2 jarig GSM abonnement, 4 jaar lang volle pond betaald

Pagina: 1
Acties:
  • 1.040 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:01

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Hallo allen,

Mijn vriendin heeft 4 jaar geleden een abonnement bij KPN afgesloten voor een iPhone 4. De exacte specificaties weet ik niet qua min/mb maar het maandbedrag was c.a. 40 euro.
Een abonnement bestaat in principe uit een toestel afbetaal deel en een bel/sms/web deel. Na 2 jaar zou het toestel afbetaald moeten zijn.
Ik schrok echt enorm toen ik van haar hoorde dat zei na die 2 jaar, tot op heden, die 40 euro door is blijven betalen (ze heeft haar abonnement niet opgezegd). Zij betaalt dus al 4 jaar lang 40 euro per maand voor een iPhone 4.

Mijn vraag is of ik verhaal kan halen bij KPN hierover, ze heeft 2 jaar lang een peperdure simonly gehad. Wat kan ik doen? Ik vind dit echt oplichting. Zou ik bijvoorbeeld een nieuw toestel kunnen eisen omdat zij in principe 2 jaar lang voor een toestelabonnement heeft betaald zonder toestel? Echt belachelijk! :(

Edit: Ik zou graag in de topic titel willen vermelden dat het om een GSM abonnement gaat, maar kan dit helaas niet zelf doen (of ik kan die optie niet vinden), als een mod de titel zou kunnen veranderen naar "2 jarig GSM abonnement, 4 jaar lang volle pond betaald", zou ik het op prijs stellen.

[ Voor 14% gewijzigd door HollovVpo1nt op 15-11-2014 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Heb je het exacte contract al nagelezen en KPN benaderd met de vraag? nee?, lijkt mij stap1.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Helemaal niks daar ben je zelf bij gezien de voorwaarden Daarbij je krijgt bericht als je je abonnement kunt verlengen via mail en/of via post. Doe je daar niks mee is het gewoon eigen schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:03
Na die eerste 2 jaar had ze op ieder moment haar abonnement kunnen opzeggen of wijzigen (nouja, met een opzegtermijn van 1 maand). Het feit dat ze dat niet heeft gedaan valt KPN niet kwalijk te nemen, lijkt me..

[ Voor 11% gewijzigd door Thralas op 15-11-2014 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-10 17:59
Natuurlijk niet. Je sluit een abbonement af voor onbepaalde tijd met een minimale looptijd van twee jaar. Na die tijd is dit abbonement gewoon een maandelijks opzegbaar iets -- sommige mensen willen het helemaal niet opzeggen, bijv. omdat ze een oud en gunstig abbonement hadden met onbeperkt internet.

Daarnaast wordt je tegen het einde van je looptijd (in elk geval bij Hi en T-Mobile) meerdere malen benaderd om een nieuw toestel uit te kiezen. Het zou toch raar zijn als KPN moet terugbetalen omdat je zelf niet oplet wat je betaald?

[ Voor 7% gewijzigd door Mmore op 15-11-2014 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Yep, ik heb ook een maand lang teveel betaald bij Tele2: Het anwoord was redelijk simpel van hun kant.

- Je had zelf op moeten letten.
- We verlengen het abonnement gewoon voor dezelfde prijs, ook al beiden we exact hetzelfde nu aan voor een lagere prijs...

*knip* doe eens niet

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 15-11-2014 23:19 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Volgens KPN kan je maandelijks opzeggen, het feit dat jouw vriendin het gewoon twee jaar lang op zijn beloop heeft laten lopen, is haar keus geweest.
KPN is hier niet schuldig, zeker niet aan oplichting.

Ik zet daarom zelf altijd een reminder anderhalve maand voordat mijn abo eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Ik geef aan dat ik het oplichting vind, omdat het bedrag na je contract tijd gelijk blijft. Daarnaast ken ik de ins en outs niet omdat ik haar pas 5 maanden ken. Wat ik wel weet is dat het maandelijks opzeggen niet klopt. KPN heeft haar verteld dat haar abonnement over 3 maanden pas af loopt (dus dat ze er in principe 3 maanden nog aan vast zit..)

[ Voor 8% gewijzigd door HollovVpo1nt op 15-11-2014 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:00

Saven

Administrator

Jeroenneman schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 22:58:
Yep, ik heb ook een maand lang teveel betaald bij Tele2: Het anwoord was redelijk simpel van hun kant.

- Je had zelf op moeten letten.
- We verlengen het abonnement gewoon voor dezelfde prijs, ook al beiden we exact hetzelfde nu aan voor een lagere prijs...

knip
*knip* niet happen, TR plaatsen

Ze hebben groot gelijk. Moet je gewoon zelf in de gaten houden. Geldt dus ook voor de vriendin van TS

[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 15-11-2014 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
https://www.consuwijzer.n...ernet-televisieabonnement
https://www.consuwijzer.nl/telecom-post/mobiele-telefonie

De maximale looptijd voor een contract met consumenten is twee jaar voor telecom providers. Na deze periode is het abbonement altijd gratis op te zeggen of opnieuw te verlengen, met daarbij ten hoogste één maand opzegtermijn.

Het staat ook precies zo beschreven op de websites van elke telecom provider, in het contract dat iedereen tekent bij het afsluiten van een telefoon abbonement en op iedere website waar je hierover informatie kan vinden. Oplichting heeft hier dus niets mee te maken.

Als je vriendin pas over drie maanden kan opzeggen dan heeft zij tussentijds het abbonement verlengt voor een of twee jaar. Hier zal ze dan ook een korting of nieuw toestel bij gehad hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Mmore op 15-11-2014 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 20:10

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

...dus: laatste contract en voorwaarden even checken. Dan weet je het gelijk. Voor de rest maak je inderdaad niet veel kans, maar dat is inmiddels diverse malen aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Saven schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 23:05:
[...]
knip

Ze hebben groot gelijk. Moet je gewoon zelf in de gaten houden. Geldt dus ook voor de vriendin van TS
Die "had je het maar lekker in de gaten moeten houden" comments slaan nergens op, totaal geen toegevoegde waarde, want:
- In mijn ervaring, als je je contract wil verlengen hoef je daar niet perse wat over te zeggen, als je je mond houdt wordt je contract automatisch verlengd
- Mijn bezwaar is dat na verlenging, de prijs van het abonnement gelijk is gebleven.

@Mmore (en anderen), ik vind het praktijk om bij stilzwijgende verlengd abonnementen de prijs niet te corrigeren aan het feit dat een toestel al afbetaald is oplichting. Ik vind dat niet kunnen. Daarnaast betaald ze al 4 jaar lang dezelfde maandprijs, zonder toegezegde verlenging van 1 of 2 jaar, waarvan pas over 3 maanden haar contract af loopt.

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 15-11-2014 23:20 . Reden: knip in quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

HollovVpo1nt schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 23:14:

@Mmore (en anderen), ik vind het praktijk om bij stilzwijgende verlengd abonnementen de prijs niet te corrigeren aan het feit dat een toestel al afbetaald is oplichting.
Lol? zoek eens de definitie op van oplichting.
Ze is zelf akkoord gegaan met het contract. Ze weet de voorwaarden, ze weet wanneer haar contract afloopt en dan is het oplichting? maar natuurlijk :z

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@HollovVpo1nt: als je "oplichting" gaat roepen, komt er hier heel snel een slotje op. Je kunt proberen met argumenten te komen, maar de nu gevolgde aanpak wordt niet geaccepteerd.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Jouw initiële vraag was of je bij KPN kan aankloppen met jouw mening hierover.

Hier word op gereageerd zoals het is nou eenmaal is en dat vind jij geen toegevoegde waarde hebben? Dat zijn toch gewoon antwoorden op je vraag?

Als je het allemaal onzin vind, moet je dit topic sluiten en (zonder succes) lekker bij KPN gaan klagen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 20:10

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Het contract is overigens niet zomaar met één of twee jaar verlengd. Daarvoor heeft jouw vriendin dan toch echt ergens moeten tekenen. Als er geen sprake (meer) is van een lopend contract had ze maandelijks kunnen opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HollovVpo1nt schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 23:14:
@Mmore (en anderen), ik vind het praktijk om bij stilzwijgende verlengde abonnementen de prijs niet te corrigeren aan het feit dat een toestel al afbetaald is oplichting. Ik vind dat niet kunnen. Daarnaast betaald ze al 4 jaar lang dezelfde maandprijs, zonder toegezegde verlenging van 1 of 2 jaar, waarvan pas over 3 maanden haar contract af loopt.
Je kunt het niet kunnen vinden, maar zo werkt het wel. Als je zelf niet oplet gaat de telefoonmaatschappij je echt niet vertellen dat je minder hoeft te betalen. Alhoewel de kans er dik inzit dat ze wel verlengingsaanbiedingen heeft gehad.

Les geleerd, leergeld betaald, volgende keer beter. Je kunt nog proberen aan KPN te vragen wat zij ervan vinden en of je niet tegemoet gekomen kan worden, wellicht door korting het komende jaar. Dat zou niet minder dan schappelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Je vriendin is iets voor het eind van de 2 jaar benaderd over verlenging van het contract.
Ik heb bij KPN en Vodafone abbonementen gehad, en beide doen dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
Daarnaast betaald ze al 4 jaar lang dezelfde maandprijs, zonder toegezegde verlenging van 1 of 2 jaar, waarvan pas over 3 maanden haar contract af loopt.
Dat kan niet. Zeker weten.

Er zijn twee opties;
1. Het is maandelijks opzegbaar.
2. Het is niet maandelijks opzegbaar, omdat er tussentijds is verlengt.

Check het contract en eventueel de correspondentie op de klant omgeving van mijn KPN mobiel eens. Zoals aangegeven doet elke provider aanbiedingen wanneer het contract bijna verloopt. Ik ben ook niet anders gewend. Per mail, post en soms zelfs SMS.

[ Voor 14% gewijzigd door Mmore op 15-11-2014 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:43
Destijds was de constructie abonnement + lease of afbetaalbedrag er nog niet. Toen prijsde ze de abonnementen met het toestel er in verrekend, maar communiceerde dit als abonnementskosten.

Of je vriendin heeft het gewoon stilzwijgend (maandelijks) verlengd, of ze heeft er weer een jaar of tweer jaar contract genomen.

Niets aan te doen meer, zo snel mogelijk opzeggen en een nieuwe voordelig abonnement (met toestel) regelen, en deze wel op tijd beëindigen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zou ik bijvoorbeeld een nieuw toestel kunnen eisen omdat zij in principe 2 jaar lang voor een toestelabonnement heeft betaald zonder toestel? Echt belachelijk!
Wat dacht je van zelf gewoon even opletten ? Ze ziet toch ook dat er iedere maand 40 euro word afgeschreven. Dat je daar dan in 2 jaar tijd niet over denkt is gewoon niet slim.

Edit: Bij T-Mobile word ik trouwens ieder jaar bijna kapot gespammed over het feit dat ik kan verlengen of een ander abbo kan kiezen omdat het huidige abbo afgeloopt.

[ Voor 19% gewijzigd door PilatuS op 15-11-2014 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 23:18:
[mbr]@HollovVpo1nt: als je "oplichting" gaat roepen, komt er hier heel snel een slotje op. Je kunt proberen met argumenten te komen, maar de nu gevolgde aanpak wordt niet geaccepteerd.[/]
Als er op de frontpage een nieuwsitem komt over de nieuwe abonnementsprijzen van de grote providers schreeuwt iedereen "oplichting". Ik vind het niet normaal dat bij stilzwijgende verlenging het volledigge bedrag betaald moet worden, dat is mijn mening en ik vind dat een goedkope manier van de providers om geld te plukken. Ik vind dat ze alleen geld moeten rekenen voor de diensten die ze leveren.
Bastiaan schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 23:18:
HetE contract is overigens niet zomaar met één of twee jaar verlengd. Daarvoor heeft jouw vriendin dan toch echt ergens moeten tekenen. Als er geen sprake (meer) is van een lopend contract had ze maandelijks kunnen opzeggen.
Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 23:19:
[...]

Je kunt het niet kunnen vinden, maar zo werkt het wel. Als je zelf niet oplet gaat de telefoonmaatschappij je echt niet vertellen dat je minder hoeft te betalen. Alhoewel de kans er dik inzit dat ze wel verlengingsaanbiedingen heeft gehad.

Les geleerd, leergeld betaald, volgende keer beter. Je kunt nog proberen aan KPN te vragen wat zij ervan vinden en of je niet tegemoet gekomen kan worden, wellicht door korting het komende jaar. Dat zou niet minder dan schappelijk zijn.
Het beste is denk ik idd op met KPN te bellen. Ze heeft vast wel aanbiedingen gehad, het feit dat ze daar niet op ingegaan is, is de reden dat ze zo lang heeft doorbetaald. Overigens heeft zij 0 verstand hiervan en ben ik degene die aan de bel heeft getrokken, zij dacht dat het normaal was om zo lang door te betalen.

Waar ik mee zit is dat bij een stilzwijgende verlenging het contract voor onbepaalde tijd verlengd wordt, maar die van haar is verlengd voor een bepaalde tijd zonder nieuw toestel en zonder abonnementskorting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
In plaats van de telefoonprovider te bekritiseren zou je ook eens kritisch kunnen kijken naar je eigen vriendin. Op de manier waarop je je verhaal uiteenzet maak ik op dat je vriendin het zo wel best vond.

Een abonnement met een bepaalde contractduur gaat daarna stilzwijgend door. Na die contractduur kan je maandelijks opzeggen. Aangezien dit al 4 jaar speelt krijg ik nogmaals sterk de indruk dat ze het wel prima vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 12:26
Wat wil je dan dat KPN doet? Na 2 jaar je telefoonnummer afsluiten?!

KPN biedt altijd óf een nieuwe telefoon, of verlaging van abonnement aan. Zo loopt mijn contract uit 2010 met onbeperkt internet (FUP) nog steeds, voor 12 euro per maand. Je hoort mij niet klagen, KPN daarintegen.... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-10 22:47
Dit is hoe elk abonnement werkt, dus er is absoluut geen sprake van oplichting of wat dan ook. Bedrijven bieden iets interessants aan en hopen dan dat je na de duur van het contract blijft hangen. Doe je dat inderdaad, dan doe je dat echt zelf en niet het bedrijf.

Zoals GioStyle al zegt, na die 2 jaar had je vriendin elke maand op kunnen zeggen, dat heeft ze niet gedaan, jammer maar helaas. Volgende keer beter bijhouden wanneer een abonnement afloopt en dan gelijk kijken of je niet goedkoper uit kunt zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
GioStyle schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 23:32:
In plaats van de telefoonprovider te bekritiseren zou je ook eens kritisch kunnen kijken naar je eigen vriendin. Op de manier waarop je je verhaal uiteenzet maak ik op dat je vriendin het zo wel best vond.

Een abonnement met een bepaalde contractduur gaat daarna stilzwijgend door. Na die contractduur kan je maandelijks opzeggen. Aangezien dit al 4 jaar speelt krijg ik nogmaals sterk de indruk dat ze het wel prima vond.
Zij vond het ook best, zoals je hierboven leest (ik was waarschijnlijk nog aan het typen) is zij een leek als het hierop aan komt. Ik ben degene die er een issue van maakt omdat ik het absurd vind.Het probleem hier is juist dat het contract niet op te zeggen is, ze zit er nog 3 maanden aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

HollovVpo1nt schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 23:30:
Als er op de frontpage een nieuwsitem komt over de nieuwe abonnementsprijzen van de grote providers schreeuwt iedereen "oplichting".
En "hullie doen het ook" is geen excuus. Je kunt kijken of KPN aardig wil zijn, zo niet, pech gehad.

Er is je nu wel duidelijk gemaakt dat je mening en het leggen van de schuld bij KPN niet correct is. Daar is alles wel mee gezegd, en om te voorkomen dat men het nog tien keer moet herhalen, een gratis slotje :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.