Windows 8.1 installeren op MBP zonder Bootcamp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-04 22:21
Voor een collega heb ik op zijn MBP 17" uit 2011 geprobeerd om Windows 8.1 erop te zetten voor een dual boot. Met bootcamp waren geen successen te behalen, dus probeerde ik op een andere manier Windows erop te zetten.
Deze MBP werd geleverd met DVD drive en een HDD. De DVD heeft hij vervangen door een bracket met SSD. Hierdoor is het niet mogelijk om te booten van USB. Na een verdere speurtocht kwam ik op het programma rEFIt, maar dit bleek onder Yosemite niet te werken en zodoende kwam ik terecht bij rEFInd. Bij het booten in rEFInd zag ik wel de Windows USB stick, maar omdat de USB stick gemaakt is met de Windows USB/DVD download tool krijg ik de melding "No bootable device found". Althans, ik denk dat dat de reden is. Ik heb de USB getest in mijn eigen Windows laptop en daar werkte het booten feilloos.
Op deze site staat hoe ze op een MacBook Air wel de NTFS USB in combinatie met rEFIt hebben geinstalleerd, maar ik denk dat rEFInd niet met NTFS kan omgaan. En zoals gezegd kan rEFIt niet met Yosemite door een deur. |:(
Ik heb ook een en ander gelezen over GUID/MBR/GPT, maar mijn kennis reikt niet ver genoeg om daar iets van te begrijpen.
Wat kan ik het beste doen om Windows te installeren zonder Bootcamp?
Persoonlijk dacht ik aan:
-NTFS driver vinden voor rEFInd, of
-Windows ISO naar bootable USB converteren zodat rEFInd hem wel kan lezen, maar dit moet dan weer in OS X gebeuren.
Wie kan me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:37
Je komt nu wel leuk met allemaal alternatieven, maar wat mankeert er aan bootcamp? Je geeft enkel aan dat het geen success is, maar niet waarom.. De beste optie lijkt mij de "problemen" die je met bootcamp hebt oplossen, en niet meteen allemaal houtje-touwtje alternatieven gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
Bedankt voor je reactie.
De ISO van Windows 8.1 die hij heeft wordt niet geaccepteerd door Bootcamp. Ook heb ik een workaround moeten gebruiken (info.plist aangepast) om Bootcamp uberhaupt de mogelijkheid te laten geven om een ISO op USB te zetten. Als je een manier weet om Bootcamp te forceren toch die image te gebruiken hou ik me aanbevolen.

[ Voor 28% gewijzigd door SamPatterson op 16-11-2014 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 616444

Als je zoals je zelf schrijft niet het verschil tussen een GUID en MBR begrijpt moet je blij zijn dat er Bootcamp is. Je hebt Bootcamp nodig voor de naconfiguratie met alle juiste drivers, dat is anders een hell of een job. Zeker met toekomstige Windows updates.

In plaats van Bootcamp kun je ook Parallels Desktop, VMware Fusion of het gratis Oracle VM Virtual Box gebruiken. Op een laptop zul je vooral met Parallels weinig merken dat je alleen virtueel Windows draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:39
Een Macbook uit 2011 die geleverd is met DVD speler kan niet met een windows USB stick starten. Dus of een USB DVD speler aansluiten (en hopen dat het daarmee werkt) of de schijf waarop je windows wilt installeren op de normale plek plaatsen en de DVD speler weer terug plaatsen.

Moeilijker is via VMWare's RAW disk, windows te installeren en vervolgens met BCD te gaan kloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
Pendora, niet waar. Met rEFInd kan het dus wel. En voorheen met rEFIt dus ook, maar met Yosemite dus niet meer. ik heb zelf gezien dat die USB stick herkend werd. Het probleem lag hem in de bestandsindeling die niet kon worden gelezen.

Grasfluiter, hij wil er spellen op spelen die grafisch nogal veel vereisen. Dat verschil ga je dus helaas wel merken in een virtuele omgeving. De drivers is het probleem niet, dat deed ie wel. Het gaat erom de USB bootable te maken.

Maar is het een optie om NTFS drivers voor rEFInd te zoeken of in welke hoek moet ik het zoeken?
Tot nu toe komen er geen directe antwoorden op mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:47

RnB

Kan je niet een andere ISO ergens vandaan halen?
Ik heb nooit problemen gehad om W7 en W8 op MacBooks en iMacs te installeren met BootCamp, integendeel, BootCamp is een hemel om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
Het ligt er denk ik maar net aan welke hardware je tot je beschikking hebt of het een hemel of een hel is. Ik heb niks dan problemen gehad. Ik had ten eerste al geen mogelijkheid om een USB te maken van een ISO. Mijn collega heeft de DVD drive eruit gehaald en een SSD met bracket geplaatst. Een USB DVD drive heeft ie niet, dus de ISO was de enige optie. Maar die was alleen te activeren door de plist.info te bewerken, maar dan nog accepteert ie de ISO niet.
Heb je tips waar ik een andere W8.1 ISO vandaan kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:47

RnB

Als je een windows apparaat heb, kan je de iso downloaden dmv de W8 installer setup. En anders de minder legale manieren, maar daar ben ik zelf niet zo van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
SamPatterson schreef op zondag 16 november 2014 @ 20:45:
Pendora, niet waar. Met rEFInd kan het dus wel. En voorheen met rEFIt dus ook, maar met Yosemite dus niet meer. ik heb zelf gezien dat die USB stick herkend werd. Het probleem lag hem in de bestandsindeling die niet kon worden gelezen.

Grasfluiter, hij wil er spellen op spelen die grafisch nogal veel vereisen. Dat verschil ga je dus helaas wel merken in een virtuele omgeving. De drivers is het probleem niet, dat deed ie wel. Het gaat erom de USB bootable te maken.

Maar is het een optie om NTFS drivers voor rEFInd te zoeken of in welke hoek moet ik het zoeken?
Tot nu toe komen er geen directe antwoorden op mijn vraag.
Ik heb het nog niet werkend gezien/gekregen met refit. Je ziet zonder problemen de schijf in rEFIt maar de Mac weigert er vanaf te starten. Het lijkt erop dat je er Windows pas mee kan starten op het moment dat je een Macbook hebt waar fabrieks af geen DVD in zit. Mocht je het lukken ben ik heel erg benieuwd ernaar aangezien ik daar al 3-4 jaar naar zoek.

Je kunt ook kijken naar: http://8na.de/?p=124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
Pendora, als je met Bootcamp een USB hebt kunnen maken (mij dus niet gelukt, vanwege waarschijnlijk een illegale ISO van mijn collega) dan kun je met rEFInd != rEFIt booten van die USB.
De reden dat ie niet boot is dat de bootable USB die ik had in NTFS was en rEFInd die niet kon lezen. Ik ben er bijna zeker van dat die een USB gemaakt in BootCamp wel zou kunnen lezen.

Meer informatie over rEFInd en Yosemite: hier
Het artikel spreekt van Ubuntu, maar dit werkt ook met Windows. Ik heb met eigen ogen het Windows logo gezien toen de USB stick erin zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-04 13:24
Is het probleem niet dat je usb stick misschien geen GPT is, misschien dat refind (ik ken alleen refit maar dat is in principe hetzelfde) niet boot van mbr disks.

Als echt niets werkt dan kun je met virtualbox wel een install doen en daar een image van preppen die je met een andere tool op een hybrid partitie gooit (of eventueel alleen GPT want refind zou die wel moeten kunnen booten).

[ Voor 41% gewijzigd door blouweKip op 16-11-2014 22:30 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kun je Windows 8.1 niet gewoon virtualiseren binnen Parallels voor OSX? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
blouweKip, zou goed kunnen, maar zoals gezegd weet ik niet zoveel van GPT of GUID. Ik heb geen idee hoe ik er een GPT van maak. Ik heb deze USB stick met de Windows USB/DVD downloadtool gemaakt. Die regelt zelf de formattering van de USB stick. Geen idee of dat GPT, GUID of MBR is.

rEFIt werkte niet. Ik las ergens dat het te maken had met de hele bootstructuur die is gewijzigd vanaf Yosemite. Met rEFInd werkte het wel. En dat is wel jammer, want zoals ik zei was er wel iemand die het met de officiele USB tool van Windows wel voor elkaar heeft gekregen met rEFIt. Zie mijn eerste post.
Als je dan een manier weet om rEFIt aan de praat te krijgen in Yosemite komen we ook verder.

Verder wil ik nogmaals benadrukken dat een virtuele omgeving weinig zin heeft, aangezien mijn collega alleen voor de spellen naar Windows wil booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Air.Sin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-02 11:33
Probeer anders om met rufus een bootable fat 32 usb windows 7 drive te maken. Vervolgens kan je kijken of rEFInd hem dan wel herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 16:21

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Kun je niet ergens een (tijdelijke) USB DVD drive op de kop tikken, en de originele Windows ISO downloaden vanaf de Microsoft website? Dat geeft verreweg de minste problemen. En anders in ieder geval die originele Windows ISO gebruiken om een USB disk te maken met Rufus of UNetbootin: http://unetbootin.sourceforge.net

Om deze reden heb ik overigens een pricewatch: Zalman ZM-VE300 Zwart, onmisbare tool voor elke systeembeheerder / geek.

[ Voor 25% gewijzigd door --MeAngry-- op 17-11-2014 01:51 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
De DVD heeft hij vervangen door een bracket met SSD. Hierdoor is het niet mogelijk om te booten van USB.
Eh. Wat bedoel je daar mee? Ik heb hier een 2011 MBP die prima vanaf USB kan booten. En van de SSD. En de HDD. En de externe DVD drive. Windows XP tot en met Windows 8.1.

Waarom accepteert bootcamp je ISO niet? Is ie wel van Microsoft? Mijn ISO deed het prima. En als je wil gamen, waarom installeer je dan niet Windows 7?

[ Voor 7% gewijzigd door johnkeates op 17-11-2014 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
johnkeates schreef op maandag 17 november 2014 @ 02:38:
[...]

Eh. Wat bedoel je daar mee? Ik heb hier een 2011 MBP die prima vanaf USB kan booten. En van de SSD. En de HDD. En de externe DVD drive. Windows XP tot en met Windows 8.1.

Waarom accepteert bootcamp je ISO niet? Is ie wel van Microsoft? Mijn ISO deed het prima. En als je wil gamen, waarom installeer je dan niet Windows 7?
Ja de externe DVD drive, dat is dus geen USB stick. Het gaat niet om mij, maar om een collega van me, Windows 8 of Windows 7 maakt niet uit, werkt geen van beide.
--MeAngry-- schreef op maandag 17 november 2014 @ 01:46:
Kun je niet ergens een (tijdelijke) USB DVD drive op de kop tikken, en de originele Windows ISO downloaden vanaf de Microsoft website? Dat geeft verreweg de minste problemen. En anders in ieder geval die originele Windows ISO gebruiken om een USB disk te maken met Rufus of UNetbootin: http://unetbootin.sourceforge.net
Voor zover ik kon zien heb je voor de originele Windows ISO een retailsleutel nodig. Zelf werk ik al op 8.1, dus ik zie geen mogelijkheid tot upgraden of iets dergelijks. Heb je een andere methode om een ISO te downloaden?
Air.Sin schreef op maandag 17 november 2014 @ 01:39:
Probeer anders om met rufus een bootable fat 32 usb windows 7 drive te maken. Vervolgens kan je kijken of rEFInd hem dan wel herkend.
Hebben ze iets dergelijks als Rufus ook voor Mac waarmee je een bootable FAT32 USB kunt maken? Persoonlijk ben ik niet heel erg bekend met de beschikbare software voor Mac en hij heeft geen Windows computers tot zijn beschikking. Daarbij woont hij niet bepaald naast de deur. We zien elkaar eens in de zoveel tijd in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Als je een illegale Windows 8 download gebruikt gaat het niet werken nee, die wordt niet herkend door Bootcamp om dat de hash niet matcht.

Misschien handiger om gewoon even een legale Windows 7 ISO te downloaden? Bij Digitalriver hebben ze ze gewoon ter download staan, dat is een distributeur van Microsoft. Je hebt dan 3 dagen om 'm te activeren en dan kan je ook je digital download van Windows 8 gebruiken.

Illegale Windows installeren gaat sowieso niet werken met Bootcamp om dat je dan met gemodificeerde images werkt, en die slikt ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
SamPatterson schreef op zondag 16 november 2014 @ 22:51:

Verder wil ik nogmaals benadrukken dat een virtuele omgeving weinig zin heeft, aangezien mijn collega alleen voor de spellen naar Windows wil booten.
Wat ik eigenlijk bedoel is windows installeren in een VM op osx en die install overzetten naar een door jou (of bootcamp) aangemaakte partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
Interessant. Vertel eens hoe dat werkt. Ik installeer in een VM Windows en dan kan ik die partitie als image kopieren naar een andere partitie? Welk programma gebruik voor het overzetten van de image?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Ik zou je bootable USB stick eens proberen aan te maken met Yumi. Je kan daarmee ook een Win8 ISO gebruiken om de stick bootable te maken. Met behulp van refind zou je deze stick wel moeten kunnen booten.

*EDIT* Nog een goede tutorial gevonden ivm rEFInd en Yosemite: http://www.maketecheasier...sue-with-yosemite-ubuntu/

*EDIT2* Ook deze nog gevonden om toch een bootable USB te kunnen maken vanuit de Bootcamp assistant, ook al ondersteund je Mac dit standaard niet: http://www.codez4mac.com/...ewtopic.php?f=212&t=61921

[ Voor 40% gewijzigd door Darkstar op 17-11-2014 13:19 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
SamPatterson schreef op maandag 17 november 2014 @ 12:35:
Interessant. Vertel eens hoe dat werkt. Ik installeer in een VM Windows en dan kan ik die partitie als image kopieren naar een andere partitie? Welk programma gebruik voor het overzetten van de image?
Er zijn meerdere routes om zoiets te doen gok ik, ik heb even op google gekeken en onderstaande procedure zou wel moeten werken:

http://huguesval.com/blog...ent-page-3/#comment-11433

Gaat over windows 7 maar dit kun je over het algemeen 1:1 overnemen voor windows 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Air.Sin
blouweKip schreef op maandag 17 november 2014 @ 14:15:
[...]

Er zijn meerdere routes om zoiets te doen gok ik, ik heb even op google gekeken en onderstaande procedure zou wel moeten werken:

http://huguesval.com/blog...ent-page-3/#comment-11433

Gaat over windows 7 maar dit kun je over het algemeen 1:1 overnemen voor windows 8
Ik heb precies hetzelfde probleem als de topicstarter. Ik ga dit proberen. Ik laat jullie weten of het is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Air.Sin
Dankzij de link van blouwekip is het me eindelijk gelukt om win 7 64 te installeren op mijn Macbook Pro 13" 2010 mid.
Mijn HDD was vervangen door een SSD en mijn superdrive door een HDD. Vandaar dat het niet lukte om het met boot camp assistant te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
SamPatterson schreef op zondag 16 november 2014 @ 22:07:
Pendora, als je met Bootcamp een USB hebt kunnen maken (mij dus niet gelukt, vanwege waarschijnlijk een illegale ISO van mijn collega) dan kun je met rEFInd != rEFIt booten van die USB.
De reden dat ie niet boot is dat de bootable USB die ik had in NTFS was en rEFInd die niet kon lezen. Ik ben er bijna zeker van dat die een USB gemaakt in BootCamp wel zou kunnen lezen.

Meer informatie over rEFInd en Yosemite: hier
Het artikel spreekt van Ubuntu, maar dit werkt ook met Windows. Ik heb met eigen ogen het Windows logo gezien toen de USB stick erin zat.
Je kunt jouw Macbook gewoon toevoegen in het plist bestand van de bootcamp software(https://discussions.apple.com/thread/5479879). Kan je zonder problemen een usb stick maken. Ook met een illegale versie. Zelf heb ik het geprobeerd om met legale en illegale versies een werkende USB stick te maken.
Uiteindelijk heb ik dit opgegeven en heb ik een soortgelijke methode gebruikt zoals ik eerder aangaf. Hiermee installeer je Windows Virtueel op een extra partitie die je daarna actief maakt om native vanaf te kunnen starten.
Pagina: 1