Advies Ram

Pagina: 1
Acties:

• Mistify
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-01-2023
Hallo!

Ik zoek nieuwe RAM voor mijn PC. Ik zat te denken aan zo'n 16gb als dat tenmisnte niet overkill is. Ik wil wel gewoon genoeg hebben zodat ik er gewoon geen problemen mee krijg. Nu of over 4 jaar. ;)

Ik heb een asus sabertooth x58 moederbord. Er zitten 6 slots op, de hoogste "RAM speed" hierbij is DDR3 1866 MHz en een max van 24gb.

De focus van mijn pc ligt vooral op gamen en het gebruik van photoshop, premiere pro etc.

Dus wat zouden jullie aan kunnen bevelen met een budget van ongeveer 50€-80€?

Bedankt voor het lezen! :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zeker bij een Asusbord zou ik de QVL ten harte nemen, om compatibiliteitsproblemen te voorkomen, in de regel willen die dingen nog wel eens kieskeurig zijn. Verder maakt het allemaal niet zoveel uit wat je erin zet. DDR3 1866 is al overkill, DDR3 1600 is (zeker in een tri-channel) al meer dan snel genoeg.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Als je puur op je specs zoekt: http://tweakers.net/categ...ejLeRJxGOeIulT8Q5cpj9b1Aw

Dan krijg je dus ±141,- als goedkoopste optie.

Tussen de 50 en 80 moeten we iets anders bekijken, bijvoorbeeld 1600 en dan 8GB.

Prompt krijg je dan een hele boel opties precies op je budget:

http://tweakers.net/categ...XauEgijtMSUVUZf1B8ugkhfAA

Eigenlijk maakt het binnen die lijst al weinig uit welke je kiest, hoogstens kan je nog even kijken of ie op de QVL staat.

• Mistify
Bedankt voor de snelle reacties!

Zit er eigenlijk veel verschil tussen double en tri channel (en quad channel)?
En is 8gb 1600 echt voldoende of is het misschien toch verstandig om de 16gb 1600 te doen?
En wat is QVL, een merknaam? K kan hem niet vinden tussen de rest namelijk. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Mistify op 16-11-2014 13:29 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Qualified Vendor List, de lijst die Asus opstelt van welk geheugen getest is met dit bord.

Ik weet niet wat je er nu op hebt zitten, maar 16GB lijkt me overkill, ik zou voor 12 gaan (3x 4) zodat je mooi in tri-channel kan draaien (dualchannel kan ook, en dat geeft ook amper een performance hit, maar 12GB zit mooi tussen 8 en 16 in).

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-02 09:01
Zonder erbij te zetten wat je met je pc gaat doen is het wat lastig advies geven.
Voor normaal gebruik is 8GB genoeg (inclusief gamen), wil je gaan fotoshoppen of videobewerken dan is 16/32GB misschien wel nuttig.
Qua snelheid v/h geheugen voor normaal gebruik is 1600Mhz genoeg. Gebruik je echter een onboard grafische kaart dan kan het wel nuttig zijn om sneller geheugen te nemen. Omdat dit meestal zijn geheugen van je ram pakt. Ook voor videobewerking/fotoshop kan het nuttig zijn. Maar eigenlijk alleen als je er professioneel mee bezig bent. Zelf doe ik het ook hobbymatig en dan kan me die kleine tijdwinst eigenlijk niet boeien.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Mistify
De enige 3x4GB die ik kan vinden op de QVL is deze:
pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3K3/12GX

Deze is al wel redelijk oud maar dat zou niet moeten uitmaken toch?
Ik zit dan ook alweer tegen de 115€ maar dat moet dan maar. ;)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De QVL is inderdaad de Qualified Vendor List, dat zijn specifieke geheugen modules waarvan Asus garandeert dat ze compatible zijn met jouw specifieke moederbord. Het wil nog wel eens voor komen dat geheugen modules niet goed werken met bepaalde moederborden, vooral Asus schijnt hier nogal eens last van te hebben.

De QVL voor jouw moederbord is hier te vinden: http://www.asus.com/Mothe...ERTOOTH_X58/HelpDesk_QVL/
De eerste file is de 'Sabertooth X58 DRAM QVL'

Je geeft overigens aan dat je Photoshop en dergelijken gebruikt, maar als dit puur hobbymatig is dan lijkt 8GB 1600 Mhz me meer dan genoeg. Ook aangezien je budget rond de 50 - 80 euro ligt lijkt 2 x 4 GB me de beste optie :)

Ik ben zelf groot fan van dit geheugen: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Maar deze staat niet in de QVL, dus valt er nooit 100% te voorspellen of het compatible is. Maargoed Asus kan natuurlijk nooit alle modules testen, dus het is niet zo dat alleen de modules uit de QVL werken.

Geheugen draaien in Dual Channel (2 dezelfde latjes in dezelfde gekleurde sloten, meestal). geeft meen ik ongeveer 2 tot 4% prestatieverschil. Dit is dus echt te verwaarlozen. Overigens zou ik gewoon voor 1600 Mhz gaan, meer ga je in de praktijk niet merken.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Mistify
arbraxas schreef op zondag 16 november 2014 @ 13:40:
Zonder erbij te zetten wat je met je pc gaat doen is het wat lastig advies geven.
Voor normaal gebruik is 8GB genoeg (inclusief gamen), wil je gaan fotoshoppen of videobewerken dan is 16/32GB misschien wel nuttig.
Mistify schreef op zondag 16 november 2014 @ 13:14:
De focus van mijn pc ligt vooral op gamen en het gebruik van photoshop, premiere pro etc.
;) Bedankt voor je advies! Ik doe het ook hobbymatig dus die tijdwinst maakt idd niet zo veel uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Mistify op 16-11-2014 13:50 ]

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-02 09:01
Oeps overheen gelezen, dan zou ik voor tripplechannel gaan en dan op zijn minst 12GB. Begin met 3x4GB.
Kun je later altijd nog eenzelfde setje bijprikken als je vind dat het niet genoeg is.

Denk er wel om dat die 1600 en 1866 snelheden (tenmiste op mijn oude X58 bord) al onder de overgeklokte settingen horen. Daardoor had ik soms dat ie niet wilde booten. Een keer aan en uit loste het wel op. Maar prettig is anders.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Mistify
Bedankt voor al jullie advies!
Ik denk dat ik 12gb (3x4gb 1600mhz) ga doen, ik moet dan maar wat toevoegen aan mn budget. ;)
De enige die op de QVL staat is deze:
pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3K3/12GX

Maar misschien kunnen jullie iets beters aanbevelen? Of zit er niet zoveel verschil in? Stel het is niet compatibel met mn moederbord dan kan ik het altijd nog terugsturen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je hoeft natuurlijk niet per se een triple channel kit te kopen. 3 Losse modules werken net zo goed.

• Mistify
Welke modules zouden jullie aanbevelen? Of maakt het niet zoveel uit.

[ Voor 101% gewijzigd door Mistify op 18-11-2014 20:06 ]

• Mistify
Ik zoek dus nu naar 3x4gb 1600 mhz. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Mistify op 18-11-2014 20:06 ]

Pagina: 1