Gedownloade films en series hebben er bij ons nooit speciaal goed uit gezien. Kijken nochtans op een meer dan oké 60inch full HD LED TV van LG. Films die op TV worden afgespeeld (of netflix bvb) zien er erg zuiver uit, maar bij de gedownloade (zelfs in 1080p) zag het er altijd een beetje belabberd uit. Tot, ineens, ook daar het beeld haarscherp was. We hadden geen idee hoe dit ineens kwam, er was niks veranderd. Geen hardware, geen instellingen,... Zelfs series die we eerder hadden gezien en nog op de schijf stonden zagen er plots echt high definition uit. Wij blij... maar sinds een week zien onze gedownloade films er ineens weer zo slecht uit als vroeger. Bijlange niet zo zuiver als we ondertussen gewend waren geraakt. Waar kan dit nu in hemelsnaam aan liggen? Er is zeker niks veranderd, maar het verschil in beeldkwaliteit is echt groot...
Misschien is iets meer informatie wel handig. Hoe speel je de films af? Plex, of een losse mediaplayer?
En hoe is dat apparaat aangesloten op de tv? Wat voor videokaart zit er in die barebone?
Hier hebben wij een iets andere setup, maar met dezelfde apparatuur.
Hier staat er een pc 24/7 aan als server (maar die kun je natuurlijk ook opstarten wanneer nodig). Ik heb hier ook een full HD LED TV staan van LG, maar dan een 47". Er zit een goede Plex support in deze televisies. Als je Plex goed configureert op de PC ben je minder afhankelijk van externe afspeelapparatuur op de TV zelf
Hier hebben wij een iets andere setup, maar met dezelfde apparatuur.
Hier staat er een pc 24/7 aan als server (maar die kun je natuurlijk ook opstarten wanneer nodig). Ik heb hier ook een full HD LED TV staan van LG, maar dan een 47". Er zit een goede Plex support in deze televisies. Als je Plex goed configureert op de PC ben je minder afhankelijk van externe afspeelapparatuur op de TV zelf
Via een hdmi kabel. Videokaart weet ik niet zo meteen, maar zeker iets deftig.
Die plex kan ik dan als app op de tv installeren? Dat ga ik morgen meteen proberen. Heel benieuwd of het helpt, bedankt!
Die plex kan ik dan als app op de tv installeren? Dat ga ik morgen meteen proberen. Heel benieuwd of het helpt, bedankt!
Weet je wel zeker dat je videokaart van barebone wel netjes 1080p 'uitvoert'.
Als ik op mijn pc tegen mijn video kaart zeg dat-ie bijv 1440*900 moet uitvoeren en dat terwijl mijn scherm van orgine een 1920*1200 is dan ziet dat er ook niet zo mooi uit.
Ik zie het ook wel eens op oudere beamers bij presentaties. Dan zit je eerst achter een 1920*1080 scherm en is alles perfect, schakel je over op de beamer: klopt de resolutie niet en dan is het ook onscherp.... ik zou het daar zoeken.
Als ik op mijn pc tegen mijn video kaart zeg dat-ie bijv 1440*900 moet uitvoeren en dat terwijl mijn scherm van orgine een 1920*1200 is dan ziet dat er ook niet zo mooi uit.
Ik zie het ook wel eens op oudere beamers bij presentaties. Dan zit je eerst achter een 1920*1080 scherm en is alles perfect, schakel je over op de beamer: klopt de resolutie niet en dan is het ook onscherp.... ik zou het daar zoeken.
Bedoel je belabberd als in niet zo scherp beeld of belabberd als in schokkerig beeld?
[ Voor 7% gewijzigd door GioStyle op 16-11-2014 00:09 ]
Wat download je precies voor films? Als je bijvoorbeeld Telesyncs download, dan kunnen die beste in HD formaat zijn, maar het blijft dan een film die in bioscoop is opgenomen met een HD camera (dus geen geweldige kwaliteit vermoed ik).
Als je aangeeft dat je qua instellingen niks hebt aangepast, dan lijkt het mij dat het te maken heeft met de bestanden die je afspeelt en de kwaliteit daarvan.
Als je aangeeft dat je qua instellingen niks hebt aangepast, dan lijkt het mij dat het te maken heeft met de bestanden die je afspeelt en de kwaliteit daarvan.
Misschien heb je last van interlaced materiaal. Google even naar 'interlaced vs. progressive', speel dat video af en kijk of het dat is.
Ik zou je ook aanraden alle picture enhancing features van je TV uit te zetten.
Ik zou je ook aanraden alle picture enhancing features van je TV uit te zetten.
The_Zohan, ik ben je zooo dankbaar! Ik heb deze morgen Plex geïnstalleerd en het beeld ziet er weer super uit! Het moet dus aan een of andere instelling liggen, want wanneer ik eenzelfde aflevering afspeel via de pc ziet het er zo uit:

Diezelfde aflevering afgespeeld via Plex ziet er zo uit:

Ik krijg het nogal moeilijk op foto vastgelegd, maar het verschil is immens groot. De film die we gisterenavond keken (1080p) ziet er tientallen keren beter uit als ik deze vandaag via plex op zet.
Wat ik raar vind is dat we dus een aantal weken via BS Player ook zo'n mooi beeld hadden, maar ineens was het gedaan, terwijl we helemaal niks hebben aangepast. Met resoluties hebben we in het verleden al eens aan het prutsen geweest, maar dit maakte geen verschil.
Wat een graaf ding is die Plex trouwens, een nieuwe wereld gaat voor me open
Ik krijg er alleen op geen enkele manier ondertitels bij. Ondertitels met dezelfde naam, via instellingen aangegeven dat ik nederlandse ondertitels wil, maar ik krijg er geen te zien. Jullie een idee wat ik verkeerd doe?

Diezelfde aflevering afgespeeld via Plex ziet er zo uit:

Ik krijg het nogal moeilijk op foto vastgelegd, maar het verschil is immens groot. De film die we gisterenavond keken (1080p) ziet er tientallen keren beter uit als ik deze vandaag via plex op zet.
Wat ik raar vind is dat we dus een aantal weken via BS Player ook zo'n mooi beeld hadden, maar ineens was het gedaan, terwijl we helemaal niks hebben aangepast. Met resoluties hebben we in het verleden al eens aan het prutsen geweest, maar dit maakte geen verschil.
Wat een graaf ding is die Plex trouwens, een nieuwe wereld gaat voor me open
Het beeld in de bovenste foto ziet er uitgerokken uit, te breed. Het zal dus met de resolutie te maken hebben welke niet Full HD is.
[ Voor 23% gewijzigd door SToRM666 op 16-11-2014 15:42 ]
PSN id: NL_SToRM
Ondertussen is de euforie van Plex al wat geminderd. Ten eerste valt de verbinding met de TV regelmatig eens uit, en het toevoegen van ondertitels is wel een heel gedoe. Als ik elke ondertitel eerst moet gaan hernoemen ben ik wel even bezig met alle series die we volgen...
Ondertussen XCMB ook geïnstalleerd. Hier zie je de ondertitels meteen, maar het beeld is weer zo belabberd als wanneer we via de pc kijken.
Ook weer een aantal verschillende resoluties geprobeerd, in instellingen van BS Player en VLC Player aan het aanpassen geweest, maar het beeld blijft exact hetzelfde.
Ik heb zonet filmpjes van interlaced vs progressive opgezocht maar erg duidelijk vind ik deze niet. Als dit toch het probleem zou zijn, hoe los ik dit dan op?
Ondertussen XCMB ook geïnstalleerd. Hier zie je de ondertitels meteen, maar het beeld is weer zo belabberd als wanneer we via de pc kijken.
Ook weer een aantal verschillende resoluties geprobeerd, in instellingen van BS Player en VLC Player aan het aanpassen geweest, maar het beeld blijft exact hetzelfde.
Ik heb zonet filmpjes van interlaced vs progressive opgezocht maar erg duidelijk vind ik deze niet. Als dit toch het probleem zou zijn, hoe los ik dit dan op?
ik vraag me af: hoe ziet je desktop er uit?
Ik bedoel: de schermen van tegenwoordig zijn maar scherp op 1 resolutie.
Bijv mijn laptop = 1600*900, mijn game desktop 1980*1200 en werk desktop is 1980*1080.
Als ik de resolutie van al deze machines van deze native resolutie afhaal is het bagger.
Als je je normale desktop op je tv zet: ziet het er dan ook slecht uit?
Deinstalleer VLC eens compleet en herinstalleer met de optie 'reset instellingen'?
Ik bedoel: de schermen van tegenwoordig zijn maar scherp op 1 resolutie.
Bijv mijn laptop = 1600*900, mijn game desktop 1980*1200 en werk desktop is 1980*1080.
Als ik de resolutie van al deze machines van deze native resolutie afhaal is het bagger.
Als je je normale desktop op je tv zet: ziet het er dan ook slecht uit?
Deinstalleer VLC eens compleet en herinstalleer met de optie 'reset instellingen'?
Zorg ervoor dat je in elk geval de juiste resolutie hebt ingesteld (zoals hierboven al aangehaald) en zorg er daarnaast voor dat je TV goed ingesteld staat. Dus zet underscan en overscan uit, en zorg ervoor dat hij ook gewoon 1:1 pixel weergave doet.
Om compleet achterlijke redenen vinden veel TVs het nog steeds nodig het beeld dat binnekomt te schalen, ook al kunnen ze het prima 1:1 doorzetten. En dat zorgt er vaak voor dat het er vrij belabberd uitziet. Waarom dat ooit in de HDMI standaard is belandt vraag ik me nog steeds af.
Om compleet achterlijke redenen vinden veel TVs het nog steeds nodig het beeld dat binnekomt te schalen, ook al kunnen ze het prima 1:1 doorzetten. En dat zorgt er vaak voor dat het er vrij belabberd uitziet. Waarom dat ooit in de HDMI standaard is belandt vraag ik me nog steeds af.
Heb je een bedraad netwerk of ga je via wifi? Dat laatste kan ook een oorzaak zijn (te lage bandbreedte, lagere bitrate)
Misschien de tv in pc mode zetten? 1 van mijn HDMI poorten is als pc voor gedefinieerd
Pagina: 1