Veel lampen (220v) makkelijk parallel aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:57

the mod man

iets van beeldmaker

Topicstarter
Ik wil graag een stuk of 20 ouderwetse gloeilampen 25W dusdanig aansluiten dat ze allemaal uitkomen op 1 stekker. Niet zo moeilijk sluit ze parallel aan en klaar. Nou wil ik echter die 20 gloeilampen elk aan hun eigen draadje laten hangen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Nb6omIS9qLd3PZE127HQP7jh/full.png

Ik zoek nu een veilige snelle makkelijke manier om die 20 lamp snoeren parallel te bevestigen zodat het dus uitkomt op 1 snoer naar een powersource. Ik ken lasklemmen en kroonsteentjes en eigenlijk zoek ik zoiets maar waar je dan meteen +-20 kabels parallel in kan steken.

Het geheel wil ik gebruiken als achtergrond voor fotografie, dat iemand voor/tussen/achter de kale gloeilampen staat.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Is het iets permanents of is het iets wat je makkelijk mee wilt kunnen nemen?

Het 'snelle' lijkt mij erop dat je het op een locatie wil kunnen ophangen.

Dan zou ik eens kijken naar lamprails, meestal kan je daar vrij eenvoudig lampjes in en uit klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een paar van deze:
http://www.terborgse.nl/contactdoos-12-weg-230v-zwart

En dan iedere lamp een kabel op eigen lengte met een stekker in de contactdoos

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:49
Dat is het netste, maar met stripje kroonsteen kan het ook prima, gebruik wel minimaal 1,5mm² voor het onderling doorverbinden. Zo zit het ook in de meeste lampen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man

the mod man

iets van beeldmaker

Topicstarter
memphis schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 18:43:
Een paar van deze:
http://www.terborgse.nl/contactdoos-12-weg-230v-zwart

En dan iedere lamp een kabel op eigen lengte met een stekker in de contactdoos
Hier dacht ik eerst ook aan, maar ikd acht er is vast ene manier om kale kabels direct ergens in te pluggen zonder stekkers en stekker dozen eromheen.
Jim423 schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 20:04:
Dat is het netste, maar met stripje kroonsteen kan het ook prima, gebruik wel minimaal 1,5mm² voor het onderling doorverbinden. Zo zit het ook in de meeste lampen.
Maar hoe sluit je dan makkelijk alles parallel aan met kroonsteentjes?

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:49
Nou ik zou alles in een mooi doosje doen met wartels (trekontlasting) en bijv stripje pakken van 6 of 10 mm² met 6/8 ingangen. Dan bedraad je het om en om fase nul en maak je een de andere kant van de strip bruggetjes met een stukje massief kern draad zodat alle fases en alle nullen met elkaar verbonden zijn.

Wat ook kan is zoiets: https://www.conrad.nl/nl/...houd-10-stuks-730201.html

Kun je er 3/4 aansluiten per 2 lasklemmen en onderling doorverbinden (wel voldoende aanstrippen!).

Je hebt ook nog klemmenstroken voor op een rails, deze zijn onderling doorverbonden met een stripje bovenop. Zat mogelijkheden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
blijft de configuratie van de lampen gelijk? of wil je kunnen wisselen her en der?

in het geval van wisselen zou ik elke lamp gewoon voorzien van stekker en het benodigde aantal contact dozen er boven maken..

dan kan je je lampen makkelijk wisselen als je toch eens een andere lengte kabel ergens nodig hebt ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:13

DukeBox

loves wheat smoothies

Zoals eerder genoemd kroonsteentje.. telkens 1 'ingang' en 2 'uitgangen', de volgende kroonsteen en 1 lamp.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

the mod man schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 20:32:
[...]

Hier dacht ik eerst ook aan, maar ikd acht er is vast ene manier om kale kabels direct ergens in te pluggen zonder stekkers en stekker dozen eromheen.

[...]

Maar hoe sluit je dan makkelijk alles parallel aan met kroonsteentjes?
met 2 steekbruggen/doorverbindingsbrug en evt rijgklemmen
en dan maak je 1 kroonsteen voor de nul en een tweede voor de fase zet ze naas/onder elkaar. en klaar
of je knipt de helft van de poten weg en je zet ze een pin verschoven op de kroonsteen

https://www.google.nl/sea...Q_AUoAg&biw=1920&bih=1075

Afbeeldingslocatie: https://media.rexel.nl/shopimages/rexelnlnew/2/7/0/2700474763_320.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Fish op 15-11-2014 22:01 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:39

orf

Je kunt eventueel ook prikkabel gebruiken. met een aftakken kun je een T-splitsing maken. Daarmee is het best mooi afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IfhZ1eHs.png

zo iets? dan kan je gewoon met VD draad de bruggen maken... en aan de andere kant kan je netjes per lamp de boel er in schroeven :)

en ja rood hoort bruin te zijn

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:13

Illusion

(the art of)

Wil je het vast ophangen, of mee kunnen nemen? Bij meenemen: ga voor losse stekkers aan elke fitting/snoer, anders wordt het een grote knoop. Dan kan je alle snoeren apart netjes oprollen. En afhandelijk van de situatie een paar extra snoeren ophangen, snoeren met een andere lengte ophangen, een paar snoeren weglaten voor een doorgang, dat ene kapotte snoer/fitting in het midden snel vervangen voor een andere, het systeem opsplitsen in 2 kleinere systemen, etc., etc. etc...

Bovendien is 20*25W veel licht, misschien wel teveel. Denk dus aan een dimmer. En als alles los zit, kan je de lampen over bijv 2 of 3 dimmers verdelen, voor een speelser effect.

[ Voor 15% gewijzigd door Illusion op 15-11-2014 23:41 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat te denken van 2 metalen strips, een paar mm uit elkaar, gescheiden door een strook kunststof? In de strips maak je aan de onderkant gaten met schroefdraad zodat er boutjes in kunnen. Aan een zijkant maak je gaten waar de boutjes in uitkomen zodat je er draait tussen kunt klemmen.

De ene strip is voor de fase en de andere strip is voor de nul-lijn.

In de behuizing van de beide strips zorg je er voor dat je trekontlastingen zijn zodat de draden geen trekkracht uitoefenen op de draadjes die onder de boutjes zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
http://www.induteq.nl/ind...t=info_7&artikelnummer=42

ik zou als ik jou was een klemmenstrook gebruiken.

werkt het zelfde als een kroonsteen . alleen kan je deze klemmen onderling doorverbinden.

wil je er lampen bijplaatsen of weghalen, is dit probleemloos te doen.

ook kan je meerdere lampen achter een dimmer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Daarvoor heb je toch prikkabels?

Kun je dat principe niet gebruiken? Wordt al jaren als feest- en partyverlichting gebruikt.

Afbeeldingslocatie: http://www.proaudiowebshop.nl/shop/images/prikkabel%20zwart.jpg

Is bij allerlei winkels in diverse soorten en maten te koop.
Volgens mij kun je met de onderdelen die ze o.a. hier:
http://www.allekabels.nl/...prikkabel-lampen-led.html
verkopen allerlei constructies maken met prikkabel + stekers + fittingen

[ Voor 26% gewijzigd door ehtweak op 17-11-2014 12:18 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Kroonsteentjes zijn totaal niet geschikt voor wat jij wil. Doe het netjes: de goedkoopste manier om flexibel te blijven is het eerdergenoemde verlengsnoer met 12-voudig stekkerblok. Je bent flexibel in configuratie en je bent veilig bezig.
Een verlichtingsrail werkt eigenlijk hetzelfde, maar dan duurder. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Gebruik oude kerstverlichting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 21:35
Moeten andere mensen deze verlichting eventueel af kunnen breken? Is er gevaar voor electrocutie? De optie met de (lange) stekkerdoos is wel de mooiste oplossing als het veilig moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Klemmenstrook of de wago's met oranje hendeltje lijken mij de beste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man

the mod man

iets van beeldmaker

Topicstarter
Ik heb Wago's bestelt. Ik heb het eerst zonder dimmer(s) Die kunnen er later altijd nog tussen.

Ik ben van plan een aantal houten balkjes (4/5) te halen waar ik gaten in boor waar het snoer maar net doorheen kan. Zo kan ik hopelijk op wrijving alleen de hoogte van de lampen varieren. De wago's en alle snoeren zal ik goed vastmaken aan de balken zodat er geen draadjes uit de wago's getrokken kunnen worden.

Zo is het geheel nog redelijk modulair en snel uit te breiden. Voor vervoer zou ik alle gloeilampen uit hun fitting draaien en de kabels netjes oprollen.

I can't wait to shoot!

• Yves Van Dijck
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-02 15:35
the mod man schreef op maandag 17 november 2014 @ 23:10:
Ik ben van plan een aantal houten balkjes (4/5) te halen waar ik gaten in boor waar het snoer maar net doorheen kan. Zo kan ik hopelijk op wrijving alleen de hoogte van de lampen varieren.
Een wasknijper bovenop ieder gat waar je het snoer dan tussenklemt kan mischien nog iets beter werken

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:09

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Yves Van Dijck schreef op donderdag 20 november 2014 @ 01:54:
[...]
Een wasknijper bovenop ieder gat waar je het snoer dan tussenklemt kan mischien nog iets beter werken
Ringetjes met een schroefje dat je vast kunt draaien werkt nog veel beter.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Pagina: 1