Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gezocht: goede multi-AP oplossing in huis

Pagina: 1
Acties:

• Helena
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-10 12:00
Enige tijd geleden had ik me hierop al georiënteerd maar kan het niet direct terugvinden. Daarom toch maar er een topic van gemaakt.

In mijn huis heb ik een probleem met Wi-Fi. Laat ik eerst de situatie beschrijven: ik heb 2 AP’s, want één zou simpelweg te weinig bereik hebben aangezien ik vier verdiepingen heb en er veel beton in de muren zit. Het ene AP is ingebouwd in mijn Ubee modem van Ziggo en ondersteunt dus 802.11a/b/g/n op 2,4 en 5 GHz. Het andere is een TP-Link 300M model TL-WA801N / TL-WA801ND, dat alleen 802.11b/g/n op 2,4 GHz ondersteunt.

Vanwege eerdere “hand-over” problemen als ik met een mobiel apparaat door het huis beweeg heb ik er voor gekozen om beide AP’s precies hetzelfde in te stellen, d.w.z. 802.11b/g/n op 2,4 GHz. Kanaalkeuze staat in beiden op automatisch. Gebruikersnaam en wachtwoord zijn ook hetzelfde.

Eerste vraag: kan dit beter?

Nu is het zo dat ik nog steeds hand-over problemen heb maar deze zijn nu geniepiger. Het komt erop neer dat ik regelmatig verbinding houdt met één van de AP’s met een zeer lage bit rate (signaalsterkte kan nog wel redelijk zijn) terwijl het andere AP een veel beter bit rate zou geven. De overschakeling naar het AP met de beste performance gebeurt dus niet vanzelf.

Ergens meen ik gelezen te hebben dat eigenlijk alleen de AP’s van Ubiquiti hiervoor een oplossing hebben omdat zij continu de kwaliteit van verbindingen laten controleren door de UniFi® Controller software.

Vraag 2: klopt dit?

Ik overweeg nu om Ubiquiti AP’s aan te schaffen maar gezien de kosten van in het bijzonder de 802.11ac versie wil ik er nog even over nadenken en advies vragen. Of ik er 1, 2 of misschien wel 3 nodig heb (buiten?) weet ik namelijk ook nog niet.

Graag reactie.

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:17
De UAP-AC kan ik je afraden. Die staan echt nog in de kinderschoenen. De UAP-Pro's zijn wel goed,

Ubiquiti kan Zero HandOff doen maar dit levert alleen maar voordeel op in specifieke situaties waarin je een bijzonder lage respons tijd nodig hebt. Het gaat namelijk wel ten koste van de snelheid. Zonder de specifieke ZHO functies roamen de accesspoint van Ubiquiti alsnog zeer goed door de standaard min RSSI settings.

U+

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee. Er zijn meer oplossingen met een controller die het zelfde doen. Sterker nog, dat is het voornaamste punt van die oplossingen. Maar, de unifi oplossing is heel scherp geprijsd.

[ Voor 87% gewijzigd door CyBeR op 15-11-2014 20:54 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zijvraagje: iemand een opensource WiFi-controller gezien waarmee je dit zelf zou kunnen doen? Ik heb zitten zoeken maar niets gevonden, enige 'controllers' zijn RADIUS-servers. Ook nuttig, maar niets wat handoffs doet :X

Oslik blyat! Oslik!

• Helena
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-10 12:00
@Jeroen_ae92, @Cyber: dank voor jullie reactie.

Voordat ik iets ga kopen wil ik nog wel graag van iemand antwoord op vraag 1 :P