5.1 uitbreiden naar 7.1.. moeilijke plaatsing.

Pagina: 1
Acties:

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-12 21:40
Ik zou mijn bestaande set willen uitbreiden, maar vroeg me af welke weg me het meeste voordeel in surroundbeleving oplevert.

De back-speakers voor de 7.1 zijn hier te plaatsen al is de plaatsing helaas niet echt ideaal te noemen, waarbij er 1 speaker deels voor een deuropening staat.
Ik zou bv de back-speakers in het vals plafond net achter me als 7.1 kunnen plaatsen, maar kan helaas niet inschatten hoe dit zich dan weer in het surroundgevoel vertaald.

iemand die met deze 7.1 opstelling al eens heeft gespeeld?

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-11 06:59

Mikayu

.srt

Mijn rears hangen ook tegen het plafond aan, maar dan wel een meter of 4 achter de bank. Ergens vind ik het best tegenvallen. De side speakers nemen het meeste geluid voor hun rekening en als ik vu levels bekijk slaan de surround back amper op 10%

Daarom zijn vast de meeste films in 5.1

• Moris
Mikayu schreef op zondag 16 november 2014 @ 19:57:
Mijn rears hangen ook tegen het plafond aan, maar dan wel een meter of 4 achter de bank. Ergens vind ik het best tegenvallen. De side speakers nemen het meeste geluid voor hun rekening en als ik vu levels bekijk slaan de surround back amper op 10%

Daarom zijn vast de meeste films in 5.1
Als je rear-speaker op 4meter afstand achter de bank staan, lijkt me het vanzelfsprekend dat het tegenvalt ;)
Je hebt immer een te groot gat gecreëerd om alles vloeiend van de ene speaker naar de andere te laten lopen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Moris schreef op zondag 16 november 2014 @ 20:28:
[...]

Als je rear-speaker op 4meter afstand achter de bank staan, lijkt me het vanzelfsprekend dat het tegenvalt ;)
Je hebt immer een te groot gat gecreëerd om alles vloeiend van de ene speaker naar de andere te laten lopen.
Nee dat is onzin. je ervaart toch ook geen gat tussen je front en rear speakers.

Het is gewoon zo dat 7.1 heel weinig meerwaarde heeft ten opzichte van 5.1. Het belangrijkste wat je ervan leert is dat surrounds niet achter maar juist naast/boven je zetten verreweg het meeste en het mooiste effect geeft.

Ik had ooit een 7.1 opstelling met twee plastic Jamo Artina speakers als side surround (op 2,5m hoogte, naast luisterpositie tegen de zijnmuren) en twee goede hifi speakers als back surrounds. Dat was de mooiste surround set die ik ooit gehoord heb in een thuisbioscoop, maar dat kwam niet door de goeie back surrounds, maar door de perfect geplaatste side surrounds... De back surrounds haddens zelfs een tijdje (per ongeluk) uitgestaan, dat merkten we pas toen we weer speakers gingen testen....

Mijn conclusie: Het is de plaatsing van surround speakers die cruciaal is en 5.1 is voldoende voor een thuis situatie. Side-surround is de beste keuze als je surround wilt hebben.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Moris
JvS schreef op zondag 16 november 2014 @ 20:44:
Nee dat is onzin. je ervaart toch ook geen gat tussen je front en rear speakers.

Het is gewoon zo dat 7.1 heel weinig meerwaarde heeft ten opzichte van 5.1.
4 meter is wel echt heel ver, ook al heb je ingebouwde plafondspeakers met richtbare tweeters, die afstand is zelfs voor deze afstand (te) groot.

In mijn geval zou een 7.1 set een grotere meerwaarde bieden tov de huidige 5.1 set.
De reden waarom, is omdat de zijdelingse rear-speakers bij me door beperkingen in plaatsing op 90° staan.
hierdoor heb ik achter me geen geluid en ontstaat er een groot gat, vandaar dat ik achter me liefst in het plafond speakers zou willen plaatsen om dat gat te kunnen opvullen.

Nu kan ik helaas het verschil tussen de back-speakers die nu ongelukkig achter me staan opgesteld en in het vals plafond niet kan horen.

Vandaar de vraag of er hier mensen zijn met een 7.1 opstelling, waarvan de back-speakers in het plafond zitten verwerkt?

• Mikayu

Mikayu

.srt

Afstand moet niet een probleem zijn. Als je ze te afwezig vind, dan zet je ze harder. Echter merk ik niet echt een gat, maar juist meer surround: een helikopter vliegt door de hele kamer zonder dat het klinkt alsof ie tegen de muur of plafond knalt :+

Ik kan ze wel tegen het plafond aan plakken op gelijke hoogte als de side speakers, maar kan stellen dat ik ga inleveren op surround

Ook als ik 5.1 materiaal matrix naar de backs geeft dat een betere surround gevoel dan de side speakers, ondanks het gat van bijna 8 meter. Hoe wil je dat bij de meeste films doen? Side en plafond hetzelfde signaal geven?

Voor dat handjevol 7.1 films zou ik er niet teveel moeite voor doen

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-12 11:40
Persoonlijk vond ik front heights verrassend veel verschil maken. Veel meer dan de surround backs in ieder geval. Stemmen komen nu echt veel meer "uit" de tv ipv iets er onder. Niemand die hier komt hoor het, tot je ze uit zet, dan is het opeens een wereld van verschil :)

Nickname does not reflect reality

• Moris
Misschien is de stap beter om een 5.1 uit te breiden naar Atmos. Dus 5.1 naar 2x speakers in het plafond achter de zitbank en 2X voor de zitbank.

Verwijderd

Ik heb het ooit eens specifiek getest, en surround backs is inderdaad wel te horen.... maar alleen in specifieke situaties. Het moet om geluid gaan dat achter plaatsbaar is. En dan is het best hoorbaar.

Waar het bijvoorbeeld opvalt, is als iets recht op je af komt, en dan vlak langs scheert, en recht naar achter verdwijnt. Dan is het merkbaar dat bij een surround-back, het inderdaad écht achter je is, en bij surrounds aan de zijkant, het geluidsbeeld meestal meer onduidelijk is. Het is niet voor je, maar je kunt het niet goed achter je plaatsen.

De vraag is echter of je hier zoveel moeite voor moet doen, als je ruimte het niet echt toelaat...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2014 16:23 ]

• Mikayu

Mikayu

.srt

Wacht eerst maar of Atmos gaat floppen of niet. Er zijn nog maar 2 films van en rekent voor zover ik weet op truehd 7.1 met extra 4 presence speakers.

• Moris
Verwijderd schreef op maandag 17 november 2014 @ 16:22:
Ik heb het ooit eens specifiek getest, en surround backs is inderdaad wel te horen.... maar alleen in specifieke situaties. Het moet om geluid gaan dat achter plaatsbaar is. En dan is het best hoorbaar.
Onlangs heb ik bij iemand een 5.1 opstelling mogen horen, waar de rear-speakers op 120° stonden opgesteld. Dit klonk toch echt wel een heel stuk beter dan bij mijn nu het geval is en waar de rear-speakers op 90° staan.
Pagina: 1