen wat de kosten zijn.
Opsturen en in ieder geval de onderzoekskosten moeten betalen en dan horen dat het erg duur is, heeft niet mijn voorkeur.

Heeft iemand van jullie ervaring op dit punt met Dynafix, of een ander advies?
(Opstarten van CD lukt niet)

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

Most Toshiba laptops and some desktop systems will bypass the BIOS password if the left shift key is held down during boot
Dat is in elk geval al iets wat zeker het proberen waard is. Volgens andere bronnen zou "Toshiba" als wachtwoord ook werken.

Er zijn ook tooltjes die het bios-wachtwoord kunnen achterhalen of wissen (let hier wel mee op, doe geen domme dingen!). Zoek eens op http://www.cgsecurity.org/wiki/CmosPwd of "BIOS320".

EDIT: zie ook hier http://www.laptop-repair.info/toshiba_bios_password.html

[ Voor 8% gewijzigd door Mavamaarten op 16-11-2014 16:26 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kun je niet gewoon zelf de bios opnieuw flashen? Dan worden de instellingen toch ook verwijderd?

• snarf63
CptChaos schreef op zondag 16 november 2014 @ 16:26:
Kun je niet gewoon zelf de bios opnieuw flashen? Dan worden de instellingen toch ook verwijderd?
bedankt
Flashen is helaas niet de oplossing (down en weer up reset bios niet)

• snarf63
Mavamaarten schreef op zondag 16 november 2014 @ 16:24:
[...]

Dat is in elk geval al iets wat zeker het proberen waard is. Volgens andere bronnen zou "Toshiba" als wachtwoord ook werken.

Zoek eens op http://www.cgsecurity.org/wiki/CmosPwd of "BIOS320".

EDIT: zie ook hier http://www.laptop-repair.info/toshiba_bios_password.html
Bedankt
helaas werken deze tools niet, en laptop heeft geen 25 pins poort...

• Henk Poley
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-11 14:27
Ik zit met hetzelfde probleem. Toshiba was aan de telefoon onduidelijk wat het externe reparatie bedrijf is, maar wel dat het "ongeveer €70" kost. En Dynafix zegt mij niet of ze überhaupt toegang hebben tot de challenge & response generator om een Toshiba R600 BIOS wachtwoord te wissen. Heb eigenlijk geen zin in een: "Sorry, we hebben gekeken, maar er zijn geen reset jumpertjes. En we hebben de laptop verder stuk gemaakt. Hier afrekenen. Bonnetje?" Voor €70 kan ik ook een vervangend moederbord vinden.

De Toshiba R600 gebruikt de ST Micro M24C08-WDW6TP EEPROM chip. Die zou je moeten kunnen uitlezen en/of herprogrammeren via de I2C bus. Bijvoorbeeld met een Bus pirate. Op de direct zichtbare kant van het moederbord heb ik de chip nog niet kunnen vinden. Van wat rondzwervende online fotootjes lijkt er wel een chip met 'SC'-sticker (SeCurity?) op de andere kant te zitten die aan de 2x4pin configuratie voldoet. Kan best zijn dat het wachtwoord er plain-text / met scan-codes in staat, of dat overschijven met 0x00 / 0xFF de laptop de boel reset.

Dus kansje dat ik eens ga kijken of daar wat mee te doen is. Leuk om iets van te leren, Tweakers style.

Edit: De chip onder de SC / G1 sticker heet iets met Atmel. Is dus niet de EEPROM. Wel is er een ST Microelectronics chip met '408WP' markering, direct naast een grote chip in een van de hoeken aan de achterkant van het bord. Om deze te zien hoef je de gele heatspreader niet te verwijderen.

Edit2: Dynafix reageert nu wel, en gaat na of ze dat kunnen resetten.

Edit3: Ze hebben in ieder geval tools om het BIOS wachtwoord van de Toshiba R600 te resetten. Prijs willen ze niet noemen, maar €70 klinkt aannemelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Henk Poley op 08-05-2015 08:18 ]

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
Misschien kun je eens contact opnemen met de Tweaker van deze advertentie:

V&A aangeboden: Bios flash service, bijna alle chips kunnen geflasht worden!

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:13
Most Toshiba laptops and some desktop systems will bypass the BIOS password if the left shift key is held down during boot.

Dat al eens geprobeerd?

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
en anders de ins knop ingedrukt houden tijdens boot.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Hebben jullie al geprobeerd met hiren-bootdisk? Hiermee kan je ook je bios mee kraken.

• Henk Poley
Bedankt voor het meedenken.

@General_Snuss, rikadoo: Deze laptop heeft geen reset-jumpers of -soldeer-punten, of andere magische toetsaanslagen om het wachtwoord te omzeilen. Het wachtwoord geheugen van het BIOS wordt niet door een batterij ondersteunt maar staat in een 8 kilobit EEPROM (soort flash geheugen). Het model Portégé R600 was op de bovenkant van de bedrijfsmarkt gericht (R600-11B in 2009 nieuw ~ €1750). Dus eerder meer beveiliging dan minder.

Shift toets werkt enkel met erg oude Toshiba's. Idem met die seriële-poort dongle, praat je over minstens 5-10 jaar ouder.

@frankym, Met dit BIOS wachtwoord kan 'ie ook niet booten, dus aan CDtjes / programma's heb ik niets.

@jordy2811, Ik zie dat auto666 ook zulke EEPROMs flasht. Nu is Den Helder voor mij om de hoek. Dus eens vragen kan geen kwaad.

[ Voor 12% gewijzigd door Henk Poley op 02-05-2015 14:06 ]

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
Ik ken de aanbieder verder niet, maar de advertentie suggereert dat de persoon ermee om kan gaan! Ik hoor graag of het wat heeft opgeleverd

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Batterij er uit en sluiting maken door polen door te verbinden. Dan leegt ie alles. Natuurlijk moet je ook geen netspanning er op hebben staan

Het grote adblocking topic

• Henk Poley
Een EEPROM die voor 200 jaar geheugen vast houden gemaakt is, wissen door het batterijtje los te halen? Denk van niet, helaas.
Pagina: 1