Advies: MoBo + CPU (meer vervanging nodig?)

Pagina: 1
Acties:

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:17
Hallo,

Ik ben absoluut geen hardware kenner, vandaar dit topic.
Ik heb zelf wel al even rond gekeken maar ik weet echt niet welke types ik exact moet kiezen.

Ik zoek een?
nieuw moederbord + CPU. De overige componenten hoop ik mee te kunnen nemen. Als dit niet kan, dan hoor ik het graag.

Wat is je budget?
Maakt niet heel veel uit, liefst goede value for money.
laten we zeggen 800 max, maar het liefst een stuk minder..

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd AMD gehad. Hoor veel positiefs over Intel I5

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het enige intensieve dat ik doe is gamen. Dit doe ik niet heel erg vaak meer maar als ik het doe wil ik wel graag op ultra spelen. Dat lukte tot nu toe ook goed, maar ik merk dat mijn CPU het steeds minder leuk vind en gewoon zwaar krijgt. (90-100% load)

Mijn huidige systeem:
Voeding: Corsair Builder CX600 V2 (gekocht in mei)
Mobo: Crosshair III Formula (Dit is een AM3 socket, ik neem aan dat AM3+ hier niet in past?)
CPU: AMD Phenom 2 X6 1090T (4 jaar oud)
Memory: 2x Kingston Hyper-V 2GB en 2x Corsair (onbekend welke) 2GB. (alle 4 DDR3 667Mhz)
GPU: AMD Sapphire Dual-X R9 280X (gekocht in mei)

Daarnaast nog 2 HDD's en 2 SSD's.

Ik hoop dus alles mee te kunnen nemen behalve MoBo en CPU. Kan dat? of moet het geheugen ook worden vervangen?

De games die ik speel:
Battlefield 4
CoD AW
CS:go
Minecraft (dit is eigenlijk de veroorzaker van dit topic, ik krijg op een server rond de 10 tot 15 fps) Om uit te sluiten dat het aan de GPU lag heb ik deze gewisseld met de GTX 660 van mn vriendin, hiermee wel iets verbetering maar 20 - 25 fps.Terwijl de game bij mn vriendin op haar PC (I5 + GTX 660) rond de 130fps doet..)

Wat moet ik kopen?
Alvast bedankt!

Edit: Het liefst wil ik wel weer iets waardoor de hele pc weer 3 tot 4 jaar lekker mee kan komen.

edit 2: Zelf had ik overigens dit in gedachten maar weet niet hoe compatibel dat is, als ik het lees lijkt het goed te moeten gaan:
MoBo: http://www.informatique.nl/500417/gigabyte-z97p-d3.html
CPU: http://www.informatique.nl/541344/intel-core-i5-4690k.html

Maar eerlijk moet ik wel bekennen, dat ik dus eerst de CPU heb gezocht, daarbij de hoogste Ghz heb gepakt, en een MoBo 'die er wel leuk uit ziet' + 6 Sata aansluitingen heeft en genoeg USB..

[ Voor 12% gewijzigd door MisterEagle op 16-11-2014 15:58 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:35

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je 800 euro kwijt gaat zijn aan je cpu + mobo ben je vrij knap ;).

Voor 200 euro ofzo ben je wel klaar. Overklokken heeft weinig zin, dus je kan any non-K intel i5 processor pakken. Het verschil tussen de "instapper" 4460 en de snelste, de 4690, merk je eigenlijk niet. Schuif hieronder een mooi bordje als de pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO en je bent eigenlijk good to go. Als bonus krijg je er dan nog M.2 bij.

8GB RAM heb je al, dus hoef je niks aan te veranderen. Je verliest heel iets performance omdat je vier reepjes hebt, dus geen ideale dual channel, maar dat is verwaarloosbaar, zeker met een dedicated GPU.

Oudere AMD chipsets heb ik geen kaas van gegeten, dus of je daar nog wat mee kan, weet ik niet.

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 16-11-2014 16:52 ]

• MisterEagle
Thanks voor je antwoord! Nog een vraagje..

Ik zie in CPU-Z dat mijn memory 667mhz is/draait

Als ik bij de fabrikant van de MSI kijk staat daar dit:
DDR3 1066/1333/1600 MHz

Betekend dit dan niet dat ik beter ook nieuw RAM kan kopen? Dan zou ik ook meteen terug kunnen gaan naar 2x 4GB en daarmee het dual channel effect weer terughebben. Toch?

• Bron
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-12-2025
MisterEagle schreef op zondag 16 november 2014 @ 16:56:
Thanks voor je antwoord! Nog een vraagje..

Ik zie in CPU-Z dat mijn memory 667mhz is/draait

Als ik bij de fabrikant van de MSI kijk staat daar dit:
DDR3 1066/1333/1600 MHz

Betekend dit dan niet dat ik beter ook nieuw RAM kan kopen? Dan zou ik ook meteen terug kunnen gaan naar 2x 4GB en daarmee het dual channel effect weer terughebben. Toch?
DDR3 1333 = 667 (1333/2=667)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Of dan helemaal uitgelegd, de D in DDR staat voor Double, je moet de 667 dus nog even dubbel doen.

Verder maakt het misschien pakweg 1% uit of je 1366 of 1600 draait, dus daar hoef je het ook niet voor te doen.

• MisterEagle
Reepje schreef op zondag 16 november 2014 @ 17:01:
Of dan helemaal uitgelegd, de D in DDR staat voor Double, je moet de 667 dus nog even dubbel doen.

Verder maakt het misschien pakweg 1% uit of je 1366 of 1600 draait, dus daar hoef je het ook niet voor te doen.
Dankjewel! :)

Weer wat geleerd, thanks allemaal!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Overigens is Dual Channel geheugen draaien totaal verwaarloosbaar. Het kan alleen van waarde zijn bij bijvoorbeeld virtuele omgevingen draaien, video/audio bewerking of bij zaken waar veel copy tasks door het geheugen worden geknald.

Voor mainstream gebruikers (gamen, office, windows, films) maakt het niets tot bijna niets uit qua performance. Toch wordt er zeer vaak dual channel gedraaid omdat er simpelweg veel goede deals zijn voor een setje van 2 RAM sticks :) Als je echter goedkoper 1 module kan halen van dezelfde capaciteit als 2 samen, dan zou ik lekker single channel draaien.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Pagina: 1