Interne harde schijf gebruiken als externe

Pagina: 1
Acties:

• teunemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-01-2024
Hallo,

Mijn vraag is vrij simpel denk ik, alleen heb ik zelf niet de kennis om het te beantwoorden.
Is het mogelijk om in het huis van een oude pc een aantal interne harden schijven te plaatsen en hem dan te gebruiken als externe harde schijf voor mijn laptop?

zodat ik hem via een USB 3.0 poort kan aansluiten.

wat ik al heb: een behuizing, voeding.

alvast bedankt voor de reacties.

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-11 21:38

thorgal21

Forum Noob

Hoe bedoel je dit? "Het huis van een oude PC".

Je hebt dus een oude PC kast, daar wil je de hardeschijven in plaatsen en deze via USB verbinden naar jouw laptop toe?

• teunemans
Met het huis van de pc PC bedoel is de PC kast.

dat is wel de bedoeling, ik weet niet of dat eenvoudig te regelen is.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Je moet dan ergens de USB naar SATA omzetten zoals in een externe behuizing.

• teunemans
Dan moet ik nog meer extra componenten kopen..
Kan het anders ook als ik hem aan mijn thuisnetwerk aansluit?
Er zit namelijk nog wel een moederbord in de pc.

• thorgal21

thorgal21

Forum Noob

Makkelijkste oplossing is de boel inbouwen in een kast, een goedkoop moederbord, cpu en ram kopen. Installeer W7 op een HDD en share de schijven via het netwerk.

• teunemans
Het is zeker wel een redelijk groot risico als ik windows XP op erop laat staan?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-12 13:16

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Koop een HD dock.

This footer is intentionally left blank

• thorgal21

thorgal21

Forum Noob

teunemans schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 21:03:
Het is zeker wel een redelijk groot risico als ik windows XP op erop laat staan?
Het is inderdaad niet aan te raden om Windows XP te draaien. Gooi er W7/W8 op met een gratis virusscanner (AVG, Avast, Avira) en je zit wel veilig.

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

thorgal21 schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 21:01:
Makkelijkste oplossing is de boel inbouwen in een kast, een goedkoop moederbord, cpu en ram kopen. Installeer W7 op een HDD en share de schijven via het netwerk.
Of een nas, want een kleine pc is nagenoeg net zo duur.

• thorgal21

thorgal21

Forum Noob

Hippocampus schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 21:09:
[...]

Of een nas, want een kleine pc is nagenoeg net zo duur.
NAS is inderdaad ook een goede oplossing. Wellicht nog makkelijker op te zetten ook.

• teunemans
Maar de PC heb ik al, zoals ik het nu bekijk moeten er dan alleen een aantal hdd is, en moet ik hem aan het netwerk leggen.
en dan een programma erop downloaden om hem door andere pc's te laten gebruiken als een hdd?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Allemaal oplossingen, maar de grote vraag die ik heb is, wat wil je eigenlijk? Wat is het idee om de oude pc kast te gebruiken ipv bijv een externe behuizing voor de hdd of een docking station

• teunemans
Het is de bedoeling dat ik op een relatief goedkope manier een hoop opslag heb in 1 behuizing, maar wel de handigheid om hem zonder al te veel moeite ook te kunnen gebruiken op twee locaties.
als ik een kast moet verplaatsen vind ik dat geen probleem.
Maar ik heb nog een pc, dus kan ik hem net zo goed aan het netwerk hangen met hdd's erin zodat ik niks hoef te verplaatsen, en ook geen sata-600 usb omvormer hoef te kopen.

als ik het in iedergeval goed uit jullie reacties haal

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een HD dock kost je 30 tientjes, of een externe behuizing van 15 tot 20 euro en je bent klaar. Hoef je geen computer constant aan te zetten omdat je bij die schijven moet, hoef je ook geen -wifi- netwerk op te zetten.

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Om hoeveel opslag gaat het eigenlijk ?
Wat bedoel je met verschillende locaties ? (woonkamer/slaapkamer of thuis en werk)
Je bent in het bezit van een werkende pc ? (kast, moederbord, processor, geheugen en voeding)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-12 21:57
Kun je iets specifieker zijn over de beoogde hardware?

Gaat het om 1 harde schijf of meerdere? over hoeveel schijfruimte praten we?

In principe kun je die oude pc met alle schijven installeren als NAS (kan evt met speciale nas besturingssytemen zoals freenas). Maar vraag je wel af of het reëel is.

Als het gaat om veel grote schijven krijg je al snel een NAS achtige oplossing. Heb je enkel nog een of een paar oude schijfjes liggen wat bij elkaar misschien een paar honderd gb oid is is het niet zo praktisch. Dan staat er een oude computer (waarschijnlijk niet heel zuinig) met meerdere onzuinige schijven te draaien. Alleen al aan stroomverbruik is dat niet interessant.

Dan kun je beter een keer een externe harde schijf op de kop tikken. Een 1TB modelletje hoeft bijvoorbeeld niet zo duur te zijn (evt tweedehands)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

teunemans schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 21:12:
Maar de PC heb ik al, zoals ik het nu bekijk moeten er dan alleen een aantal hdd is, en moet ik hem aan het netwerk leggen.
en dan een programma erop downloaden om hem door andere pc's te laten gebruiken als een hdd?
Ja hoor freenas bijvoorbeeld

Iperf

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:29
fish schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 22:07:
[...]

Ja hoor freenas bijvoorbeeld
Je was me net voor.

installeer Freenas op 1 van de schijven. Gratis os zodat je de hardware als nas kunt gebruiken.

• teunemans
Heel erg bedankt, ik ga het morgen proberen met de harde schijf die erin zit, en al werkt net naar behoren koop ik een paar interne harde schijven.

Verder het gaat om nu waarschijnlijk 4 tot 6 TB , misschien nog meer in de toekomst.
Qua locaties bedoel ik inderdaad slaapkamer / woonkamer en eventueel een keer op een ander adres.

en ik heb ondertussen al twee harde schijven van elk 1 TB vol vandaar dat ik voor een andere oplossing wil gaan die makkelijker uitbreidbaar is, en aangezien interne opslag ook al goedkoper is dan externe spreekt het voor zich dat ik verder kijk naar ander opties dan alleen een externe hdd erbij.

en Qua stroomverbruik maak ik mezelf niet zo druk aangezien ik nog bij mijn ouders woon, en dat verschil is niet zo enorm neem ik aan met een simpel CPU'tje en een simpel moederbord wat nu een paar tientjes bij elkaar zou kosten

ps: maakt het nog iets uit wat voor harde schijf ik ga kopen straks, want ik zie al speciale schijven voor NAS systemen staan.

[ Voor 59% gewijzigd door teunemans op 16-11-2014 03:51 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
Voor gewone hardware, je pc, hoef je geen speciale hd's te kopen.
Bij hardware raid wel.

Je hebt freenas en nas4free.
Je zult hier meer moeten oefenen, dan heb je een pc zonder monitor en toetsenbord, door op de startknop te drukken(eenmalig) gaat de nas dan uit, tenminste bij nas4free bij mij gaat dit.

Via web brouwser kun je de nas ook uitzetten, en bedienen.
Beide programma's zijn gebaseert op freebsd, daar zit zfs in, welke zeer goed is bij gebruik bij raid, dus meerdere hd's samenvoegen naar 1 partitie(dan heb je extra reparatie mogelijkheden, door raid en zfs).
Zfs wilt de hd's op gewone sata aansluitingen hebben en niet op hardware raid, speciale server geheugen wat je soms leest is niet nodig, want zfs kontroleert als je files niet goed is, wat andere file systemen niet doen.
Zoek uit hoe zfs werkt en hoe je later kunt uitbreiden, want niet alles mogelijk.
Zie deze forum over een nas maken, en zfs wordt ook ergens uitgelegd.

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:48
Ik zou zeggen koop bijvoorbeeld dit pricewatch: Zyxel NSA325 v2 en prop daar 2x 4TB in of iets en klaar........

Hallo

Pagina: 1