Waar is mijn ruimte naartoe?

Pagina: 1
Acties:

• linuxfreak23
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-08-2024
hallo allemaal,

Ik probeer op mijn Samsung 840 Evo 120gb altijd ongeveer 40 gb vrij te houden.
Maar sinds een aantal dagen geleden valt het mij op dat er ineens nog maar 17 gb vrij is.
Ik heb niks geinstalleerd of gedownload op die schijf, dus leek het mij slim om maar eens WinDir te downloaden.
Maar het gekke is dat ook deze dit niet kan vinden:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/cSTBB/0c80620d1d.png
Maar in windows explorer EN in WinDirStat staat dat er 93 gb is gebruikt!
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/cSTFu/b0439b428b.png
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/cSTGa/94642595f8.jpg
De rest van mijn specificaties:
MSI A78M-E35
AMD Athlon II X4 760k
Ballistix sport 2x4gb
Sapphire r7 260x OC 2gb
Samsung Evo 120 gb
WD Green 1tb
Corsair spec-01

Heeft iemand enig idee hoe dit kan en hoe ik dit kan oplossen?
M.V.G,
Daniel

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-01 21:39
Misschien eens even kijken welke mappen zo groot worden? Of met een ander tooltje zoeken naar belachelijk grote bestanden? CCleaner laten draaien om te checken of er onnodige bestanden opgeruimd kunnen worden?
Heb zelf een soortgelijk iets meegemaakt: toen wist een programma in 2 dagen tijd 15GB aan logs weg te schrijven.

[ Voor 15% gewijzigd door ShitHappens op 16-11-2014 10:47 ]

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-01 11:49

InFamous

excommunicado

Ja of een overijverige pagefile?

Formerly known as Ragdoll

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:57

Dido

heforshe

Die pagefile en andere mappen zouden toch in Windir ook gewoon bij C: gerekend worden? Maar daar staat maar 76.2GB in gebruik. Dus inclusief grote mappen en pagefiles.

Wat betekent mijn avatar?

• linuxfreak23
ShitHappens schreef op zondag 16 november 2014 @ 10:46:
Misschien eens even kijken welke mappen zo groot worden? Of met een ander tooltje zoeken naar belachelijk grote bestanden? CCleaner laten draaien om te checken of er onnodige bestanden opgeruimd kunnen worden?
Heb zelf een soortgelijk iets meegemaakt: toen wist een programma in 2 dagen tijd 15GB aan logs weg te schrijven.
Ccleaner heb ik al meerdere keren gedraaid.
Er zijn 2 grootte mappen die overeen komen met de missende ruimte staan in de Windows map, en het lijkt erop dat deze gevuld zijn met temp bestanden en installers:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/cSU7I/d520629055.png
Wat moet ik hiermee?
InFamous schreef op zondag 16 november 2014 @ 10:47:
Ja of een overijverige pagefile?
Er is maar een pagefile en die is 400mb.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

SkyStreaker

Move on up!

Bleachbit installeren en de community-instellingen ook gebruiken (in "voorkeuren > algemeen" te vinden), opstarten in Admin modus. Belangrijk: goed lezen wat je gaat doen, Bleachbit is vrij krachtig.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:02

• linuxfreak23
SkyStreaker schreef op zondag 16 november 2014 @ 11:01:
Bleachbit installeren en de community-instellingen ook gebruiken (in "voorkeuren > algemeen" te vinden), opstarten in Admin modus. Belangrijk: goed lezen wat je gaat doen, Bleachbit is vrij krachtig.
Deze vind maar 3 gb aan bestanden om te verwijderen.
Hierin nogmaals zijn de grootste mappen: Installer en Winsxs in de windows folder.
Wat moet ik hiermee?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Geen rare opruimprogrammas gebruiken als je niet precies weet wat je doet.

Kijk eens met treesize waar de ruimte zit. Meestal heeft die het wel goed. winsxs moet je in ieder geval niet mee klooien, dat heeft windows echt nodig. De installer, daar zitten veel updates in. Die kunnen weg dmv schifjopruiming, wel aanklikken dat je die wegwil want dat staat auto uit

• linuxfreak23
Het lijkt erop dat TreeSize heeft gevonden wat het was:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/cSVTY/e39dec6009.png
System Volume Information.
Wat moet ik hiermee? kan ik dit gewoon verwijderen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De WinSXS directory groeit altijd als een gek, zeker als je veel programma's hebt geïnstalleerd, omdat die directory voor iedere dll een kopie maakt als die niet uniek is, om compatibiliteitsproblemen te voorkomen.

http://blogs.technet.com/...indows-7-sp1-clients.aspx
Dit kan je vast al wel wat helpen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

linuxfreak23 schreef op zondag 16 november 2014 @ 11:36:
Het lijkt erop dat TreeSize heeft gevonden wat het was:
[afbeelding]
System Volume Information.
Wat moet ik hiermee? kan ik dit gewoon verwijderen?
Daar staan de herstelpunten van Windows, iets dat een korte Google zoektocht je had kunnen vertellen ;)
Zie o.a. http://answers.microsoft....79-4cd2-b521-557af468b9b3

[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 16-11-2014 11:40 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Reepje
  • Niet online
Dat zijn je systeemherstelpunten.

Je kan in windows instellen hoeveel ruimte voor de systeemherstel mag worden gebruikt. Stel hier bijv in 1 GB.
Als je deze gewoon verwijderd, blijft deze weer groeien omdat windows om de haverklap een herstelpunt maakt, bijv na het updaten.

• linuxfreak23
Oke, ik ga daarvan de maximale grootte verkleinen.
Maar een laatste vraag:
Als ik die installer map in windows verwijder, wat voor impact heeft dat dan?

EDIT: is er ook een manier waarop ik de system restore map (System Volume Information) op mijn 1tb WD Green hardeschijf kan laten zetten, ipv mijn ssd?

[ Voor 33% gewijzigd door linuxfreak23 op 16-11-2014 11:43 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als je TERW_DAN's link volgt, dan worden de uninstallers van updates verwijdert, die geïnstalleerde updates kun je daarna dan niet meer verwijderen.

edit: Systemrestore kun je voor zover ik dat zo gauw kan terugvinden niet naar een andere hdd verplaatsen.

[ Voor 27% gewijzigd door Raven op 16-11-2014 11:45 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• linuxfreak23
Raven schreef op zondag 16 november 2014 @ 11:43:
Als je TERW_DAN's link volgt, dan worden de uninstallers van updates verwijdert, die geïnstalleerde updates kun je daarna dan niet meer verwijderen.
Dit heb ik al gedaan maar dit heeft maar 1gb van de 9gb verwijderd, dus niet de volledige installer map.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat zou kunnen, er blijft altijd wat achter, het is mij ook nog nooit gelukt om met die functie alles (maar dan ook echt alles) op te ruimen.

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 16-11-2014 11:46 ]

Oscar Wilde

• Reepje
  • Niet online
Los van alle "problemen" hier. Alweer een voorbeeld waarom een SSD van minimaal 256 GB echt wel handig is.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-01 21:39
Ja en daarna lijkt 512GB weer handiger. Wet van Parkinson blijft gelden ;)

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

SkyStreaker

Move on up!

En daarna TOCH ff BleachBit gebruiken. Het is geen "raar" opruimprogramma, het is een zeer krachtig opruimprogramma. Gewoon GOED lezen (BleachBit waarschuwt zelfs als je een gevaarlijkere setting of langzame setting gebruikt) en als je het niet zeker weet, laat je het staan.

[ Voor 3% gewijzigd door SkyStreaker op 16-11-2014 12:36 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

linuxfreak23 schreef op zondag 16 november 2014 @ 11:45:
[...]

Dit heb ik al gedaan maar dit heeft maar 1gb van de 9gb verwijderd, dus niet de volledige installer map.
Veel van die directory is essentieel voor Windows (of dat vind Windows iig) ,dus dat zul je er niet mee weg kunnen gooien.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Je kan wel met CCleaner je laatste paar Restore Points wissen, je hebt ze niet allemaal nodig. Als je een oude en een recente over laat kan je in elk geval nog naar twee punten terug en scheelt het een bak ruimte.

Verder is de kans klein dat je met het opruimen van dingen buiten je Program File en je User map echt ruimte terug gaat krijgen. Windows vreet nou eenmaal ruimte, en wat je ook doet, het gaat die ruimte toch wel weer gebruiken.

• Steef
  • Laatst online: 22-01 17:27

Steef

GoT's Most Eaten

WinSxS staat voor Windows Side by Side en is microsoft's oplossing voor het tegelijk kunnen gebruiken van applicaties die verschillende versies van libraries nodig hebben. Dit bestaat al sinds windows ME.

Deze map is ook niet te verplaatsen naar een andere schijf: Overal in je windows installatie zijn hard links naar deze winsxs map aanwezig. Verplaatsen van die map zou je systeem onwerkbaar maken.

In Windows 8.1 is een flag beschikbaar voor DISM.exe welke je Side by Side opslag analyseert en je adviseert over het wel of niet nuttig zijn van een opschoon actie.

Dit commando is: (systeembeheerder userlevel nodig)
code:
1
Dism.exe /Online /Cleanup-Image /AnalyzeComponentStore

Dat ziet er ongeveer zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
PS C:\Windows\system32> Dism.exe /Online /Cleanup-Image /AnalyzeComponentStore

Deployment Image Servicing and Management tool
Version: 6.3.9600.17031

Image Version: 6.3.9600.17031

[===========================99.7%========================= ]

Component Store (WinSxS) information:

Windows Explorer Reported Size of Component Store : 6.52 GB

Actual Size of Component Store : 6.31 GB

Shared with Windows : 4.78 GB
    Backups and Disabled Features : 1.31 GB
    Cache and Temporary Data : 219.80 MB

Date of Last Cleanup : 2014-11-09 19:52:26

Number of Reclaimable Packages : 13
Component Store Cleanup Recommended : Yes

The operation completed successfully.

Vanwege de potentiële impact op je systeem zal ik hier geen commando's plaatsen om de opschoonactie daadwerkelijk uit te voeren. Ik adviseer je daarvoor deze link eens goed door te lezen:

http://www.thewindowsclub...older-cleanup-windows-8-1

Voor meer informatie:
- Wat is WinSxS?
- Analyse van de component store
- Technet: Clean up the WinSxS folder

[ Voor 9% gewijzigd door Steef op 16-11-2014 14:23 ]

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO

Pagina: 1