iMac 27 inch zonder ssd of fusion drive

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10 19:05
Ik weet dat er al veel over geschreven is , een iMac met SSD of Fusion drive is sneller. Wat ik graag wil weten is de ervaring van mensen die een gewone HDD in hun iMac hebben zitten.

Ik wil ook een iMac kopen en mijn budget is gewoon te beperkt om een SSD er bij aan te schaffen. Ik ben van plan om de goedkoopste 27" uitvoering te nemen met dus een normale HDD. De bedoeling is dat de iMac gewoon aanblijft staan en indien nodig naar de slaapstand gaat.

Ik hoor graag de ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-10 11:03
Ik weet niet of je ooit een computer met een SSD hebt gehad. Maar een SSD / Fusion Drive maakt met het algemene gebruik zoveel verschil dat je dan eigenlijk niet meer terug wilt.

Imho is een SSD de beste investering die je in een computer kan maken op het moment. Je merkt meer met het verschil tussen een SSD / Fusion Drive met algemeen gebruik dan een 200 euro meer kostende CPU of 200 euro meer aan RAM.

Mijn advies is nog 10% van het totaal bedrag er bij sparen en dan toch voor een Fusion / SSD gaan.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alka
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-09 14:21
Het licht er aan wat voor programma's je wilt draaien. Het "gewone" werk, lichte excel of word files, wat surfen op het internet, mail binnenhalen e.d.. Dan kun je volstaan met een computer zonder verdere poes pas. Een SSD of fusion is wel sneller maar of je het echt goed merkt bij "lichter" werk en of je je er aan stoort is maar de vraag. Draai je zwaarder programma's wacht dan tot je voldoende budget hebt en neem een iMac met SSD/Fusion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
Het "probleem" is dat ik al ruim over budget zit :) , misschien dan toch beter om een 21,5 inch uitvoering te nemen met SSD of Fusion drive... Ik zal er voornamlijk mee internetten, foto's en video's opslaan en deze zelden bewerken , muziek streamen via airplay naar mijn versterker , af en toe een virtual machine installeren en voor de rest gewoon een beetje hobbyen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-10 08:32

Hoite

Goed verhaal

Ik ben zelf in het bezit van een 27" iMac met een HDD en een Macbook 13" Retina.
Ik merk duidelijk het verschil tussen mijn iMac en mijn Macbook in dingen als OS X opstarten of applicaties zoals Photoshop. Als je eenmaal aan een SSD gewend bent lijk je niet meer terug te kunnen.
Een 27" iMac met een HDD is prima werkbaar en vlot genoeg voor de meeste dingen, mits je accepteert dat sommige applicaties langer doen over opstarten dan je gewend bent.
Je kunt (zeker bij de dikke iMacs) altijd later nog een SSD extra inbouwen, er zijn legio upgrade-kits te krijgen.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:07
Hoite schreef op zondag 16 november 2014 @ 14:32:
Ik ben zelf in het bezit van een 27" iMac met een HDD en een Macbook 13" Retina.
Ik merk duidelijk het verschil tussen mijn iMac en mijn Macbook in dingen als OS X opstarten of applicaties zoals Photoshop. Als je eenmaal aan een SSD gewend bent lijk je niet meer terug te kunnen.
Een 27" iMac met een HDD is prima werkbaar en vlot genoeg voor de meeste dingen, mits je accepteert dat sommige applicaties langer doen over opstarten dan je gewend bent.
Je kunt (zeker bij de dikke iMacs) altijd later nog een SSD extra inbouwen, er zijn legio upgrade-kits te krijgen.
Ohh?
zeker na 2 jaar als je geen garantie meer hebt.
Loop je wel eerste 2 jaar te ergeren.

Ik erger me al dood aan Fusion. Gewoon geen iMac halen als je ruim over je budget zit. Gezien de dingen die jij ermee doet is het zonde om over je budget heen te gaan. Koop een mooie 13" retina met een scherm. Zit je onder je budget en heb je een SSD!
Wat is je budget? Er komen wel wat kortingsmomentjes aan. Dan kan je tegen een minimale vergoeding echt wel een 256GB SSD erbij krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik ben in 2010 overgestapt naar een iMac, de SSD was toen nog lang geen standaard en al zeker niet betaalbaar. En ik raakte continue gefrustreerd met de machine. Daarom ben ik zelf een SSD gaan inbouwen, wat toen moeilijk maar goed te doen was: Bas z'n knutselblog: Operatie SSD: iMac nu echt snel

Conclusie: Spaar nog even door. Echt. Het is zonde om zo'n high-end machine te kopen zonder SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
2000€ uitgeven aan een PC uitgeven die langzaam als stront zal aanvoelen? Dat is wat je hebt als je geen SSD configureert. Zeker een SSD nemen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

alka schreef op zondag 16 november 2014 @ 13:12:
Het licht er aan wat voor programma's je wilt draaien. Het "gewone" werk, lichte excel of word files, wat surfen op het internet, mail binnenhalen e.d.. Dan kun je volstaan met een computer zonder verdere poes pas. Een SSD of fusion is wel sneller maar of je het echt goed merkt bij "lichter" werk en of je je er aan stoort is maar de vraag. Draai je zwaarder programma's wacht dan tot je voldoende budget hebt en neem een iMac met SSD/Fusion.
Hm, ben ik het niet mee eens. Zelfs met het lichte werk waar jij het over hebt, doet een SSD heel veel voor de algemene snelheidsbeleving van het systeem. Booten, ontwaken uit sleep, restarten, maar ook het opstarten van applicaties zoals Excel en Word, gaat veel sneller met een SSD. Dit voelt toch al snel traag met een HDD.

Nu spreek ik natuurlijk uit ervaring, ik heb geen idee hoe iemand die nog nooit een systeem met een SSD heeft aangeraakt, hiernaar kijkt. Wat je niet weet, mis je ook niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Heb net voor een kennis voor 120 euro een 250gb samsung evo 840 ingebouwd in een iMac 2009. Ding was niet meer vooruit te branden en met deze ssd ipv de hdd (je kunt evt. ook de dvddrive eruit halen en daar in de plek de ssd steken) is het weer een lekker snelle machine.

Echt.. die 120 euro is zeker de moeite waard. Gewoon doen. (ding voelt nu zelfs sneller aan dan mijn eigen iMac 2011 met hdd). Wel even rekening houden met het feit dat je dan een programma als dit (http://exirion.net/ssdfanctrl/) nodig hebt om te voorkomen dat de fans constant op 6000rpm blijven loeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
Nou ik lees het wel. zal dus toch een SSD of Fusion drive worden... bedankt voor de tips en toelichtingen... ik ga nu alleen nog even de afweging maken tussen een 21.5 of een 27 inch.. (Ben bang dat ik toch weer op de 27 uit kom :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niets mis met een iMac met een harddisk. Zo ideaal vindt ik de SSD + HDD oplossing eigenlijk ook niet, het is niets meer dan een compromis totdat de 1 TB of grotere SSD betaalbaar worden. Met de SSD + HDD heb je namelijk weer heel irritante wachttijden wanneer de hard disk moet opstarten / opspinnen. Alleen als je helemaal op de SSD werkt werkt het pas echt fijn, alleen zijn die SSD veel te krap nog.

Een groot 27" scherm vindt ik veel belangrijker. En wanneer je een beetje handig bent kun je nog altijd zelf later een SSD plaatsen.

https://www.ifixit.com/Gu...d+Drive+Replacement/19643

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2mxo74k.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2014 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
Het is toch om budgetaire redenen een 27 inch met een normale HDD geworden. Kon ook niet langer wachten omdat mijn huidige windows computer de geest heeft gegeven.

Wat een machtig mooi ding, en enorm huge vergeleken met de winkel.. Zal wel een kwestie van wennen zijn hoop ik :) nu bezig met uodaten naar yosemity en hooenlijk niet met wifi problemen , heb (nog) geen zin om kabel te leggen ....

Vanavond en morgen (dagje vrij genomen :) ) maar eens verdiepen in de wereld van Apple...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wilde net voorstellen dat een MacBook(air)/MacMini i.c.m. een 27'' monitor ook een goede optie was geweest voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Via USB (of thunderbold) een externe SSD is altijd als lapmiddel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:07
Als je oude pc gewoon een HDD had, dan zal het ook wel snel aanvoelen nu.
Wat je niet weet, kan ook niet slecht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

iDog schreef op zondag 16 november 2014 @ 16:44:
Heb net voor een kennis voor 120 euro een 250gb samsung evo 840 ingebouwd in een iMac 2009. Ding was niet meer vooruit te branden en met deze ssd ipv de hdd (je kunt evt. ook de dvddrive eruit halen en daar in de plek de ssd steken) is het weer een lekker snelle machine.
Ja dat is logisch in een oudere iMac. Als je een nieuwe iMac hebt met voldoende geheugen, voelt die al heel wat sneller en is het effect van het plaatsen van een ssd veel kleiner.

Ik heb zelf ook een iMac gehad met een harddisk en 16 GB geheugen en die was gewoon supersnel. De meeste applicaties openden zonder een bounce in de dock. Hij was sneller dan de MacBook Air met 4 GB die ik er toen naast had. Alleen opstarten duurde bij de iMac langer, maar zodra applicaties ten minste een keer waren opgestart, kon ik ze daarna bijna instant weer openen. Het geheugenmanagement in OS X is namelijk erg goed en het verschil in snelheid tussen RAM en een ssd is vele malen groter dan tussen een ssd en een harddisk.

Momenteel heb ik een MacBook Pro met 16 GB geheugen en een ssd. Als ik per se zou moeten kiezen verruilde ik liever de ssd voor een harddisk dan dat ik van 16 GB geheugen terug naar 4 GB zou gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Canaria op 19-11-2014 20:41 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1